18 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Muratlı Türklere Nasıl Geçmişti? Uzunköprü (Hususi) — Düz bir sahada kâln şimdiki Muratlı cidden gönül açıcı manzarası, su ve havasının sağlamığı ve bik hassa ziraate kabiüyetli toprağı ile pek güzel ve anıımıya lâyık olan bir yerdir. Tekirdağının is- tasyonu ve Şark Şimendifer Hat- tının ehemmiyetli güzergül bu- hanması kıymetini arttırmaktadır. Evvelce Muratlının şarkındaki bayırın üzerinde bir kale ve bir şehir vardı. Bu kale ve şehir (llyadamikalopulos) isminde bir Bizanslı tarafından imuşa ettirik mişt. “ Ilyadamikalopulos , İz- nikte ilân olunan disi Yesuun müçtehitlerinden — bir sima idi Bizans İmparatorluğunun taltifine mazhar olmuştu. Türk ordusu Trakyanın kısmı azâmıni, ezcümle Hayrebolu, Tekir- dağı, ve Pavliyi aldıktan sonra Çorlu üzerine kuvvetli bir ordu ile yürümüştü. Birinci Murat Mon- tegalli kalesine yaklaştığında Tek- fur Türk ordusuna arsızça bir €ür'etle meydan okumuş ve Türk- lere: — Eğer dönmezseniz en bi- yüklerinizden başlıyarak neferleri- nize varıncaya kadar, kalenin işkence — kazıklarına — geçiririm. Eğer ben alt gelirsem, siz de besi maskara kıyafetile teşhirden sonra öldürünüz.,, Haberini gön- dermişti. Ahbiler Türklerinden Durmuş Beyin kumandasında Kılıç Aslan, Hacı Sungur, Malkoç, Seymen, Savacı Beylerle Karabey Han idarelerindeki atlı kuvvetler ve Sarı Han, Hamit, Kurt, Ede Beyler idarelerindeki silâhşor pi- yade cüz'ütamları saffıharp niza- mında kaleye yürüyüşe geçmişti. Birinci Murat bizzat ordunun ba- şında bulunuyordu. Kale kısa bir zaman sonra — açılmış, Tekfur Montegalli: — (Beni affediniz, kıymayınız sizin yanınızda — büyükler çok küçüktür ) tarziyelerile hayatını dilenmeye — başlamıştı, - dilekleri yapıldı. Salimen Bizansa ulaştırı- mak — suretile Türk medeniyeti Türk asaleti ıspat edildi. Dört saat süren göğüs gögüse #avaşta bu çetin karlı muharebede Durmuş Bey, Hamit Bey, Ede yaralandılar. Zaferin ferdasında Birinci Murat ordusu heyeti umu- miyesile buraya gelip karargâh kurdu ve buraya ordu müttefikan ( Murate'i) dediler. Bu ism bir hatıra olarak cak asırlar böyle okunduktan sonra — sadeleştirildi. denildi. Şimdi Muratlı okunan burada — Montegalli — kalesinden eser bile kalmamıştır. (Muratlı) bugünkü — vaziyetile ve tarıhi — kiymetile Trakyada sevimli bir yurttur. Trakyanın Avrupaya uzanan demiryollarının ehemmiyetli bir noktası, tarihi bir hatırası ve Tekirdağının is- tasyonu bulunması cihetile aziz vatanın sevimli ve kıymelli bir bucağıdır. Nurettin Filet Bergamada Yeni Bir Gençlik Teşekkulü Bergama, (Hususi) — Burada birçok san'atkârların da iştirakile yeni bir gençlik teşekkülü kurul- muştur. Teşekkül spor ve temsil işlerie meşgul olacaktır. Yenl teşekkülöün kurulması için hara- ei bir faalivet vardır. “Muratlı,, | Vanda Yeniden İki İlkmektebe Ve Van, (Hususi) — Kasabamız umümi muhare- beden sonra tanınmıyacak bir hale gelmiş, yal- nız bir. harabe- den - ibaret kak mıştı. O zaman 400 bia vüfusu olan bu vilâyetin bu hali yalmız Vanlıları değil, bütün — Türkleri mütlcessir elmişti. Vanlılar harpten sonra harap olan memleketlerini imar için elden gelen gayreti sarfa başlamışlar ve 10 — sene içinde Vanı adeta yeni baştan kurmaya mnvaffak — olmuşlardır. Bugün Vanın nüfusu 100 bindir. Vilâyetin. umumi mesahai sathi- yesi de yirmi dört kilometredir. Van gölü şehirde pek büyük bir ibtiyaca cevap vermekte, bilhassa Tire Iyi Suya Kavuşuyor Tire, (Hususi) — Belediyo Tire cıvarındaki bütün memba sularını sıhhi ve fenni bir tarzda şehre akıtmıya karar vermiş, icap eden parayı da temin etmiştir. Su getirme İşi için icap eden projeler ikmal edilmiştir. Su işi münakasaya konulmuştur. Bir iki güne kadar ihale edilecek ve faa iyete başlanacaktır. Adapazarı Evkaf Idaresinin Faaliyeti Adapazarı (Hususi) — Adapa- zarının Çark suyu kanalı ürerinde Söğütlü ve Kâzımpaşa nebiyele: rine ait 80 parça köyün kasaba ile irtibatmı temin eden Evkafa ait iki köprü senelerdenberi harap bir vaziyette idi. Evkaf idaresi bu - köprülerden - birisini kârgir olarak yaptırmıştır. Diğerinin de kârgir ve beton olarak inşaatına başlanmıştır. Kasabada mevcut camilerin de tamirleri lera edilerek bazılarında asri halâlar inşa edilmiştir. Hendek kazasında bulunan ve Adapazarı Evkafına - raptedilen camilerin de şadırvanları tamir edilmiştir. Evvelce hareketiarzda yıkılan Camiikebir minaresi de yeniden yapılınıştır. Evkaf akara- tından olup senelerdenberi metruk bir vaziyette bulunan Hendeğin yegâne hamamı dahi zamana lâyık bir surette tamir edilerek halka açılmıştır. Bergamada Belediye Meclisi Kadın Kıyafetleri Hakkında Bir Karar Verdi Bergama, (Hususi) — Yeni belediye meclisi ilk içtimaımda Bergama kadınlarının kıvrak giy- memelerini ve peçe- kullanmamala- rını karar altına almıştır. Şimdiye kadar Bergamada kadınlar kıvrak, Bürde, Peştemal, Çarşaf, Üslük, Şal, Bürgü denilen bepsi biribirin- den çirkin olan ve kadını umacıya benzeten garip örtüler kullanır- lardı. Belediye bu karari!e Berga- ma kadınlarını acayip kıyafetler- den kurtarmış olmaktadır. ı Ka Yeni baştan yapılmış olan Van çarşısının bir kısmı yaz günleri göl kenarları bir plâj manzarası arzetmektedir. Memleketin imarında eski vali Mithat beyin büyük hizmetleri sepketmiştir. Mithat beyin vücuda getirdiği plâna göre — yapılan çarşı cidden çok güzel olmuştar. Yeni inşa edilmekte olan bütün binalar ikişer katlıdır. Çarşıda bir de üç katlı ve asri konforu ihtiva eden biz otel yaptırılmıştır. Bir Liseye İhtiyaç Var l Vanda iki tane de un fabrikası kurulmuş bulun- maktadır. — Van gölünde işletilen 3 büyük motör bilhassa ticari nak liyat hususunda büyük faydalar temin etmektedir. Vanda bilhas- sa maarile pek büyük bir ehem- miyet verilmetke- tedir. — Şehirde bir. orta, 3 ilk mektep vardır. Fakat bunlar ihtiyaca kâfi — gelmemektedir. Halk yeniden iki ilk mekteple bir lise istemektedir ve bunlara cidden ihtiyaç vardır. Vanlı genç- ler tarafından teşkil edilmiş olan idman yurdü — Vanlıların. spor zevkini mümkün olduğu kadar tatmin etmektedir. Belediye Va- nın güzelleşmesi için durmayan bir mesal sarfetmektedir. Ayvalıkta Belediye Çalışıyor_ Şehre Su Getiriliyor, Sahilde De Bir Rıhtım Ve Bir Balıkhane Yapılacaktır Ayvalık belediye konağı Ayvalık ( Husust ) — Belediye Relsi intihabında Belediye Reis- liğine Iş Bankası Vezmedarı Basri Bey seçilmiştir. Basri Bey Iş Bankası Veznedarlığından istifa etmiş ve yeni vazifesine başlamış- tır" Yeni Belediya reisi vazifesile beraber gürültü ile mücadeleye de başlamıştır. Bundan başka elektrik techi- zatı da tamir edilmekte ve bonun için beş bin lira sarfolunmakta- dır. Belediye Mecliside (ilk içti- mamda Ayvalığa memba suyu getirilmesini karar altma almıştır. Belediye şimdiye kadar yağ Ödemişte Tütün Piyasası Hararetle Devam Ediyor Ödemiş (Hususi) — Şehrimiz- da tütün piyasası di tütünün kilosu 70-75 kuruş arasındadır. Bir kaç gün içinde bu sene tütün mahsulünün hemen yarısı satıl- miştır. Tütün müstahsillerinin yü- zü gülmüştür. Bir taraftan tütün inhisarı idaresl bir taraftan diğer şirketlerin mübayaa memurları tü- tün almaktadırlar. Piyasa hara- retla devam etmektedir bu sene tütün mahaulü geçen seneye na- zaran daha nelistir. Müstabsilin yüzünlün ünin birinci sebe- bide hükümetimizir isabetli olarak tütün mahsulünde iskonto ve is- kârta meselesini kaldırmış - olma- sıdır.Geçen sene okkası otuz kırk fabrikaları — tarafından alıkonuk makta olan, Pirina ve Dagar devilen zeytinyağı ve zeytin küs- belerinden de istifedeye karar vermiş bulunmaktadır. Bunlar halka ait olduğu halde fabrikalar -tarafın- dan fuzülen alıkonulmakta — idi. Ayvalıkta — bir de balıkhane vücude getirilecektir. İnşam tekar- rür eden umum! helâlardan birin- elsinin inşasına başlanılmıştır. Vapur- ların yanaşması İçin bir rıhtım inşası da kararlaştırılmış ve projesi Izmirde bir mühendise havale edilmiştir. Rıhtım yapılınca bele- diye varidatı senede en az on bin Hra artacaktır. Kırkağaçta Muallimler Tasarruf Sandığı Senelik İçtimaı Kırkağac, (Hususi) — Kırk- ağaç ve Soma muallimleri tasar- ruf sandığı senelik Içtimamı yap- mıştır. — İçimada sandık — idare heyetinin raporu okunmuş, heyeati idarenin mesalsi, sandığın serma- yesi ve vaziyeti tetkik edilmiş, beğenilmiştir. Içtima — Kırkağaç Türk birliği mektebinde yapıl- mıştır. Bau münasebetle sandık heyeti tarafından âza şerefine S0 sulünü bu sene 60 - 75 kuruş ara- sında satılmasıda köylüyü sevin- diren sebepler meyanındadır. Dünyada Tütüncülük Mıiısırın Tütün İthalâtı Misir. gümrük idaresi 1933 senesi ithalât ve ihracat vaziye- tini göstoren istatik — risalesini neşretmiştir. Buna göre geçen 1933 — senesi rarfında — Mısıra 649,469 Musir lirast kıymetinde yaprak tütün ithal edilmiştir. Bu ithalât bir yıl evvelkinden ikiyüz bin lira kadar daha noksan bir kıymet göstermektedir. 1933 senesinde İthalât yapan memlekoetler, ondan evvelki ee« nedeki mevkilerini az çok mwe hafaza etmişlerdir. Fakat, Japon- lar müstesna olduğu halde bütün ithalâtçı memleketlerin ilhal et tikleri tütünler hem miktar hem de kıvmet itibarile azdır. Buna mukabil Japonyadan yapılan it- halât artmıştır. Bu sene zarfında muhtelif memleketlerden Mısıra sokulan tütün mıktarı 4.872,159 kilodur.! Bu miktarin 1,193,8409 — kilosy Türkiyeden 1,094,976 kilosu Yu- nanistandan 1,010,846 kilosu da Japonyadan salın alınmış ve mü- tebakisi — diğer memleketlerden getirtilmişlir. 1932 senesi İthalâtı 5,149,835 kilo olduğuna göre 1933 senesi ithalâtı — bir yıl evvelina Lıyasla miktarca da yüzde beş buçuk kadar noksan olmuş de« mektir. Japonların mütemadi rekabeti bu piyasada Türk tütününü zor- lukla sattırıyor. Buna rağmen 1933 senesi ithalâtçı memleketleri arasında —ilk olarak — Türkiye, sonra Yunanistan — ve — sıra İle Japonya, Çin, Bulgaristan, Rusya ve Amerika gelmektedir. Yunanistanın — Tütün İhracatı Nasıl? Yunan Tütün Ofisi tarafından 1934 senesi İlk altı ayı içinde Yunanistandan yapılan tütün ihra- catını gösteren İstatistikler neşre- dilmiştir. Bu rakamlara göre bu senenin ilk altı ayındaki sevkiyat 45,336,351 kilodur. Aynı milessese tarafından geçen sene bu tarihte neşrolunan — rapordaki — miktarın 17,585.870 kilo olduğu göz önün- de tutulursa bu seneki ihracatın geçen yıla kıyasle iki bin ton kadar eksik olduğu görülür. Ancak alâkadarlar bu eksik« lik doğruda doğruya ihracatta bir azalış olarak tellâki edilmes« mesl lâzımgeldiği kâanaatindedirler, Bunlara göre hava şernaiti, tes« lim ve tesellüm muameleleri gibi haller böyle bir vaziyeti meys dana koyabilir ve bu sene öyle de olmuştur. yoksa dış pazarlarda Yunan tütünlerinin sarfiyat va sürümünde bir gerileme mevcut Bu sene sabılan 15 bin ton tütünün 6 binli Almanya ve 3 binl Amerikaya satılmıştır. Mütebaki altı bin tonu da sırasile İtalyan, Isveçli, Belçıkalı, Mısırlı ve Frane sız firmalar satın almışlardır. Geçen sene bin tondan fazla mal alan Fransa bu sene ancakt 39 ton Hüitün almıştır. Fransız rejisi mübayaatına devam etmekte olduğundan yalnız Fransız müba- yantınım — yukarıda mevzunbahs ::g kapatabileceği anlaşılmak- Borgamada Yeni Müza Bergame, usısi) — Kınb avlu d?anııdu qulın)ılın bafrik yat devam etmektedir. Çıkarlan bütün eserler yeni müze bina:ina nakledilmektedir. Yeni müzenin küşat resmi yakında yapılacaktır.