29 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

29 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

srbaa Tütünleri Acunda Eşsizdir Erbaa ( Hususi ) — Erbaa git- tikçe güzelleşiyor. Tokat elinin bu ünlü, latlı —köşesinin, gönden güne artan bayındırlığı, berek çocuklarının göğüsleriri kabarta- cak kadar verimle doludur. Elektriği, suyu, okurları, sine- ması, coşgun gencliği ile Erbaa sayılı kentlerimiz arasında saygın yer tutar, Bu, onuruna, ökonomi verimini eklersek, sezik Erbaalı- ların, Taş ovada öncülük etmek- teki, bilimliği ışıklanmış olur. Tütün Üzkesinin bu, Üstünlük içinde güneşlendiğini görmek İn- sana büyük zevk veriyor. Sarı, ince damarlı, içimi hafif, kokusu büyülü Taşova tütünlerinin Acun alıcıları arasında büyük ünü vardır. Hiç bir harman yoktur ki, Erbaa Tütünleri karışmadan renk, değer bulmuş olsun... Bu yıl İstanbulda, tötüncülük sıyasalında saygılı yer kaplamış bir Alman Erbaa tütünlerinin seçginliği, değeri önünde uzun uzun duralamıştı. Yılda iki buçuk milyon kilo tütünün kaynak yeri Erbaa İçin anlamlı, dözenli bir yarın göste- ren bu, sözler içinde tütünle- rin aran İşi ve bilgi ile ekimi | önceleniyordu. Acuna — gözlerini yapraklar arasında açan ve yine bu, yapraklar arasında kapayan Herek köylüsü, bu kılıktaki söz- lerin çeşid çeşid benzerini dinle- miştir. O, Tütün bilgiçi olarak geçinenleri bile duraklatan, şaşır- tan bir tütün ve — tütüncülük ustasıdır. (Tütün kurumu) ile bir kat daha ilerleyen Erbaa tütünleri ve ekiciliği değerli, üstün belgeler- dir, — C. B. Antalya Valiliği Antalya, (Hususi) — Valiliği- mize Kütahya val'si Bay Saip ta- yin edilmiş, gelmiş, vazifesine başlamıştır. Antalyada Havalar Bozdu Antalya ( Hususi )— Buralarda havalar tamamen bozmuş, kış başlamıştır. Yağan yağmurlardan harab evlerin duvarları yıkılmış, çaylar taşdığı İiçin bazı arazi su altında kalmıştır. Kuşta Havalar Güzel Gidiyor Muş, (Hususi) — Geçen sene vilâyete İkinci teşrinin 23 üney günü kar yağmış, bir daha kalk- mamıştı. Bu sene havalar çok güzel gitmektedir. Ihtiyarlar bu sene şiddetli kış olmıyacağını söylemektedirler. Muşta Yeni Muallimler Muş, (Hususi) — Büu sene vi- lâyetimize beşi Erzurumdan, ikisi Sıvastan, biri Istanbuldan olmak Üzere 8 yeni muallim tayin edi- miş, hepsi de vazifelerine başla- mışlardır. Karaköse İskân Müdürü Muş (Hususi) — Vilâyet Iskân müdürü Bay Şükrü Karaköse iskân müdürlüğüne tayin edilmiş vazifesine başlamak üzere Kara- köseye gitmiştir. Bartın Müddeiumumisi Bartın ( Hususi ) — Ağır Ceza Müddeiumumiliğine terfian Deniz- linin Sarayköy Müddeiumumisl Bay Saih Nu:eddin tayin edi- nişlir. yeşil, sarı | KO Bolu Belediyesi Şehrin Güzelleşmesi Için Programlı Bir Çalışma Yapıyor Bolu (Hususi) — Belediyemiz şehrin güzelleşmesi İçin çok ça- lışmaktadır. Şehir haricinde bir gazhane binası yaptırılmış, sinema binasının noksan terafları tamam- lanmış, şehrin şimalinde Aasri bir mezarlık tesis olunmuştur. Belediye her maha'lede otu'ar tonlak birer yangın havumu yap- tırarak ve muntazam bir itfaiye grupu tesis ederek yangına karşı da esaslı tedbirler almıştır. Bir çok yollar yeni baştan ve kaldr- rımlı olarak yaptırılmış, bir çok yolların. — kaldırımları da — tamir edilm'ştir. İsmet Paşa caddesi genişlettirilmiştir. Postahane önün- de güzel bir meydan vücude getirilmiştir. Nakil vasıtaları için durak yerleri yapılmış, caddelere beynelmilel seyrüsefer işaretleri konulmuş, Şehid Muhtar cadde- sindeki metruk mezarlıkta bir Eskişehir Ilıcası Eskişehir, (Hususi) — Başba- kan General İsmet İnönü Eski- şehire — geldiği vakıt Sıcak su hamamını da gezmişti. Bundan birkaç gün evvel Ankaradan ge- Da mühendsler suyu ölçmüşler h mamı — gezmiş'er ve hamamın srihi şartlara uygun olmadığını görmüşlerdir. Hamamın yıkt rıla- cağı ve yeni baştan yapılacağı söylenmektedir. Adapazarında Sürek Avları Başladı Adapazarı, ( Hususl ) — Kış mevsiminin — gelmeseden ötürü Adapazari —avcıları kulübünde büyük — bir faaliyet başlamıştır. Kulüb azaları, ber cuma muhtelif kollara ayrılarak kazanın muhtelif mevkilerinde sürek avları tertib etmekte ve — çiftçilerimize nmafi hizmetler yapmaktadırlar. Acıe- malık köyünde yapılan sürekde bir, Sapancanın Kaltepe civarında iki, Kalaycı dağmda bir, Çatal köprü ormanlarında bir tane o mak Üzere cem'an — beş yaban domuzu vurulmuştur. Geçen sene bu kulübün yaptığı mücadelenin faydaları! görülmüş olacak ki bu sene bunca aramaya rağmen küll- liyetli miktarda — domuz bulmak mümkün olamamaktadır. Bigada Ekim İşleri Biga, ( Hususi ) — Şimdiye kadar havalar çok — elverişli gittiği İçin köylüler — istedikleri gibi mahsullerinl — ekmiye vakit bulıbılııııtlr. Bu yılki ekim, ge- çen seneninkinden çok fazladır. Geçen sene yulafla — bakla çok para ettiği için rençber bu sene buudan da çok ekim yapmıştır. Bugünlerde artık tohum ekilmiye nihayet verilmiştir. Diyarıbekir Halkevinde Diyarıbekir, (Hususi) — Halk- evi Diyarıbekir kadınlarının çarşaf ve peçeden kurtarılması için be- lediye nezdinde teşebbüste bulun- muş, Halkevinde bir de kadınlar birliği tesisine teşebbüs olunmuş- tur. Musiki şubesi mahalli şarkı- ların armonize edilmesine çalış- maktadır. Ev Başkanı Bay Tahsin Cahit çubukcu evin kış mevsi- minde daha faal olmasını temin etmektedir, Bolu belediye başkanı bay Reşad Belediye fidanlığı tesis olunmuş- tur. 9ayda Boluda yeniden ve: Bandırma Güzelleşiyor asri mimariye göre 20 ev yaptı- rılmış, 18 viran dükkân ve ev yıktırılmış, 132 ev tamir ettirll- miştr. 4000 metre uzaklıkta olan memba suyu demir borularla şehre akıttırılmaktadır. Belediye soysal işlere de ehem- miyet vermektedir. 9 ayca 200 acezeye bin liralık yardım yapılmış, 12 haşta tedavi edilmek üzere Istanbula gönderilmiş, 120 hasta- ya bedava ilâç verilmiştir. Ayrıca bir doğum mütehassısı getirlerek doğum İçin 300 liralık âlet alınmıştır. Belediye Halkevi spor şubesine 600 liralık yardım yapmıştır. Mevcud mezbaha binası günün ihtiyaç'arına göre tadil edilecektir. Bir çocuk bahçesi ve yözme havuzu inşası da bugünler- de müteahhide ihale edilecektir. Bundan başka elektrik tesisatı büyültülecek ve asri bir tabakhane yapılacaktır. Su Da Getirilirse Kasabanın Eksiği Kalmamış Olacak yT T PE Bandırmadan bir görünüş Bandırma, ( Hususi ) — Mar- mara havzasının mamur ve güzel kasabalarından biri olan Bandır- ma günden güne yenileşmektedir. Vapur ve şimendifer güzergâhm- da olması ticari ve iktisadi kıy- metini bir kat daha yükseltmek- tedir.Belediye âzami mesai sarfile şehrin iman, bilhassa caddelerin, sokakların genişliği ve temizliği hususunda çok çalışmaktadır. Cihan barbini müteakib işgalli esnasında dörtte üç nisbetnde yangın ve sair suretle tahrib edi- len Bandırmayı asri bir şehir Ayılar Azdılar Sındırgıda Da Bir Avcı Hücuma Uğradı Sındırgı, ( Hususi) — Orman muamelât memuru Yusuf Kaçil Umurlar köyünde avlanırken bir ayı ile karşılaşmış ve ayıya ateş etmiştir. Ayı yaralanmış, fakat ayni zamanda kızdığı için dönüp avcıya hücum etmiştir. Köylüler yetişmişler, ayıyı öldürmüşler ve Yusuf Koçili kurtarmışlardır. Sındırgı Tütünleri Sındırgı, (Hususi ) — Burada #atılmadık tütün kalmamış gibidir. 935 ekimi için şimdiden hazırlık- lara başlanılmışlır. Tohumlar ma- kineden geçirilmekte, zeriyat mın- takaları ayrılmaktadır. — haline koymak için gerek halkı- mızm ve gerekse belediyemizin faaliyeti takdire değer mahiyet- tedir. Belediyenin bundan üç sene ev- vel iki yüz seksen bin lira bedel ile ihale eltiği Karşıyaka suyu elyevm kasabaya getirilmemiştir. Bandırmada içmeyesalih su olma- ması dolayısile bu sunun bir an evvel kasabaya akıdı'ması lâzım- dır. Halk içme suyunu tatlı su köyünün iskala mevkindeki çeş- meden fıçılarda kayıklar vasıtasile getirmektedir. ae aa Polatlı Gençleri Bir Ülküleme Darneği Yaptılar Polatlı ( Hususi ) — Burada bütün — gençlerin iştirakile bir Ülküleme Derneği açılmış ve bu münasebetle —bir çay ziyafeti verilmiştir. Dernek açılış resmini yapan Kaymakam Bay Kudreddin der- neğe Ülkü gazetesinin bir senelik kolleksiyonunu — hediye etmiştir. Dernek Başkanı Bay Kadri der- neğin Ülküsünden ve köy spar kolunun yapacağı hizmetlerden bahsetmiştir. Bu derneğin kurulması muhitte çok büyük sevinç uyandırmıştır. Belediye Başkanı Bay Muhterem de derneğe yardım vadetmiştir. »| yüz lira alacakl!... | bir yönden açıdım. Zavallı, oka- | sanırım pek iyi anlamar Birmd Hnnıı 29 Nırulğıh Ataç — Örzdile — Bugünlerde çıkan bir yaz: ıııh Ercümend Ekrem Talu, çok okur manın kazançlı bir İş olmadıği Sözünü açmış, şunu anlatıyordu: Adamcağızın biri geceyi gündüze katarak çalışmış, türlü diler öğ- renmiş, nerede ne bilgi varıt okumuş; sözü uzatmıyalım: gör renlere, duyanlara parmaklarımı ısırtacak bir bilgiç olmuş. Bildik* leri ne imiş, neler yazıp neler çizmiş? Ercümed Talu burasıni pek kurcalamıyor, ancak o adam- cağızın en sön başına geleni bik diriyor: Grenlere, duyanlara kuru kuruya parınuk ısırtmaktan - usar nınca kendine karın doyuracak | bir iş aramış; kapı kapı dolaşmış, bulamamış. Günün birinde gaze- teleri açmış; bir de ne görslünt Üç yüz İira aylıklı — bir kapıcı aranıyor. Onun bütün bilgisi ile yarıp giremediği kapıları bekle- mek için, ehl şöyle üstün körü bir okuması olan adam ayda üç Adamcağız kı- zıyor ve hıncını gidip bitiğlerden alıyor: onları çiğniyor... çiğmiyor... çiğnlyor... Ercümend Talu o adama acır yor. Ben de acıdım; yalnız başka dar yıl çalışıp okumuş da yine bilmek sevgisinin —amacı para kazanmak olduğunu anlıyamamış. Yanlış kapıya baş vurmuş, deniz- den buğday, tarladan balıc iste- miş... Hem okuduğu bLgileı'l de tyi, anlasaydı yer yüzünün durumuna (hâline) şaşmaz, öfkelenip bitiğ- leri çiğaemezdi. Sehopenbaver: “Filosofia — ile uğraşmak için kişinin yılda şu kadar geliri olmalı, — dermiş. O bin altın diyor yal ben, bu gi- bi şeyler (I)çığıu. ülkesine, ada- mina göre değişeceği İçin şu ka- dar demeği dıhı doğru buldum. Bununla söylemek - istediği, filo- sofia ile, bilim (ilim) i e para ka- zanmak, zengin olmak İstemenin doğru olmadığı değil midir? Çün- kü filosofia, bilim başka, para yine başkadır. Bunlar biri biri ile ölçülmez, biribirine götürmez. Böyle olduğunu gençlere söy- lemeliyiz. Para kazaomak mı isti- yorlar? Çok iyi; onun da arı (te- miz) yolları vardır. Bilim adamı olmak mı istiyorlar? Çok iyi; bun- da çok yüyük tadlar bulabi irler; belki bu yüzden ayda deş on pa- ra da edinirler. Hem para kazan- mak, hem de bilimle uğraşmak mı istiyorlar? Biraz güç; yalnız olmıyacak iş değil; bir yandan bitiğlere sarlıp bir yandan da öteki yollardan birini tutsunlar. Ancak o yolların bilime, bilimin de paraya götüreceğini sanmasınlar. Yoksa aldanmış olurler ve günün birinde, Ercümend Talunun anlat- tığı adam gibi, saçları't yolar, b.tiğlerini çiğnerler. Kendileri bi- limden soğudakları gibi başkalar rım da soğuturlar, (1) Bu “şey , sözünün bir türlü karşı'ığısı bulamadığımğ için kullanışorum. * Nesne, #özü * maddi şey , leri gösteriyor, her yer- de uymuyor. Merzifonda Havalar Merzifon, (Hususi)— EHer sene bu mevsimde soğuktan ve kardan durulmazken bu sene daha İir damla kar düşmemişlir. Havalar çok iyi gitmektedir.