9 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

9 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İ SON POSTA Eylâl 9 MAHKEMELERDE Kübik Ticaret Kurbanı — Vay tüccarcığım; ne İşin var icrada?. — Top attık da... — Yok canım.. sen kim, iflâs edecek kiml. Hiç tilki taciri Ferhat zade top atar mı?, — Attık işte.. Ellerile “sorma başıma gelen” leri..,, Tarzında bir hareket yapa- rak derdini döktü. — Eiliyorsun, Galatada müte- vazı bir ticaret evim ve yazıha- nem vardı. Çekirdekten yetişti- ğim ve piyasadan iyi anladığım için kazanıyordum, Anadoluda avlanan sansar ve tilki derilerk nin'en iyileri benim mağazama gelirdi. İstanbulun en kibar müş- terileri de bendeydi.. Günün birinde karşıma bir adam çıktı. Bana ticaretle ruhi- yatın münasebetinden başlıyarak modern ticaret usulleri hakkında uzun bir konferans — verdi. Ve Avrupanın bilmem hangi ticaret okullarından — aldığı -diplomaları önüme sererek ortaklık teklif etti ve bin dereden su getirerek benl kandırdı. Hayatımda yaş tahtaya İlk defa onun ortaklığını kabul etmekle — bastım. İik işi beni «Kübik ticarets 6 başlatmak o du. Ben bu yaşa geldim kübik ticaret duymadım. Fakat o, ha- raretle: — Kübik tHcareti kimse be- ceremez.. dedi; milyonlar kaza- nacağız, milyonlar... Ve ilk, kübik harekete de yar zıhaneden başladık. Apartımanı- mızdan sandalyolerimize, su bar- dağımıza kadar hepsi değişti. Sonra ortağım Anadolu acente- lerimize birer tamim gönderdi: * Yalnız kübik deri kabul ediniz,, Dedi, Kübik deriler ince belli, uzun ayaklı hayvanların derileriymiş. Gotirttik, başka mevi deri satın almadık, Fakat kübikliğimiz bu kadarla kalmadı. Bir gün ortağım eline keskin bir bıçak olarak pahalı ve güzel sansar derilerini parça parça kıydı; baklava, dört köşe, daire biçiminde şekiller yaptı; bu şekilleri de başka deriler Üzerine geliş güzel yapıştırarak: — ge şimdi kübikleştiler.. dedi; bunları çok yüksek - fiata gatabiliriz.. Beş, on meraklı çıkmadı de- ğill! Bir ay kadar hakikaten kârlı satışlar yaptık. Fakat modamız pek çabuk düştü ve müşteriler- miz birdenbire çekildiği gibl eli- mizde deri namına bir şey kal- madı.. Sermayeyi kediye yüklet- tiğimiz için şimdi buralarda do- laşıyoruz; anladın mi azizim, me- seleyi... Yanımdan uzaklaşırken ken- di kendine #söyleniyordu: —Kübik mi, kübik ticaretimil. D Nöbejçi Eczaneler Bu gece nöbetçi oczaneler gun- lardır; Küçükpazar (Yorgi),Alemdar (Eşref) Beyazit ( Cemil ), Şehzadebaşı (İbrahim Halit), Fenor (Hüsamettin), Aksaray ( Sarı (M. Fuat), Şehremin! (Nâzım), Kadı- köy ( Sotrakl ve Üçler ), Samatya (Rıdvan) Bakırköy (Hilâl), Beşiktaş ( Recep), Sarıyer ( Nurl ), Hasköy (Halk), Kasımpaşa (Merkez), Bü- yükada (Mehmet) Heybeli (Tanaş), Üsküdar (İmrshor), Eminönü (Hüs- nü Haydar), Şişi ( Şark Merkez ) B-yoğlu (Kema!, Matkuviç) Galata M ruez). ( ÜUEMLEKET HABERLERİ nin Önemli Pazarların - d Bı ıdo an Siridir Susığırlık (Özel) — Susığırlık güzel ilçelerimizden birldir. Oto- büsle Bahkesirden gelindiği xa- man ilk önce koşu meydanına gi- riliyor. Sasuığırlık panayırı bu ha- valinin önemli pazarlarından bi- ridir, bütün çevreden panayıra geliyorlar. Susığırlıkta hızlı bir yol çalışması göze çarpıyor. Susağırlık panayırı kasabaya beş dakika mesafedeki kışlaların önünde kuruluyor ve bu panayır- da çok ateşli hayvan alım satımı oluyor. Susuğırlık. 1800 evli 75 dükkânlı ve 40 tane kahveli bir kasabadır. Kasabada su İşi hal- ledilmiş, Çaylak suyu terkos su- yu gibi tesisatlandırılmış, çeşme- lere verilmiş, kasaba susuzluktan kurtarılmıştır. Kasabada iki ke- reste, bir de hem — değirmen, hem de hizar olan bir başka fabrika vardır. Susığirlıkta İş en çok yumur- tacılık, kereste ve traversçilik ve sucukculuk Üzerindedir. Sasığır lıklılar iktışadi durumun 40-50 yıl önceye nisbetle değişmiş o duğunu, tren yapılmadan Öönce | Susığırlık Bursa yolunun durağı olduğu için daha iyl İş yapıldığı- ni söylemektedirler. Susığırlık Panayırı Balıkesir Havalisi- Susığırlığın güzel bir görünüşü Trahom Mücadelesi Adıyamanda Hergün 1500 Kişi Mua- yene Ve Tedavi Ediliyor Adıyaman,(Özel) —Imparatorluk devrinin çok ihmal ettiği Ana- dolumuzun ortalarında ne şirin me tabil görünümlü yurt parça- larımız. vardır. Geçmişin büyük hatalarına kurban gitmiş memle- ketlerimizden biride Adıyamandır. Adıyaman istibdat devrinin ba» kımsız bıraktığı vebu bakımsızlıktan da birçok felâketlerin doğduğu bir ilçemizdir. Bu felâketlerin başında trahom geliyor. Ihmal, bu güzel vatanda yaşayanları köre lüğe kadar götürmüştü. Lagımsızlık, pislik, — etraftaki bol suların şehre getirilmemesi, Adıyamanda barınanların yüzde doksan beşini trahomlu yapmıştı.. Cumhüriyet doğar doğmaz ? ör- lüğe d koşan Adıyamaın en önemli İsteği güzönüne alınarak Akdağ Madeninde Ucuzluk 15 Yumurta Beş, Yağın Kilosu 30 Kuruş Akdağ madeninin görünüşü Akdağ Madeni (Hususi) — llk mektubumda size güzel kasaba- mıizin panoramasını — çizmiştim. Bu mektubumda yurdupn bu temiz parçasının başka taraflarını da anlatacağım. Kausabamızın genç bir belediye başkanı var ki buranın bayındır- lığı için çalışıp uğraşıyor, birçok eserler de meydana geliyor. Fa- kat bugün için kasabamızın &'ek- trik ve mezbahaya ibtiyacı vardır. Evlerimiz çok Iyidir. Ekserlsi meyva babçeleri arasında ve sih- hidir. Hayat çok ucuzdur. 15 yu- murta beş kuruşa, yağın kilosu 30, koyun eti 15 kuruşadır. Bu sebeple az para ile geçinmek vaziyetinde olanların, meselâ mü- tekaitlerin kasabamıza gelme'eri kendileri için çok menfaatlidir. Kazamızın yoliarı da ekserk- yetle muntazam ve düzgündür. Bu gümleden olarak buradan l Yozgata giden şose, birinci sınıf bir yoldur. Fakat alışverişmizin çok geniş olduğu Zile ile Akdağı madeni arasında da bir yol yapılacak olursa kasabamız çok zengin bir merkez ha'ine yükselecektir, Elâzizde Adıyaman Trahom hastanesi Başhekimi Doktor Ramiz Erdem tam teşkilâtlı bir trahom hasta- hanesi kurulmuştur. 926 yılında doğan bu sağlık yuvasının ışığı parladığı günden- beri körlükte geçmişin plaliklerik ne gömülmüştür. O günden sonra artık vatan çocukları kör olmak korkusundan kurtarılmıştır. Idarecilerimiz bu sağlık yur- dunu kurmakla beraber memle- ketimlizin en kudretli doktorlarını da Adıyamana göndermek büyük- löğünde bulunmuşlardır. Hasta- nenin baş doktoru Ramiz, arka- daşlarile beraber Adıyaman ve Dolayina sağlık dağıtmak için geceyi gündüze katarak çalışıyor- lar. Hergün (1500) vatandaş bu hastanede tedavi ediliyor. Her ay yüzü geçen ameliyat — yine bu sağlık evinde yapılıyor. On yıl önce Adıyamanda trahom - yüzde doksan beşi geçerken bugün bu nisşbet yüzde yetmiş beşten daha aşağıya düşmüştür. Fakat, hastalara bütün şofkat- larile ihtimam gösteren daoktor- larımızı eseflendiren birnoktayada ilişmeden geçem yeceğim: Sayıları az da olsa bazı hastalar, hastanın şfa cömert'İğinden istifade etmi- Yeni Bir Maden Bu'undu yorlar. Bunlar hâlâ kocakarı ilâç- Elâziz ( Özel ) — Şehrimiz ile Palu arasında zengin bir kömür madeni bulunmustur. Bu maden işletümiye başadıktan sonra bu havalinin kömür ihtiyacı temin edilmiş olacaktır. Maden Elâz zle Van arasında açılması - karorlaş- tırılan tren hattına da yakındır. Verllen haberlere göre bu mıntakada madenlerin İçletilme- sine pek yakında başlanmış ola- caktır. Erganide 3000, Geban madeniade — 2000, Palu kömür madeninde 1000 amele ve İşçi çal.şacaktır. larına başvuruyorlar. Şunu da söyleyeyim ki hastahane bu gibi- » ! lerle de mücadele etmektir. Vamık Falk Gezer Adapazarında Avcı'ar Bayramı Adapazarı, (Özel) — Adapa- zeri avcılar külübü — tarafından Çarh —mesresinde bir garden parti verilm ştır. Pazar güunü de avcılar kulubünün senelik bayramı yaplacaklır. O gün davetli.ere etinden - yapılmış - bir ziyafot verilecektir. sace av NİŞLERİN Kadın Daima Iltifat Ister “Bir senedir. evliyim. Kocam beni daha şimdiden ihmale başı ladı. Bana, nlşanlılıkta olduğu gibi, fazla alâka sevgi göstermle yor. Hatta hediye getirmiyor, Artık eskisi gibi sevmiyor. Zaten bütün erkekler böyle değil midirler. Bir defa bir şeyi elde ettiler mi, ona kıymet verk mezler. Çünkü elde edilen şey onlar için cazibesini kaybeder, Evli erkek kadını bir defa elde etmiş olduğu için ona ehemmiyet vermez. Evlendikten sonra karısile meşgul kaç erkek vardır. kil,, Nevin Sevgi ve nlşanlılık devrinlg kendine mahsus bir cazibesi ve güzelliği vardır. ki, maalesef, bu uzun sürmez kadın dalma bunu arar, fakat erkek için sevginla ve nişanlılığın — cazibesi nikâhla beraber kaybolur. Kuşlara bile dikkat ediniz, ayal şeyl göreceksiniz. Erkek di« giyi teshir edinceye kadar binbiş hüner, binbir marifet yapar. Fas kat bir defa onu elde etti mi,, ondan soura lâkayıt bir vaziyot alır ve bu işi dişiye bırakır. Erkeğin evlendikten sonrakl sevgi alâimi, karısına gösterdiği fazla alâka değil, evine — karşı :&mıdlğl bağlılıktır. Evine düşş Ün erkek saadeti evindekilerliş saadetinde arayan adamdır. Bü onun için bir nevi fodakârlıktır, Fedakârlık İse sevginin en kuv-« vetli delilidir. Onun için kocanıze dan bütün hayatınızca ayni uv'g tezahürlerini bekleyiniz. Haya! muhtelif safhalarında sevgi teza: hürleri de başka başkadır. Zeki bir kadın bunu kavramakta gee cıkmez. TEYZE 'i Bir Doktorun Günlük Eezırtesdi, Notlarından () Tik Hastalığı Muayene odama İri yarı yapıda gürbüz bir zat girdi. Sağ göz kas pağinın bir senedenberi devamlı seyirmesinden büyük bir rahataızlık vaziyeti duyduğunu — söyledi ve e devam etti. t alkol kullanıyormuş On &ö Geçen tağından kalktığı kapağı oynamıya başlamış ve bu hal ancak uykularda eksiliyor uya» nınca hemen bilafasıla devam ediyormuş. Muayene ettim. Alkol istimalinden bu göz kapak sin'rlerinin mütecasir olmanı tabiiydi. Bundan maada ge- den mütemadi okuma maktanda bu kısım ştu. Devam eden bu Arıza bir ( tik ) ten başka bir şey değildi. 1 — İlik göz banyoları ettim. 2 — Sinirlerini teskin için ( Noro- patin ) verdim, 3 — Gece faaliyetlerini ve ziyaya karşı curma hareketlerini durdure dum, 4 — Deniz banyoları tavsiye ettim. $ — Dört defa ölektrik tedavlsl n zarlında Arıza dı. Nihayet üç ay tavsiye yaptım ön be dökter gibi Imdadınıza yetişebilir.