29 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

29 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

MER zar ük Xiya £ekir 8 inci hem Her hakkı mahfuzdur. İTTİHAD .. TERAKKİ Nasıl Doğdu ?. No. 153 290. 12-904 Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldea? Itiaf Devletleri Amerika Hükümet Reisi Vilsona Bir Karar Bildirmişlerdi Talât B derhal Cemal Paşaya şifreli bir telgraf çekmiş, Çerkes Ahmedin derdestile idam edilmesini rica etmişti. Çerkes Ahmed arkadaşı Halil ie beraber Diyarıbekirde tevkif edilmiş, (Şam) a getirilmiş. Kısa bir isticvabdan sonra kanlı maceralarının hesabını, darağa- cnda ödemişti. Bu misaller ortada dururken Talât Beyi, Ermeni tehcirinde zulmedenlere müsamaha ile ilham etmek, (Morgan Tav) ve emsalinin tesiri altına girmek demekti. Olur olmaz şeylere kızmak âdeti olmayan Talât Bey, Said Ha'im Paşanın bu sakat düşün- celerine de ehemmiyet vermemiş; işi » kendine o mahsus - alaycılıkla geçiştirmişti. Fakat nihayet son bir hâdise, artk Sald Halim Paşımın sadaret mevkiinde tutula- miyacağı göstermişti... (1332 se- nesi Kânunusanisinin 8 laci günü) bitaraf devletler, muharib hükü- metlere birer muhtıra göndermiş- ler, beşeriyeti barab eden bu kanlı cidale artık nihayet verik mesini rica ve teklif etmişlerdi. Rusya, Fransa, İngiltere hükü- wetleri (Sulh, benüz pek uzaktır) diye cevap vermişlerdi. Almanya Imparatoru bir nutuk irad etmiş; (meseleyi ancak silâbla ballede- ceğiz. ) demişti, Avusturya Impa- ratoru da yine bu mealde bir nutuk söylemişti. Osmanlı hükü- metine gelince, tabildirki mütte- fiklerinin sözlerini tasdik edecek sözlerle | mukabele göstermişti. Könunuevvelin 30 uncu günü İtilâf devletleri Amerika reisi hükümeti Vilson'a müracaat ederek, adeta Osmanlı hükümetinin taksimine karar verdiğini bildirmişlerdi. Osmanlı hükümeti hakkında pek ağır bir lisanı ibtiva eden bu mota, birçoklarını ( telâşa düşürdüğü gibi, Sadrazam Said Halim Paşayı da derin bir düşün ceye ( sevketmiş.. Esasen harb aleytarı olan bu kabine reisi, büs- bütün sulk taraftarı kesilmişti. Said Halim Paşanın bu vazk yeti, karargâh: umumide pek fena bir tesir Ouyandığı gibi (Viyana) ve (Berlin)de de büyük bir hoşnutsuluk husule getirmişti. Talât Beyin bütün idare maha- retine rağmen hergün biraz daha hisseciliyordı ki, nihayet gü- nün birinde Enver Paşaile Sad- rezam arasında mühim bir hâd'se zuhura gelecek... Ve meseleimü- essif bir şekilde neticelehecekli, Bunun önünü almak için düşünü- len yegâne çarç; ikide bir de mes'uliyet kokutunu İleri sören Sadrazam Said Halim Paşayı artık bir kenare çekmek.. bap- lanılan davayı sonuna kadar sürükleyebiimek için, her türlü mes'uliyete göğüs o gerebilecek bir şahsiyeti, o makama geçir mekten ibaretti, Kânunusanin (o 20incl Ogünü merkeziumumi içtima etmiş; bu meseleye okârar verilmek iste- nilmişti. Merkeziumumi azalarıw- dan Kara Kemal Bey, ilk defa olarak bir tekiif dermiyan etti: — Memleket, en buhranlı devreye girdi. Artık perde ar kasında oynanacak zaman geçti. (Cemal paşanın el yazısıdır) Hepimiz, - manevi o mes'uliyetler altında eziliyoruz. Fakat bütün bu mes'uliyetleri üzerine alabile- cek birşahsı ortaya çıkaramıyo- ruz. Talât Bey, bugüne kadar kendisini (Lider) addetmiyordu. Bunun için fırka ve cemiyetih bütün icraatı, şahıstan ziyade, heyeti mecmuaya © atfediliyordu. Artık bu devre geçmiştir. Esasen fırkanın lideri Talât Beydir. Ar- tık o, bu işin başına geçsin. Fır- kanın nikübedine aid bütün mes uliyetleri deruhde etsin. Bari; üçüncü, dürdüncü derecedeki şa- hıslar, mes'uliyet altında ezilme- sin... Cemiyet ve fırka, Talât Beye tamamen emindir. Aynıza- | manda Talât Bey, herkese karşı müessir bir kuvvettir, Bugüne kadar sörüklediğimiz bu (Çelebi) devrine hitam verelim. re yükünü, Talât Beyin sırtına yük- letelim. Dedi... Talât Bey, ik bir dikkatle dinlediği de hiç cevab vermedi, İçtimaa iştirak eden, dokter Nazım, Bahaeddin Şakir, Hilmi, doktor Rusuhi, Ziya Gök Alp, (kâtikl umumi, Midhat Şükrü) Beyler, Kara Kemal Beyin bu teklifini derhal kabul etmiş lerdi... Bu karar, derhal Enver Paşaya bildirilmişti, Başkumandan vekili bu kararı duyar duymaz, ellerini masaya dayamış: — İşte, şimdi oldu. Demişti. | İttihd ve Terakki mevzuu etrafında yazı yazanlardan bazı- ları, Enver Paşanın Cemal Paşaya şöyle bir telgraf çektiğinden bah- sediyorlar; “ Said Halim çekilecek. Talât sadrazam olacak. Sen ve ben yerlerimizde (o kalacağız. oŞayet (Mısır) alınırsa, Said Halimi Misi- ra Hidiv yaparız.,, Bu meselenin hakikat olub olmadığı hakkında en salâhiyetdar zevata müracaat etlik. Hepsi de müttefik bir lisan ile bunu red- detliler; bu bödiseden Cemal Pa- şanin ancak resmi bir tebliğ ile baberdar olduğunu söylediler... Cemal Paşanın, Mısırı fethettik- . ten sonra Misir Hıdiviyetini de hak etmiş olacağı mazarıdikkate alınırsa, Enver Paşanın böyle bir teklifte (O bulunmıya lüzum bile görmeyeceği aşikârdır. | 1332 senesi Kânunusanisinin 22 inci | 1917 senesi Şubatının 5 inci) günü intişar eden gazete ler, (Said Halim Paşanın esbabı sıhhiyeden dolayı istifa ) ettiği. makamı #adare'lüzm&) ya, uhde- sine (Rütbeli vezaret) tevcihi ile Dahiliye Nazırı (Talât Paşa) nın tayin ve yeni kabinenin teşkillae memur edildiğini yazıyorlardı. (Arkas: var ) sanimedinezplmszlakımmenzi ğygayimsinataeşası Renee VAPURCULUK TÜRK ANONİM ŞİRKETİ İstanbul Acentalığı Ulman Han, Telefon 22925 Trabzon Yolu TARİ vura Pazar günü saat 20 de Galata rtamından o kalkacak. © Gidişter Zongu'dak, İnebo'u, Ayancık, Sam- sun, Ünye, Ordu, Giresun, Tirebolü, Gö:ele Trabzon ve Rizeye, Dönüş te bunlara ilâveten, Of ve Sürme- neye uğr y'caktır. Mersin Yolu İN Öö N Ü vapuru 30 K. evvel Pazar *ast 10 da Sirkeci rih- tımından kalkarak ( Çanakkale, İzmir, Kuşadası, Küllük, Bodrum, Radon, Marmaris, Dalyan, Fethiye, Kalkan, Kaş, Finike, Antalya ve Mersine özimet ve avdette ayni iskelelerle | Alanya, Çanakkale ve Gelibolu) ya uğrayarak (avdet ii edecektir. Karabiga Yolu CUMARTESİ, ÇARŞAMBA leri saat 20de Tophane nlht İĞ mından bir vapur kalkar, Gidiş ve dönüşte mutat iskelelere uğrar. İZMİT YOLU | Cuma, Pazar, Salı, Çarşamba, günleri bir vapur saat da, Top- hane rıhtimından kalkar, EN Soyadları > Yeniden Soyadı Alan Okurlarımızın Adlarını Bugün De Yazıyoruz Adli tıb İşleri dosya memuru bay Fehri o ve ailesi (o Alptekin, Devlet Demiryolları o Haydarpaşa o gürinda geftren bay Rasim Alpsgob, Bafra posta telgraf buyruğu bay Hüsamed- din Segin, Beşiktaş Dr. miralay bay Zeki, kızları bayan Huriye Zeki, mu- allim bayan Saime Zeki, oğlu diş tebibi bay Erip (o Zeki Üker, M. M tekağd şubesi kısım amiri binbaşı bay memduh, — oğulları bay Namık, bay Nejad, eşi buyan Gülter ve yengesi bayan ayşe Celasun, P. T, T. Hydar- pr müdürü bay Murad Zeren, memur ey Galib Güvenç, bay Osman Nuri Kaptan, bay Kâmil Kartal, O Rami itfaiye müfrezesinden onbaşı bay Aziz başaran, telefon memuru bay Feridun Aysoy, mürettebattan bay Eaver Akın, bay Mehmed Acar, biy O Mustafa C.hangir, bay (Ruşen Terin, bay Salih an, bay Oo Şamil O Yüce, şoför bay Sadık ver ) Yüksel, Giresen baytar bay Vehbi Erder, Beykozda bay M. R. Aloska, İstanbul Yeni Şark berber salonu sahibi bay Ahmed Aydost, kalfa bay Receb Vardar, bay Ahmed Duman, bay Tevfik Çelik, bay Hasan Işık, bay Osman Keskin, bay Ali Tekin, bay Mehmed Karan, Devlet demir- yolları vezne memuru bay Akif Gürol, Devlet demiryolları Eskişehir vezne- dari bay R. Kocak, Ziraat bankası eksperlerinden bay Muzaffer Gökalp, idhalât gümrüğünden bey A. ihni Onat, Devlet demiryo'ları Çan- kiri barel ıemuru bay Salt, eşi Nebiye, #hnesi beyan Hadiye, kardeşi bay Halid, bay Ümid, kım beyan Gülten Turgey, Maliye Bakanlığı bina kanunu tatbik müfeltişliğinden müte- ksld bey M. Nazmi, eşi bayım Atiye, oğ'u ihtiyst zabitlerinden bay Vec- deddin, kızı bayan Nebahet Ar soy adını almışlardır. Havzada Söyadı Alanlar Havza (Hususi) — Kaymakam bay Şevket Kayan hâkim bay Abdullah Dirican, müddelumumi bey - Cevdet Bilgütay janderma © kumzndam bay Salâhsddin Aker, müstantık bay İhsan nüfus M. Öztürk, müfettiş bry Nami Özay, okutan bay Şakir Sangun bayın Hikmet İren, bay Osman Kurkut, baytar bey Halis Kays, nüfus kâtibi bay Abdurrabman Yalçın, posta te'graf müdürü bay Nuri Esen, Z.bank | memuru bey M. Emin Uguz, muhasebe kâtibi bey Cevdet Emon, odacı bay Bayram ve kardeşleri Songurtekin, * sıhhat M. buy Ahmed Yılmaz, posta i bey M. Gelib Özcen, köy kâtiplerim- den bay Necib Ç: gatay, varidat kâtibi buy İhsan Özdemir, sıhhat M. bay | Söleyman Coşkun, fırka kâtibi bay Hesin Öztürkmen, Z. bankasından bay Aslan Tekin, tayyare muhasibi bay Ziya Seçiin, Dispanser hademe- si bay Nazım Can, Belediye hakimi bay Ali Kiza Noyan, Törü bekimi | Baykal, Mahkeme başkâtibi bay Hü- | seyin Bilgin, Arab oğ'u bay Mehmed Erem, Be ediye tahsildarı bay Enis Başsran, İllaye memuru bay Âli Baydar, Tanzifat memuru bey Ali Yücel, Mur f memuru Aydar, Kâmil | oğu bay Yusuf Bütkül, Çeltek köyü | muhtarı bay Mehmed Yüksel, Aza- İ can H. bay Ahmed Koç, Merkez İ mektebi bademesi bay İbrahim Onur, i Kara Emin oğlu bay F zlı Doğruel, İ Keman O, bay Hekin Ergin, Deşen | O. bay Ömer Ozen, Çolu oğlu bay Mustafa Çon, Sayadlsrım almışlardır. İznikte Soyadı Alanlar Kaymıkam vekili bay ÇelAl Er İ dem, İ. kumandanı bay Hüsnü Ataç, | Malmüdürü bay (o İtrahim o Gün- düz, Te'graf müdürü bay C:mal ve kardeşi bay Şükrü (o Öztürk, Müvexzilerden bay Tevfik o Savaş, Malaiyada Soyadı Alanlar Malatya ( Hususi) — Vali bay İbrahim Ethem Alancı, Mektubeu bay İsmail Hakkı Tunçel, Nüfus mülürü ! bay Şevket Taştan, maarif mülürü bry Lütfullah Erdem, Belediye reisi bey Mehmed Tevfik İnönü, İbtisas bilimi bay Fehmi Akyön, mustantik bay Kemal Engin, Emniyet müdürü bay Ekrem Güven, birnei komiser bay Selim Kolçak, ikinci komiser bay Avni Tüğün, üçüncü komiser bay | Nuri Tunçer, üçüncü komiser bay Halim Işık, üçüncü komiser bay Ömer rını almışlardır, Sayın soyadım almışlardır. Gebzede Soyadı Alanlar Gebze ( Hususi ) — Mütekalt bay Aziz Güney, nahiye müdürü bay Hamdi Eren, muhabere momuru bay Halid Öğet, bankacı bay Cemal Bilgin, veznedar bay Sabri Erdem, şube kâtibi bay İhssn Ergül, sobac tay Bahaeddin Çevik, postacı ba” Ahmed Taflan şerbetçi bay Mehmed Tatlısu soyadımı almışlardır. Adapazarında Soyadı Alanlar Acapazan (Hususi) — Halkevi bay başkanı Asım Arca, Ali B. İlkmektebi bişmuallimi bay Tevfik Şahin, bay Cahid Teker, Ortamekteb muallim- lerinden bayan Hatice İzli, bry Agâk Yünsel, Belediye baytın bey Ziya Mete, Belediye mühendisi bay Tev ik Özkan, Türk Tiesret bankası memur- larından bay Safi Ünal, Büyük Gazi ilkmektebi o muallimlerinden (bayan Leman Ekmen, bayan Muradiye Here ker, Tapu memuru Nimet Güler Tapu birinci kâtibi bay Hikmet Kürte keneral, o polis memuru bay Celâj Kamışoğlu, Maliye tahsil şubesi mes murlarından bay Hasan Akıncı Tapu kâtibi bay Cemil ve boy İzzeddin Oral, Tapu kâtibi bay Celâl ve amcasi oğlu bay Lütfi Örkan, Tapu kâtibi bay Mustafa Ateşoğlu, Avukat bay M. Doğru, Avukat bay Röştü Begkont Avukat bay Halim Anbarlı soyadla- Nöbetçi Eczaneler Bu gece nöbetçi eczahaneler gun lardı: İsmail Hakkı (Şehzadebaşı), Meir med Arif (Edirnekapı), Hamdi (Şeh- remini), o Eailyadi (Fener), Sidkr (Lâleli), Übeyd (Cağaloğlu), Salih Necati (Bahçekapı), Hikmet (Küçük- pazar), Çelo(Samatya), Hikmet (Eyüb), Ziya Nuri (Aksaray), Faik Lskender (Moda), Namık Behçet (Kadıköy-Pa- zaryolu), Merkez (Bukırköy, İstasyon enddesi), Ahmediye (Üsküdar, Air mediye caddesi), Halk (Büyükada), İimad (Taksim, Bostanhaş), Kinyoli |. (Tepebaşı, Kabrisian sokak) Tarlabaşı |! (Tarlabaşı) , Kapıiçi (Gulata Kapiiçi), Maçka (Maçka), Merkez (BKasımpaşa), Halk (hasköy). HASAN KREMİ İbtiyarları gençleştirir iŞ ve gençleri güzelleştirir. Hasan Kolonyas: Dünyanm en nefis limon çiçekleri kolon- yasıdır. HASAN Yasemin Lila Viyolet losyon ve lavantaları çiçeklerin ve inceliğin ruhudur. Nesrin Kolonyası Hasan kolonyasının yavrusudur. Çok güzel ve çok ucuzdur. Hasan Briyantini Gençlerin hayat ar- kadaşı ır. likii ve arjantina nevieri bir şaheserdir.