6 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sryfa Balkan Paktı Ve Bulgaristan Son günlerin önemli siyasal hâdi- seleri aramında Balkan paktının da güniş bir yer kazanmış olduğunu görüyoruz. Balkan paktı, düaya sal- hünün kuru'uşu ve yürüyüşü üzerinde muhakkak ki büyük tesirler yapan Önem'i bir sulh eseridir. Dört Balkan devleticin olele vermesile vücut bulan bu pakt, yalnız Balkanlarda yegâne sulh âmili olmakla kalmamış, bar gel tesirini Balkanlar dışında da - gös termiş'ir. Türkiye, Yugoslavya, Romanya ve Yunanistanı, sulh yolunda bir araya getirmiş olan Balkan paktı, harp tehlikelerinin önüne geçen, Balkanla- mn bu kuvvetliliğini ispat eden ve kuvveti gün geçtikçe ziyadeleşen bir warlıktır. Son güvlerde Sofyadan akseden #eslerden öğreniyoruz ki, Balk ike tınin altında imz: bulunan lTerin komşusu Bulgarleton da Balkan paktın egginliğini göstermektedir. Bu da ispat ediyor ki Balkan paktı sağlam, kuvvetli imız sulh İçin kurulmuş — siyası mücssesedir. Böyle bir sülh müle sinde komşu- muz Bulgaristaaın da hisse ve yer sahibi - olma barıştaver Türkiye elbetteki 8e he girmek ;latürk Heybeliadada Cumur Başkanı, Baş- bakanı Ziyaret Etti Cumur — Başkanı — Atatörk dün akışam yanlarında İçbakanı ŞükrüKaya| olduğu halde Heybelindayı yeretlen- dirmişlerdir. Cumur Başkanını, İskelade, Baş- bakan İsmet İnönü karşılamış ve beraber İsmet İnönünün evine git- mişlerdir. Heybelililer -Atatürkü coş- kun sevinç tezahürlerile karşılamış- lardır. Cumur Başkanı saat 20,30 da Haybeliden alkışlar arasında aynl- ımışlardır. x Bit müddettenberi dişlerinden ra- hatsız bulunan Başbakan İsmet İnö- nünün tamamile iyileştiğini sevinçle duyduk. * Genel Kurmay Başkamı Mareşal Fevzi de dün Buşbakan İsmet İnö- nünü Heybelide ziyaret etmiştir. Çerez Kabilinden — Her Zaman Elimde! Abdülüziz devri ricalinden Hüsam elendi hasialiği, pintiliği ile mep- hurdu. Yüksek mertebalerde bulun- duğu bol bol maaşlar — aldığı hulde, derler ki, geceleri evinde bir tek yağ mumu ile oturur ve sıhhate nafidir. diye sade — suya — çorba içermiş. Sadaret Münteşarı Rıfat Paşa Zade Rauf Bey de inadına — müerifmiş. Şimdi — kültür. — direktörlüğü olan konağında her gece ziyafetler tertip eder, — saz âlemleri, — içki âlemleri yapar, avuç avuç para harcarmış. Birgüa, beraber otururlarken, Hü- sam elendi, Rauf Beye — nasihat edecek olmüş — Birader! senla .bu gidişin gidiş değil. bu israfla halin neye vara- caki. Benim gibi yaşamaya nlışe sana | Diyince Rauf Beyı — Adam sen del demiş; hele pa- ram tükensin.. ondan sonra senin gibi yaşamak, tabiatile her zaman elimde olacaktır! Mısır âyânından Yahya paşa- nın oğla Ali Yahya, refikzsı ve bir arkadaşı ile Mısırdan tayyare ile şehrimize gelmiştir. Tayyare Kon- ya ve Adanaya uğrıyarak Misir- dan 12,5 saatte şehrimize gel- miştir. - SON POSTA SON DAKİKA TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ Eylâl 6 Italya Donanması Ve Nakliye Gemileri Adalarda Toplandı Askere Çağırılan Rumlar Yunanis- Konseyin ikinci Ceis Fırtınalı Geçti İtalyan Murahhası Solonu Terketti Cenevre, 5 (Özel) — Konseyin Ük — toplantısı — tatil — edildikten sonra ikinci toplantısının geci- keceği sanılmıştı. Halbuki umumi kanaat hilâfına bugün öğleden sonra davet edildi. Cenevre, 5 (ALA.) — Uluslar sösyetesi konseyi akşam saat 19,25 de toplanmış ve Habeş delegesi Jesze söz almıştır, Ha- beş delegesi «öz alır almaz İtal- yan delegeleri celseden çekilmiş lerdir. İtalyan — murahh Aloisi konseyin toplantısını yarıda bıra- karak dışarı — çıktıktan — sonra doğruca otele giderek Musolini ile telefonla görüşmüştür. Ha Delegesinin Sözleri Cenevre, 5 (ALA.) — Konse- yin bugünkü toplantısında İtalyan muhtırasına hükümetinin cevabını bildiren Habeş delegesi mudafa- asını ulusalar sosyetesi paktına istinat ettirmiş ve harbin önüne geçmek için bir teklif hazırlamak Özere konseyin bir kaç Üyelik bir komite teşkil etmesini istemlştir. Habeş delegesi Italyanın itti- hamlarını — şiddetli bir lisanla | protosto etmiş ve demiştir kir “İtalya memleketimi daha İyl Uzlıı(mı İçin Beş Ki- şilik Bir Komite Seçildi Cenetre, 5 (A.A) — Konsey toplantaında bir for- mülü bulmak Üzere beş Üyelik || bir komite seçmiştir. Bu üyele- rin arasında B. Eden ve B. La- val da bulunacaktır. soymak için onu İekelemek isti- yor. İtalya Habeşistanı kanun harici tutmakla bizzat kondisi taahhütlerini ihlâl etmiş bir vazi- yete düşüyor. İtalyan Habeşls- tanla müsavat daliresinde müza- kerede bulunmamak için kendin- de fevkalbeşer bir vazife tesmsil ediyor.,, Hükümetin taahhütlerine sa- dık kalacaktır. ve uluslar sosye- tezine veni — vardır.. Konsey paktın 15 inci maddesi mucibin- ce uhdesine terettüp eden mesu- İiyeti takabbül etmelldir. Ve onun- cu maddesinin hakiki değerinin ne olduğunu bildirmelidir. Kon- sey tecavüz tehlikesini durdura- cak tedbirleri alma'ıdır. Habeşle- taa sizden soruyor: *“Bu küçük memleket, paktın hükümlerine rağmen tehdit edi- lrken, kendi taline mi bırakıla- ya Çevlriyor Londra, 5 (A.A) — Manches- ter Guardian gazetesinin yazdı. ğına göre, Fravsa hükümeti Lon- draya bir no'ta vererek Habeş işinde Italyaya karşı zecri tedbir- ler tatbıkatına İştirak edeceğini fakat Ingilterenin de Böonzer hal- lerde Fraasayı aymı süretle tüt- mayı taahhüt etmesi lâzım geldi- ğgini bi'dirmiştir. Gazete şunu ilâve ediyor: Fransa için Habeşistanın İs- tiklâri Avusturyanınki kadar e- hemmiyetli değildir. 'dan kaçıp Sisama gelen yer- Hlerin verdikleri malümata gö- re yanlarından asker dolu bir- ok nakliye gemileri bulunan lyan zırhlıları Leros adası- nın İlmanında toplanmakta- dırlar. Bu ada tabli durumu dolayısile Işgalindenberi İtal- yan donanmaları için bir Üssü bahri gibi kullanılmakta IdıI. Buraya İtalyan gemllerinden başka herhangi bir vasıtan ın yanaşması menedilmiş ve pek tana Kaçıyorlar İ DÖ_İ Atina, 6 (Özel) —Oniki ada- lar şiddetli tedbirler alınmıştır. Son Vaziyet Atina, 6 (Bu sabah saat onda özel aytarımız telefonla bildiriyor.) Italyan donanmasının on iki adalarda toplandığına, adalarda tahkimat yapıldığına ve yerlilerin allâh altına çağırıldığına — dair yolcuların verdikleri haberleri bura gazeteleri büyük yazılar ile ilân ediyorlar. Resm! kaynaklar bir şey söylemiyorlar. — Alacağım — yeni haberleri bildireceğim. “Jtalya Aslâ Anadolu Kıyılarına El Atmayı Düşünmemiştir.,, Roma, 5 (A.LA.) — Istifani ajansı bildiriyor: Journale Ditalya Geneve gazetesi İtalyanın meşru genişlemek ihtiyaçları hakkında yazdığı bir makalede Anadoluyu telmih ederek bu toprakların da Italyanın fazla nüfusunu alabile- ceğini işaret 'etmektedir. Giorn. Ditalya, bu yazıdan bahsederek diyor ki: Şurasinı hemen söyleyelim ki, İtalya aslâ Anadolu kıyılarına el etmayı düşünmemiştir. Bu top- raklar hiçbir. veçhile Habeşlerle kıyas götürmez bir ulusa aittir. Ve Italya Türkiyeye samimi ve emin bir dostlukla bağlıdır. Italya türkiyenin bütün hukukuna ve egemenliğine ve toprak tamamlı- ğına hürmet eder ve onunla iki taraf için faydalı ve tam bir hukuk ve durum müsavatına da- yanan samimi teşriki mesâl siya- sası takip edebilir. İki Tarafta Harp Hazırlıkları İtalya Ve İngiltere Emni- yet Tertibatı Alıyor İitalya 300 Tayyare Daha Gönderiyor Roma, 6 (Özel) — İtalya hava müsteşarı general Volle, Habeşistanla Italya arasında bir harp zuhur ettiği takdirde, İtal- yan hava — kuvvatlerinin - Şarki Afrikada —oymyacakları mühim rolü izah etmiş ve demiştir ki: “*— Yakında Şarki Afrikaya 300 tane modern tayyare daha göndereceğiz. Bunlar — Osmara, Zeila, Assab ve Mogadiscisde tahşit edilecektir. Napoli, 5 ( A. A. ) — 2058 siyah gömlekli ve 45 sübay dün akşam Gange vapuru ile Eritreye hareket etmiştir. 12 yaşında Vincenzo Calabrere isminde bir trampetacı çocuk ta özel müsaade alarak siyah göm- leklilerle beraber gitmiştir, Süveyş, 5 (A. A.) — Son iki gün içinde 10 Italyan gemisi Afrikaya gitmek Üzere Süveyş kanalından geçmiştir. Bu gemiler- den 3 U, 7000 asker ve diğer 7 si gereç ve cephane taşımakta idiler. Habeşistan Hududa Âsker Gönderiyor Londra, 6 (Özel) — Habeşls- tanın en muntazam askeri olan imparatorun muhafaza kıtaatından üç bin kişilik bir kuvvet muhtelif cephelere gitmek Üzere yola çı- karılmıştır. Habeş hükümeti bütün yük Yagonlarına el koymuştur. Evvelce verlen bir emir Üüzerine #ellâhı olan herkes kendi bulunduğu yerin en büyük hükümet memu- runa müracaat etmiş olduğundan Habeşistanın umum! seferberliği ikmal edilmiş denilebilir. Adisababa, 5 (A. A.) — Ha- beş ordusuna mensup yüksek bir sübayın verdiği izahata - göre, muhtemel hava bücumlarına karşı bir tedbir olmak Üzere cephane ve gereçler hükümet merkezin- den batıya nakledilmiştir. Meşbur Zenci uçman albay Julisin, Ambo garnizonunun baş komutanlığına atanmıştır. » Habeşistanda mevcut uçaklar harpte kullanılamıyacak — kadar eski olduğundan Albay Juliain uçaklıktan İstifa etmiştir. İngillterenin Hazırlığı Londra, 6 (Özel) — İngilte- renin ana vatan donanması Ak- deniz yolundaki Akdenizdeki harp emilerinden bir kısmı Hayfa imanında toplanmak emrini ab- mıştır. Aretuza, Delhi ve Dürban harp gemileri şimdi Hayfadadır ve sekiz torpito muhribi de bun- lara iltihak ediyor. Kolombo zırh- hsı da Aden'de demirlemiştir. Ingiltereden Hong Konga gön- derilmekte olan kıtaat ile hava kuvvetlerinin hareketi durduruldu. Bunlar başka bir. yere gitmek Üzere emir bekliyor, Iskenderiye, 5S (A.A) — Ingiliz harp gemilerinin burada bulun ması, ahaliye bir güvenlik duy- göüsu veriyorsa da, sigorta mu- kaveleleri akti için yapılan müra- caatların çokluğu, halkın asabi- yet içinde bulunduğunu göster- mektedir. N l Ankaradan ] Üzüm Piyasası Düzeltiliyor Dün Ankarada Önemli Bir Toplantı Yapıldı Ankara, 5 (A.A.) — ızmir'de Ozüm Üretmenlerile temas eden, Ekonomi Bakanı Celâl Bayar, özüm fiatlarında İstikrarı sağla- mak ve normal fiutı saptamak amacile ulusal bankaların iştiras kile bir formll yapılmasını tensip etmiştir. Bugün Ziraat ve iş Bankala: rının iştirakile yapılan toplantıda böyle bir kurulun kurulmasına karar verilmiştir. Bu hususta Celâl Bayar, ken« disile görüşen bir muharririmize aşağıdaki diyevi vermiştir. Üzüm meselesini bütün alaka« darları dinlemek — suretile incele- dim, Dert eskidenberi konulmuş teşhisten başka bir şey değildir. Bu dert kısa bir ifade ile arz ve talep arasındaki müvazenenla arasıra bozulmasıdır. Lüzumsuz piyasa temevvüçler rini, spekülasyonu, ortadan kak dırmak ve arz talep arasında normal bir müvazene kurmak İçin gereken tedbirleri almak zamas vının gelmiş olduğuna kanl bulu nuyorum. Ankara'da Bir Uçak Düştü Hollandalı Pilot Öldü Ankara, 5 (A.A.) — Bugün öğleden sonra uçak alanında tece rübe uçuşları yapan bir Holanda uçağı başaşağı İniş sırasında dik- - şerek parçalanmıştır. Pilotu Ge rt hart Santberg ölmüştür. Ankara - Zonguldak Telefon Hattı Ankara, 5 — Ankara - Zons güldak telefon hattı dün Ikmal edilmiş, ilk deneme konuşması yapılmıştır. Hat birkaç güne kas dar halka açılacaktır. Bir Yunan Askeri Tayyaresi Düştü Atina, 6 (Özel) — Attiki üzes rinde uçuş talimleri yapmakta olan bir süel uçak yere düşmüş- tür. Içindekilerden birisl ölmüş, diğeri de yaralanmıştır. Adalarda Tahkimat Atina, 6 (Özel) — Italyanlarin adalarda tahkimat yaptıkları ve bilhassa İstanköy ile Nisiros'da fevkalâde ve hummalı bir şekilde tahkimat yapmakta olduklarına dair gayriresmi — kaynaklardan gelen haberler doğru - telâkki edilmektedir. Yanyada Yer Sarsın- tısı, 40 Ev Yıkıldı Atina, 6 (Özel) — Yanyadan bildirildiğine göre dün gece bir yer sarsıntısı olmuş ve kırk ka- dar ev yıkılmışlır. Ahali paniğe tutularak açık yerlere kaçmış lardır. İpar Yatı Dün Lima- nımıza Döndü Bir müddet” evvel Adalarde« nizinde geziye çıkan ve Pireye giden Denizcilik kulübünün Ipar kotrası dün (imanımıza dönmüştür. Kotra Adalar ve Marmaraâ denizlerinde tehlikeli saatler ge- çirmiştir. Deniz sporcularımızın bu zorlukları yenerek bu seyahati muvalfakıyetle başarmaları mem- nuniyetle karşılanmıştır. Sporcu- larımızı tebrik ederiz. N