8 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

8 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

M Mahzı Yaplan etkat Biti.. Kadıköyde Muhakkak Bir Delfine Var Yazanı Hatice Hatip SON POSTA DA B X' 'N 8-9- 938 | Üü : n . Üç Genç, Bahçelik -43-— Bir Yere Çıkmışlar, Bu Esrarlı İşi Görüşüyorlardı — Geçen gün de yine vazife olarak bir yere gittim.. İsa ka- pısı mescidine... Orada da şu Pekmezoğlu - Mühürdar hâdisesi gibi bir hâdise olmuş ve civar- daki eski evlerin birinin bod- rumundan İsa kapısı mesçidinin altındaki ayazmaya ve ayazmadan da mesçitin yani eskij kilisenin içine giden gizli bir yol... Yüzdeyüz Bizans devrinden kalma bir yol.. vak'ayı tabli gazetelerde okumuş- sunuzdur. Ki delikanlı tasdik ettiler.. öteki konuşmakta devam edi- yordu: — Bunlar çok garip şeyler- dir... İnsana öyle geliyor ki sankd Istanbulda bir Asarı atika tetkik ve tahharri cemiyeti hafiyesi teşekkül etmiş Bizansın bütün gizli yer altı yollarımı, gizli kapr larını mahallelerin mahallelerine binalarının - binalarına İrtibatinı keşfediyor... Ömer sabırsız, sabırsız güldür — Evet hakkınız var dedi yalnız benim anlamadığım şey bu adamlarn maksatlarıdır. Bu adam- lar ne arıyorlar?.. Lâmi bir parmağını yukari doğru kaldırdı ve mühim bir tevdi eder gibl alçalttığı sesle: — Define — arıyorlar PPERE e f | BEE — Beyim, dedi haydi Kadikö- yünde bir define var diyelim, Ve burada olan gürültüleri esrarem- giz hâdiseleri bu define arayışın tabiü tezahüratı olarak kaydede- lim. Fakat gazetelerde okuduğu- mur, kanlı kilise vak'asını, İsaka- pisı mescidi hâdisesini ve ilâhb, Ve ilâh bunları nasıl te'vil edelim... Genç adam Ömere bakarak sordu: — Azizim siz şimdiye kadar asarıstika ile meşgul oldunuz mu eski şeyleri bulmaya, meydana çıkarmıya çalıştımız mı ? — O halde gize izah edeyim ben bir estamp arıyorum Üze- rinde etüt yapmak üzere bunun Htalyada olduğunu söylediler Flo- ransada küçük bir kilisede... Susmuştu... yutkundu ve de- vam etti: — Ben onu nerede buldum tahmin edersiniz, söyleyiniz ama nerede? Oolar cevap vermemişlerdi. — Kalkütada.. Kalkütada yar şayan bir İngiliz zengininin evim de (auhabere ile — onunla anlaş- tım, Görüyorsunuz ya bir estamp nerclere gitmiş vaktile Kadıkö- yünde bulunan bir definede kim- bilir zaman ile birtakım — esbap ile birdeabire yerini — değiştire- bilir... Kadıköyünde onu arayan- ların onu... Ömer güldü.. — Bombayda bulmaları pek mümküncdür. — Şaka ediyorsunuz fakat ray yaptırmıştı. Orada hamam- lar ve Meryeme nezredilmiş gü- zel bir kilise kurulmuştu... Sonra onuncu asırda yine oralarda bir başka saray daha yapılımıştır. bu çok muhtemeldir. Genç adam cebinden cıgara l tabakasını çıkarmıştı., — Buyurmaz mısınız?, — Teşekkür ederim. — Buyurunuz, Constantinin sarayını... Halbuki — Siz benimkinden buyu: | XI inci asırdan itibaren tarihte runuz. Hitro mevzubahs - olmaz... Peki.. Kibrit — çaktılar... Sigaraları | Peki amma Hiöro ne olmuş meş- birer nefes çektiler. Genç adam yine konuşmıya başladı ! — Esasen Kadıköyünde bir define var iddiası lüzumsuz bir iddiadır, bu herkesçe malüm olan bir şeydir ki, yalnız Kadıköyünde değil Kalamışta, Fenerde bütün hat —boyunda hangi toprağın altımı - karıştırsanız içinden kıy- metli bir şey çıkacaktır. Meselâ Bizans devrinde ismine Hisro de nilen Fenerbahçe ve civarında Bizansın büyük mezarlıkları vardı. Yine o civarda Justinlen'de Im- paratoriçe Theodora için bir sa- hur sarayları hamamları ve kili- sesi ne olmuş?.. İstanbu'un altı saklar.. Istanbulluların aklı olsa bher birl kendine ait olan toprak parçasını bir az eşeledi. Iskele caddesine gelmişlerdi. Onlar sola sapmak üzere idiler. Genç adam tevakkuf etti.. — Allahaismarladık - efendim dedi.. — Güle, güle beyim. — Onlara şapkasını çıkarak selâm verdi, (Arkası var ) Kurtuluş Bayramları Eskişehir Ve Balıkesirde Törenlerle Kutlulandı Eskişehirde kurtuluş bayramı töreninden görünüşler Eskişehir (Husust) — 2 eylti, güzel Eskişehrimizin istiklâl sava- şında — kurtarılışının on — üçüncü yıl dönümüdür. Bu münasebetle | kın İştirakile büyük bir geçit oglün burada büyük.kurtuluş bay- | resmi yapıldı. ramı kutlulandı. Kahraman ordu- muzla haik bu bayram gününde sercesenmeRaseseneseme sennen Tepebaşı Belodiye Bahçesinde heyecanlı saatler yaşadılar ve Bu akşam saat 21 de büyük bir tören yapıldı. KARAGÖZ Balıkesir'de Her hafta Cuma, Cumartesi, Pazar akışamları Balıkesir, 7 (ALA.) — Dün BÜYÜK Balıkesirin kurtuluşunun on Üçün- cü yıldönümü candan gösterilerle kutlulandı. Şehir baştan başa bay- raklarla süslenmiş, halk erkenden caddelere dökülmüştü törene saat 11 de başlandı. Şehir dışından cümuriyet alanına alkışlar arasın- da giren suvari fırkası komutanı, bayrağımızı hoyecanlı alkışlarla “direğe çekti. Piyade, süvari kıt'a- iktisat Vekâleli istanbul Deniz Ticaret Müdürlügünden » Denizcilere Ilân Türk Asonim Elektrik Şirketinin Rumelihisar mezarlığı ile Kendilli burnu arasında konulmuş olan denizaltı kabloşunun tamir edilmek üzere kaldırılacağı alâkadarlara bildirilir. 10 Eylülde başlayacak ve 15 gün kadar sürecek olan tamir işi için kullanılacak dubada arsıulusal mutat işaretler gece ve gün- düz bulunacaktır. Bu yerden geçecek gemilerin dubanın yakınından geçmemeleri denizcilere ilân olunur. HAFTALIK MECMUA Resimli HERŞEY'i Türkiyenin en çok sevilen muharrirleri hazırlamaktadır. dünyanın en büyük zenginliklerini | ı İran Mektubu: Eylâl 8 —— aa İranda Kanunlar Yapılı: dılar, Fiatlar Tahran (Özel: aytarımızdan)— İIranda her şey değişiyor. Düne ait no varsa ortadan kaldırılmak- tadır. Bir çok kanunlar bugünkü ihtiyaçlara göre tanzim edilmek- tedir. Tüze bakanmın başkanlı- ğında bir senedenberi çalışan mütehassıslardan mürekkep bir bir komisyon yeni İren ceza ka- nununu hazırlamaktadır. — Ayrıca barolar için de bir kanun yapı- lacaktır, * Iranda yapılan yenilikler ara- sında en çok göze çarpan kültür işleridir. Memleketin. her — köşesinde yeni mektep binaları kuru'uyor. Hükümet, İran gençliğinin, yarının ihtiyaçlarına göre — yetiştirilmesi Için mümkün olan bütün tedbirleri almaktadır. — Kültür — Bakanlığı yalnız Tabhranda bu yıl içinde 10 moktep daha açılmasına karar vermiştir. Bunlar arasında kız moektepleri de vardır. Mekteplerin kadroları şimdider hazırlanmak- tadır. Yeni mektepler 8 eylülde büyük tören'e açılacaktır. Iran Kültür. Bakanlığı mek- teplerde, bilhassa beden terbiye- sine önem vermektedir. Ükmek- teplerde sık sık spor şenlikleri yapılmakta, genç kızların terbk yesine çok dikkat edilmektedir. * San zamanlarda sağlık işlerin. de de faaliyet göze çarpmaktadır. Tahranda kimsesizler içla - yeni bir hastane daha açılmak Üzere- Tahran sokaklarından birinde bir seyyar satıcı / yor,Mektepler Açılıyor ' Japonlar İran Piyasalarma Şapka Yığ: Birden Düştü dir. Burada fakirler parasız te davi edileceklerdir. * Ekonomi işleri hiç te ihıma edilmiyor. İranın Brüksel Ars ulusal sergisine geniş mikyastı iştiraki bunun bir delilidir. Yen yeni fabrikalar kurulmaktadır. Kermanşahta yapılmakta ola! şeker fabrikası bitmek üzeredir Ayrıca Kazvinde de büyük bi sermayedar grup tarafından bi mensucat fabrikasının kurulması: na başlanmıştır. Petrol işletme işlerine de bi yük önem verilmektedir. Bu sa hada mütahassısların sayısını art tırmak için Finans Bakanlığı ta rafından seçilen 11 genç İngilte reye tahsile gönderlimiştir. * Şapka, şapka, şapka... Sor günlerde Tahranın dört köşesindi şopka — roklâümlarından — başkı birşey görülmez olmuştur Gazetelerin — ilân — sütunları dâ şapka reklâmlarile dolu.. Rasgele bir şapkacı dükkânı açılıyor. Hart ce sipariş edilen şapkalardan bü- yük bir kısını gelmeye başlamış fiatlar oldukça düşmüştür. Fakat bu işte de Japonlat üstünlüklerini göstermişler, İrar piyasasını ucuz flatla şapkalarla doldurmuşlardır. Japon şapkalar. en ziyada Şirazda satılmaktadır. Türkiyeden gönderilen şapka” lar da beğenilmiştir. — W. açık arttırmaya konulmuştur. - Aksaray yangın yerinde Çoban çavuş mahalleşinde 11 incl ada- da yüzsüz arsa Cihan SiL l ARRiR KM VAA Dan Samatyada A mamı M. Akar- ca l=M= arkasındaki kulel zemin yeri Senelik muhammen kirası 24 lira olan Topkapıda Sulukulede kale burcu 9386 senesi Mayısı sonuna kiraya verilmek üzere levazum müdürlüğünde Şartaamesi görülür. Arttırmaya girmek İsteyenler de 180 kuruşluk muvakkat teminat makbuz veya mektubile beraber 9/9/935 Salı 15 de daimi encümende bulunmalıdır. Ü saat “Böjr “SOSĞ6, * Sahası — beher meltroşunun muvakkâl M murabbas mühammen kiymeti — teminali 62,32 z 9,35 6 2 0,90 21,50 2,25 3,65 Yukarda sahası, beher metrosunun muhammen kıymeti ve muvakkat teminatı yazılı olan arsalar alâkadarları arasında satılmak Üzore ayrı ayrı açık arttırmaya konulmuştur, Şartnamesi levazım müdürlüğünde görülür arttırmaya girmek için de hizalarında rilen muvakkat teminat veya mı ektubile beraber 55 pazartesi gügü saat 16 de dalmi encümende bulunmalıdır. (B. ) "4090 af