14 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

14 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

<a KN Pa Cefrika No: 54 Alman neferi, genç kadına tık asansöre binmiye hazırlanması- ni ve serbest olduğunu söylemek zamanının geldiğine karar verdi. Lisan bilmediğinden bunu kar- şısındakine anlatmak kabil de- gildi. Bir aralık — tabancasının pzasile genç kadının başına vurarak sersemletmeyi ve ondan sonra da asansörün boşluğundan aşağı atmağı düşündü. Fakat aldığı emrin kat'i olduğunu ha- tırladı. Bu emri harfi harfine tatbik etmek mecburiyetinde idi. Binaenaleyh dışandaki saat altıyı çeyrek geçeyli vururken yerinden kalktı ve —asansörün kapısını işaret ederek yarım yamalak bir Fıransızca ile: — “Gitmek değil mi?,, dedi. Perdita bu sözlerden birşey anlamamıştı. Yalnız herifin yap- tığı İşaretten başka bir ta- rafa — gidileceğini — zannetmişti. Böylece, kolayca serbest bıra- kılacağını —aklına bile — getir- miyordu. Olsa olsa başka bir odaya götürüleceğini ve belki de kendisine biraz yiyecek bir şey verileceğini — tahmin — ediyordu. Zaten hem karnı acıkmış hem de bu küf kokan odada oturmaklan sıkılmıştı. Ş Asansör Kapısı Alman — muhafızın, istiyorsunuz... asansör elini elere bastığını görünce ta'da asan- kapısına doğru - ilerledi. Fakat — ötekisinin ondan evvel asansöre ek İsteyeceğini tah- min ederek biraz geride durdu. Bir saniye sonra dinamonun iniltisi işitildi, asansör yukarıya çıkıyordu. Asansörün oda tara- fındaki çelik kapısı yavaş yavaş yan tarafa doğru kayarak açılk- mıya başladı. el c Loretto kilisesinin #saatl tam altıyı çeyrek geçeyi — çalarken Alman sefiri ıfı Çekoslovakya başvekilinin odasına giriyordu. Aldığı talimat sarihti. Neza- kete, iİhtiyata artık lüzum kal- mamıştı. — Zaten yarım — saat evveli için — bir randevu aldığı hülde bir çeyrektenberi bekletilmiş olması onu fena hal- de sinirlendirmişti. Beklediği odanın duvarları ve kapıları gayet kalın olmakla be- raber içerdeki salondan hiddetli sesler gelmekte idi. Demek ki ol- dukça münakaşalı bir kabine iç- tHmar vardı. Maamafih kabine içtimaının dağılmamış olması bile kendisini beklemek için bir mazeret teşkil edemezdi. Hattâ nihayet içeriye girip te başvekili yalnız bulama- yınca, yanında harbiye ve polis nazırlarını da görünce son derece hayret etti. Gayet soğuk bir sesle: — “ Blr hafta evvel size yap- mış olduğum teklif hakkındaki kararınızı öğrenmeğe — geldim.,, Dedi. Çekoslovakya — Başvekili hiç hayret etmedi. Gayet sükünetle cevap verdi. — * Biliyorum. Fakat maatte- #salif son bir saat zarfında çok daha mühim İşlere vakıf olduk. Onun için evvelâ bizi dinlemeni:i rica ederiz. Sulh halinde bulun- duğumuz ve dalma da dost kal- mağı isteciğimiz bir devletin bizi gece gündüz. Nuremberg radyo- sundan Staussun Die Agyptische Holena — parçasının ne - zaman kapısının — Gst korniqlnddı gezdirerek bazı gizli dü, Perdi sörün SON POSTA Ce ON V İK AOA g| Tn "R"'"'m' keiN İ çalınacağını Bekletmesi, dostane ve dürüst bir hareket midir?,, — “ Ne demek isteyorsunuz? Anlayamadım?,, Başvekil Alman murahhasının bu cevabında samimi olduğuna anlamıştı. Elinde tuttuğu kâğıdı uzattı 1 14-6- 1935 — “ Öyle ise lütfen bunu okur musunuz?,, Dedi, Alman murahhası kâğıdı aldı, okudu ve: — “ Bunun ne ve neye dair olduğunu bilmeyorum. Imzası yok. ( Arkası var ) Lehistanda Yeniden Yahudilere Saldırıldı Bir Leh Gazetesi: “Daha Sistematik Müstahsili Hem De Bir Tutum Gerektir,, Diyor Varşova, 13 (A.A.) — Grod- on'da yahudilere karşı olan hâ- diseler Bzerine, yakında bulunan Suvalki şehrinde de birçok ya- hudi dükkânlarına saldırılmıştır. Grodno'un yöresinde (civarında) gelip geçen yolculara da saldırıl- mıştır, Grodno şar kurulu başkanı, bir bildirikle eseflerini anlatınış ve suçluların, kim — oluraa — olsun, cezaya çarptırılacaklarını — bildir- miştir. Hırpalanan — yahudilerden 11 tanesi hâlâ hastanededirler.. Grod- no yahudilerinden bir delegasyon bu hâdiselere İç İşleri bakanının elkoymasını dilemek üzere Varşo- vaya gelmiştir. Başbakan, Slavek yahudi azın- lığı saylavlarından Rosmarin ve Harteles'ı kabul etmiştir. Yahudilere karşı olan ulusal « demokrat — partinin örgeni Var- şavaki Cennik Narodove gazetesi diyor ki: “Yahudi davası, — kırımlarla ( katliâmla ) başarılması daha sistematik bir tutum gerektir. Me- selâ, Polonya yasalarında ve dav- letin azınlık sıyasasında değişik- likler yapmalıdır. Yahudilerin yıl- dızı. sonrasız (ilelebet) parlaklığını koruyamaz.,, Grodno hâdiselerini uzun uza- diya anlatan yabudi gazeteleri toplattırılmıştır. İstanbul Kadınları Da Bir Uçak Alacaklar H kurumuna Üye kaydı için yapılan çalışmalar devam etmek- tedir. Pazar günü Beyazıt meyda- nında yapılacak mitinğin programı hazırlanmıştır. O gün meydan süs- lenecek, mitingde Tayyare Kurumu müdürü Ismall Hakkı ile Talebe Birliğinden 4 kişi tarafından mv- tuklar söylenecek, istiklâl ve cüm- huriyetin onuncu yıl — marşları okunduktan mitiugciler dağılacaktır. Kadınlarda 29 Haziranda Tak- simde bir miting yapacaklardır. Kadınlar Istanbal kadınlığı namına #onra bir tayyare almıya karar vermlİş- lerdir. Dün kadınlar kolu tayyare cemiyetinde toplanmış ve gerek bu işle, gerek miting İşile uğraş- mak Üzere bir komisyon h Hava - tehlikesinl bilen Üye kaydı devam etmektedir. Iş Ban- kası Istanbul şubesi müdür ve memurlarından G1 kişi maaşlarının yüzde ikisini tayyare kurumuna tork etmeği taahhüt etmişlerdir. Ayrıca Istanbulda 23 kişi yirmişer lira taahhüt etmişler, Pilâkas ve Her Skowiçi 200, Nuri Ali Hamamcı" gilu da 150 lira/ teberrü etmiş. ler . Inhisarlar U. Müdürlüğünden: Bazı kimselerin bandrollu içki şişelerini boşaltarak - içterine su doldurduktan sonra tekrar piyasaya sürdükleri zaman, görülmektedir. Inhisarlar Idaresi bu hilenin önüne geçecek bütün idari ve teknik tedbirleri almış olmakla beraber müstehliklerin de tatbik edilen usul ve şekilleri bilerek uyanık bulunmalarını temin için bu yolda mevza takyidat aşağıda izah olunmuştur. Şişelerde bu eşkâle aykırı vaziyetler görüldü; ğü takdirde keyfiyetin en yakın Inhisar Idaresine bildirilmesi rica olunur. 1 — İçki şişelerinin karnında matbu etiket, şişenin yukarı kısmın- daki boğazına boğazlık, yapıştırılmakta va şişenin ağzına mum ve bandrol konularak damğa basılmaktadır, — 2Etiketlere içkinin nev'i, miktar, derece fiatı ve hangi fabrika mamtlâtı olduğu yazılmaktadır. 3 — Müskirat fabrikalarında içki şişelerinin ağızları mantarlandık- tan sonra çenkli mühür mumuna batırılıp üzerine bandrol geçirilerek fabrikanın mühürile damğalanmakta ve bandrol- ların iki ucu şişeye yapışlırılmakla beraber boğazlık bauntları da ucların Üst kısmına Cşak edilmektedir. 4 — Bandrollar içia, gayet ince ve su İle temasa gayri müsait vacıfdaki kâğıtlar kullanılmakta olup üzerinde İnhisar İdare- sisin monogramı, içkinin İsmi ve matbu seri harflerile müte- sesil numaralar vardır. Etikette yazılı içkinla miktarı ve şişeye yapıştırıldığı tarih de ayrıca lâstik damga İle bandro- larda gösterilmektedir. — (2768) Yeni Sebze Hâlinin uzaktan görünüşü Yeni Sebze Hâline Karşı Niçin Hücuma Geçtiler? Bazı Kabzımallar Hâlâ Bulanık Suda Balık Avlamak Sevdasındadır Yeni Hâl Hem Şehirliyikurtaracak Bolediyenin Kerestecilerde yenl yaptırdığı sebze ve meyva bâli eksikleri bitirilmek üzeredir. ve hâl yakında açılacak, işe başla- nacaktır. Bize temin edildiğine göre bu hâl, Istanbulun şehir ökonomisinde | büyük faydalara, halkın istifade- lerine yol açacaktır. Diğer taraf- tan İstanbullulara sebze ve meyva yetiştiren elincilerin de vaziyetleri bu yeni hâl sayesinde düzelecek- tir. Bize bunu temin — edenler, sebrze ve meyva yetiştirenlerin bugüne kadar çektikleri sıkıntı- nın, yeni hâl faaliyete başladıktan sonra ortadan kalkacağını da söylüyorlar. Diğer taraftan, bazı ağızlar, yeni Hâlin idaresi için yapılan talimatnamenin kanunlara aykırı olduğunu öne sürüyor'ar, Halbuki sebze ve meyva ticareli İşlerile çok yakından alâkadar olan bazı tacirler bu iddiaların hiç te doğru olmadığını söylüyorlar ve diyorlar ki : “— Yeni Hal için yapılan nizamnamede, kanunlara — biçbir uygunsuzluk ve aykırılık yoktur. ,, Birincilerin aksine olarak bu Iddiada olan sebze — ve meyva tacirleri şunu ilâve ediyorlar: “ — Hâl idaresi girecekler- den hüsnühal varakası İst'yormuş. Fona mı? Bunu veremiyecek kadar kötü olanların içimize girmesina rıza mı gösterelim? Müstahsilin hukukunu siyaneten 2000 liralık bir teminat isteniyormuş? Senede yüzbinlerce liralık devir yapan bir tecim (ticaret) İçin bu ağır mı sayı'ır? Kanun ve nizamlara aykırı hareket edenler hakkında ceza konmuş; bu iş eskisi gibi başıboş mu bırakılmak isteniyor? Eskiden herkesi haraca kesen muameleciler işini hâlidaresi üre- rine alımak veya emin ellere ver- mek istiyormuş; bu, liman işine müdahale midir? Eskiden bu işi Hman idaresi mi yapıyordu? Ve gene deniliyor ki; bu İşler Üzerinde tutacağımız besap ve defterleri hâl idaresi — kontrol edecekmiş; bundan tabli ne ola- bilir? Yoksa ona sattığımız mal faturasını — zavallı köylüye beşo yeni sebze hâlinin aleyhinde bu- lunuyorlar, Hâl içinden bir. görünüş Bize cevap verdiler: “ — Aramızda bulunan bazı sebze ve meyva komisyoncuları, eskiden olduğu gibi gene bula- nık suda balık — avlamak, bir taraftan müstahsili, diğer taraf- tan da müstehliki istismar etmek istiyorlar. Yeni hâl hem müstahsil, hem de müstehlik için hakiki kurtuluş yolları açacaktır.., İki Canavar (Baştarafı 1 inici sayfada ) lerine mümanaat etmek isteyen Fatmayı, vücudunun birçok yerle- rini bıçakhyarak öldürmüş'er, ba- gırışmalara koşan Zekiye isminde bir kadım sopa ve bıçakla yae- ralamışlardır. Caniler Bununla da kalmamış- lar, Mürvetl sürükliyerek Aslanlar dağının Gurgür tepes'nindekl or- manlara gölürmüşler, namusunu berbat elimişlerdir. Bu arada genç kız teslim olmak istemeyivce, İki şaki, onu da bıçaklamaktan çe- kinmemişlerdir. Caninler, jandarma kamotani yüzbaşı Sabri ve C. M. umumisl Zühtünün şiddetli takipleri meti- cesinde yakalanmışlardır. C Toplantılar, Davatler ) Halkevi Temsil Şubesi Artist Yetiştirecek Istanbul Halkevinden: 1 — Temsil şabemizde amatör olarak yetiştirilmek üzere Bayan ve Baylardan öğrenici (Talebe) alınacaklır. ı — liraya ve Baylara (Sten 15) liraya kadar yol parası da verilecektir. 4 — Yazılmak isteyenlerin hergün Cağaloğlunda — Halkevl merkez direktörlüğüne baş vurar rak isimlerini deftere geçirmeleri bildirilir.