24 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

24 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Dün ya Gazeteleri! “Boğazlarımız,,la Uğraşıyor ( Baştaralı 1 inci yüzde ) isteğimiz, bugün bütün dünya gazelelerinde, en önemli bir me- | sele olarak sözgelişi ediliyor. Londrada çıkan Deyli Toelgraf gazetesi “Boğazlarımız,, hakkında şunları yazıyor: “Türkiyenin #on zamanlarda | bu iş için hazırladığı proje Lozan andlaşmasının Boğarz için yasak ettiği silâhların yeniden | iadesi şeklinde bir — meseleyi ortaya atmayacaktır. Yaszak edi- len silâhlar ağır sahil bataryaları, erli tahkimat ve mayinlerdir. Ell gibi silâhlardan feragat etmek Türkiye için de kolaydır. Çünkü bu korunma metodlarının” bugün modası geçmiştir. Buna karşılık | Balkan antantı Türkiyenin şu taleplerini onayacaktır. 1 — Bir miktar mütaharrik sahil bataryaları kurmak hakkı. 2 — Boğaza giden — bütün kara geçitlerini mütaharrik batar- yalar ve başka süel (askeri) kıt'a- İarla koruma hakkı (yani Türkiyenin Avrupa kıtasındaki parçasını ae- kerleştirmek hakkı) 3 — Sahilde yeraltı torpil kovanları tesisi hakkı 4 — Muayyen miktarda deniz- altı gemileri ile Çanakkalede iki tâne denizaltı gemileri Hssü koru- mak hakkı. 5 — İki tane deniz ve kara şunları söyliyor : » *“Son günlerin haberleri ara- sinda Çanakkale ile Boğaz İçign en önemlileri sırasına girdi. Tür- kiyo Dış Bakamı Tevfik Rüştü Arasın Bükreşte Sovyet elçisile Boğazları silâhlandırmak mevzuu Üzerinde görüşmesi Londra, Paris ve Romadan şiddetli reaksiyon- dara yol açtı. Buna mukabil A- manya, Türkiyeye karşı bu işte büyük bir taraftarlık göstermek- tedir. Cenevredeki kanaate göre bu meseleyi halletmek için yeni bir Lozan konfıransıma ihtiyaç vardır. ,, Üsküdarda Süt Satışı Güğümler Mühürlenecek, Satış Kontrol Edilecek Üsküdar kaymaukamı Lüatfi, halkın temiz gıda alabilmesi için asaslı şekilde çalışmaya girişmiştir. Şimdi Üsküdarda sütler mühürlü güğümlerde kontrollu olarak satı- lacak, kasaplar da et dolaplarını her saat başı, haşarat öldürücü ilâçlarla temizleyeceklerdir. Azlıkların Vakıfları Yenl vakıflar kanununa göre, Rum, Ermeni ve Yahudi azlıklarına ait vakıflar da evkaf genel direk- Girit Karıştı Atina, 21 (Hususl ) — Girit- teki bütün yerli memurların azle- dilmesi — Giritlilerin — galeyanına sebep olmuştur. Hükümet ihtiyat tedbiri almıştır. Vekâlet Emrine Alındı Emniyet müdürlüğü ikinci şu- be müdür muavini Sabri vekâlet emrine alınmıştır. SON POSTA W Her Zamanki Parazitler Wi : L0 kalarının bo rından lokmalarını alerak dolduranlar her devirde, her s0s- yetede, her selerinden mühkemeye verir, hapse atar, her halde dırır, bunlar muh tekird rler. Hayatı ucuz atma #savaşımızda bunlar yine yo'umuzun üstüne çıkmışlardır. Yi- ne keselerini doldurmak için hükümetin karar- cezalan- YU mdi kârlarını arttırmaya v.sta kumak teşebbüsüncedirler. Hükümet Lu muhtekirleri, kaçakçılar gibi - şiddetle amalıdır. (SON TELGRAF HABERLERİ Habeş Kralı Diyor Ki: Italyaya, Silâhlanması İçin Vakit Kazandırılıyor! Londra, (A.A) — Sandey Kro- nikl gazetesi, Habeş Kralının bir diyevini — neşretmektedir. Kral demiştirki: “ — Uluslar Kurumu üyesi bulunan ve Kellog andlaşmasını imza eden bir hükümet sıfatile Habeşistan harbe müracat etmez- den önce sulhen bütün tesviye çarelerine başvuracaktır. Habeşis- tan taahhütlerini yerine getirmek isteğindedir. Uluslar Kurumunun Italya ile aramızdaki anlaşama- mazlığı kotaramayacağını (halledil- meyeceğini) sanmak istemiyoruz. Bir — kuvvetlerimizi — seferberlik etmedik ve İtalyanın seferberlik için gösterdiği sebepleri de varit gürmüyoruz. Biz her zaman anlaşar mamazlığın giderilmesi İçin müsalt bir hava yaratmak için uğraştık. Fakat meselenin kotarılması fuzun zaman sonraya birakılır. ve bü bırakma İtalyanın — silâhlanmasını kolaylaştırırsa, topraklarımını ko- rumaya hazırlanacağız. ,, Fakat, İtalyan Sevkiyatı Daha Durmadı Napoli, 23 ( A.A — Ganj va- puru, 29 subay, 50 küçük zabit, 1800 asker ve önemli harp kereç- lerile — ( malzemesile ) Afrikaya hareket etmirtir. Dün akşam Konfideuza vapuru da ağır harp kereçleri ( malxze- mesi ) ve beygirlerile şarkt Afri- kaya gitmiştir. Napoli, 23 (A.A.) — Praga yapuru 9 zabit, 24 küçük zabit ve 486 asker ile harp kereçlerini yükdlü olduğu halde Şarhi Afri- Ggyrımübâğr Alç_in Önemli Bir Karar Ateşlendiler Kralı Kovmak İçin Hare- kete Geçecekler Atina, 24 (Hususi) — Işçi ve çiftçi partisi mensupları, Partl önderi — Papanastasyunun — baş- kanlığı altında bir toplantı ya- parak — Kırallık — meselesindeki düşüncelerini bir beyanname İle ulusa bildirdi. Beyannamede de- niliyorki: “— Memleket Cümhuriyete alışmıştır. Krallık Yunanistana fe- lâket getirecektir. Eger kıral gelir- se partimiz kıralı kovmak için harekete geçecektir.,, Papanastasyu, partisinin kara- rını cümhur relsile hükümete de bildirmiştir. Ticaret Ve İflâs Ka- nunları Değişecek Ankara, 23 — Ekonomi Ba- kanlığı ticaret ve iflâs kanunla- rında, yeni ihtiyaçlara göre de- gişmeler yapılması için tetkikata girişmiştir. Vefalılar Yenildiler Eskişehir, 24 (Husust) — le- tanbuldan gelen Vefa — talımı burada Demirspor -takımile yap- tığı maçta 3- 4 yenildi. Yunan Muhalifleri | Emlâk Satışları Ankara, 24 ( Hususi - Tele- fonla ) — Finans bakanlığı gay- rimübadillerin vaziyetini ıslah için Ziraat Bankasının idare gttiği sa- tışların, gayrımtibadillerden ayrr- lacak bir komisyon tarafından yapılmasına karar vermiştir. Söylendiğine göre bakanlık bundan başka satılması güç em- valin muhammen kıymetlerinin yüzde altmışını vererek tevziatına yardım edecek ve bu gayrimem- kuller satildıkça paramını alacaktır. Kaymakamlar Arasında Ankara, 23 — Çerkeş kay- makamı Kâmuran Istanbul Emni- yet müdürlüğü şube müdürlüğüne tayin edilmiş, diğer kaymakamlar arasında da bazı değişmeler ok muştur. Yunanistan 300 Uçak Alacak Atina, 24 (Hususi) — Yunan hükümetinin hava filosunu kuv« vetlendirmek Için verdiği karar tatbik edilmektedir. Yunanistan beş senede 300 uçak alacaktır. Kost Eskişehirde Şehrimize gelmiş olan meşhur Fransız - tayyarecisi. — Kost dün Eskişehire ğitmiştir. İSTER İNAN ISTER INANMA! 1934 yılı içinde muhtelif bunka, mücssese ve şir- ketlerin yaptıkları kâr hakkında bir istatistik gördük. Bu rakaumlar bize doğru görünmedi. Meselâ Tramvay Şirketinin 27 milyon İsviçre frangı sermayesi var. Ka- zandığı para 63 bin frank, Tramvay Şirketi iyi işleyen iyi kazapan şirketlerden biri olduğu halde #senelik Kazancı bu kadar ar midir ? lira ziyan etmiş Artık. Şeker Fakat bunun en parlak misalini Trakyadaki Al- pullu şeker fabrikası veriyor. Bu*fabrikanın üç milyon İira sermayesi var, kazandığı, hükümetin şeker fiatlarını indirmesile de sabit. Öyle olduğu halde bu şirket geçen yıl 698,243 fabrikalarının fazla para İSTER İNAN İSTER İNANMA! | larda da Sayfa 3 Sözün Kısası Yersiz Ve Münasebetsiz Eğlenceler Sorver Bodi Yazın — vapırlarda sık - sık rastlarsınızz Güvertede veya alt kamaralarda, bazan Üç beş gra- mofon birden cayıttı koparmaya başlar; etrafındakiler, evlerinde imişler gibi, ellerile, ayaklarile tempo tutarak, yüksek sesle çal- gıya refakat ederler. Ekseriya mazur görmeğe çalış- tığım bu vapur cünbüşleri, sıkıntılı günlerimde sinirime dokunmiyor değil. Öyleya, doğrusunu İsterse- niz, eğlenmek de, çamaşır değiş- tirmek gibi hususl bir şeydir ve insanın — coşkunluğu, — haykırışı, kahkahası, bazan da pek yakım larına bile ifşa edemiyeceği mah- rem duyğulardır. Herkesin ara- sında bu uluorta lâübalilik, ruhun yabancı gözler önünde soyunması demek değil midir? Plâjlarda ve kaplıcalarda müş- terek banyolar olduğu gibi, umu- mi deniz gezintilerinde ve balo- müşterek — eğlenceler vardır. Orada herkesi içine alan bir neş'e havası doğar ve maksat hep bir arada eğlenmek olduğu için orada somurtmak, müşterek hedefe karşı durmaktır, ayıptır. Fakat alelâde zamanlarda, bir vapurun güvertesinde oturan iki adamdan biri, o gün ters giden işlerinin veya ailevi bir matemin kederi içinde kıvranarak biraz temiz hava ve sükünet ararken, Bötekisinin gramofonla beraber el çırparak, ayak vurarak, bazan de şişeyi dikip anzarot yuvarlayarak avazı çıktığı kadar * yallah |,,, “manım!,,, “a a .. Ay,, “vur pat- lasın, çal oynasın, bu hayat böyle geçeri,, diye şarkı — tutturması yersiz, biçimsiz, tatsız birşey olur, Ssanırım. Ya her vapurda, her trende birer cünbüş Galonu — ayırmalı, canı İsteyen oraya gitsin, şarkı söylesin, hora tepsin; yahut da müstesna günler haricinde vapur- ların ve trenlerin Gendece insan nakline mahsus birer — vasıtı olduğunu bu fazla neş'eli vatan> daşlara anlatmak için, oralarda, gramofon, şarkı ve içki âlemlerine asla müsamaha olunmamalı. Kibrit Ve Çakmak Fiatları Ankara, 24 ( Husust - Tele- fonla ) — Finans ve Gümrük ve Inhisarlar Bakanlıkları kibrit inhi- sarı tarafından satılığa çıkarılan çakmak — fiatlarının ucuzlatılması hakkında tethikat yapmaktadır. Kibrit fiatlarının ucuzlatılması hakkındaki teşebbüse şirket he- nüz cevabını vermemiştir. Bir Çocuk Babasını Öldürdü Bilecikte Arpadere köyünde Habil oğlu Hüseyin, kendi oğlu Isa tarafından acıklı surette - öb dürülmüştür. Isayı babası söz dim lemediği için azarlamış, canavar ruhlu çocuk buna kızmış, baba- sını — 18 yerinden bıçaklayarak cansız yere sermiştir. Şükrü Kaya Kayseride Ankara, 24 — Iç İşleri Bakanı Şükrü Kaya, yeni mensucat fab- rikasını gezmek için Kayseriye gitti. Samsun İlbayı Samsun, 23 (A. A.) — Evkai genel direktörlüğüne alınan ilbay Fahri bugün Ankaârayae gitmiştir, Dün şarbaylık oburumu bir şöley | vermiştir.