24 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

24 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sacfa — p z maraan | Memleket Manzarası Nizipte Bu Yıl Zeytin Tarımı Çok Nizip (Hususi) — Nizip, tarım memleketidir. Dört yönünü kap- layan — zeytinlikler ve — bağ'ar saatlörce devam eder. Batı yö- nündeki küçük çayın onardığı dere dört beş saatlik bir alandan başlar ve yine Nizipten ayni mesafede Fırata karışır. Memle- ketin zirai zenginliklerinden biri olan bu derenin kenarında hava- linin en güzel ve nadide bahçeleri vardır.. Çok gelir getiren ve halkın yüzünü güldüren istihaal maddeleri başlıca zeytin — ve fıstıktır. Türkiye içinde yalnız bu hava- lye mahsus olan fıstık bilhassa şimal, batı ve doğu yönlerindeki köylerdedir. Halep yolile Ameri- kaya yollanan fıstıklarımız. bu günlerde alıcı olmaması yüzünden biraz düşmüştür. Geçen yaz kilo- su 70 kuruşa satılirken şimdiki piyasa 45, 50 kuruştur. Dört yıldır. kışların hafif ve havaların kurak gitmesi yüzünden zeytin olmuyordu. Bu yıl verim , halkı memnun edecek bir durum- dadır. Yalnız tecime ve endü- triye çok yer verilmeyen Nizipte bu dört yıl içinde bütün mal sa- hipleri ellerindeki paraları kaybet- mişlerdir. Bundan ötürüdür ki zey- inlerin toplanmasına uzun bir zaman varken şimdiden bazı tüccarlar kilosu on yedi kuruştan zeytin yağı Üzerine para vermekte ve alıvre satış yapmaktadır. Bu, her ne kadar halkın zararına bir şey- se de Ziraat Bankasının fazla yar- dim edememesi yüzünden herkes bu satışa baş vurmaktadır. Her yıl elde edilen zeytin yağlarından sabun yapmak için memlekette altı sabun fabrikası vardır. Bu fabrikalar her ne kadar Iiptida! bir halde ise de ihtiyaca uygun gelmektedir. Bu yıl verim çoklu- Eu yüzünden iki fabrika daha urulmaktadır. Bunların elde ete tiği sabunlar İran sınırlarına ka- dar yollanmaktadır. Hulâsa bu yılki zeytin gelirinin tesirleri alış veriş alanında kendini göstermiye başlamıştır. Çorumda Ölüm Çorum (Hususi) — Belediye doktoru Cemil'Ünal vazifesi sıra- sında ölmüş ve bu ölüm memle- kette derin bir acı bırakmıştır. Cemilin cenazesi türenle gömük müştür. Ayvalığa İyi Su Getirilecek Ayvalık (Hususi) — Şırbııyü şehre İyl su getirmeye — karar vermiş, bu işi başarmak İçin de bir uzman (mutehassıs) getirmiştir. Mütehassıs yaptığı aramalar neti- cesinde Sarıkayalar — mevkiinde içmeye elverişli bir su bu'muştur. Zonguldakta Yeni Yol Ve Kozluda Su Zonguldak, (Husust) — Zon- guldağı Ereğilye bağlamak için 62 kilametrelik yeni bir şose yapılmıya başlanılmıştı. Şose ikmal edilmiştir. 20 gün sonra kamyon ve otomobillere açılacaktır. Koz- lunun — susuzluktan — kurtarılması için de teşebbüslere başlanılmıştır. Bu Yıl Incir, Yapılamıyor İzmir, (Hususi) — Izmir bölge- sinin belli baş'ı ihracat tacirlerin- den bazıları Bugünlerde üzüm ve İncir alıcı memleketlerinde temas- lar yapmak, talepleri tesbit etmek üzere şimal Avrupası Himanlarına seyahata çıkacak ardır. Bu seya- hatların » başka bir özell ği de, ahcı memleketlerin istandardizel edilmiş Türk mabsulleri önündeki müşahedelerini tesbittir. Ihracatçı firmaları çok düşün- düren standardizaz,on işi bu yıl tatbik —imkânını — kaybetmiştir. Standardizasyon heyeti, yaptığı temaslar sonucunda — bu İşin bu yıl tatbik edilemiyeceği neticesine varmiş ve raporonu oca — göre "hazırlamıştır. Batı Anadolu ülkesinde yapı- lan araştırmalar göstermiştir ki: Meselâ İzmir mıntakasının bir yerinde üÜzüm mahsulünün - kilo başına maliyet fiatı 6 kuruş olduğu halde bir başka yerinde 12 kuruştur. — Standardizasyon işinin muvaffakiyeti üzüm mer- kezlerinin her köşesinde mahsu- lün maliyot fiatını tevazün ettir- mektir. Çok emin ve işten anlar yer- lerden alınan malümata göre biz- de tatbiki düşünülen Standardi- zasyon, nev'i şahsa münhasır bir Iş olacaktır. Bu işin esası renk, boy ve sikletle başlamaktadır. Bizdeki Üzümlerin renklerinde bi- le daima bir ayrılık mevcuddur. Sonra boy ve siklet işi de çok dağınıktır. Meselâ bu yıl standardizasyon işi tatbik edilse en nefis üzümler Ihraç imkânlarından uzak ka'mak tehlikeğile karşılaşır. Bu itibarla standardizasyona tarlalardan baş- lamak, mahsulü ayni hazırlanma gartları içinde yetiştirmek, aynl cins malzeme, ayni sulama, ha- zırlama ve İşleme İle yetiştirmek lâzımdır. Sonra Üzüm cinslerini ayni topluluk içinde bağlayabil- mek için en az beş yıl tarlaları mürakabe altında bulundurarak, ziraat mütehassıslarının çalışma- larına terketmek lâzımdır. İstan- dardizasyonda renkler ayarlandık- tan sonra siklet numara - üsülüne esas sayılacak ve dört numara kabul edilecektir. Ad. Bil. Diyarıbekir Köylüleri Arasında İmtiban SON POSTA İzmir bağlarından biri v İzmit Kâğı_t—F-abri- kası Hazırlandı Fabrikada Sekiz Çeşit Kâğıt Çıkarı ' acak İzmit (Hususi) — Kaâğıt fab- rikası inşaatı ikmal edilmektedir. Fabrika ham madde, kâğıt anbar- ları ile odun hamuru yapılan yer, makineler salonu, tamamlanmış kâğıt, seçme, sayma, paketleme yerleri, kazan dalresi, turbin sa- lonu, lâboratuvar, direksiyon, Yi- yinme, soyunma, yemek — yeme yerleri olmak Üzere 11 kısımdır. Makinelerden bir çoğu yerleşti- rilmiştir. Kâğıt yapmak için odun, es- ki kâğıt, kaolin, reçine, şap, top- rak boyası ve analin boyaları kullanılacaktır. Fabrikada — 500 işçi çalışacak ve şimdilik iyl çe- şit basım ve yazı kâğdı İle İyi çeşit karton, bayağı karton, sün- ger kâğdı, bayağı basım kâğdı, metre karesi 30 gramdan ağır her çeşit ambalâj kâğdı çıkarılacak- tır. Bir müddet sonra gazete küğdı da çıkarılacaktır. Fabrika önümüzdeki Cümhu- riyet bayramında türenle açıla- caktır. Tarsus Ve Akşehirde Kuraklık Akşehir (Hususi) — Anadolu- nun birçok mıntakalarında yağ- mur başlamış olmasına rağmen burada hâlâ bir damla yağmur düşmemiştir. Yazlık mahsul iyidir. Fakat kışlık buğdaylar Ümitsiz bir haldedir. Ekmeğin fiatı 60 para yükselmiştir. Tarsus ( Husust ) — Tarsus, bilhassa Çukurova yağmursuzluk- tan mütecssirdir. Bütün çiftçiler âlırğııuı düşmesini beklemekte- ler. Öz Türkçe ve yurt bilgisi imtihanına giren köylüler ve imtihan heyeti Diyarıbekir (Hususi) — Halk- evi tarafından köylüler arasında tertip edilen Öz türkçe ve yurt- bilgisi müsabakası — imtihanları | Halkevinde bir heyet huzurunda yapılmış, şive imtihanını Fatma adında bir köylü kadın kazan- mıştır. — Yurtbilgisi — Imtihanın- da da köylüler çok muvaffak olmuşlardır. Kazananlara mükü- fatlar — verilmiştir. Aferin Mardin Belediyesine Gümüş Para Tedavülünü Yasak Etti Mardin, (Hususi) — Belediye gümüş para ile alış verişte ihti- kâr yapıldığını gözönüne almış ve bir emirle gümüş para teda- vülünü yasak etmiş, zarur! ihtiyaç maddelerine de kâğıt para İle narh koymuştur. Bu narba göre kâğıt para İle bir kilo ekmek 7, koyun eti 25, peynir 17, tereyağı 65, pirinç 20, yoğurt 7,5 kuruşa satılacak, hi- lâfında hareket edenler şiddetle cezalandırılacaktır. Pınarbaşında İtalyan Çekirgesi Pınarbaşı (Hususi) — Kaynar köyü ile civarında İtalyan çekir- gesi adı verilen küçük bir haşere türemiştir. Derhal bu haşere İle savaş başlamış ve 10 gün içinde bir tane bile kalmamak üzere imha edilmiştir. * Adapazarında Balo Adapazarı, (Hususi) — Kızlay kurumu tarafından Halkevi salo- nunda bir balo verilmiş, pek güzel olmuş, Adapazarlılar iyi bir gece geçirmişlerdir. Adapazarına Ucuz Tren Adapazarı (Hususi) — Dew- let demiryolları idaresi Adapa- zarı ile İstanbul arasında hergün yüzde — 30 tenzilâtlı bir tiren tertip etmiştir. Bu tren hergün 12 de Adapazarına gelmekte 17 de Istanbula hareket etmektedir. Mardinde Bir Polis, 4 Bekçi Hapse Mahküm Oldular Mardin, ( Hususi ) — Kaçak şekerle yakaladıkları iki köylü hakkında hileli muamele yapmak- tan suçlu polis Kâmil ile bekçi Tahir, İzzet, Cemil ve Mehmedin duruşmaları bitmiş, beşi de ikişer buçük sene hapse, ikişer yüz lira para cezasına mahküm olmuşlar- dır. Polis Kâmil hüküm verilir verilmez. mahkemeden kaçmış, fakat arkasından takip edilerek yakalanmıştır. Ömrü Hapisanede Geçen Kırsız Adapazarı (Hususi) — Birçok harsızlık suçlarından 10 sene hapse mahküm olan ve mahkü- miyet müddetini bitirip çıkan Hayri ancak 2 ay 10 gün serbest kalmış, bu müddet zarfında da hırsızlık yapmış, tekrüâr hapse düşmüş ve nihayet yeniden sekiz sene hapse mahküm olmuştur. ŞAO 7 Maden Direğine Uzüm İstandardizasyonu Karşı Maden omuru İngiltere İle Fransa arasında, İngilizlerle | Frsssz maden di reğine karşı İngi- Fransızlar liı'ıııdeı kömürü anlaştılar | değişmek — üzere bir takas anlaşması yapılmıştır. Bu takasın miktarını kararlaş« tırmak üzere Londrada muhtelit bir komisyon toplanmıştır. Buy komisyon geçen üç aylık işleri tetkik ederek önümüzdeki üç ay ay için de kontejanlar tesbit edecektir. Yapılan hesaplara gör eçen Üç ay içinde bu şekilde Ğgütoudon Fransaya — 120,000 ton maden kömürü sokulmuş ve karşılığında maden direği verik miştir. Fakat direk fiatları İngle lizlerce —yüksek bulunduğundan bu takas işinin iyi yürüyemiye. ceği kanaati vardır. İ * Belgrattan yazılıyor — Polons a tütün — rejisi ugoslavyadas 1.236.000 kilo tü- tün satın almıştır. tütün aldı Bu alış Polonyahların Yugoslave yadan yaptıkları ilk mübayeat değildir. Polonyalılar öon seneden- beri her yıl muntazamen Dalmaç« ya ve Bosna - Herseğin tütünleri- ni satın almaktadır. * Macaristanla Romanya arasın. da yenl bir kliring anlaşması — yapıl» mıştır. Bu anlaş- maya göre Maca- ristana yapılacak Romanya ibra« catlarının yüzde kırk karşılığı Millt bankaya yatırılacak 'tlilll banka bilâhara kararlaştırılacak bir rayiç özerinden bunları ihra- catçılara ödeyecektir. Bu anlaşma esas hatları İtibarile Avusturya ile mevcut olan anlaşmıya çok benzemektedir. — Milli bankaya yatırılacak olan bu yüzde kırk para husust İşlerde kullanılmak Özere ayrı bir hesaba yatırılacak« tır. Bu yeni anlaşmanın İki mem« leket ticaretini arttıracağı ve tat« bik zorluklarını ortadan kaldıra» cağı söylenmektedir. d Sofyadan yazıyorlar. Bulga- ristanın 1935 ko« ::ı::::.:_ za mahsulünü tanzim etmeli üzere bir karar« name çıkmıştır. Bu kararname ile mahsulün muayyen fiatrlarla satın alınması ve yetiştiricinin spekülâsyon — işleri neticesinde mutazarrır olmaması - için tetbire almağa Ziraat bankası memur edilmiştir. Bu kararnameye göre Ziraat bankası bizzat veya kendine bağlı kooperatifleri — marifetiyle 1,300,000 kilo koza alacaktır. Bu kararnameye göre Bulgaris- tanda çalışkan ipek ipliği ve ipek mensucat sanayii de ihtiyaçla» rını münhasren bankadan teda« rike mecbur tutulmuş oldukları için bu yıl Bulgaristandaki koze ticareti işi |kendiliğinden — blr inhisar şekline girmiş bulunmak« tadır. Romangalı- 'arla M lar anlaştı T amma * Gün — PAZARTESİ — Hizir 30 24 HAZİRAN 935 50 Arabi Vakit |kzani |Vasatli Vakit (Exanl Güneş | YA A 29)| Akşamliz — | Öğle Dasi Çizı6| Yvata (7 04 ikihdi V8 sa Şis ıT | tasâk | 6 u