8 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

8 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SŞT AAT U CO Ü Memleket Manzarası Nazilli Köylerinde Son Posta Mastavra Ve Aslanlı Köyleri Naz'lli ( Hususij) — Kasabayı Kuyucağa birleştiren şoseden bir saat kadar giderek şimalişarkiye kıvrılınca (Mergen) çayının kena- rında Aslan'lı köyüne varılır. (180) hane ve (600) nüfuslu olan bu köyde üç kahve ve bir demirci dükkânı vardır. Bir de su | değirmeni varsada yalnız kaş ay- larında (Mergen) çayinın suyu bol olduğu zamanlarda İşler. Aslanlı; kasabanın sebze ye- tiştiren köylerinden biridir. Mer- gen çayından çok İstifade eden köylüler bahar gelirken bütün bahçelerini bu —çayla — sulayıp muhte'if sebzeler ekerler. Sebze- ler yetişirken çaydan — herkes s:ra ile istifade eder. Bu sayede köyde turfanda kabak, hıyar ve fasulye çıkarır- lar, Her bu yüzden köye bir hayli para girer. Bu yıl Ma- yıs ortalarında çayın suyu kesi- lince köylüler başka — çareler düşünmüşler, kasabadan mühen- dis getirterek ( Mergen) içinde araştırmalar yapmışlar, mübhendi- sin işaret ettiği nemli noktalarda yarım metre kadar çay toprağı kazılınca birer değirmenlik sular çıkmış ve akmıya başlamıştır. Bu netice çok sevindirici ise de sular çay boyunca akarken — Aslanlı köyüne kadar varamayıp kumlar arasında kaybolmaktadır. Köylüler bunun için de tertibat alacaklar, mühendisin çizeceği krokiye göre gerizler yaparak suyu köye kadar götürmeye çalışacaklardır. Mühendisin fikrine göre kışın gçayın yüzünden — akan Mergen suları şimdi de toprağın altından, derinlerden akmaktadır. * Köyün diğer bir varidatı da * sepetçilik ,, tir. Köyde erkek, kadın, çocuk biraz boş vakti olan herkes ( kargı ) dan irili ufaklı sepetler yapıp yığarlar. Bilâhara pazara götürüp satarlar. Bunlarla clvar kasaba ve vilüyetlere Nazll- liden turlanda sebze ve meyva sevkedilir. Köyde sepet parasile #«v yapanlar vardır. Köyün var- datı yalnız bu kadar da değildir. Köyde incir, zeytın, palamut mah- sullerinden de gelir temin edilir. Ayrıca yazın bububat ta yetiştirilmektedir. Yağ, yoğurt, süt te ayrı bir geçim va- sıtasıdır. Köyün 935 bütçesi 450 liradır, köyde bir dershaneli, üç sınıflı bir mektep ve bu mektebin (60) talebesi vardir. Köy halkının arzusu büyük sulak kanalının köylerinden ge- dan şimale doğru bir gidilince — tepelerir arasında (Mastavra) köyü görünür. Burası 100 haneli ve 400 nüfuslu bir köydür. Köyde iki kahve var- dır. köyün mektebi yoktur. Ço- cuklarından bir. kısmı Nasilliye, birazı da ( Aslanlı ) ya devam ederler. Köyün varidatı zeytin, Üzüm, lncir, sığır gibi şeylerdir. Hubu- kilir. Köyün bir şâat e ( Yapılıhisar ) denllen harabeler vardır. Romalılar dev- rinden kaldığı tahmin edilen bu harabede bir takım su yolları, köprüler, evler, havuzlar görül- mektedir. Köylüler zaman zaman buralarda eski zamana ait ev aşyası ve saire bulmuş'ardır. Bayram Yaptılar | Balıkesir, (Hususl) — Halkevi tarafından tertip edilen köy bay- ramı büyük bir şenlik oldu. Bay- ram yeri Tepecikti. Hemen he- men bütün Balıkesir halkı oraya »Sivas Halkevinin Faydalı Çalışmaları Sivas, 7 (A. A.) — Halkevi köylü'er kolu sekiz kişilik münev- ver bir görup İle Kayadibi nahiye- sine giderek dört köyde 16 fakir çocuğu — sünnet ettirmiştir. Bu çocuklara yemiş ve takım elbise- | ler vererek sevindirmiştir. Diğer köy çocuklarına da kitap, kalem ve sare — dağıtmıştır. Yine bu dört köyde üç yüz kişi Gzerinde tihhat yoklaması yapılmış icabe- den tedbirler alınmıştır. Gurup arasında bu tor Basri köy kadınlarına açık bir dille sağlık bilgileri söylemiş- tir. Gurüp tüzün — ucuzladığını köylüye müjdelemiş ve bu müjde bütün köylüleri sevindirmiştir. Köyeliler kolu çalışmalarına başka — nahiyelerdede — devam edecektir. Ayvalıkta Hava Tehlikesini Filn Üyeler Ayvalık, T( A. A. ) — Dün Ayvalıkta hava tehlikesini bilen- ler kurumuna — yazılmak — için Halkevi salonunda bir toplantı yapılmıştır. Toplantıda bulunan- lardan 67 üye-2095 lira vermeyi taahhüt edinmişlerdir. Üye kaydına devam edilmektedir. Afyonda Kültür İşleri Afyon ( Hususi ) — Burada kültür işleri önemle ilgilenecek bir vaziyettedir. Mevcut okullar Ihtiyaca yetmemekte, bu yüzden sıkınlı çekilmektedir. Bu yıl yenl bir mektep yapılması imkânı bu- hunamamıştir. Burada nedense ilk okul mu- allimleri ile lise muallimleri ara- sında devamlı ve halledilmeyen ihtilâf vardır. Bu ihtilâf birik- tirme sandığı kongresinde hak ledilir. gibi olmuş, fakat son kongrede her nedense — bulun- mıyan öğretmen büyüklerinden biri tarafından yeniden körüklen- miştir. SON POSTA x 1 | Aibi ı toplanmışlardı. Bütün — köylüler bayram yerine gelmişlerdi. Bay- ram yerinde vali köylüye bir söylev söyledi, cirit, değnek, Zeybek oyunları ve güreşler ya- Bandırma Orta Okul Vekâlet Emrine Geçti Bandırma orta okulu Bandırma (Hususl) — İki yıle danberi husus! olarak idare edilen ortaokul bu yıl Vekâlet emrine geçmiştir. Yeni ders yılı İçinde Vekâlet tarafından İdare edile- cektir. Okulun imtihanları bitmiş, İyi netice alınmıştır. Şimdi tale- beler tarafından güzel bir sergi havırlanmaktadır. Köylüler Ve Yağmur Bazı Yerde Sevinç, Bazı Yerde De Şikâyet Var Afyon, ( Husust ) — Burada uzun zamandanberi yağmur yağ- maması halkı Üzmeğe başlamış- tır. Daha 10 gün yağmur yağ- mazsa ekim işlerinden umulan bereketin yarısı — bile almamıya- caktır. » Soma, (Hususi) — Burada bir haftadanberi şiddetli sıcaklar hü- küm sürmektedir. Fakat mahsul iyidir. Meyve çok buldur Kavun ve karpuzun — bereketli olacağı umulmaktadır. x bandırma, (Hususi) — Bu yıl havalar çek müsait — gitmiştir. Yağmur şimdiye kadar görülme- dik bir intizamla yağmış, bu yüz- den mahsul geçen yıllara nisbetle çok daha bereketli olmuştur. Somada İlkmektep Müsameresi Soma (Hususi) — Altıntaş ilk okulu talebeleri bir ayrılık müsa- meresi vermişlerdir. Miniminiler bu müsamerede çok — muvaffak olmuşlardır. Balıkesirde Köylüler Bir B.h el köy bayramından iki görünüş pıdı, Köylü ve şehirli bir arada kaynaştı. X Kaz orta okulu İmtihanları öilmiş, okulda güzel bir İş ser- gisl açılmıştır. gugi 15 gün sl- recektir. » Bandırma ile Balıkes'r ara- sanda — tenezzüh trenleri tertip edilmiştir. Bu trenlerde yolcu başına gidip gelme Ücretl olarak kuruş alınmaktadır. Tren sa- bahları Balıkesirden saat 6,30 da kalkacak, akşam 22 de geri dönecektir. Kirazlık Yaylasına Otomobil Yolu Manisa (Hususi) — Kasabanın cenup tarafındaki dağın üzerinde Kirazlık yaylamı denilen bir yer vardır. Buranın suyu ve havası pek güözeldir. Fakat yaylaya çı- kılması biraz güç olmaktadır. Bu yayladan kolayca istifade edil- mesini düşünen Vali, kasabadan yaylaya kadar bir etomobil yolu yaptırmıya karar vermiştir. Yolun dörtte üçü de yapılmıştır. Bigada Bir Yangın Biga (Hususi) — Kanlı kısık sokağında Arap oğlu Ibrahimin ahırından ateş çıkmış, yalmız tu- tuşan ahir yanarak söndürülmüş- tür. Yangının ilk çıkışmda o c- varda bulunan inhisarlar — idaresi odacısı Abdi çavuş yetişmiş, tu- lumbalar gelinceye kadar yangımı bastırarak koca bir mahalleyi yangın tehlikesinden kurtarmıştır. Somada Bir Çocuk Zehirli Boya Suyu İçerek Zehirlendi Soma, (Hususi) — Karamanlı mahallesinde Iplik boyacısı Mus- tafanın iki yaşındaki oğlu, evde annesi başka işle meşgul iken babasının iplik boyamak — için kullandığı sabun posatasını İçmiş, zehirlenmiş, ölmüştür. Bigada Bir Kaza Biga (Hususi) — Savaş tepe köyünden Koz kadın isminde bir Bayan, geçen sabah evinde yatak- ları yüke kaldırırken oğlunun yas- tık altında sakladığı tabanca yere dşmüş ve allâhın patlamasile çe kan kurşun Koz kadının sağ me- mesinden girip içerde kalmıştır. Yaralı derhal Çanakkale mem- leket hastanesine kaldırılmıştır. İzmirde Cuma Pazarları İzmir, ( Hususi) — Pazar tati- linin tatbiki üzerine Cuma günleri kurulan pazarlar, bundan «sonra Pazar günleri kurulacaktır. İzmirde Sıtma Aşısı İzmir, (Hususi) — İzmir köy- lerinde sıtma aşısına önemle de- vam ediliyor. Şimdiye kadar yal- niz Menemen köylerinde 19000 kişiye aşı yapılmıştır. Haziran 8 a Dünya İktısat Haberleri Dünyada Endüstriel Kalkınma Dünyanın 1934 yılı endüstriel alışmasını orlaya ge manahe | koyan — dikkale değer bir istatis- deler tik yapılmıştır. Bu Istatistiğe göre 17 memlekette bir yıl Ööncesine kıyasla göze çarpan bir çalışma artışı vardır. Diğer memleke'lerde bir değişik- lik görünmemekte ve yalnız iki memlekette bu vaziyetin aksine rastgelinmektedir. En büyük artış yüzdesi 24 olarak Almanyaya isabet ediyor. Ondan sonra yüzde yirmi ikişerle Kanada ve îıvoç gelmektedir. Romanya yüzde 21 ile dördün- cüdür. Macaristan, Polonya, Yu- nanistan, İngiltere, Çekoslavakya endüstrisindeki artış sıra ile yüzde 17 ile yüzde 10 arasında değişmektedir. İtalyada bu artış ancak yüzde sekiz, Amerikada yüzde dört, Holandada İse yalnız yüzde birdir. Buna mukabil Fransanın sanayi faaliyeti yüzde 7.5, Belçıkanın da yüzde bir gerilemiştir. * Milânodan yazıyorlar: İtalyan Pıı:ulı E.'âıl“:: ünden öğren uk girişini .ııiıı 'öı?llılyğr ya ham pamuk ithalâtı tahdit edilmiştir. Yapılar bu tahdit nisbeti bir yıl öncekl ithalâta kıyasla tesbit edilmiştir. Bu yılın İlk altı ayında İtalyaya sokulacak ham pamuk miktarı bir yıl önceki aynı altı ayda it- hal edilen pamuktan yüzde 35 eksik olacaktır. Bu işlerin kontroluna ve mi- saadelerin verilmesine buradaki Pamuk Enstitüsü resmen memur edilmiştir. * Kahire (Hususi) — Tütünden alınan giriş resmi- w nin arttırılması Mı- sırın sigara ibhras catına dokunmuş” tur. Bunun Üzerine Mısır slgara fabrikatorları Finans Bakanlığına başvurarak sigaralar için esasen mevcut olan ( dravvback ) - ladel resim-in arttırılmasını dilemişler: dir. Finans Bakanlığı bu isteğl yerinde bulduğundan, gümrükler İdaresi tütün dravvbakını — kilo başına 110 kuruşa çıkarmıştır. Bu suretle dış pazarlarda çok aranan Misir sigaralarının ihracati yeniden çoğalmış olacaktır. DT TTTT TT G BUTÜN ULKEYİ /,'//î 5 ÜŞT | DOLAŞAMAZSINIZ | FAKAT ! W