6 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

6 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

ht Eğrarı Mahzende - ae — A G - Kadıköyde Muhakkak Bir Deline Var Yazan; Hatice Hatip Yapılan Atıa, nın Olan Meçhul Bir Adam Da İştirak Etmiş Bulunuyordu. . Lami gülümsedi: — Ya bu salipler.. ne dersiniz. — Bu salipler sonradan ko* nulmuş olabilir... Burası, bakınız burası eski Finikelilere yüzde yüz onlara ait.. İşte.. İşte. Şu taşı görüyor musunuz üzerinde bir haç işareti olan şu kocaman taşı. Bu taş, bu inşa tarzı Finikelilere Bittir. — Bu mimari tarzının Fenike- lilere ait olduğunu tamamile iddia edemeyiz beyim. Hayretle arkaya — döndüler. Elinde kuvvetli bir elektrik feneri tulan genç bir adam karşılarında duruyordu. Kimdi bu adam?.. Nereden çıkmıştı?. Nereden gelmişti. Bu- rada işi ne idi?. İld genç adam evvelâ birbirlerine, sonra genç adama sual dolu gözlerle baktılar. Gayetle iyi giyinmişti. Üzerin: de açık renk yazlık bir kostüm vardı. Fötr şapkası elinde İdi. Arkaya doğru taranmış saçları geniş bir alnı tamamile serbest bırakıyordu. Elindeki feneri du- arlarda, tavanda, zeminde dolaştıv- rıyordu ve onların sual dolu göz- ler'nin manasını anlamamıştı. Ya- hut da anlamamazlığa geliyordu ve sanki onlarla kırk yıllık ah-s bapmış gibl konuşmakta devam ediyördur — Bu duvarların Fenikelilere alt olduğuna nereden hükmedi- yorsunuz lütfen izah eder misiniz? Ömer garip adama tuhaf, tuhaf bakmakta devam ederken: — Bunu anlamak için taşların biribiri Üzerine konuluş şekline bakmak kifayet eder. — Fenikelilerin ilk nazarda anlaşılabilecek kadar hususiyeti olaj bir mimart tarzı var mıdır?. Ömer bu garip adama baktı: — Yok mudur? — Bilvmem amma zannetmi- yorum. — Neden zannetmiyorsunuz, onlar vaktinde Beni Israile yalnız ,tende değil bina kurmak san'a- tinde de hocalık etimnişlerdir. — Benim bildiğime göre on- ların ÜÖstünde de Mısır tarzı ml- marisinin büyük bir tesiri ol- amuşlur. — Evet.. -Doğrudur. Onlar ecnebi — san'atlerden — parçalar alırlar... Onları biribirine karış- tırırlar, ve ondan bir Fenike #arzımlmarisi ortaya çıkarırlardı. Ve işte biz buna Finike tarzımi- visi der ve aalarız. Genç adam duvarlara, kenar- daki kürsüye bakmakta devam ediyordu. — Evet dedi ta eskiden Kostantin devrinden daha çok eskiden Kadıköyünde yaşayanlar Finikelilerdi. Hakkınız var.. Bu- rada bir Finike müstemlekesi vardı, Evet doğrudur. Ömer ve Lâmi bu kadar ga- tip konuşan bü adama dikkatli dikkatli bakmakta devam edi- yorlardı. Ömer: — Ben mimarım Beyim, dedi. Onun için bu duvarların yapılış tarzından onu islihraç ediyorum. Hem de şu taşı görüyor musunuz, Bunlara Üzerinde salip olan gu taşı? Hep beraber Ömerin İşarot ettiği taşa yaklaştılar. — Üzerinde hattı mıht gibi bir şey var. — Hattı mıhi mi ? Genç adam elindeki lâmbayı taşa çevirdi. Fevkalâde alâkadar görünüyordu. Taşa yaklaştı, taş- ların üzerinde oyulmuş birtakım harfler vardı. — Fenike harfleri! dedi. — Hattı mıhi — Hayır beyim, bu hattı mıhi değil.. Fenike elifbesile yazılmış bir kitabedir?. Lâmi: — Yal.. diye hayret etti. Ben Fenikelileri Hattı mhi kullanırlar zannederdim. — Hayır., Fenikelilerin yazısı mıhi hat değildir.. Vakıa - Alman âlimlerinden doktor Homel ile doktor Peters Fenikeliler elifbeyi Geldanilerin mıht yazısından alk miştir diye iddia ederler amma bu iddia henüz isbat edilmiş değildir.. — Fenikelilerin elifbası | hususunda başka iddlalarda var- dır. Meselâ bunlardan bir tanesi de bir Fransız âlimi olan Dorjenin iddlasıdır, o zatda bu elifbe Mısırlıların hiyeratik yazılarımdan alınmıştır. der... Fakat o da iddia- sını İspat edememiştir.. Bu muhak- kak değildir. Yalrız muhakkak olan birşey vardır. ki.., — O da nedir? —O da Finike alfabasinin A Y 7 Eylöl Cumartesi Suadiye Plâjında bugün Avrupa akvamının kullan- dığı alfabenin menşi oluşudur. Hakikaten fevkalâde en- Birdenbire elektrik lâmbasından çıkan buzme kürsüye benzeyen taşın Üzerinde tevekkuf etd: — Bakınız, bakınız. Şık giyinmiş genç adam taşın yanına adeta koştu. — Bir salip İsmi ve altında bakınız ne yazılı... Aya Öfemi diye. yazılı... Gö- rüyor musunuz, — Aya Öfeml! — Yani Sent Öfemi... Garip çok garip şey... Sent Ofımiyl tabii bilireiniz. değil mi? Lâmi genç adamın yüzüne saf, saf baktı: — Hayır efendim. Bilmiyorum. — Sent Öfemi Kadıköyün yani eski Chalcedolne'ın sakin- lerinden dindar bir kadınmış. Imparator Diocletlen damadı Ga- ler'in ısrarı üzerine ilk Hırıstiyan- ları takip, onlara eza ve cefa ettiği devirlerde yani takriben 311 - 303 seneleri arasında Hırıs- tıyanlar bu devre ( kurban veya şehitler devri ) derler - yaşamış daha doğrusu 49 Hiristiyan as- kerle birlikte öldürülmüşiür. ( Arkası var ) TAKSiİM BAHÇESi Süreyya opereti « Yoni operet ve Muhlis Sabahuddin tarafından bu akşam İstanbul Kültür Direktörlüğünden : Kapanan Türk Lisesi Birinci ve ikinci devre mezuniyet imti- hanıma giripte ikmale kalan talebenin mezuniyet ikmal imtihanları Istanbul Erkek Lisesinde yapılacaktır. Alâkadar olan - talebenin imtihan günlerini mektepten anlamaları ve imtihan gününden iki gün evvel Fotoğrafla beraber derhal Istanbu! Kültür Direktörlüğü- ne gelerek belge almaları, beyan ve ilân olunur, "“5333,, Türk Hava Kurumu Piyango Direktörlüğünden : Açık Eksiltme ile 50 ton yerli maden kömürü alınacaktır. Mü- nakasa 9/9/935 Pazartesi saat 15 tedir. Istekli olaunlar şartnamesini Piyango Direktörlüğü Muhasebesinde hergün . görebilirler. e gel ai Eriöm Rleelerirane hei As ae a ae *5266,, Beşiktaş Orman İdaresinden : Müsadereli emvalden Fındıklıda 141550 kilo meşe odunu ile 175 demet çalı ve Kemer Burgazda odun ve iki baltanın arttırma Orman Idaresine ve ihale günü Kaymakamlığında — müteşekkil gelmeleri. 1250 kilo Meşe kömürü ile 200 kilo ile satılıktır. İsteklilerin Beşiktaş 24 Eylül 935 saat 14 de Beyoğlu Arttırma ve satış — komisyonuna “S317,, İstanbul Gümrük Muhafaza Başmüdürlüğünden : Urfa Merkezindeki Gümrük Muhafaza kıt'ası için 126 lira üc- retle veya Binbaşı forma ve maaşile bir baytar alınacaktır. İstek- liler Ankarada Gümrük Muhafaza Genel Komutanlığına, Istanbul- da Gümrük Muhafaza Başmüdürlüğüne müracaat etginler. 45286,, Hayrabolu Şarbaylığından : Her sene Sonbaharda yapılmakta olan meşbur Hayrabolu hayvan ve emlen panayırı Pazar günü açılarak Üç gün devam edeceği ilân olunur. — “5S153,, bu sene dabi * 15 ,, Eylül 935 Genç kral İkinci Piyer Londradan Belgrata döndüğü gün generallarla müsafaha ediyor Dost Devletin Genç Hükümdarı Bugün Kral Ikinci Piyerin Yıldönümüdür Bu Münasebetle Şehâizde Ruhani Âyinler Ve Kabul Resmi Yapılacak Dost Yugoslavyanın genç hi- kümdarı — Ikinci Piyerin bugün doğum — yılıdönümüdür. — Babası büyük Kral Aleksandı'ın Marsil- ya faclasına kurban gidişiyle Yu: goslavya — tahtına geçen Kral İkinci Piyer 6 Eylül 923 yılın- da B ğratta doğmuştur ve Kıral Aleksandr'ın ikinci çocuğudur. Kral, en küçük yaşından baş- lyarak, çok sıkı sürette tanzim edilmiş bir çalışma hayatı ge- çirmiştir. llk önce, kral Piyer, Yugos- lavyada, kendi yaşındaki çocuk- lar için yapılan ders proğramını takip etmiştir. Esasen bu, babası Kral Aleksandr'ın istediğine uy- gundü. Kral Aleksandr, bilhassa demişti ki: © — Piyer, okul arkadaşları lıdır. Kendisine, hiç- bir suretle istisnat muamele ya- pılamaz, çünkü — günün birinde tahta çıkmcaktır. Piyer, bu suretle dört yabancı dil öğrendi. Fransızca, Tagilizce, Rusca ve Almanca, devletin temel yasa tarihini okudu, Yuğoslavya tarihini ve mensup olduğu hane- danın tarihini öğrendi, aymı za- manda süel bilgilerin ilk esasla- kudü. moıl,ıu duğu — dersler — arasında, tercih ettiği, fizik ve Yugoslavya tarihi idi. Hik okuül tahsilini bitirince, genç kral, İngiltereye Sandroyd kollejine — gönderildi, Piyer bu kolleje* 1934 eylülünde onu bar basından ve Yugoslavyayı sevgili kralından mahrum eden Marsilya cinayetinden ancak yirmi gün kadar evvel gelmişti. Feci hâdi- seyi, cinayetin ertesi günü, 10 ilk teşrinde haber aldı. O gün saat 6,30 da, Kralın profesörü Koleje geldi ve yanında direktör bulunduğu halde, onu uykudan uyandırarak — kendisine —müthiş haberi verdi. Profesör sözünü bi- tirdiği zaman yine Kral, sapsarı kesilmiş, sabit bakışlarla, onun yüzüne bakakalmıştı. Duyduğu actnın okadar zebunu olmuştu ki, bir kelime söyliyemiyordu. Genç kral, bunun — Üzerine, derhal ulusunun yanına döndü ve hararetle alkışlandı. Yugoslav ulusu Kral Aleksadr'a bağlandığı büyük sevgile ona da bağlandı. Kral Piyer, bügün Yugoslav ulusunun ea büyük ümididir. Ruhani Âyinler Yugoslavya Krah Ikinci P- yerin — doğduğunun — yıldönümü ügisiyle, bugün Galatada, Sen İikinci Piyer Jorj kilisesinde, sant 9 da ve Galatada Mumhane caddesinde 109 numarada Sent Andre orto- doks kilisesinde de sant 10 da ruhant Ayin yapılacaktır. Bu âyinlerden sonra, Yugose- lavya elçisi, 12 den 13 & kadar Yeniköyde — Yugoslavya — elçilik binasında, — Yugos'av kolonisini kabul edecektir. Toplantılar, Davetler Istanbul mimarlar ve müher- dislerinin 17 Ağustosta yapacak- ları vapar gezinlisi, daha munta- zam olmasını temin için 14 Eylül Cumartesi gününe tehir edilmiştir. Vapur o gün köprüden saat 14,30 da kalkacak ve Kadıköy, Üsktidar, Altınkuma uğrıyarak Büyükadaya gidecektir, gece 22 de Büyüka- dadan hareket edilecektir. Yenl Neşriyat! —H De Profundis — Büyük İngiliz muharrirlerinden Oscar - Wildein De Profundis adındaki eserini Burhan Ümit Toprak Türkçeye çevirmiş ve bu eser dün ve yarın külliyatında ba- sılmıştır. gee senanmeenEdA YARAR DA LERAAmEA e SETENEETAERAnEn KA kELARET Tepebaşı Belediye Bahçesinde Bu akşam saat 81 de KARAGÖZ Her hafte Cuma, Cumartesi, Pazar alışamlar! TAKVİM Hıııâ Gün CUMA İ 20 6 EYLÜL 935 124 — Arabi 1354 | —Rumt issi 6 Loıı.uu Evkat ]Eıııı