30 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

lıI;ktublar Ergani, (Hususi) — Bakır şir- ketinin çok güzel bir bahçesi var. Bu bahçe memleketin yegâne parkı. Cuma günleri bütün şirket memurları burada — toplanıyor. Erganiye tamamen hâkim bir yerde olan bu bahçede havuz başında oturmak evvelleri kimse- Anlatıyorlar: evvelden — bir. müdür varmış Maruf — tabirile “ ricali devletiâliyeden , diye ün alan bu zat devriistibdadın bütün an'anelerini burada tatbika - kak- kışmış. Bu bahçe onun mevhum bas bahçesi imiş.. o burada kim- seyi görmek istemez. Çiçeklerin- den kelebekleri bile kıskanırmış. Günün muhtelif saatlerinde ceke- tinin önünü ilikler, başını yukarı kaldırır. azametle gezer. Bütün bahçeyi adımlar, sonra elini çır- paral — Gell Diyo ağasını çağırır. Kendi koltukta, ağa ayakta divan durur. ikisinin dudakları titrer. Kimbilir hangi ameleyi çekiştirir- ler, hangi ustanın ekmeğini ke- serlermiş. Memurlar bir esir gibi sabah olmadan geür gün kararmadan gidemezlermiş. İçtima, misafirlik yasakmış. Her gelen işçi pabuç- suz kaçar kendini zor kurtarırmış. Aradan seneler geçmiş, bu zat kaybolmuş. Bu bikâyeyi bir rüya gibi dinledim. Etrafıma bakındım. beyaz masalar kurulmuş, radyo ile dans plâkları çalınıyor. Her masada herkesin nevalesi, temiz giyinmiş İşci hanımları birer çi- çek gibi bahçeyi aüslüyor. Çiftler dansediyor. Cam ses- leri, su ses'eri kahkahalar ayyuka çılayor. Yorgun işçiler dinleniyor. Cuma, onların eğlence günü, ye nasib olmazmış. Burada x Fabrikada İşçiler çevik adıme larla mütemadiyen bir oraya bir buraya koşuyorlar. Makineler yıl- dirim - sür'atile işliyor. Motörler kulakları yırtarcasına dönüyor. Genç, sağlam iradeli müdür anlatıyor: Fabrikada herkes kar- deştir. Dedikodu, İstibdad, bak- sızlık buralara giremez. Burada herkesin işi diğerinin işini tamamlar. Vazifede bütün işçiler, memurlar tıbkı makinenin birer parçası gibi müttehiden iş görürler. En küçük bir somun nasıl makineyli durdurursa en ufak bir düzensizlik de işimizi sekteye uğratır. Biz milletin tes- Him ettiği bu işi çelik gibi sağlam iradelerimizle başaracak bu işde hiç kimseden geri kalmıyacağız. Bartında Fırka Kongresinde Elek- trik İşi Konuşu'du Bartın, ( Hususi ) — Kaza- mız — firka — köngresi — vilâyet idare heyeti relsi doktor Mitat Altınokun Başkanlığı altında ya- pılmış, kaza idare heyeti reisi yirmi beş oğlu Bay Hasana A'tın ok soy adı verilmiş, kazaya elek- teik yapılması, bunun içn hususi idarenin belediyeye 20 bin liraya vermesi işi konuşulmuştur. Yapılan seçim sonunda Hasan Altmok, Ünyeli Sezai, Kemal samancı, İbrah'm fırıncı, avukat Ceml, Ziya Şaban, Mehmed Ce« mil idare heyetine seçilmişlerdir. Adapazarı Postanesi Adapazarı ( Hususi )— Pas'a- hine b nası veniden tamir etliri- miş, güzel bir şekle konulm ştur. Besni Kasabası Yarım Saat Mesafede Yeni Baştan Kuruluyor Besni (Husust) — Üç tarafı dağ ile çevrilmiş olan kazamızın yarım saat mesafedeki Çat — mgevkiine nakli kararlaşmış ve Çat'ta bir de hükümet konağı yapılması — İçin tahsisat ayrılmış- tır. Fakat henüz bu nakıl İşine başlanamamıştır. Besni bin Üüç yüzden fazla evli bir — kasabadır. — Bu miktarda ay- | rıca bağ evi de | yar. Halk kışın B Besnideki evlerin- de, yazın da bağ evlerinde — otururlar. Kışın bağ evlerinde, yazın da kasaba evle- rinde hiç kimse kalmaz, Senede iki defa vukubulan bu göç halk için çok müşkül ol- maktadır. Kasaba Çat mevkiine nakledilince bu zorluk ortadan |Tosyada — .. Dokuma Sanayii Tosya, (Hususi) — Tosya sa- nayı hususunda çok inkişaf et- mektedir. Şimdiye kadar Japon- yadan getirilen kaput bezleri bu- rada mükemme'en — dokunabil- mekte ve civar vilâyetlere kaza- ların ihtiyaçları Tosyadan temin edilmektedir. ; Tosyada bine yakın dokuma tezgâhı vardır ve bunlardan haftada 100 bin metre pamuklu mensucat çıkarılmaktadır. Tosyada kıl tela imalâtı da mühim surette ari- mıştır. İspartada Halvevi Kış Temsillerine Başlıyor Isparta, 29 (A.A.) — Temall kolu üyeleri dün Halkevinde top- lanarak temsil şubesinin yasaya göre aylık temsillerine başlama sına ve kışlık programa dahil olub önde bulunan Kozan oğlu piyesini temsile karar vermişlerdir. Vazife alanlar arasında rol bölümü yapılmıştır. Şu bir kaç gün İçin- de provalara başlanacaktır. İzmirde Üzüm Va İncir Satışları İzmir, 29 (A.A.) — Bu ayın 22 nci gününden 27 nci günü akşamına kadar borsada sekiz kuruştan yirmi kuruşa kadar sekiz bin beşyüz yetmiş dört bu- çuk çuval Üzüm ve dört kuruş on paradan on dört kuruşa ka- dar sekiz yüz yetmiş altı çuval incir satılmıştır. Aydın Ruhanilarinin Kıyafetleri Aydın, 29 (A.A.) — Kıyafet kanununun neşri ÜÖzerine Aydın ruhanileri soysal kıyafetlerini giy- mişlerdir. Alanyada Fırtına Alanya, (Hususi) — Bir hafta- danberi şiddetli fırtınalar devam etmektedir. Vapurlar Alanya yol- cu'arını çıkarmadan gitmektedir- Portakal, limon, mandalina gi mevsim ihracat meyvalar. iskelede yığılı kalmıştır, Bexaniden bir görünüş ve bir milli bayram kutlulanırken kalkacaktır. Kaymakam Bay Ne- sib kasabanın Çata naklı için ilk adımı atmıştır. Bir kısım hü- kümet daireleri Çata nakledil- miştir. Posta ve telgraf dalresinin nakli için de Umuı.nl Müdürlük lnraf nda Kızılcahamam * Ankara şosası üzerindeki arazide ekim işleri Kızılcahamam, ( Husust ) — Kazamızda son zamanlarda hava- ların gayet soğuk ve don İle geç- mesinden sonbahar zerriyatı epey geri kalmış ve çiftçilerimiz cidden endişeye düşmüşlerdi. Birkaç gün- rilmiştir. Yakında Adliye de Çata nakledilecektir. Kaymakam Bay Nesib yol inşa- atına da ehemmi- yet vermektedir, Gölbaşı « Besni ve Besni - Adıy ıı-î man şoseleri mü- kemmel bir halde yaptırılmıştır. Yeni nakledilen Çat - Sariharı mevkii ile eski Besni ara sında da güzel bir şose yaptırılmış- tır. Bütün köy yolları yeniden yaptırılmış, yol- darda menfezler vücüde — getiril- miş, bütün köylere otomobille gidip gelmek imkân dahiline alınmıştır. Bu Bayındırlık faa'iye- tinin ilk yaza daha çok artacağı ve Bsininin pek yakında asri ve modern kasabalarımız meyanına gııecegi umulmıklıdıı. denberli bazan sulu kar serpintisi ve bazan da hafif ve fakat mü- temadiyen bilâ fasıla devam eden yağmurlar donları çözmüş ve top- rak ekime müsald bir hala gel- diğinden köylülerimiz artık çift- lerini sürmeye başlamışlardır. Türk Kadınının Yüksek Düşünceleri Yer Yer Toplanan Kadınlarımız Ç: Çarşaf Ve Peçeyi Ahyor, Benlık!ennı Acuna Tanıtıyorlar Diyarıbekir, 29 (A.A.) — Beş yüzden fazla Diyartbekirli kadın Halkevi müsamere salonunda bü- yük bir toplantı yapmışlardır. Toplantıda saylav seçmek ve se- çilmek, umumi meclis ve bele- diyeye Üye olmak gıbi Türk ka- dınlığına verilen yüksek haklar üzerinde ateşli nutuklar - verilmiş ve dünün kötü mirası olan çar- şaf ve peçenin kaldırılması isten- miştir. Kadınlar üzerinde çok derin tesirler bırakan bu nutuk- lardan sonra çarşaflı kadınlardan bir kısmı hemen crada çarşaf ve peçelerini yırtarak atmış ve bir kısmı da bayrama kadar manto giyeceklerini Atatürk inkılâb ha- reketlerinin daima ilerisinde bu- lunacaklarımı söylemişlerdir. Kadınlara Halkevi musiki he« yeli tarafından bir konser ve- rilmiştir. Muğla, 29 (A.A.) — Muğla kadınları Halkevinde toplanarak kadınlara verilen hakları bu ve bu haklar dolayısile fırkaya, halkevine —ve çeşit kurumlara | yazılmayı, bir gerilik alâmeti olan çarşafın kaldırılmasım görüştüler. Başkanlıkta Bayan Saadet vardı. Halkevi reisi C. Aker tarafından Türk kadınlığının dünkü ve bu- günkü vaziyeti hakkında uzun bir kenferans verildi. Birçek kadınlar bu işler hakkında görüştüler, ki- çük bayanlar şirler Ookudular. Toplantı sona erdikten sonra çe- Şit pozda resimler alındı., Çine - Muğla Maçı Yapılamadı Muğla, 29 (A.A.) — Çine gencleri Muğla gencleriyle bir maç yapmak için buraya geldiler, Aralarında çıkan anlaşamamazlık yüzünden maç yapılamadı. Çineliler| Çineye döndüler. I Balkanlarda ı * FAŞ 'Bulgaristanda Beş Yıllık Bir Plân Sofyad'a çıkan Utro gazetek sinin istihbaratına nazaran, ulusal ökonomi Bakanlığının bütün da- treleri Bulgaristanın ulusal ökono- misini iİç ve dış vaziyetlerinin icablarına tevfik etmek suretile yapılacak ökonömik kalkınma için beş yıllık bir program ha- zırlamakla meşguldür. Bu beş yıllık programın baş- hca kısımları hububat yetiştirme ağaç yeliştirme, bağ ve şarab yetiştirme, hayvanat yetiştirme, sınai nebatlar yetiştirme ile bos- tancılıktır. Plân ayni zamanda memleketin tabil zenginliklerini de nazarı dikkate almaktadır. Bu cümleden olarak devlete nid halen İşleyen madenlerdeki istihsal asrileştirilecek ve işlen. meyen — madenler de — İşlenmeğe başlanacaktır. Diğer — taraftan Bulgaristanıa maden suları daha asri vasıtalarla toplanacak ve bu suların bulunduğu yerlerde sey- yah celbini kolaylaştırmak — için asri tesisat kurulacaktır. Bütün bu ıslahatın ihtiyac gösterdiği para devlet bütçesin- den ayrılacak ve p'ân, bakanlar meclisine, ökonomi bakanlığının bütçesile birlikte tevdi oluracaktır. Makedonyada Bataklık Kurutma Faaliyeti Selânikde çıkan “Le Progres,, gazetesinde okunduğuna göre bir Amerikan şirketi tarafından Var- dar vadisinde yapılmakta olan kurutma ameliyatı bu ay sonunda tamamen bitecek ve bu suretle” 10 bin hektar mikdarında münbit arazi ziraate açılmış olacaktır. Şirketle bidayette yapılan mu- kaveleye nazaran şirketin bu ara- zide ayni zamanda sulama kanal- ları da yapması lâxımgelmekte ise de “Yunanistan Bayındırlık Bakanlığının şimdilik bu işden vazgeçeceği muhtemel bulunmak« tadır. Diger taraftan, şirketle yapı- lan konturat mucibince, bu ame- liyatta kullanılmak Üzere getirlen bütün — malzeme ve makineler hükümete geçmektedir. Söylendi. ğine göre bu makineler, aid ok duğu Bakanlığa Sü bakanlığının tensibi ile başka işlerde kullanmı- lacaktır. Bu muazzam Dragörlerle Halkidikya yarım adasında Kser- ses boğazının açılması ve diğer taraftan — Struma — körfezinden Valvi gölüne bir kanal açılması düşünülmektecir. Volvi gölü bu suretle denizaltı gemileri — için çok — mahfuz bir üssübahri vazifesini görecektir. BUÜTÜN ULKE.Yİ DOLAŞAMAZSINIZ FAKAT $ Hi Son Posta DAKİ BİR İLAN Bürün üLkeyi HERGÜN DOLAŞIR.