14 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

14 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

SON POSTA OSMANLİ SALTANATI GÖCERKEN (Mütareke devrinin tarihi ) Her hakkı mahfuzdur. Tevfik Paşa Kabinesi Mücrimleri Yazan: Ziya Şakir Na 54 IM i Tec- ziye İçin Ciddi Harekete Geçecekti.. Hattâ bir gece, (Manav oğlu Nevres Böy) başına birkaç kıdişi toplıyarak Sadrazam Tevfik Pa- şanın konağına gitmiş; kabineyi istifa ettirmek için paşayı bir hayli cebir ve tazyik eylemişti. Tevfik Paşa kabinesi, tekrar bir istihale devresi geçirdikten sonrâ, artık mücrimlerin tecziyesi için ciddi bir surette harekete geçmek mecburiyetin! hisseylemişti: Fakat Harbiye Nazırı Ferit Paşa; Padişahın arzusuna mutlak surette hizmet etmeyi muvafık görmemiş ve bizzat yazdığı bir takriri Vükelâ Moclisine vermişti. Bu takrir, şu mealde Idi: (Gerek Umum! harbe İştirak ve gerek harp esnasında vuku- bulan yolsuzluklar, — ittihatçılara atfediliyor ve bu nam altında yüzlerce kişinin tecziyesi talep ediliyor. İttihatçıların arasında barp sulistimalleri ile kat'iyen alâkası olmyyan birçok kimseler vardır. Bunları, mahza ittihatçılar arasına karışmış ve o nam altında çalışmış diye tevkif etmek, diva- mıharplere ve mahkemelere ver- mek, — mahkümiyetleri — cihetine gitmek; hükümetin adaletine ya- kışmaz. Ancak, hakkında sarih şikâyetler — vukubulan — veyahut devlet ve millete muzır olanlar tevkif edilmeli, bunların cezaları verilmelidir. ) |1) Tevfik Paşa da bu fikre Iştirak etmiş, mecliste hasıl olan cereyan üzerine bu mesele karar altına almarak Padişaha arzedilmişti. Padişah, Babıâliden gelen bu arz mazbatasına son derece hid- det etmiş; derhal Başkâtip Ali Fuat Beyi çağırtarak : — Şimdi, Sadrınzama gidin. Dört aydanberi onun ihtiyarlığına hörmet ettim. Gösterdiği acz ve atâlete tahammül gösterdim. Üç kere, Ustüte kabineyi ona teşkil ettirdim. Fakat Üçünde de- hiç bir muvaffakiyet gösteremedi. Ne beni ve nede, memleketi bu hale getirenlerin tecziyelerini şid- detle talep eden itilâf devletlerini memnun edemedi. Doğrusu, bu hallere teessöf ederim. Bu tocs- süfümü kendisine tebliğ edin. Dedi. Vahdettin, bu meselede de pek kurnazca hareket etmişti. Tevfik Paşanın, bu tebliği özerine artık istifa edeceğini kestirmişti. Onun için, Damat Ferit Paşayı saraya celbetmiş: — Tevfik Paşanın istifa ede- ceğini zannediyorum, Siz bir kabine hazırlayın. Demişti. Esasen Ferit Paş, ne zamam- danberi sadaret mevkiüne hasret gçekmekte, ve Padişah ile her mülâkatinda Tevrfik Paşa kabi- nesini Padişaha çekiştirmekte idi. Şimdi, — Padişahin bü — fradesi Üzerine büyük bir sevinç hisset- ——— Dj Şu hakikati de söylemek M- zundır ki, Ferit Paşanın ( İttihat ve Terakki ) ile hiçbir. alâkası yoktu. Hattâ (31 Mart) meselesinde teşekkül #den divanıharplerden birine memur İken orada da İzhar ettiği âdilâne fikirden dolayı ( İttihat - Terakkâ hükümeti) tarafından vazifesi taşraya Baklolunmuştu. Hattâ, Umumi hbarp içinde evvelâ Diyarıbekirde ve sanra İI Konyada ikamete memur olmuştu. Damat Ferli kabinesiade Maarif na- zırlığı yapmış olan Ali Kemal miş ve (Hürriyot »- Külâf fırkası ) mücesisi ve relslerinden Mustafa Sabri Efendiyi derhal saraya ge- tirterek onunla İstişareye girişmiş ve şöyle bir vükelâ listesi tertip edilmişti: Sadrazam, Ferit paşa Şeyhislâm, Mustafa Sabri Ef. Harbiye Nazırı, mütekalt bi- rincl Ferik Ahmet Auk Paşa Dahiliye, Hürriyet ve Iltilâf erkânından Mehmet Ali Bey Adliye Nezareti ve Devlet riyaseti, (damadı şehriyari) Arif Hikmet Paşa Nafia, Şevket Durgut Paş Maliye, Divanı Muhasebat relsi Tevfik Bey Ticaret - Nafla, Arşidi Paşa Bahriye, Avni Paşa. Posta ve Telgraf Nezaretl müdürüyti umumiyeye indirilecek, diğer nezaretler de münasip >evat bulununcaya kadar. Şimdilik ve- kâletle idare edilecekti. Padişah kendisine arzedilen bu listeye derhal muvafakat et- mişti. Fakat Rıza Tevfik ve Piyam uabah gazetesi sahibi A Kemal Beye de birer mazırlık verilmasi arrysunu göstermişti. Esasen da- mat — Ferit Paşanın — fikri de ( Hürriyet-İtilâf fırkası )nın kâtibi umumiliğini — deruhte öden Ali Kemal Beyi Maarif — Nerzaretine getirmekti. Fakat onen mezaret mavkline gelmesi, fırka — İşlerini sektedar edecekti. Buna binaen tereddüt içinde idi. Sarayda, oldukza mahrem bir şekilde bu hazırlık devam eder- ken, Babıâlide de — müzakereler cereyan etmekte idi. Padişahın baş kâtip Ali Fuat B. vasıtasile tebliğ ettirdiği tecesüf, vükelâdan bazı zevata E[nk ağır gelmişti. Harbiye nazırı t paşa, derhal istifa edilmesini teklif etmişti. Uzunca türen bir müzakereden sonra; nihayet Tevfik paşa kabinesinin Şurayı | | İstifasınısaraya — göndermişti. (4 Mart 1335) Padişab, tasavvar ettiği plânın bu suretle tahakkuk ettiğinden büyük bir memnuniyet hissetmiş, yeni kabinenin teşkiline (resmen) damat Ferit Paşayı memur eyle- mişti. Ferit Paşa, derhal barır- ladığı — listedeki xevatın İsim- lerini İlân etmiş ve sadraram mevkiine gelmişti. Fakat Tevfik Paşa kabinesinin istifa sebebi ile Damat Ferit Paşanın Sadaret mevkiine gelmesi şayi olur olmaz her tarafta: — Tevfik Paşa kabinesi, Pa- dişahın İntikam fikirlerine alet olmadı. Damat Ferit Paşa ise, bu meselede tamamile Padişah ile müttefiktir.. Onun hükümet riyasetine gelmesi, müthiş bir intikam — siyasetinin — başlangıcı demektir. Sözleri yükselmişti. mükemmel bir hafiye şebekesine malik olan padişah, efkârıumu- miyede husüle gelen bu cereyamı hisseder etmez, epeyce telâş et- miş, bu fikri tashih etmek İste- mişti. Netekim, ertesi gün huzu- runda tahlif edilen vükelâya kar- şı gu sözleri söylemişti: (Arkası — var) HASAN KREMİ Çilleri kat'iyyen ) - İzale eder Dünyada mevcut kremlerin en nefisi, en sihhisidir. Nazik cildli kadınların hayat arkadaşıdır. İhtiyarları gençleştirir. ve genç- leri güzelleştirir. İnsa- na ebedi bir taravet veren Hasan kremini unutmayınız. Kutusu S50, tüp halinde 20, Türkiyede yapılıp da Avrupa etiketi yapış- tırılan ve halkı aldatan kremlere, vesair 1trı- yata — aldanmayınız. Hasan markasına dik- kat ediniz. Hasan Deposu: Ankara, istanbul, Beyoğlu Türk Hava Kurumu BÜYÜK PİYANGOSU Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin etmiştir. 19.cu Tertip 3.cü Keşide 1i Temmuzdadır. Büyük İkramiya: 50.000 v Ayrıca : 20.000, 12.000, 10.000 lirzalık ikramiyelerle (20.000 ) Hralık mükâlat vardır.. ,, Sayfa 11 “Kuvvetsiz Takım,, Itha- mına Cevap Veriyorlar Buraya Gelen Ecnebi Takımların Hepsi De Birinci Sınıftan Şeylermiş Ayın $3 Ünde Macar güreşçilerile kargılaşacak olan güçlü ve göürbüz güreşşilerimiz Spor kulüplermizin, her gelen ecnebi takıma yenildikçe artık Orta Avrupanın en pestenkeran! takımlarını getirmiye başladıkları ve bunun, halkın spor zevkisi kaybetmesinden, tribünlerin boş kalmasından başka bir şeye yara- mıyacağı İddiası ortaya atıldı. Yalmız bu takımları getiren kulüp İdarecilerini değli, bütün Türk sporculuğunu ve spor vever balkı ilgilendiren bu iddla, aym- zamanda ağır bir ithamdı. İddi- anın ve İthamın yerinde olup o- madığını soruşturduk. Bu takımları getiren kulüplerden birinin nüfuzlu bir uzvu olmak dolayısile en salâ- biyetle söz Gsöylemek bhakkına malik —olan — Güneş — kulübü erkânından birisile konuştuk. Diyor kk — Yazı, ağır yazılmıştır. Fakat bu iddia yersizdir. Orta Avrupe- nn en İaymetli takımları getiri- miştir. Bunların laymetsiz takım- lar olduğu iddia edilemez. Çünkü getirdiğimiz takımlardan Libertas | Viyana profesyonel likinin dördün- tösü idi. Buraya gelmeden evvel bir oyun oynadı, beşinci oldu. Buna rağmen burada da çok iyi bir oyun verdi. Olimpiyakos Yunanistanda üç defa Üstüste şampiyonluk almıştı. Buraya geldiği zaman da Yuna- nistanın Üç kulübü aymı puvan üzerinde ikinci idiler. Olimpiyakos aynı zamanda Yunan milli küme- sinin ikincisi idi. Apollon tipkı Olimpiyakos gibi idi ve ayni puvanla ikinci olan takımlardan biriydi. Son gelen Seget takımına ge- Hnce; henüz yeni bitmiş olan Macar profesyonel likinin resmea dördüncüsüdür. Ve Müacaristanı orta Avrupa kupasında temsil edecektir. Tik maçını da Slayya kulübü ile yapacaktır, Nihayet Fenerbahçenin kuru- luşunun 27 inci yıl dönümünde oynamak Üüzere getirilmekte olan Servet takımı da İsviçrenin birinci sınıf takımıdır. Ve vaktile Galata- sarayı Cenevrede 10-0 yenmişt'r. Buraya gelen takımlar hbiçbir zaman hakik! kıymetlerinden yu- karı gösterilmemişlerdir. Bu lâf- | lar, gelen takımlar burada yeni- diği vakit bir oyun gösterdikleri için —söyleniyor. Filhakika Seget | | ilk maçta çok fena bir oyun ver- | miştir. Fakat bu, bizim orta Av- l rupanın en kötü takımlarını ge- tirdiğimizi ispat etmez, orta Av- ] rupa futbolünün inhitatını gösterir. Kulüpler hiçbir. vakit halkıy spor zevkini kaybetmesini ve trle bünleri dolduran halkın kaçmas sını İstemez. Çünkü bu kendi menfaatlerine de uygun değildir. Ucuz takım getirerek spekts lasyon yapılmak istenildiği zehabı da yanlış ve yersizdir. Spekülase yon şöyle dursun zarar vardır vö son Seget takımının gelişi tı. 600 lira zararla kapanmıştır. Kâr yok ki speklilasyon iddim edilsin.,, Güreşçileri Seçme Müsabakaları Bu ayın 23 ünde Taksim Stadp yomunda yapılacak Türk - Macap güreş müsabakaları İçin önümüze deki hafta içinde Galatasaray kulübü salonunda seçme müsa»- bakaları yapılacaktır. Macarlarla ilk maç 23 Hazi» randa yapılacak, ikinci ve son müsabakalar hafta içinde ve geca Taksim — Stadyomunda — yapıla- caktır. Galatasaray Atletleri Bursaya Gidiyor Önümüzdeki pazar günü Gar latasaray atletleri Bursada atle- tizm müsabakası yapacaklardır. Galatasaraylı atletler cumartesi günü Bursaya gideceklerdir. Tes- bit edilen programa göre müsa- bakalar, 100, 200, 400, 800, 1500 koşular, uzun, yüksek atlama ile cirit, gülle, disk atmadan iba- rettir. Beşiktaş Ankarada Beşiktaş birinci takımı bu akşam Ankaraya hareket ederek yarın İlk maçını Ankara Gücile oynayacak, İkinci müsabakasını da pazar günü Çankaya İle ” yıpncıkhr AŞAMAZSINID FAK A BİR İL | Bürün Üvkeyi HER GÜN