30 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

30 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergun Mündericatımızın çoklu- gundan dercedilememiş- tir, / Kurşuna . 7: : Dizildiler Mi? Atina, 29 — Londra telsizi Varşovadaki Ingiliz gazete muha- birlerinin Zinoviyef ile Kamenefia kurşuna dizi'dikleri haberini ver- diklerini bildirmiştir. Bu haber başka yerden teyid olunmamıştır. İhtiyatla (o telâkkisi lâzımdır. Bayram Pazara Ankara 29 — Diyanet İşleri relsliği bayramın 6 Kânunsani Pazar günü olduğunu ilân etmiştir. Diş Bakanı Atinada Hükümetimizin Noktai Nazarını Bildirecek Dış İş'er Bakanı Bay Tevfik Rüştü Aras ikinci kânunun hafte- sında (o Cenevreye gidecek, bu sırada Atinaya uğrıyacak, akalii- yetler meselesi etrafında Yunan hülcümetinin (tekliflerine (karşı hükümetimizin (Onoktai mazarını bildirecektir . Buğday Alım Satımı Ankara, 20 — Istanbuldaki Buğday işlerinde suiistimal oldu- ğu haberi tekz.b edilmiştir. Buğ- day alım satımında gidilecek yolları tesbit için Ankarada bir heyet kurulmuştur. Heyet ya kında Istanbula gidecek tetki- kata baş'ıyacaktır. Balkan Ökonomik Konseyi Balkan ökonomik konseyi son | kânunun üçünde Atinada topla- nacaktır, Bu konseye iştirak edecek Türk heyeti seçilmiş ve bir kısmı Ati- naya hareket etmek Üzere Istanbula gelmişlerdir Türk komitesi yarın kalkacak. vapurla Pireye, oradan Atinaya gideceklerdir. Levinski Mağlüb Şikago, 29 (A. A.) — Bütün dünya boks şampiyonu Maxbaer, şampiyon namzedi Kingfish Le- vinski ile yaptığı bir maçta Le- vinskiyi ikicci ravundda nakavut ile mağlüb etmiştir. İran Dış Bakanı Geliyor Ankara, 29 — Eski Irak Baş- bakânı ve şimdiki Dış İşleri Ba- kani Bay Nuri Said buraya gel miştir. Iran Dış Bakanının gelme- si de beklenmektedir. Irak ve Iranın aralarındaki hudud ihti'âf- larının halli için Türkiyenin ha- kemliği:e (müracaat edecekleri söylenmektedir. Maliye Müsteşarı Geldi Maliye müsteşarı Bay Faik darphanede basılacak yeni para- lar ve rıhtım (şirketinin (o devri İşleri ile meşgul olmak üzere bu sabah Ankaradan şehrimize gel miştir. Ne Kadarız? Nüfus umum müdürlüğünden verilen malümala göre memleke- timizde vüfus yekünu 16 milyon 720 bini bulmuştur. Soyadı Nizamnamesi Ankara, 29 — Vekiller heyeti Soyadı o nizamnamesinin yedinci ve yirmi birinci maddelerini ta- dil sekizinci maddesini de tay- yederek meriyete girmesine ka- rar verm ştir. Tadilâta göre ya- bancı ırk ve millet isimieri soyadı olarak kullanılmayacak, evli kadınlar kocalarının isimlerini alacaklardır, Ag AM ee ŞAM ca ber dsp DME A Dink i BOYA li : Resimli Makale BG Onları Unutmıyalım YG ğında fotini, vırtında paltosu, sofrasında bir küsecik olsun SON TELGRAF HABERLERİ i Kış günlerinin şiddetli soğukları, erkanızda © kocaman, gözel paltolar oldufu halde sizi de Oyütüyor. Siz ki sabah- leyin evinizden çıkmadan evvel kuvvetli bir kahvaaltı yap» mıştınız. Şimdi de mükemmel bir öğle Bina rağu m soğuk sizi titretebiliyor. TM yemeği yiyeceksiniz. Şimdi bir de aya- Şübhesiz ki sıcak çorbası olmayanları göyle tasavvur &diniz. yaşamık istiyorlar. yuki çocukların acınacak hall ri içinizi siz'atu y £ mut ki iz onlari düşünüyorsunuz. Onlar da Hele bunların arasi ia mekteblerdeki O halde yarıma Bay Receb Peker Söylüyor: Cümhuriyet Hükümeti Çalışmalarında Hayale Ve Taklitçi- liğe Sapmadan Yürüdüğü Yolda Emniyetle İlerlemektedir Kütahya, 29 (A. A.) — Cüm- buriyet halk fırkası genel kâtibi Bay Receb Peker Kütahya Halk alette Ferkası pedala söylediği nutukta demiştir Bir siyasal fırka seçim İşle- rinde çok ciddi uyanık olmalıdır. Biz fırkanın bütün iç çalışmala” rında ve fırka hükümetinin tutum- larında bütün yurd işlerinde mil- letin ara bulmaz özü İle müte- arında yurdun köşe- bucaklarına dağılıyorlar. Ve yıl içinde yapılmış kanunların tatbik şekillerini yeni kanunlar yapılması ve düzelti'mesi lâzımgelen işleri gözden geçiriyorlar. Merkeze, va- zi'e başına (döndükleri zaman meclisin fırka gurubunda bütün bu görüşlerle hükümetin düşünüş- leri karşılaştırılıyor. İşte bir yan dan fırka teşkilâtının, öte yandan gurubun birbirini tamamlıyan bu çalışmaları fırkanın ve hükümetin gidişi için faydalı olan istikameti çiziyor. Yeni bir kanunla vilâyetler umumi meclisleri seçiminin bir- den yenilenmesi onaylandı. Biraz evvel belediye meclisleri toptan yenilenmişti. e yandan yeni saylav seçimi ile Türkiye Büyük Millet Meclisi nileniyor. Fırkanın büyük kong- resi de (önümüzdeki (Mayısta yenilenerek geçen kongredenberi geçirdiğimiz dört yılık zama- nın verdiği (tecrübelerden is tifade edilecektir. Bu suretle önümüzdeki (O baharda (Türkiye cumhuriyeti bütün çalışma unsur- larile ulus birliğin'n yeniden em- niyetini kazanmış bir halde, taze bir kuvvetle yeni çalışma amac- Yurdumuzda mekteb ihtiyacı her tıyor. Çünkü okumak istiyenleri: ve her sene yurdun birçok tarı tebler kuruluyor. Fakat buna İSTER İNAN dedi gittikce çoğalıyor besizlik yüzünden mekteb o kopandığı görülüb işidiliyor. İşte size, tuhafınıza gidecek İSTER is larına doğru hız alacaktır. Fırka seçim usullerinde yeni bir ola girmiş o bulunuyoruz. Söztrlerdi bay Avrecükları da- Bışmaden namzet göstermek tipini tecrübe ettik, Neticede iyi olmadı. Rey vereceklerin önce meyille- rini yoklamakta İsabet gördük. Kadın yurddaşlarımızın seçime sokulmaları girdiğimiz yeni ça- lışma devrinin göz çeken bir hu- Busiyetidir. Fakat fırka yolundan fırkaların reyini atarak seçile- bilmek için kadınlarımızın hemen Karadenizde Gemiler İş'emiyor, Trab- zon-Erzurum Yolu Kapandı Samsun, 29 (A.A.) — Kara denzde korkunç bir fırtına var- dır. Dündenberi vapurlar yolcu ve eşya alıb vermiyorlar. Trabzun: 39 (A.A.) — Hava lar soğumuş ve kardan Erzurum yolu otomobillere kapanmıştır. Muğ'a, 30 (A.A) — Dünden beri havalar soğumuştur, Yağ- murla beraber yüksek tepelere ve civar dağlara kar düşmüştür. Bununla beraber derece şehirde henüz sıfıra iomemi;tir. Çankırı, 29 (A.A.) — Iki gün denberi soğuklar başlamıştır. Sr caklık dereceği sıfırın alında ye- didir. Her taraf dondur. Ekim işleri durmuşlur. Bolu 29 (A.A.) — Bugün şeh- re ilk kar düştü, ve hor taraf beyaza büründü. Kar devam ediyor. İSTER sene. biraz daha ar e da yeni yeni mek- bazı yerlerde tale- ER İNAN fırkaya girmeleri lâzımdır. Fırkamızın bir büyük ana vasfı olan inkılâbcılık hızı içinde durmadan, ileri gidiyoruz. Türk dili de Türk toprakları Türk pa- zarları gibi ecnebi istilâsından kurtulacaktır. Soyadı almada göze çarpan coşkunluk bütün ulusun iyi duyuş ve ileri anlayışında ümitler besliyecek bir ölçüdedir. Hükümet yurdun her bakım- dan ihtiyaçlarına uyan bir geniş likle çalışmaktadır. Iç emniyet ve inkılâbı koruma işleri duygulu bir titizlikle yapı liyor. Bunun yanında dış İşlerk miz hangi gün nereden belirece- ği belli olmıyan hâdiselere karşı vaziyetimizi koruyacak bir uya- nıklık ve dikkatle kovalanıyor. Bütün dış alemle sulh ve anlaşma yolundayız. Silâhsızlanma teşebbüslerinde en geniş hüsnü niyetle çalıştık. Silâhları eksiltme yerine arlırma (o neticesini veren beynelmilel çalışmalar ta baştan beri milli müdafaaya verdiğimiz ehemmiyetin ne kadar yerinde olduğunu gösteriyor. Hergün ihtiyacın istediği ted- birleri o almakta © gecikmiyoruz. Bundan başka olarak en derin araştırmalarla en İyi diye yaptı- ğımız işlerin hayata uymıyan ta- rafını görünce tedbirleri değiş- tirme vazifesinde gecikmiyoruz. Cumuriyet hükümeti bu çe lışmalarında hayale ve taklitçi- İğe sapmadan yaşadığı günün bütün icablarına uygun, ulusun ihtiyaçlarına tam k olan tedbirleri hergün en dikkatlı gözü ile aramakta, bulmakta ve bu yolda cesaretle, emniyetle ilerlemektedir. İNANMA! | “Viyanada talebelerin adedi azalmaktadır. Neşredilen bir istatistiğe göre, 1932 ile 1933 yılları aramnda, geçen yıllara nisbetle 1253 talebe eksiktir. Bazı Viyana enstitüleri mekteblerde talebe kalmadı- EE TEZ —.. e | retmek ozun sasi Üç Köpekli Bir Bayan ** Geçen gün, yabancı lir ülkede, param çok, aklı kıt bir adamın ölmüş cenaze o öslayını yaptığını yazdığım sözleri muş o'an bir bayan bu si lenmiş, gazeteye bir mektub gönder- miş, Bu mektubda bana çıkişıyor. Mektubun im'âsı düzgün ols.ydı, ba- yanın istediği gibi, gazeteye tekmil konmasını müdürden rica edecektim. Mektubun yalmz en öfkeli yazılanm alıyorum. Kendisinin iki değil, tamam üç köpeği olduğunu söyliyen bayan bana; — Siz, diyor, muhakkak şehre yeni gelmişsiniz... Buradaki köpekleri kıskan:yorsunuz. Merak etmeyiniz, «ze de bir kismet çıkarl Bu hayırı dunya yürekten teşek- kür etmekle beraber, geçen güngü yazımda bir tarıfını eksik bırakmış olduğumu anlıyorum. “ Vâkıâ, insanların köpekleri niçin sevdiklerini anlatırken, köpek seven insınlardan birtakımının başkaları kovulmaktan, dövülmekten gücen- memek tabiatını görmeği istediklerini, birtakımının da kendilerinde öyle tabiat olduğunu söylemiş, fakat s0- kukta iki köpekle birlikte giden Bayanı o Iki takımdan hangisinden saydığımı söylememişim. Bu büyük eksiklikten dolayı özür dileyorum. Fakat, öyle sanıyorum ki bu eksikliği öfkeli mektubu yazan Bayandan başka okuyucuların hepsi tamamlamışlardır, «r. Eski zamanda lerin kendi kendilerine karı boş hakları varken bir gün - ovakitki tabirle - kir Hanım efendi kocasına: — Efendi, der, erkekler karılarını boşayabilirler de, niçin kadınlar koca- larım boşsyamazlır? Efendi, kadınlar herşeye çabuk 8fkelendikleri için, onlara bu hak verilirse kocalarını sık sık toşayacak- larını, nikâhı yenilemek kabil olsa bile üçüncüde “hulle,, lâzım olacağım- dan, kadınlara Oböyle bir o hak verilmesinin onler için bir “e lamiyacağını anlatır. Aradan bir müddet ci Bir akşam Efendi; — Hanım, der. bugün öğrendim. Bundan sonra artık kadınlar da iste- dikleri vakit kocalarını boşayacaklar- mış. Fakat umarım ki sen bu hakkımı hiç kullanmazam! Hanımefendi he ei lâkırdı, insan hiç bırakır mı? bunca yıllık ey: bir maraza çıkar, Hanım öfkelenir vet — Ben seni boşadıml, diye bı Efendi yatağını selâmliğe taşı'ır. Oranda yatarken yarım #sst sonra, Hammefendiden haber gelir. İmamı gshitleri © çağırtaın da yine hareme ge'sini diye. Efendi içeriye döner ve karısına gülerek . — Gördün mü Hanım? der. Geçen ün sana söylemiş olduğum şey naml şi çıktı. Bereket versin ki, bu akşam ( söylediğimin aslı yok da, imamı şahitleri (o çağırtmağa lüzum görmedim! , » Zaten böy'e, k.rılarının İsted kleri vakit se'âmlıkta yatmıya giden, çağ- rıldıkları vakit tekrar içeri ei ler de eski zamanda bulunur- muş. Şimdi me beyanler öyle maymun iştsbi:, ne de baylar öyle iştaha da- ar alçak gönüllü o'ma- erkekler karılarını bo- kadınlar koca- nim geçen gün söyleriğim sör- ler de köpek için cenaze a'ayı kuran ve köpek (cenazesinin erkas'adan giden adamlar içindi. Alayı kuran birinci tokamdan, Ondan alacakları he'iye hatırı için köpek cenazesinin arkasınden gidenler de ikinici takım» dan sayılabilir sanmıştım. Böyle sunmaktada yanılmışsam, öfkeli bayandan rica ederim, üç kö- peğinin ecelleri geldiği vakit her birine yı kursun, ben de - hediye çin değil» bu tuhafüğı sey- için alaya gelirim. N