11 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

11 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün | FKazı Çok Olduğu için l' Bugün Konamadı Türk Tarihi İçin Pariste Üç Konferans Paris, 9 (A.A.) — Paris Üni versitesinde Türk tetkik merke- zinde bu yıl için tasarlanan bir sıra konferans, İstanbul edebiyat fakültesi dekanı Fuat Köprülünün biribiri ardına verdiği üç konfe- ransla bitmiştir. Bay Köprülü 13 ve 14 üncü yüz yıllarda Anadolu Türklüğünün yüksek ve olgun varlığını anlatan bu üç konferansi ile bizim orta çağımızı aydınlat- ması bakımından çok önemli ve batı bilgi acunu için de yepyeni görüşler ve belgeler “vesikalar,, getirmiştir. Rus Artistleri Geliyorlar Çok Zengin Bir Program Hazırlandı Moskova, 10 (A.A.) — Büyük Sovyet artistleri tarafından Türkiye- de verilecek konserlerin program- ları klasik ve modern musikinin en eyi parçalarını ihtiva etmektedir, Örkestra şeli Steinberg, Türk senfonik orkestrasını müteaddit defalar idare edecektir. Bu kon- serlerin programında şu eserler vevcuttur, Rimski - Korsakov “Şehrazat,, ğ:gtalmriçln birinci — senfonisi, einberg'in keman ve orkestra konseri, Opera artisti B. Pirogov birçok opera parçaları söyleye- gektir. Bunlar arasında, Ruslan ve Suldmila operasından Ruslanın aryası, Mussorskinin Borla Godu- nov operasından Kıral — Borls'in monoloğu, Çaykovskinin — Ivgan Oniegin operasından, Borodinin prens İger operasından parçalar ve eski Türkmen şairlerinin par- çaları üzerine yapılmış Vassilev- konun bal- sayat kompizisyonun- dan bazı aryalar vardır. Program çok zengindir ve daha pek çok Meşhur eserler vardır. Dokuz Kadın Murahhas Bu Sabah Geldi Uluslar arası kadınlar kongre- sine iştirak edecek olan İngiltere, Avusturya ve Amerika murahhas- ları bu sabah trenle şehrimize geldiler, Sirkecide Türk kadın irliği messupları tarafından kar- şılandılar. — Bu sabah gelenler dokuz bayandır. İki Çocuğunu Öldüren ! Kendisi De Öldü Şusldniç, 10 (A.A.) — Iki ço- cuğunu öldürdüğü —için idama mahküm edilen eski Alman ko- münist meb'aslarından Şulç ha- Pishasede kendisini — öldürmiye teşebbüs etmiş ve sabahleyin ölü ulunmuştur. Habeş Hüâdiseleri Roma, 11 (A. A.) — Şarki Afrikadan gelen haberlere göre Eritre ile Habeş hudutlarında Habeş eşkıyası kervanlara hücum edip yolcuları öldürmektedir. Zelzele Oldu Aksaray, 10 (A. A.) — Dün akşam saat 19,20 de iki saniye #üren bir yer sarsıntısı olmuştur. Zarar yoktur. Resimli Maka'e Yirminci asır çocuk — metıdır, derler. Avrupada, bilhassa Amerika ve Rusyadu çocuğa fevkalâde büyük ehemmiyet verirler. Oralarda sokağa düşen çocuk yoktur. Her çocuk kadar cemiyetin Çocuğun sokağa düşmesi bir faciadır. doğmadan koatrolu - altındadır. büyüyünceye SON POSTA eyi kabiliyetlerini himaye ve düşürmeyelim. | Çünkü sokak, çocuğu bozan, cemiyete muzır yapan, onun vo melekelerini — öldüren bir — yerdir. Sokaklarda kumar oynadığını gördüğünüz sokak çocukları artık cemiyet için kaybolmuş unsurlardır. Çocuğu sokağa SON TELGRAF HABERLERİ Diplomatlar Strezada Konuşmağa Baş (Baştarafı 1 inci yüzde ) yanın silâhlanmak ve yeni bir ara- zilere sahip olmak hususundaki istekleri ehemmiyetle göz önünde bulundurulacak ve yeni muhare- beye engel olmak — maksadile tedbirler alınmasına çalışılacaktır. Fakat Italyaya göre, Almanya, Avrupada harbe engel olmak maksadile yapılmak istenilen ko- nuşmalardan kaçınmaktadır. Res- mi İtalya mahafiline göre, Strezada sulh yolunda bir netice alınmazsa, 15 Nisanda toplanacak olan mi- letler cemiyeti konseyinden de birşey beklememek lâzımdır. Fransa Ve Rusya Paris 11 (Hususi) — Fransa ile Sovyet Rusya arasında bir ittifak İçin esas itibarile yapılan anlaşma, çok mühim telakki edi- liyor. Bu İttifakın esası, sİyasi ve eskeri bir anlaşmadan ibarettir. Bu muahede çerçevesinde kal- mak şartiyle Fransız Sovyet an- laşması her devlete açık kalmak- tadır. Fransa ile Sovyet Rusya, Almanyanın - istinkâfı yüzünden bir şark misakı tahakkuku im- kânının ortadan kalkmasına karşı böylece karar vermişlerdir, Fakat yeni bir habere göre, başta Heryo olmak üzere radi- kaller Sovyet-Fransız anlaşmasına taraftar oldukları halde nazırlar- dan Lul Marerin başkanlığı altım- daki sağ cenah partisi Sovyet Rusya-Fransa ittifakına muarızdır, Adana'da olmuş bir vak'adır; Hurmalı mahallesinde - otul yedi yaşında — bulunan kızı oturan kebapçı —T gikâyet etmiş, bunun ve adliyeye teslin elilmeşlir. Adliye — koridorunda konuşan bir gazeteciye bhadsoyi şöyle anlatmış: “ — Kücük yastanbeci büyük bir itiaa ile bealediğim İSTER İNAN İSTER aaear— —e Yun_ıgı_ı:_ıjan&ı Divanıharpler Kararlarını Verdiler Atina, 11 (Husust muhabirimiz telefonla bildirdi) — —Harbiye mektebini basan İsyan suçlularını muhakeme eden bir numaralı divanıharp gece kararını verdi. Divamıharp hükümet komiseri- nin idam cezası talebi yerine suçlulardan iki yüzbaşıyı yirmişer sene, — diğerlerini de 16 ile on arasında değişen hapis cezalarına mahküm etti. Selânik divanıharbinde Serex piyade alayı İsyancılarından yüz- başı Hacı Nikolav — ile Farfaris, Karacopulos — ve — Samotrakis müebbet küreğe, diğerleri de 20 ile dört sene arasında hapis cezalarına mahküm edildiler. Bü- tün mahkümların rütpeleri kaldı- yılacaktır. Çünkü bu parti, Rusların vaktile sözlerini tutmamış olduğunu İleri sürüyor. Aimın!ıdııl Berlin 11 (Hususi) — Dün- kü ve bu sabahki gazeteler hep Streza konferansını — söz — gelişi ediyorlar. Berliner Tagblat ga- zetesi: “Büyük tehlike, Streza bir an'aşma yapılamadığı takt'r- ladılar Büyük Parti Kongresi Yüce Önder Atatür- kün Bir Bildirimi Ankara, 10 (A. A.) — Oümhüri- yet halk partisi genel başkanlığındamı Cümhuriyet halk partisinin döre düncü büyük — kurultayı 9 Mayıs Perşembe günü saat 15 de Ankara- da Kamulay kurağında toplanacake tır. Parti nizamnamesinin 24 üncü maddesine uyarak bildiririm. Cümhuriyet Halk Partisi ü y dönülmek ihtimalindedir.,, Diyor. Siyasl mahafil ise, Inogilterenin, Avrupa sulhü için bütün devlet- leri içine alacak bir Ayvrupa anlaşması yapılması fikrine mü- temayildir. — Kuvvetlenenler : Stokholm, 10 (A. A.) — Do- nanma ve hava kuvvetleri baş- kanları hükümete bir muhtıra ve- rerek hemen bombardıman tay- yareleri satın almmasını istemiş- lerdir. Vaşington, 10 (A. A.) — Or- du mevcudunu 118.700 den 165 bine çıkaran kanun lâyihası Rei- sicümbur Ruzvelt'in tasdikine ik- tiran eylemiştir. ı Çingene Hüzeyin, on Bakırsındı mahalle Çingene Hüseyin kızım, kaçısıldığın yakalanmış | Mamafi. ben fakir eğer Rahim ban kendısile beş lira..., İSTER İNAN ISTER INANMA! —- ihtiyarlığımda en nihayet bize bu oyunu oyaadı ve hiç tanımadığım adarla kaçtı. Bâri kaçarken bize haber verseydi o kadar gücüme — gilmezdi. ve bizimle elâkası — olmiyan bir Oyun için bunları — şikâyet ettim, aanm. Bu iş bir kerecik oln öz yumarım. Y İlle de beş lica, —üle de İNANMA! Sözün Kısası Biz Müuharrirler De Mi Kaçakçıyız? Server Bedi Kaçakçılıktan bahsediliyordu. Ağzı tok sözlerle dolu ve hep dobra dobra konuşan genç ve ateşli bir muallim bana döndü: — Bence, dedi, kanun - sıkısı ve devlet baskımı arttıkça kaçak- cıların sayısı da çoğalır. Mahke- mede bunlardan birinin “ Benim mesleğim kaçakçılıktır!,, Deme- sine ne şaşıyorsunuz? Meselâ, ben- ce siz muharrirler de birer ka- çakçısınız! Parmağını yüzüme doğru okla- va gibi sallıyarak: — Hele siz, hele siz!. Dedi, ağır matbuat kanununu, müddelumu- minin ve yazılarınızı yiyecek gibi okuyan türlü mürakıplerin gözün- den bir ima, bir telmih, doku- naklı bir cümle veya söz kaçır- mak için satırlarınızın arasında ne pusular kurüyorsunuz! Muhar- rir değilmisiniz? Kaçakçımın dik Alâsısınız! Ben kaç defa gazete Idarehanelerine uğradımsa hep yazı müdürile muharrir arasında kaçakçılık tertibatına şahit oldum. Muharrir sorar: “Şu cümle ağır mı?,, Yazı müdürü kâğdı elin- de — evirir, — çevirir, — kaşlarını çatar, — derin — derin — solur, düşünür, taşınır “ Şuraya bir belki, şuraya bir bazı ilâve et, teşmil etme, olur , der; kaçınk ması İstenen fikrin etrafına müb- hem edatlarla, #sinsi kelimelerle payandalar çekilir, destekler vu- rulur; böylece altı üstü kapatılan fikir, tabutun içinde giden canlı bir adam gibi kafanın zinda- nından kaçırılır. Yalan mı? Yalan ise bu sözlerimi yazabilir misiniz? Ben de şöyle bir düşündüm, taşındım : — Yazarım! dedim, yazarım ve Türkiyede hesaplı, ölçülü, ma- kul bir tenkidin Imkânsız olmadı- ğım sana İsbat ederim, Güldü ve sordu: — Fakat bana söylediğin bu | son cümleyi de ilâve edeceksin değil mi? İstihlâk Vergisi Ankara, 10 — Yeni istihlâk vergisi lâyihasına göre, pamuk ve yünlü mensucat ile kahye ve çaydan alınan istihlâk vergisi arttırılacak, demir ve bakırdan da istihlâk vergisi alınacaktır. Bükreş Üniversitesi Kapatıldı Bükreş, 11 ( Husust ) — Hi kümet, Yahudilere karşı yapılan harek€t üzerine Bükreş Üniversi- tesini muvakkaten kapatmıştır. Bir Deli On İki Kişiyi Yaraladı kzmir, 10 Aydında bir genç . deli balta ile babasını ağır surette, sokakta Önüne çıkan 12 kiş'yi de ağır ve hafif surette yaralamıştır. Üç Yu-.an Elçisi Azledildi Atina, 10 — Varşova, Mos- kova ve Sofyadaki Yunan elçileri zuwo)dilmişlerdir. On Altı Depo İnfilak Etti Bükreş, 11 (A.A.) — 16 petrol deposu — infilak etmiş, 4 - kişi çok ağır yaralanmıştır. Zarar 10 milyon leydir.