3 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

3 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

47 Yıl Hapisane Duvarları Içinde Yaşayan Adam Demılrio adını taşıyan bir Italyan 1887 yılında karı- Öramebilr| ea Şilrdnn e geni gören | Iça razhküm edilk bir Avrupalı| mişti, İtalya kıralı 20 yaşında Iken hepse giren bu adamın 47 yıl dört duvar arasın da kaldıktan sonra şimdi 67 ya- gada bir ihtiyar haline geldiğini düşünerek — cezasını — affetmiştir. Bu adam hapishaneye girdiği za- man öotomobil yoktu, tramvay, tayyara yoktu, telefon nedir. b- linmiyordu, mahküm da gazote okuyamadığı ve kimse iİle konu- şamadığı için yeni terakkilerden haberdar değildi, bunun için ha- pishaneden çıkıp da otomoblili ilk defa görünce bayretinden dona kalmıştır. * Hıııı denizinde balık avla. yan balıkçıların Sovyet gınırları yakınında eski İran — san'a- tine alt gayet ne- fis bir kazan ele geçirdikleri haber veriliyor. Balıkçıların ağ- larına takılan bu kazan İlk evvel büyük bir balık satılmıştır. Çüne kü ağırlığı 10 kilo Idi. Bu esere on İki veya on Üçüncü İran san'at eserlerinden biri olarak bakilıyor. x» ıııgllh!ırdı çocuk aşkının kuv- vetine yeni bir delil; Sad- ford şehri Beledi- .'",:'l"ü yesi küiçük çocuk- çocuk aşkı-| ları — mekteplerin ve umumi! bahçelerin etrafından günsdüzleri otomobil — geçmesini yasak etmiştir. Bu sayede cocuk- lar mektebe ve bahçeye tehlike- sizce gidebilecekler ve serbest serbest oynayabileceklerdir. Bir Doktorun Günlük Sarşamla Notlarından (*) Sıhhatin Anahtarı Bazı sobze ve meyvular, hastalı- gn tedavisi veya karşılanması için lâzım olan kimyevi madde- leri ihtiva ederler. Tedavl ve karşılama kıymeli olan bu meyva ve sebzelerden bazıları şunlardır; Elma — Hazimelzlik ve lakıbaza kargı. Yulaf — Ateşe kargi. Havuç — Sinire karşı ve temizlemek için. Hurma — Gıdasızlığa karşı. Yumurta — Adale ve kemik için İnolr — İnkıbaza ve — öksürüğe kargı. Bal — Mide ve bağırsakları te- mizlemek İçin. Dondurma — Boğar ağn ve ilii- habına karşı, Limon — sayıllamak ve başağ- mes için. Süt — şişmanlamak için. ÖCeviz ve futık — et yerine, Soğan — Sinir, uykusuzluk ve nezleye karşı. Üzüm — Böbrekler ve kan te- mizliği Için. Domates — Romatizma ve akel- ğer rahatsızlığına kargı. Pirinç — Vücut sağlamlığı için. V) Ba notları kesip =yıııı. yahut rİğrr ee "—lnı'ılı bu ıtllıı'.ılı; dektor gibi Imdadınıza yetişebilir. kant Kibritlerden Şıkay | Kutular Noksan, Yanıcı Maddeler Bozukmuş... Bâyiler, Kibrit Kutularının Kapanmasını İstiyorlâr Çünkü, Kibritler Kutulardan Aşırılıyormuş Kibrit fiatl indi. Büyük kutu- lar 50, küçükleri 40 paradır. Fa-» kat kibritlerin bozukluğu da öte- denberi — bazı şikâyetlere mevzu oluyor. Hattâ geçen gün bunla- rın — toplattırılacağı — dahi ileri Sürülen — Idar! — İslâh tedbirleri cümlesindendir. Biz, bu münase- betle yazıcılarımızdan — birini bu meseleyi tetkike — memur ettik. Birçok semtlerde, birçok bayl: lerle ve müşterilerle temas eden bu arkadaşın İntibamnı, aşağıdakl satırlar bülüsa etmektedirler. İşe, ilkönce Divanyolu bayl- lerinden başladım, Ve bir bayi- den bir. müşteri — sıfatile kibrit aldıktan sonra kayıtsız bir tarzda sordum: “— Bazı kibritlerin — bozuk olduğu, yanmadığı — söyleniyor. Aslı var mı bunun? Bayi; büyük bir dertten içini boşaltmak İster gibi söze başladı: — Ne söylüyorsun kardeşim? Çektiğimizi bir biz biliriz, bir de Allah. Bozuk olmak da söz mü? Hemen her kutuda — yarı yarıya bozuk var. Sade bozuk olsa bir şey değil. Kutular yarı yarıya da boşl. Hergün — binbir müşterinin şiküyetile karşılaşıyoruz.,, Ayrıldım. Sirkeciye geçtim: Bayiler İttiham Ediliyorlar. Sirkeci bayilerinden Sabri ve Selümi de suallerime göyle cevap verdileri — Kibritlerde bozukluk var, Fakat bizim asıl şikâyetimiz nok- sanlıktan. Müşteri kibriti eline alır almaz açarak yarım olduğunu görüyor ve geri veriyor. İnde et- mesi birşey değil. Fakat müşteri- lerimiz bizi ağır bir ittiham altında bırakıyorlar. Onlara kibrit kutu- larını biz boşaltıyormuşuz gibi ge- liyor. Halbuki geliniz Allah aşkına şu dolu paketi beraber açalım. İşte... Yarı yarıya noksan bir kutu.. İşte bu da öyle, bu da öyle.. Bir düzüne kutuda yodi “tane noksan kibrit kutusu. Biz ne ya- palım bu İşe?. Bu Yüzden Ziyan Ediyorlar Balıkpazarında bayi Hüseyin de ziyan etmekten şikâyetçidir: — Kibritlerin bozukluğu ve noksanlığı yüzünden bu satıştan | kâr yerine xziyan görüyoruz. Bilr büyük paket bize (144) kuruşa malolur. Biz bunu müşteriye (150) kuruşa veririz. Kazancımız bir | kutuda altı kuruş, Bu da birçok müşterilerin aldığı kibritleri gerl getirmesi yüzünden havaya gidi- yor. Vakın birinden gerl aldığı- mizı bir. diğerine yutturuyoruz amma bin müşkilâtla... Kapalı Paket Ses Çıkarıyor Karaköyde malül zabitlerden bayi Hilmi kapalı bir paketi eline alarak salladı: — İşidiyormusunuz? Bir kay- Bana rzırıltısı gibl 668 çıkarıyor. Bu kutuların içindeki kibritin ax- lığındandır. Müşterilerimiz — bizi Açıklığı, türlü süllatimale sebep olduğu söylenen bir büyük kutu kibrit rüyorsunuz. Kibrit inhisarı buna bir çare bulmalıdır. Bir Tecrilbe Yüksekkaldırımda bayi Gopos- la karşı karşıya bulunduğum xa- man onbeş müşteri de dükkâünın etrafını sarmış bulunuyordu : — Tam zamanında söylediniz, dedi. Şimdi bir yıgın müşteri kar- panda bir tecrübe yapalım. İşte size kapalı bir paket açıyorum ve İşte birer birer sallıyorum. Hemon hepsi boş gibi. Şimdi bir tanesini tane tane sayalım. Görüyor musunuz? Tam 35 tane. Nerede kaldı on beş kibrit, Şimdi bir de bunların yanma — tecrübelerini — yapalım. Bakınız; pıa deyip sönüyor ve hemen hiç birl alevlenmiyor. Kibrit yüz para İken içindeki kimyevi maddeler de farzla idi. Şimdi parasile birlikte hassaları da düştü. Bozukluk Noredon Hasıl Oluyor? Konuştuğum bayilere kibrit- lerdeki bozuklüğüun sebeplerini de soruşturdum. Birçokları bu bozukluğun rutubetten ve nem almaktan, bazıları da uçlarına az ecza sürülmesinden ve hamurun fenni surette yapılmamasından Belediye otol, gazino ve plâj tarifelerinden sonra lokanta tari- foleri ile de meşgül olmaya baş- lamıştır. Lokantalar için bir tarife suçlu tutuyorlar. Halbuki siz gö- l hazırlanmaktadır. Bu tarifede her ileri geldiğini söylediler. ] Kibritlerin Fostoru Noksanmış Latanbul kibrit başbayli Tahir: — Biz de böyle birçok şikâ- yetlerle karşılâşıyoruz. Hattâ de- pomuzda bulunan mallardan bir- i_oğıı da noksan ve bozuktur. abrika bundan bir müddet önce yuğurduğu bir hamura fosforu az atmıştı. O hamurdan yapılan bü- tün kibritler bozuk çıktı ve el'an da harcanamadı. Son gelen kib- ritler biraz iyicedir. Ne İsteyorlar? Bayiler bühassa kutulardaki kibrit azlığı sebebile uğradıkları ağır ittihamdan kurtulmak için kibritlerin iki kenarına birer band yapıştırılmasını ve tıpkı sigara paketleri gibi her torafı kapalı olarak satılmasını İstemekte ve müşteri nazarında mahcup bir vaziyette kalmaktan bu suretle kurtulabileceklerini ileri sürmek- tedirler. Bu tetkik bize şu neticeyi ver- miştir ki bugünkü kibrit satışı memnuniyet uyandırıcı bir halde değildir.. Noksan ve bozukluk- tan bütün müşteriler ve bayller şikâyetçi ve üzüntülüdürler. Tek tük bamı bayiler de meselenin şikâyete değer mahiyette olma- dığını ve bozuk paketlerin geri verilebildiğin! söylemektedirler. Gazinolardan Sonra... Belediye Lokvant;—Ve—Aşçı— Dükkânları İçin De Bir Tarife Hazırlamaktadır yemeğin —ayrı uyrı flatı tesbit edilmektedir. Yanl çorbalar için bir fiat, sebzeler için bir fiat, et ve etli yemekler için bir değil, her' çorba, her sebze, her GAZLE Kari Mektubları Doktorumuz Ve Sual Soran Okuyucularımız Okuyucularımızdan M. N. &; Sizin fazla kum yapma istidadır var. Bu hususun anlaşılması içli Idrarda bir tahlil yapılması şarttır Bulunduğunuz yerde böyle bi mütohassıs yoksa siz Piperazniyı devam ediniz. Iyi memba suyi L.Kınkıılık. Çırçır suyu ) Içiniz lik etleri, piliç etinin beyal kısımlarını taze kuzu etleri yeyiniz Dalma haşlanmış yemeklere devart ediniz. Beyin de haşlandıktar sonra yiyebilirsiniz. Diğer husus ları perhiz. ederseniz daha çol tafsilât arzu ediyorsanız Istanbula gelirsiniz. Yine görüşürüz, x Galata, Serçe sokak No. 26 di H. Özek'e' Midenizi fazla yoruyorsunuz, Uykusuzluk hazım bozukluğundan ileri gelir.. Akşam yemeklerini mümkün olduğu kadar ax ve daha doğru — taze meyvalarla — Idare ediniz. Ayrıca sinirleriniz. de bo« zuktur. Bir sinir mütehassısına muayene — olursanız bu Arızada geçer, iyl olursunuz. Düşen solucandan başkaları da mutlak — olacaktır. Mevaddı galtanın muayenesl bunun yomur« talarını meydana çıkarır, ona göre einsi anlaşılır ve tedavisi yapılır, Şimdiki halde hastanıza tavsiye- miz kabakçekirdeği Içi yemesidir. Bu da solucanların düşmesine yardım edecektir. EKakişehir okuyucularımızdan L.X Anlattığınız hâdisede hix aykırılık görmüyoruz. Belen. eivardaki evlerin rahatsız ol: nazarı itibara alarak böyle bır kararı vermek lüzumunu görmlüş- tür, zannındayız. * Okuyucularımızdan M. Y, ye; Mektubunuz — sarib değildir, Daha açık bir surette yazınız. Nöbetçi Eczaneler Bu nöbetçi gunlardırı latanbul tarafı: Şehzadebaşında ( Asaf), Yenikapıda ( Sarım ), Ha bzpaşada (M. Fuat), Şehreminin- de (A. Hamdi ), Samatyada ( Ride van), Cibalide (Necati Ahmet), Eyüpte ( Hikmet), Beyazıtta ( Ce- mil), Balatta ( Hüsamettin ); Cağa- loğlunda ( Übeyt), — Bahçekapıda (A. Rıza ), Bakırköyünde (Merkez), Boyoğlu taralı: — Taksimde ( Della Suda), Yenişehirde ( 5. Baronak- yan ), Taksimde ( Ertuğrol ), Gala- tada (Karaköy), — Şişlide — şafak sokağı ( Nargileolyan ), Kasımpaşa- da (Merkez), Hasköyde ( Halk ), Kadıköy tarafır İskele caddesinde ( Sotiryadis ), Yeldeğirmeninde (Üçler), Büyükadada — ( Şinasi Rıza ). gece sczaneler et ve her etil yemekler İçin ayrı aym fiatlar yapılmaktadır. Bir müşteri bir İokantada — bilfarz zeytinyağlı enginar yiyeceği za- man Be:ediyenin o lokanta İçin yaptığı listede zeytinyağlı engina- rın İsmini bulacak, yanına konu- lan fiatı görecektir. Her lokanta da yapılan yemek, kullanılan malzeme aynı olmadığı için bu tarifeyl - hazırlamak biraz müşkül —olmaktadır, onun için belediye lokantaları muhtelif sı- nıflara ayıracak ve her sınıf lo- | kanta için bir liste yapacaktır. Listeler, lokantaların muhtelif yerlerine ve her müşterinin behem- hal görebileceği taraflara açılacak, ayrıca masalar Üzerinde de bu- lunacaktır.