3 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzarası Marmara Kıyılarında Son Posta Mürefte Türkiyenin Bordo'sudur Mürefte, ( Hususi) — Burada mar ve İnşa faaliyeti devam eder- ken kasabanın başlıca geçinme vasıtası olan bağcılığı da son derece ehemmiyet verilmektedir. Kasabanın etrafını süsleyen yeşil bağlar ve bunların içinde çalışan binlerce İasanı gördükten sonra burada bağcılığın sür'atli bir İn- kişafa namzet olduğunu kestirmek güç değildir. Vasi ve geniş bir araziyi kap- hyan bağların arzettiği manzaraya ve bu bağların yetiştirdikler kınalı yapıncak Üzümlerine de doyum olmaz Marmara kıyılarında tama- mile müstahsil bir memleket olan Müreftede her yabancının dikkat nazarına çarpan bağlar ve şarap fabrikalarıdır. Bağların yetiştirdikleri üzüm- lerden her sene burada 3 milyon kiloya yakın şarap imal edilmek- tedir. Türkiyenin şarap İstihlâki- nİn dörtte Üçünü temin eden Mü- reftenin halkı acaba şarap içer- ler mi? Burada 20 den fazla şarap fabrikası vardır. Bu fabrikaların bazılarında 30 bin kilo şarap istiap eden çok büyük fıçılar üzümleri ezmek ve salkımları ayır- mak için konmuş makineler ve sair tesisat görülür. Şarapçılar bu fabrikalarda Türkiyenin en nefis şaraplarını imal — etmektedirler. Bilhassa Istanbulda fenmni ve tek- nik bir çalışma İle çok nefis şaraplar İmal eden bir mücssese- nin buradaki fabrikası görülecek yerdir. Bu fabrikada müteaddit cins Üzümler Üzerinde muhtelif tecrübeler yapilmakta ve tip şa- raplar imal edilmektedir. Bağlar bozulduktan ve fabrl- kalar lebalep şarap dolduktan sonra kışın soğuk ve karlı gün- lerinde kasabanın gençleri gurup gurup bu fabrikalara taksim olur. lar Marmaranın en nefis kefal balıklarını kızartarak 30 bin kilo- luk fıçıların dibinde en nefis şa- raplarla mideye atarlar. Nefis balıklarla içilen şarapların bura- dakl gençlere sıhhat ve neş'e verdiği görülüyor. ' Sarı benizli mska bir kimseye tesadüf etmek kabil değildir. Burada halk şaraba okadar alışmış ki Framsızlar gibi su yerine şarap İçiyorlar. Herkesin sofrasında tuzluk gibi şarap ka- dehleri eksik olmarz. Kadınlar hattâ çocuklar bile şarabı tirya- kisi — olmuşlardır. — Fabrikaların önünden geçerken yıllanmış şarap- lar mis gibi kokuyor. Mürefte Türkiyenin Bordo'sudar, Talkt Behçet ——— Antapte Biçki Ve Dikiş Yurdu Gaziantep (Hususi) — Modern dikiş ve Biçkiyurdu tarafından senelik sergi açılmış, bilhassa An- tep köşesi çok beyenilmiştir. Bu sergi bu yurdun ilk sergisidir ve cidden çok muvaffakıyetlidir. çok sevinç uyandırmıştır. Antepte Bir Çocuk Boğuldu Gaziantep (Hususl) — Başka- rakol yanındaki su ağrına bir küçük çocuk düşmüş, boğulmuş, kaybolmuştur. Belediyenin suyun ağzına demir parmaklık yaptır- ması rica edilmektedir. ; Kilisin En büyük Eks Olmama- sıdır Kilis (Hususi) — Gazlantepten cenuba doğru uzanan yolun alt- mışincı — kilometresine — yapılmış eski bir ilçemizdir. Tarihler Kilisin çok eski bir şehir olduğunu yazmaktadırlar. — Bugün — tarlihi birçok öntükler de Kilisin çok erki bir şehir olduğunu göster- mektedir. Bugün Kilisia içinde yaşayan | vatandaşlarımızın sayısı otuz bini bulmuştur. Dolayl-e beraber elli bin nüfusu vardır. Kilisin sağlam ve yâbis bir havası vardır. Kışın soğuklar, sıfırdan aşağı düşmediği gibi yazın da sıcaklar otuz beş dere- ceyi geçmez. Kiliste ayrı ayrı yirmi mem- badan gelen içilmeye elverişli su vardır. Yakınlarımızda beyaz taş ocakları olduğundan Kilis hemen tamamen taştan yapılmış binalarla doludur. — Yalnız. — sokaklarımız istenildiği kadar geniş değildir. Kilis Türkelinin en önemli ve en evvel Üretmen veren kentlerin den biridir. Toprağımızın kuvvei inbatiyesi çok iyidir. Zeytin Kilisin en çok gelir getiren bir ürünüdür. Buügün Kiliste çalışmakta olan sayısı yüzü geçen zeytinyağı ima- 1ât evleri vardır. Doğu ve batı il ve ilçelerimizin sabun istekleri- nin çoğunu Kilis temin etmekte- dir. Kilis sabunları rekabet kabul etmiyecek kadar iyi olduğundan piyasada da sürümü fazladır. En büyük, Şen çok - verimli ve en Ön ilçelerimizden biri olan Kilisin çok — Öönemli ihti- yaçlar — karşısında olduğu da aşikârdır. Elektrik ışıgının bu ijçemizi aydınlatmaması en büyük noksanlardan — birldir. Bununla beraber elektrik projelerinin Ba- yındırlık Bakanlığınca tasdik edil- miş olduğu haberi Kilisi bir hayli sevindirmiştir. Toprağı kuvvetli, suyu bol, havası sağlam olan Kiliste onar- ma İşlerine bir az daha önem verilir ve elektrik nuru ışıldarsa burası varlıgile övünülecek şe- hirlerimizden biri olacaktır. Vamık Faik Gezer Dim Suyu Alanyaya Akıtılıyor .v. ığı Elektrik Kilisin uzaktan — görünüşü © Izmirde Kızılay yazı müsabakasını kazananlar İzmirde Kızılay Haftası Izmir, (Hususi) — “ Kızılay ,, haftası büyük bir hararetle de- vam etmektedir. Şehir İçinde faa- liyete geçen beş kol Kızılaya üye kaydına devam etmektedir. Hafta münasebetile” mektep- lerde Kızılay kurumu tarafından gürel yazı müsabakaları yapıl- mıştır. Bu müsabakalarda birin- ciliği kız lisesi son sınıf talebe- sinden Vecihe Ahmet, ikinciliği Erkek muallim mektebinden Mus- tafa Koç, üçüncülüğü Kız mua- llim mektebinden Memnune ke- zanmışlardır. Derece alan tale- belerden Fevzipaşa okulu talebe- sinden Türkân Mustafa büyük bir iştidat göstermiştir. Kordondaki Deniz kulübünde Kızılay cemiyeti tarafından bir gardenparti verilmiş, Cümhuriyet alanında da binlerce talebenin iştirakile Kızılay şeref geçidi ya- pılmıştır. Dim suyu ve lizeripdeki köprü Alanya, (Hususi) — Dim ça- yından kanallarla ayrılarak şehre getirilecek olan su tesisatı bitmek Üzredir. Bütün halk suyun şehre akacağı günü — beklemektedir. Bu çayın suyu gayet iyi ve çok soğuktur. Memleket halkı pazar günleri çay kenarına gitmekte, günlerini orada geçirmekte: Daskırıda Trenin İlk Gelişi Törenle Kutlulandı Daskırı (Hususi) — Afyon - Aatalya hattı inşaatı İlerilemek- tedir. Hat Daskırıya kavuşmuş, Ük trenin gelişi büyük törenle Merzifonda —— Bayındırlık Çalışmaları Fakat İşler Plânsız Yapılıyor Merzifon (Hususi) — Inşaat işleri günden güne artmakta ve herkes bir ev sahibi olmaktadır. Merzifonda ev buhranı vardır, ve nüfus kalabalıktır. Şimdi bu buhran yavaş yavaş ortadan kalk- maktadır. Buranın bir derdi kal- maktadır. O da su ihtiyacıdır. Belediye ilk önce, su getire- ceğinl söylemiş; ve çalışma prog- ramının başına bunu koymuştu. Fakat son günlerde bu iş biraz gevşedi. Merzifonda, görülmeye değer bir bayındırlık seferberliği vardır. Yalnız dikkate değer bir nokta varsa: Belediyenin elinde bir şe- hir plânının bulunmaması ve İş- lerin rasgele yapılmasıdır. îöğütta Bağcılık Ve Ipekçilik Söğüt, (Hususi) — Işgalde bağlara ârız olan filoksera yüzün- den çok ziyan gören Söğüt Üzüm- cülüğü, köylüye verilen binlerce Amerikan çubuğunun dikilmesile yeniden diriltilmeye başlanmıştır. Ipekçiliğe de büyük ehemmi- yet verilmektedir. Yalnız boş dut ağaçları, yağmursuzluktan ötürü çok az yaprak verdiğinden, yap- rak flatı yüksektir. Geçen sene 130,000 kilo koza elde edilmiştir. Bu sene daha fazla alınacağı umuluyor, Şimdi- den mahsul pazarlara gelmektedir ve köylüyü sevindirecek şey de fiatların bu sene yüksek olmasıdır. Burada bir de ipek fabrikası bulunup kozaların ekserisi ipek haline getirildikten sonra sevkolun- maktadır. Bu fabrikada 130 amela çalışır ve günde kırk kilo ipek çıkarır. Bundan başka bir fabrika daha kurulmaktadır. Samsun Ve Çorum Maçı Çorum (Hususi) — Samsunun en kuvvetli takımlarından Demir- spor Temmuz içinde buraya ge- lecektir. Çorum sporcuları bu mühim maç için hazırlanmakta- dırlar, | ı Dünya İktisat Haberleri Yugoslavyada Ekin istihsalâtıBu Sene Fazlalaştı Belgrattan yazılıyor — Yus goslavyanın bu yıl ekinleri iyi hava şartları iİçinde bü- yümüşlerdir. Ya- pılan yarı resmi bir İstatistiğe gö re yulaf ve arpadan başka diğer bütün maddelerin istihsalâtı bir Yugoslavya-| da ekim du- rumu | yıl öncesine kıyasla fazla olacak- tır. Ekilen arazi sahasına baka- rak bir mukayese yapmak iste- nirse buğdaylara ayrılan arazinin bir yıl öncesine kıyasla yüzde 3, çavdarın yüzde 1, haşhaşın, yüz- de 27 kızılcanın yüzde 10, bur- çağın yüzde 5 daha fazla olduğu görülüyor, Bilâkis yulaf mahsull yüzde 21, arpalar yüzde 2 nisbe- tinde eksik ekilmiştirtir. Bağlar, mevsim ilerledikten sonra kendini gösteren müthiş s04 ğguklar yüzünden müteessir ol muşlardır. Bu yıl bu sebeple e. tihsalât biraz noksan olacaktır. Bu hesaba göre Yugoslavya» nin yetiştireceği — buğdaylardan kendi ihtiyacına ait olanlardan başka otuz bin vagon kadar da ihracata ayırabileceği anlaşılmak- tadır. * Berlinden yazılıyor, — Bütün Alman ticaret mü« esseselerinden ah« pingi nacak bir yüzde ile toplanacak bir paranın Alman Ihracatını teşvik İçin prim olarak dağıtılacağı ve böylelikle büyük bir Alman dampinginin bazırlan. makta olduğunu bir buçuk ay | evvel bildirmiştik. Burada yapılan haberlere göre bu paranın top-» lanması bitmek üzeredir. Yakında Almanya ihracatını arttırmak için hazırladığı taarruz hareketine baş- layacaktır. Antalyada Büyük Bir Vergi Kaçakçıe lığı Meydana Çıkarıldı Antalya (Hususi) — Buradga bir un fabrikasında — muamele vergisinden 54 bin lira kaçak- çılı! yapıldığı tesbit edilmiş, takibata — başlanılmıştır. Ve;E nin 22 bin İirası tahsil e miştir, mütebaki kısmı da tahsil edilmek Üzeredir. Adanada Sebze Hali Adana, 3 (A, A.) — Şarbaylık tarafından yaptırılan yeni sebze hali tamamen bitmiş, içindeki dükkânlar kiraya verilmiş ve dün törenle açılmıştır. Adanada İlkmektehi Bitirenler Adana (Hususi) — 1934 - 35 ders yılı sonunda şehrimizdekl ikmekteplerden 153 kız ve 461 erkek öğrenici çıkı_ııı;uı. : Ereğlide Numerotaj Müfettişleri Ereğli (Hususi) — Bu yıl içinde yapılacak umumi nüfus sayımı hazırlıklarını gözden geçirmekte olan nümerotaj müfetlişleri buraya gelmişlerdir. Ceyhan Ve Osmaniyeye Yağ- mur Düştü Ceyhan (Hususi) — Çoktanberi beklenen yağmur Güney köyleri ile Ceyhan ve Osmaniye tarafla- rına yağmıştır. Yağmur şehrimiz çevresine düşmemiştir. Düzcede Tülün Düzce (Hususi) — Bu yıl tü- tün üreni çok bol ve bolluğu kadar da güzeldir. Inhisarlar ida» resinin çiftçiye göslerdiği kolaylık eilllleilir ue K v LAİ A Dd adD MÜLÜRÜ ü İ eee