3 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

3 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

: Anketimiz Talebeler Arasında SON POSTA N eslek Ve Istikbal Meselesi. Kadın Ve Erkek Niçin Okur. İyi Bir Parti Çıkarsa Okuyan Kız Ne Ya Muharririmiz, olgunuk — iml- hanlırıaz — veren lis> — mezunları arasında yaptığı ankete dün de devam etmiştir. Bu sefer do, hangi mesleklerin, ve niçia fazla ter- cih olunduğunu anlamak İstemiş, ve — rastgeldiği talebelere şu sı- alleri sormuştur: Üniveralk- tenin havgi şubesi ne devam - ede- ceksiniz? — O şubeyl tercih edişinizin sebepleri nelerdir? Aşağda talebelerin bu sorgu- lara verdikleri cevapları bulabile- ceksiniz. Ve bu cevaplar size yeni mezunların meslekleri hakkındaki kanaatleri — etrafında — bir fikir verecektir, * Galatasaray lisesi, ten ko- lundan 8. Tenok — Memlekette — doldurulması Tâzımgelen birçok boş ve el diğmemiş sahalar var. Bugün, gittikçe sanayileşen — Türkiyede görü'ebilecek işler; yeni hayata atılacak gençlerin muvaffak'yet kazanabilecekleri kadar kolay ve çeşitlidir. Bunun için orta bir ka- biliyet bile kâfidir kanaatindeyim. Benim de her hangi bir fen sahasına atılacağım ve bu alanda bir meslek seçeceğim tabildir! AılAyııı mektebin fen kolundan — Tabit herkes gibi benim de, tâ çocukluğumdanberi besle- diğim: bir emel — vardı. Ve ben iyi bir mühendis olmak isteğin- deydim. Fakat çok küçük yaşta başlı« yan bu istek, bittabi yalmız his- lere dayanan çocukça — bir ar- zuydu. Mektebi bitirdim. Bugün dahi aynı arzuyu daha kuvvetle bes leyişim gösterdi ki, seneler sade biz' rl büyütmek'le kalmamış, dü- şünce erimizi de kök'eştirmiş. Bugünkü halde ben ülkümü daha bilerek kavramış, — ve ona biraz daha — vaklaşmış bulunu- yorum. Bütün isteğim emelime ulap- mak ve vatanımın bana verdik- lerini fazlasile ödeyebilmektir. Aynı sınıftan Tevfikı — Gayem iİyi bir mühendis olmaktır. Bana mühendisliği gaye edindiren ilk sebep bittabi ken- dimde ona karşı bulduğum istidat ve duyduğum — sevgidir. Eğer mühendis olmak için bu kadar sebep kâfi değilse, başkalarını da sayabilirim. Meselâ benim bir cerrah, bir dişçi olabilmekliğime evvelâ yufka yürek-iliğim manidir, sonra, dok- torların apartıman ve servet sa- bibi olduklarının şuyuundanberi bu mesleğe öyle bir tehacüm başladı ki, diğer meslek sahaları oldukça boş kaldı. Hepimiz apartıman ve servet hülyal r.na kapılırsak o boşlukları kim dolduracak ki! Yine aynı sınıftan Rüştü: - Bugünkü balde meslekler Galatasarayın bazi talebeleri ve izcileri de tıpkı kadiın elbiseleri gibi ikide birde moda değiştiriyorlar. Bir zaman doktorluk, bir zaman avukatlık, bir zaman — dişçilik revaç buluyor. Bu inkâr edilemiyocek haki- katın kimsenin — anlatamıyacağı sebepleri var. Bu itibarla bugün gençlerin, meslek seçerken çok - etraflı dü- şünmeleri lâzım geliyor. Kimbilir, bu kanaat belki de benim bir parça veham oluşum- geliyor. Fakat elimden gelse, ben, Üniversitenin bütün şubelerine bir- den yazılacağım, Bu, tıpkı bahsi müşterekte şanslı hayvanlara oynamaya ben- zer ve bence en sağlam yoldur, Bütün — diplomaları koynuna doldurur. Sırası gelince, hangisi, daha fazla para ederse sat I| Bu tahakkuku İmkânsız hayale ve alaya kapılmadan konuşmak ge- rekirse, belki ayıplıyacaksınız am- ma, henüz kendimi tartmakla meşgulüm ve bir karar verebilmiş değilim. Fakat aç kalmayı sevmediğim için şair olmıyacağıma emin ola- bilirsiniz ! * ğ Muharririmiz, hazırladığı sual liatelerini, Istanbul kız lisesi me- zunlarından birkaç bayana ver. mişti. Talebeler, İsimlerini vermek- ten yine kaçınmışlar, fakat sor« ğularmızın cevaplarını vermişlerdir. Evvelâ listemizdeki sorğuları yazıyoruz: 1 — Liseyl bitirdikten sonra ? da — tahsilinize devama — niyetli misiniz? 2 — Üniyer- sitenin hangi şu- besine girecek- siniz? B u şubeyi tercihinizin — se- bepleri nelerdir? 8 — |yi bir izdivaç — Ersatı dahi size yüksek tahsilinizi yarıda biraktıramazmı ? 4 —En bü- yük gayeniz no- dir ? Evlendiklen sonra da çalışmıya niyetli mi- siniz? Birkaç defe boşuna tekrarla: mamak için yazdığımız bu sor- guların cevaplarına gözgezdirmek ile genç kızlarımızın telâkkileri hakkında bir fikir edinebilecek- siniz, kenaatindeyiz. * 1 — Tahsilime sonuna kadar devam edeceğim, Saklamadan — söyleyeyim ki, ortamektebe kadar tahsil beni sıkmıştı. Fakat Hseye başladıktan sonradır ki, okumanın ve Öğren- menin tam zevkine varabildim. 2 — Benim riyaziyeye karşı büyük bir merakım var. Bu itibarla yüksek mühendis mekte- bine girmeyi düşünüyordum. Fakat kadınlarım ideal bir mühendis olabileceklerini sanmı- yorum. Zira bir kadın için dağ, taş, dere tepe demeyip 1ssız yollarda çalışabilmek - memleketin sıkı asayiş ve İazıbatına rağinen - kolay değildir. Belki bunda yanılıyorum. Bu endişemi gençliğime, çocukluğu- ma da verebilirsiniz. Fakat böyle. Üniversitede öğreneceğim riya- ziye bana yeni tefekkür ufukları açacaktır. kanaalindeyim. Çok müsbet bulduğum riyaziyeyi sevi- şimin sebebi de fazla hayalperost olmayışımdandır! 8 — Hayır. İzdivacı, gayelrimi tahakkuk ettirdikten sonra düştü- neceğimi 4 — |yi bir riyaziyeci olmak, Eğer — kaderimde — kısmetimde warsa, Rasathaneye müdür olmaya miyetliyim! 5 — Ben ancak bir fikir ve gaye arkadaşile evlenobilirim. Bu itibarla, beni mesleğimden ve gayemden uzaklaştırmaya kalkışa- cak bir erkekle anlaşamayacağım muhakkaktır. * 1 — Maalesef — hayır, Liseyi birçak maddi güçlüklerle çarpışa çarpışa bitirebildim. Bu itibarla Maalesef, derhal hayata atılmıya, anneme, babama yardım edebilecek vaziyete gel miye mecburum. İmtihana giriş- mek sebebi, ilerde İyi bir vas ziyete girebilmek Üümididir. O takdirde — elimde — Üniversiteye girebilmek imkânı da bulunacak demektir. Fakat şu anda, ya bir daktilo kursuna, yahut da hayatın amelt bilgilerini öğreten bir müesseseye girmek niyetindeyim | 2 — Bu sualinize de cevap yermiş olmadım mı ? Eczaneler Ve Pa- zar Tatili Evvolki gece yıllık kongrele- rini yapan ve kurumlarına Em- genler kurumu adım veren pratik farmako'oğlar birliği eczacı kak falarının hafta tatili işile uğraş- miya başlamıştır, Hafta tatili ka- nunundan eczacı kalfaları istifade edememektedirler. Emgenler bir- liği eczanelerin pazar günleri ka- panmesı aleyhiadedir ve bunu hal- kın sıhbati namına mahzurlu buk maktadır. Ancak hafta içi de ec- zacı kalfasına bir gün izin verilk- mesi bahsinde iİsrar etmektedir. Eğer patronlar kalfeların bu baklı İsteklerini yerine gelirmezlerse kurum sağlık ve asoysal yardım Bakanl ğina baş vuracaktır. 9 Sene Yatacak Karısını Öldüren Çorapçı- nın Mahkümiyeti Eyüpta karısı Düberi öldür- mekten suçlu —çorapçı — Âzizin duruşması dün —Ağır Cezada bitirilmiş, Aziz 9 sene hapse ve ölünciye kadar âmme hizmetle- rinde kullamlmamaya — mahküm olmuştur. Yeni Nesil Mektebinin Nuvaffakıyoti Bundan Üüç Gsene evvel yeni mesil adında bir ilkmektep tesis edildi. Bu mektebin diploma alan talebesi, en az fire veren okul müdavimlerindendir. Bu sene de yeni neslin on dört beşinci sınıf talebesi resmi — ilkmekteplerde imtihan olmuş, bunların beşi iyi, dokuzu da pek iyi derecede şahadetname almıştır. Talebesinin hiçbir ikmal ve ibkası yoktur. Tabir caizse yeni nesil, bu va- dide bir rekor kırmıştır. Bir Arabacı Ezilerek Öldü Dün, Kacıköyünde bir araba beygirlerinin Ürkmesi bir araba- cının hayatına mal olmuştur. Ölen arabacı Halildir. Halil, arabasile, Osmanağa mahallesinden geçmekte iken an- sızın yükselen tiz bir tren düdü- ğünden üÜrken hayvanlar, arabayı alabildiğine sürüklemiye — başla- mışlar, Halilin de muvazenesi bo- zularak yere düşmüş, fakat vücudu ezilmiştir. Zeynepkâmil hastaha- nesinde ölmüştür. 8 — Benim için iyi izdiva; babamla annemin refahını tebli keye koymıyacak bir İzdivaçtır, Çünkü açık söyliyeyim : Ben, vaziyetim itibarile kalbimi, hlsle- rimi, aşka, hevese ve hoppalığa kapamıya mecburum. Anlattığım şartlar içinde herhangi bir izdi- vaç fırsatmı kaçırmama da sebep yoktur sanırım, 4 — Beni büyütmek — okut- mak için pek çok sıkımtılara katlanan annemi, babamı refaha, huzura kavuşturmak, iyi temiz bir yuva kurarak, duygularıma — ve kafama uygun bir hayat eşile, çocuklarımın arasında sakin ve sessiz yaşamak, 5 — Eğer zevcimin serveti, mevkli — müsalit olursa, — bütün enerjimi evimin saadetine ve ço- cuklarımın istikbaline hasredece- ğim, Aksi takdirde bittabi aynı gaye — uğrunda çalışmıya mec- burum. * 1 — Olgunluk İmtihanına şan olsun diye girmiyorum a?, 2 — Edebiyat şubesine. Ben açlığa meraklıyımdır. çünkül 8 — Bu da sorulur mu? .4 — En büyük gayem bir * Çalı Kuşu ,, yazmaktır. 8 — Ben çalışacak olduktan sonra hürriyetimi satar mıyım? Temmuz 3 — --İstanbul Müddeiumumiliği Istanbul — müddeiumumiiğ.ne hentiz kimse tayin edilmemiştir. Istanbul müddelumumisi hak ba- kanlığına — verilen — sekiz kişilik namzet listesinden seçilecektir. Bu listede adliye müfettişi Sezal de vardır. Bakanlık asliye üçüncü ceza reisi Bay Hikmetin de nanm- zet listesine isminin konulmasını kabul edip etmiyeceğini telefonla sormuştur. Bakanlık dün telefonla Lozan Üniversitesinden — mezun birinci ticaret mahkemesi azası Ismail Hakkı ile ikinel ticaret mahkemesi azasından Faizi An- karaya çağırmıştır. Bunların da bakanlıkta münhal bu'unan yer- lere tayin edilecekleri söylenmek- tedir. Bir Yankesici Yakalandı Simitçi Rizeli Hüseyin köprü üstünden denize bakanları seyre- derken Şeref isminde birl cebin- den yüz kuruşunu aşırmıştır. Kaçarken tutulmuştur. Bir Yabancı Telgraf | Şirketini Dava İstern, Memurlarının Teka- üdiyelerini Vermemiş Eski Istern şirketi memurla- rından 30 kişi ayrı ayrı Sulta- nahmet sulh birinci hukuk mah- kemesine müracaat ederek şirket aleyhinde bir dava açmışlardır. Bu memurlar şirketten takaüdi- yelerini istemekte ve bu paranın yekünu (8) bin lirayı geçmektedir. Şirket Istanbuldaki işini tas- fiye ettiği için burada mumessil- leri yoktur. Davacılar Yunanis- tandaki mümessillik adresini ver- mişler ve oraya tebligat yapılma- sını İstemişlerdir. Mahkeme davaları — kanuna uygun bulmuş ve İstern kablo girketinin Yunanistandaki mümcs- siline Adliye ve Hariciye vekâlot- leri vasıtasile kanuni tebligat ya- pılmasına karar vermiştir. Denizciler Bayramının Tek Kazası Evvelki geceki, denizciler bay- ramı esnasında bir kaza olmuşturı Kasımpaşada oturan, Ali, diğer Ali, Osman ve Hasan bir sandal kiralıyarak denize açılmışlar, Do mabahçe açıklarına kadar gel- mişlerdir. Bu sırada, liman İdaresine ait olan 16 numaralı romorkör, ansı- zın sandala bindirmiş ve par- gçalanmıştır. Sandalda bulunanlar, kâmilen denize dökülmüşler, feryatlarına yetişen diğer kayıklar tarafından kurtarılmışlardır. Safranbolu Ticaret Mahke- mesinden: Kasabadan ve kereste tacirlerinden Değirmenci oğulları Meh. met ve İsmailin iflâstan evvel alacak- klara — konkordato teklifi hakkında vukubulan — taleplerine binsen itiraz merciince temdiden — verilen mühlet zarfında toplanan slacaktıların, borçlu- ların ödeme şarilarını kabul - ettikleri we alacaklıların adedile borç miktarı» nin ekseriyeti bularâk konkordatonun kabul edildiği ve binaenaley taadiki lâzımgeldiği komiserlikten mahkemeye tevdi edilen evrakta yazılı mütalâa name münderecatından — aulaşılmıştır. İcra ve İflâs kanununua 206 ıncı mad- desi mucibince komiser dinlenmek ve toabı kanunlsi Ha olunmak Üüzere cel- ve 19 temmaz 935 günlemecinde cuma günü — açılacağından — konkordatoya itiraz edenlerin haklarını müdafsa için yazılı olan günde ve esat 14 te mah- kemede hazır bulunmaları - ilân olunur.