8 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

8 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

8 Eylül Hergün Milletler Cemiyeti Ölüyor Mu ? * Resimli Makale V A Z —RAAEA7a-—aaız SÖON POSTA K Esaret Halkası Wi Bütün dünyanın gözü Ce- nevrede. Milletler Cemiyeti Italya ile Habeşistan arasında harp olma- #ımın önüne geçebilecek mi? Bu hususta Milletler cemiye- tinin sâbukası hiç de Ümit verici değildir. Milletler cemiyetl uzak Şarkta Japonyanın Çini istilâ etmesine mani olamamıştır. Milletler Cemiyeti cenubi Ame- rikada Bolivya ile Paraguvay arasında harp patlamasının önünü alamamıştır. Şimdi Italyanın Habeşistanı istilâ etmesine mâni olabilecek midir ? * Zaten Milletler Cemiyetl Mi- letler Cemiyeti olmaktan da çıkmıiştır. Japonya, Almanya ve birçok küçük devletler Milletler Cemk yetinden ayrıldılar. Amerika bhiç bir zaman bu cemiyete girmedi. Italya da kendi aleyhinde karar verildiği takdirde — Cemiyetten çıkmıya mecburdur. O halde bu Cemiyet milletlerin değli, yalmız Fransa ile Ingiltere- nin Cemiyetidir. Fransa, Alman- yaya karşı bir hareket yapmak istediği zaman Milletler Cemiyetini ortaya #slürer, oradan bir karar verilmesini İster. Ingiltere dünya siyasetine alt bir davasını kabul ettirmek İste- diği veya bir şeyin yapılmasına mani olmak dilediği zaman, bu beynelmilel müessesenin delâletine başvurur. Işte bu defa da Millatler Ce- Miyetinin İtalya, Habeş anlaşmaz- lığına karışması da böyle olmuş- tur. Bu anlaşmazlığı — Milletler Cemliyetine - götüren Ingilteredir. oradan karar bekleyen yine İne gilteredir. Habeşistan Milletler Cemiye- Hinin âzasından biridir. Öyle ok duğu halde Italyanın burasını di- Ber devletlerle paylaşmasına göz Yummıya hazırdır. Böyle bir var- lık harbin önüne geçebilir mi? * * Milletler cemiyetinin hikmeti Yücudu, en mühim vazifesi mil- letler arasında harp çıkmasına Mani olmaktır. Halbukt bu günkü şekli ile bu cemiyot bilâkis harbi teşvik Ve tahrik eden bir mücssese ha- line gelmiştir. Çünkü Milletler Camiyetl mu- kavelesi, artık o cemiyete mensup Hilletlerden hiçbirini bağlayama- yan lüzumsuz bir vesika olmuştur. Miltotlerden — Biçbiri, diplomatik Münasebetlerinde, Cemiyetl Ak« Yama karşı olan — taahhütlerini dikkate almaz. Bugün İngiltere Milletler cemiyeti mukavelesine #adakatini ilân ediyorsa, bu ona .ıılılığındıı] değil, Milletler Ce- Miyetini kendi siyasi işlerinde Üet olarak kullanmak içindir. Âzasının kendisine karşı olan taahhütlerini ifa ettiremeyen, asıl Vazifesini yapamayan, milletler Arasında harbe mani olamayan, etler cemiyetine ne İüzum Vardır? Haydarpaşa Lisesi Geçen yıl, resmi liselerde oku- Yan yatılı talebe için kurulan Haydarpaşa lisesine yöniden 150 Yatuk ilâve clunmuştur. Eskiden Insanlar kadınları köle gibi alır, cariye gibi geçti. Bir müddet allede erkeğin mutlak saltanatı hüküm #ürdü, Fakat aile münasebeti başlayınca esaret halkası kullanırlardı. O vakit cariyelerini başkalarının — cari- yelerinden Aayırdetmek ve kadının serbest olmadığını | da yüzüğe çevrildi. göstermek — İçin koluma — biresaret — halkası asarlardı. Zamanla cariyeler karı oldu. Efendi ve köle münasebeti karı koca münasebetine Bugün yözük bir esaret halkası değil, bir. dostluk bağıdır. Ve bu işaret İki tarofın birbirine «Özlü ve bağlı Dün geceki Kermeste kızlarımız zeybek oynarken Kızılayın Kermesi Çok Eğlenceli Oldu Dün akşam, Kızılay menfaatine Taksim bahçesinde tertip olunan Kermes çok eğlencell geçmiştir. Dün saat 16 dan bu sabaha kadar #üren” bu bahçe eğlence- sinde mütcaddit eğlenceler yapı- mıştır. Bilhassa genç kızlardan mürekkep bale heyeti herkesi şiddetle alâkadar etmiş, göster- dikleri yüksek dans mehareti çok alkışlanmıştır. Bundan mâada, birçok müsa- bakâlar, oyunlar ve numaralarla sabaha kadar eğlenilmiştir. Bunlardan başka, bahçenin her köşesinde ayrı ayrı tertip edilen muhtelif eğlenceler de çok takdir edilmiş, hele genç kızları- mıziın zeybek oyunları uzün al- kışlarla karşılanmıştır. Kızılayın Kermesini Istanbulun — bellibaşlı birçok aileleri şereflendirmişlerdir. Denizde İki Çar- pışma Oldu Dün gece, Marmara denizinde, deniz yolları idaresinin Mersin vapuru İle, Sürmene İsminde ve 90 ton şeker yüklü 120 tonluk blir motör çarpışmışlar ve motör batmış, — içindekilerden — Ahmet ismindeki tayfa da boğulmuştur. Mersin vapuru İstanbula gel- dikten sonra hâdisenin tahkika- tına polls Beşinci şube müdürlüğü el koymuştur. Bundan başka, Iki gün . evvel Çanakkalede Hellas burnunda, sise tutulan, Loyit Tiryestinonun Karnera gemisi Midilil motörüne çarpmış ve motörü batırmış, İçin- dekilerden de Kadri isminde birl boğulmuştur. bulunduğunu göstermiyo yarar. Dostluğu Atatürkün Tebrik Telgra- fına Prens Polun Cevabı Ankara, T(A. A,) — Yugor- lavya Kralı Ikinci Piyere doğum yildönümü münasebetile Relsicum- hur Atatürk tarafından çekilen telgraf ile buna Rojan Prena Paul tarafından verilen cevap aşağı- dadır; Doğumlarının yıldönümü müna. sebetile majestelerine en hararetli tebriklerimi — bildirir, gerek şahat sandetleri ve gerek aalil ve dost Yugoslav ulusunun refahı hakkın- daki samimi temennilerimin kabu- lünü rica ederim. Kamâl Atatlürk Krala doğumunun — yıldönümü münasebetile yolladığınız tebrik- lerinize samimi surette teşekkür eder ve ekselansınızın şahsl ana- detleri ile Türkiyenin refahı hakkın- dakl en Iyi temennllerimi sunarım, Şüpheli Bir Ülüm Çatalcalı Idris adında (23) yaşında — bir bir plâ denize ıtlırlııı'l::ıpıılık Ply?; mış ve denize sırt üstü - düşmüş- Hür, - Idrisin belkemiği kırıldığı için bastaneye kaldırılmış, fakat ölmüştür. Cesedi muayene eden Adliye doktoru, ölümü — şüpheli bulduğu için Morga kaldırtmıştır. Yol Parası İçin Yol parasının tamamen tahıl- lini temin için Belediye şubelere bir. tamim göndermiş, borcunu ödemiyenler için kesilen tovkif müzekkerelerinde adreslerin tasrih edilmesini, bunu yapmıyan memur- ların — cezalandırılacağını — bildir miştir. r——————————_——— İSTER İNAN İSTER İNANMA! — | ! | Bir ikl sene evvel açılan husus! bir liad, bu sepe kâür edemtyince kapilarını kapatıverdi. Kapadı ammu, burada okuyan talebo imtihanlarını veremedi diplom: alacak olanlar — diplomalarını al di. Hattâ, diğer mekteplere gitmek lsteyenler vesika alamadılar. Bereket versin maarif bu çocukları -sokaklardan topladı, İmtihanlarını yapmıya ve onları mekteplere yerleştirmiye karar verdi. Halbukl mektep, âmme hizmetlerine ait mücssese- lerdir. Gayesi de hizmettir. Bu gibi mücsseseler kül. türe hizmetten ziyade kür için çalışırlarsa 0 mücasese- lerden hayır beklenebileceğine, artıkı İSTER İNAN İSTER İNANMA! Sözün Kısaşı Eşek Ayaklı Çocuk Ek -Ta j Üsküdarda, bir kadin, üç ayak- hı bir çocuk doğurmuş. Bu üç ayaktan bir tanesi de eşek ayağı imiş. Bunu bazı gazeteler bir hilkat garibesi — sayıyor ve şaşıyorlar. Bence, bunda şaşılacak biç bir cihet yoktur. Dünya tekâmüle doğru gidiyor. Bir gün gelecek ki, fosanlarla hayvanlar başır, neşir olacaklar. Köpeklerin dile gelmi- ye başladıklarını ve hattâ geçen- lerde, Almanyada bir köpeğin, ayan beyan; * Hitler benim efen- dimdir!,, Dediğini Berlin matbuatı haber vermişti. At canbazhane- lerinde ve varyete sahnelerinde sayı sayan, — çatalla — yemek yiyen, dans eden, beline peşta- mal baglayıp sofrada hizmet eden çalgı çalan ve daha bunun gibi nice hünerler, marifetler gösteren hayvanlar görülüyor. Bu inkişaf ve bu tekâmül şüphesizdir ki muh- telif suretlerle her an tezahür edecek. Bugün, nâtık ve gayrınd- tık hayvanların arasında bir imti- sale başlangıç sayılabilecek olan Üsküdardaki doğum hâdisesi bu itibarla hiç de garip görülmemeli- dir. Eşok kafalılarla çok — defa mecbüren böyle sacayak olan insan kafalılara şaşmıyoruz da, eşek ayağı ile bir —araya gelen insan ayağını neden aykırı gö- rüyoruz ? Bu gibi hâdiseler hayretle de- ğgü, ibretle karşılanmalıdır | Mektepsiz Kalan Talebe Bu yıl lise ve orta okullara başvuranların ( 1500 ) & bugün mektepsiz vaziyettedir. Her orta okul ve Jisenin talebe sayısı, diğer yıllardakine ok faz- lığıı. î)ıtı okullını:':uçıd sını- fında 7644, ikinelde 4472 ve üçüncüde İse 2388 talebe vardır. Liselerde sırasile her - sınıftaki talebe miktarı 1664, 1254 ve 890 dır. Bu hesapla şehrimizde 18.312, lise ve orta okul talebesi mevcuttur. Bundan maada da, henliz yazılamıyan birçok talebe yeniden kayıt açılmasını beklemektedir. Dün Kültür Bakanlığı, Kültür Direktörlüğüne bir telyazısı çe- kerek, şehirde orta okul halina getirilebilecek İlkmektep bulunup bulunmadığını sormuştur. Kültür Diroktörlüğü Ise buna imkân görmemektedir. Ne gibi tedbirler alınacağı henüiz belli değildir. İlkmekteplerde Talebe Kaydı Salı Günü Bitiyor Önümüzdeki - Salı ıhl. lik Okulların talebe kaydı bitmek- tedir. Şimdiye kadar yazılanlar, diğer yıllardan arta anlarla, 928 doğumlulardır. Bu sene, yedi yaşına basmış olan her çocuğun mutlaka okumasını temin etmek İsteyen — Kültür Bakanlığı 929 doğumlulara kadar her çocuğun kaydolunmasını ve gelecek yıla, bir. çocuk dahi bırakılmamasını bildirmişti. Bu itibarla, müracaat edenlerin hepsi yazılmakta ve bu suretle, yarılanlar büyük bir ye- kün tutmaktadır. Salı günü alınacak neticeye göre Ilbaylık ve özel idare gere- ken bütün tedbirleri alacak ve icap ederse — yeni mektepler de açılacaklır. Bu yıl, birçok yerler- de, yarım tedris usulünün tatbik olunacağı muhakkaktır. Bundan başka, çalışan çocuklar için de gece dorsleri verilecektir.