11 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

11 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzarası Karadeniz Köylerinde Son Posta Pazar (hususi)— Avramid kö- yü deniz kenarında kurulmuş, ya- ya olarak pazara ikibuçuk saat uzaklıkta 75 evli bir köydür. Köy- de meyvacılık çok ileri gitmiştir. hernevi mayvaları başka fındık ve çeviz de çokca İstihsal edilmekte- dir. Halk bahçe ve ekim mevsimi haricindeki zamanlarda denizcilik yapmaktadır. Köy sahilde olmak- la beraber iskele halinde değil- dir. Sevkiyatını Melyat iskelesi vasıtasile yapmaktdır. Köyün üst tarafında Haçapid lami verilen bir dağ vardır. Bu dağın ormanları sayesinde köyde kerestecilik de yapılmakta ve ke- silen keresteier Melyat deresi va- attasile sahile indirilerek İşlenmek- tedir. Köyde pekçok pınarlar vardır. Köy suyu bu pınarlardan temin edilmekte, Cami pınarı deni- len pinarın suyundan civar köy- lerden İstifade etmektedirler. Bu köyün evleri — kârgirdir. Her evde kovan vardır.. Bunun için bal istihsalide — mühim bir yekün tutmaktadır. Köyde her iş usulile yapılmaktadır. Köyde mek- tep olmadığı için köy çocukları civardaki Melyat köyüne gidip okumaktadırlar. Eskişehirde Lik Maçları Yüzünden ihtilâf Eskişehir, 10 (A. A.) — Es- kişehir kulüpleri arasında yapı- lacak olan lik maçlarına üç ku- lüp girmekten vazgeçmiş ve fut- bol heyetini protesto etmişlerdir. Demir apor kulübü hükmen birinciliği kazanmıştır. Ayın on beşinde Türkiye güreş birincilik- lerine başlanacaktır. Adapazarında Voleybol Adapazarı, (Hususi) — İzmit ortamektep takımı ile Adapazarı ortamektep takımı arasında bura- da iddlalı bir voleybol maçı ya- pilmiş, İzmitli gençler 9 sayıya kuu 15 sayı'ile galip gelmişlerdir. Beki Zabtiye, Çatalçeşme sokağı, 25 İSTANBUL Gazetemizde çılı-ın ve resimlerin bütün mahfuz ve gezetemize aittir. ABONE FiİATLARI Abone bedeli değiştirmek a—mama pc;ındır Adres kurüştür. Gelen evrak geri verilmez. Hânlardan mes'uliyet alınmaz. Cevap için mektuplara 10 kuruşluk pul ilâvesi lâzımdır. kutusu: Lstanbul rat :Sonposti Teletfon :20203 ı Nisan V1 .v.. I Yurtta Kültür Hareketleri ğ P Tirilyada Zeytin Para Etmedıgı İçin: Abidin Özmen Edincikliler Sıkıntı Çekiyorlar Edincik (Hususi) — Iki bin nüfuslu, beş, altıyüz evli bir na- hiye merkezidir. Kasabaya 12 kilo metro mesafede ve denize hâkim bir mevkide kurulmuştur. Havası ve suyu gayet güzel olduğu için Bandırmanın sayfiyesi vaziyetin- dedir. Edincikte zeytincilik ve koza- cılık ileri gitmiştir. Fakat son senelerde zeytin fiatları düşük gittiği için müstahsiller zeytin satışından — vazgeçmişler, buna mukabil — zeytinyağı — istihsaline başlamışlardır. Edincik yağlarında Edremit ve Ayvalık yağlarındaki nefaset elde — edilmiştir. Fakat yağ fiatları da zeytin fiatlarından daha iyi değildir. Bunun için yağ istihsali de bütün zeytinleri istih- lâk edecek kadar fazla olma- maktadır. Nahiye belediyesinin varldatı az 'olduğu için bayıadırlık işlerine okadar fazla hız verilememiştir. Nahiye pazarı büyüktür ve Iyi alışveriş olmaktadır. Merkezde biri 3 sınıflı, diğeri beş — sınıflı iki ilk mektep vardır. Muharebeden sonra bozulmuş olan üzüm bağları yeniden ihya edilmekte, yenibağlar da vücuda getirilmektedir. Mahsul — Hatları yükseldiği takdirde çiftçi, bağcı ve ipekçi olan Edincik halkı re- faha kavuşmuş olacakladır. Balkanlara Hayvan Satışımız Arttı Kırkağaç, (Hususi) — Kaza- mızda hayvan pazarı pereşembe günleri kurulmaktadır. Bu pazar- dan alım yapanlardan çoğu Bak kan memleketlerine hayvan ihraç edenlerdir. Son zamanlarda ibhracat arttığı icin pazarda alış ta fazlaşmış, | çarşamba günleri de pazar ku- rulıııyı başlanılmıştır. Bu vaziyet halkı olduğu ka- dar — belediyeyi uvııdimlıür Bunun için belediye asrl tesisatı ihtiva eden bir hayvan satış yeri yaptırmaya karar vermiştir. Bu- rada bir de hayvan borsası tesis edilecektir. Kırkağaçta Köylülere Zehirli Gazlar- dan Korunma Çareleri Öğretılıyor Kırkağaç, (Hususi) — Manisa- dan buraya gelen Bay Salâhad- din kasabada, nahiye ve köylerde muhtelif — konferanslar — vererek zehirl çazlardan korunma çare- lerini öğretmiş!ir. Kırkağaç Cençler Birliği İdare Hayeli Kırkağaç, (Hususi) — Genç- ler birlği idare heyeti seçimi yapı mış, muallim Bay Hasan, Fay Necmi, Bay Necati, Bay Asım, Bay Mehmet, Bay Fuat, bay Celâl reis ve . azalıklara- e- çilm ş.er, çalışmaya başlamışlardır. | Dumlupınarda Atatürkün karargâhını tanziren kurulan çadır Dumlupınarlılar Nahiye Teşkilâtı Istiyorlar Dumlupınar, (Hususi) — latik- 1â4l mücahedesinde pek mühim bir mevkii olan Dumlupınar bayındır- hk alanında geniş adımlarla yürü- mektedir. Beş sınıflı ilkmektep Dumlupı- narın irfan hayatında çok verimli bir müessese haline gelmiştir. Haftada bir gün kuru'an pazar ve her gün sayısı artan ctuzu müte- caviz dükkân eskiden adi sanı anılmaz olan bu köydı ticari im Buyuk Türk Her Yerde Saygı İle Anıldı Ankara — Mimar Sinanın yıl- dönümü münasebeti:e Halkevinde bir top antı yapılmış, ayni zaman- da Maarif Bakanlığı tarafından sergi evinde Türk mimari resim sergisi adile ve Maarif Bakanı B. Abidin Özmen'in bir nutkuyle bir sergi açılmıştır. Bu sergide eski Türk abidelerinin mimar Sedat tarafından yapılan rolevleri teşbir edilmiştir. Tekirdağ — Bütün yurtdaşla- rımız ÂAtatürkün heykelini selâm- layarak Koca Sinanın kendi eseri olan camiye gitmişlerdir. Camide söylevler verilmiş, Sinanın yüksek varlığı anılmıştır. Halkevinde bir toplantı yapılmış, soysal konüş- malardan sonra bando - ulusal parçalar çalmıştır. Edirne — Selimiyenin yüce mübdli. Keca Sinanın ölümünün yaldönümü münasebetile Selimiye- de büyük bir ihtifal Halkevi ihtifal komitesi zengin bir program hazırlamıştı. Kala- 1 — Gazetenin evas yazısile Bir sütunun ikl satırı bir (santim) sayıtır. 2— Sayfasına göre Bir santi- min ilân flatı şanlardırı 3—'Bir — vantimde (8) kelime — vardır. 4— İInce ve kalın yazılar tatacakları yere — göre sanlimle ölçülür. yapı'dı. | kişefa hizmet etmektedir. Köyde güzel bir Halkevi binası ile yeni oteller ve gazinolar ya- pılmıştir. Bu yıl bir de postane açılacaktır. Estiklâl savaşında Atatürkün karargâbı olan ev kıymetli bir ha- tıra olarak büyük bir itina ile saklanmaktadır. Halk eskiye nis- betle çok büyümlüş olan köyümü- zün nahiye merkezl olarak kabu- lünü ıılemektedxr bılık bır hılk kütlesi ile gençlerin ve mekteplilerin hazır bulunduğu bu ihtifalde büyük ölünün adı, saygı ve şükranla anıldı. Merhu- mun hayat ve eserleri hakkında heyecanlı nutuklar söylendi ve Edirne gençliği Koca Sinanın san'at yolunda yaratmak — ve bıkmadan, usanmadan çalışmakla geçen hayatını örnek alarak bunu ülkü edineceklerine dair andlar içtiler. Burdur — Mimar Sinanın günü olmak münasebetile Hal inde büyük ölünün hayat ve âsarı hak- kında bir konferans verilmiştir. Isparta Türk — san'atkârı mimar Sinanın İIspartadaki - eseri önünde mektepliler ve kalabalık bir halk olduğu halde ihtifaf ya- pılmiış, Koca Türkün hayatı ve eserleri hakkında hitabeler verik miştir. Halkevinde de bir toplantı yapılmıştır. Ordu — Büyük Türk mimarı Sinan için Halkevinde bir toplantı yapılmış, Sinanın Türk kültürüne yaptığı hizmetler anlatılmış, ölmez, eşsiz eserlerinden bahsedilmiştir. Eskişehir — Halkevi salonun- da yüzlerce kişinin iştirakile bir toplanltı yapılmış ve Koca Sinanın hatıraları anılmıştır. Manisa, 10 (A. A. — Mimar | Sinan günü fevkalâde merasimle geçti. Yüzlerce kişi büyük Türk mimar.nın büyük san'at eserlerin- ! den olan Murad ye camiüni ziyaret etti'er. Halkevinde büyük toplantı yapıldı ve mimar Sinanın eserleri | hakkında nutuklar söylendi. Kars, 10 (A. A.) — Büyük Türk mimarı Sinatın ölümünün yıldönümü münasebetile Halke- yinde birçok Bayan ve Bayların | iştirakile büyük toplanlı yapıldı. Sinan hürmetle anıldı. | Pansiyonu Tirilya (Hususi) — Tirilyadi bulunuşu kültür sahasında büyüf faydalar temin eden Abidin Ö men yatı mektebini idare ed muhtarlar kurultayı 15 köy tarının iştiraki ile — yapılmıştır! Kurultayı nahiye müdürü Kipor! açmış, Başkanlığa pansiyon mü dürü H. Türel seçilmiştir. Hesapları tetkik eden komil yon geçen altı ayın irat ve mi raflarını muvafık bulduktan son neticeyi kurultaya bildirmiş, çerli köyü muhtarı Bayan Re! ziye pansiyonun bu yıl daha İ bir şekle konulması için teklifler yapmıştır. Bayan Remzi yenin bu tekliflerinden meki idaresinin yalnız çocukların ter biye İşleri ile uğraşması, er işlerini de köy muhtarlarının bit şarması teklifi kabul edilmişti! Kurultay gelecek İyil - pansiyo talebesinin altmışa çıkarılmasın yeniden 30 demir karyola, bal taniye, terlik ve havlu alınm: aşçı ve yatakhaneci ilâve edi/ mesl için karar almış, bütçey 350 lira olarak kabul etmiştif Bu para 15 köy arasında taksi! edilecek, her köy muhtarı haf* man sonu bu -parayı - toplayı müutemet seçilen iki muhtar vasf' tasile bankaya yatıracaktır. Kıf rultaya gelen muhtarlara pan yonda talebelerle birlikte yemel verilmiş, muhtarlar bu suret! talebeye nasıl — bakıldığını görmüşlerdir. Mübayaat Istanb dan ve muhtarlar — vasıtasile yi pılacaktır. Samsunlular İstanbulda Açılacak Kad Çalışma Sergisine İştirs Edecekler Samsun-Uluslararası Kadınlil Birliği kongresi münasebetile aç? lacak olan Türk Kadını Çalı; sergisinde teşhir edilmek Kadınlar Yardım Kurumu fından değerli çalışmalarla Tüf kadınlığına ait birçok eşya mamulât toplanmaktadır. Akşehirde Sesli Sinema Akşehir (Hususl) — Akşel Bankasının yaptırdığı yeni sincitf! binası ve içindeki tesisat ik edilmişeir. Sine ilk açılışı 6? layısile halk için bedava seant yapmış ve Gizli Teşkilât adlı filmi göstermiştir. BUTUN ULKEY FAKAT $ A on P oş BAKI BİR BUTUN ÜLKEYİ HER GUN DÜĞ L —— ooı.AsAMAzsıNl l