9 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

9 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

v -—T 6 S:lfı Siyaset Âlemi Habeşistan İhtilâfının İçyüzü Bir Frunsız gazetesi, Habe mes:lesinin bu kadar şiddet ihtilâfa — yol — açmasının Habeşistanın uluslar sozyetesinde üye bulunmasına — atfediyor. —K göre eğer Habeşlstan uluslar tesinde Üüye olmasıydı, — İtalya ile müsavi hakka malik olduğunu söy- leyemiyecekti, u'uslar sosyelesizden İtalyaya kargı karar İsteyemiyecektl. İngiütere de ulus'ar soryetesinin kara- rını dinlemediği takdirde İtalya aley- hinde zecri tedbirler almaktan bah- sedemiyecekti, x Eğer Pransız gazetesinin iddlası gibi Habeşistanın uluslar sosyetesine alınması bir hata olmuş İse, şurasını hatırlatmak lâzimgelir ki, bu hatayi birinci de: Filhakika u'uslar yapmıştır. Habeşistanın laşmıştı. İngilt Avusturya müme!: lerdı, Habeşistanda merl tin kuvveti yoktur, diyorlardı. Fakat sömürgelerinde Habeşlstana komşu olen İtalyan mümeselinin kuvvetli bir müdahalesi Fransz teklifinin ka- bulü neticesini verdi ve Habeşistan da sosyateye Öye oldu. Birkaç gün önce gazetesi : — İtalyanın Habeşistan aleyhinde sayıp döktüğü Ithamlar — doğrudur. Fakxt bu memleket İtalyanın lehinde bahsettiği 1923 yılında da bu durum. daydı, demişti, hakkımı teslim — etme- mek mümkün değildir. Fransız gaze- tesinin iddissı hilâfına şurası muhak- tr ki, Habeş İhtilâfinin bu kadar şiddetlenmesine uluslar - rosyetesinde oluşu değil, Hindistana giden yol üz-rinde bulunuşu seböp olmuştur. Ve (htilâf ancak İngiltereya beyaz ve kırmız: denizlerdeki egemei tam ve mutlak — te tekdirde halledilebilecektir. — Yoksa veya hukuku, kuvvetlinin menfaatinl örtem bir paravandan ibarettir. — dof bir — legiliz Çerez Kabilinden Başka Ne Lâf Edilir ? Galata mevlevihanesi — şeybi, bir Kudretullah Efendi vıîı. Çok za- rif bir adamdı. Dilinde biraz tu- tukluk hissedilirdi. Bunun tekkesi- ne devam eden ve her defasında da ziyaretinde bulunarak, santlerce oturan Nuri elendi adında birisile her ne zaman konuşacak olsa; — Nu, nu, Nuruosmaniye camli mi bü, bü, büyüktür.. Yo, yo, yoksa, La, la, Ia leli mi . diye camilerden €Öz uçardı. Dostli yından birisi buna dikkat ve mer k - dip, bir güb, berif gittikten #onrar — “Canım, efendim! — Bana pek merak oldu: Ne saman bu adam huzurunuza gelse, mutlaka cami- lerden bahsediyorsunuz; acaba ve- bebi nedir ?,, Diye soruncu, Kudretullah Efendir — Bu makule cahillerle Farabi'nin felsefesinden bahaolunmaz ya.. İşte böyle cemi lâfı edilir ! dedi. Tıftı Tufhal Fabrikasın- da Faaliyet Turhal, 9 (Özel) — Şeker fabrikası yarın faaliyete geçecek, lik hamlede 121 bin ton şeker istibsal edecektir. Pancar verimi iyidir, Ankara-Zonguldak Tele- fonu Bugün Açılıyor Ankara - Zonguldak arasında telefon muhaberatına bugün baş- lanacaktır. ; ON DAKİ TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİİ .SON POSTA KAZ—— Habeş Ordusu Hudutta! Musolini, Beşler Komitesinin Kararını (Baştarafı 1 inci sayfada) sonra İtalyada İngi'tere, Fransa ve İtalya delegelerinin Iştirakile bir konferans toplanması da kuv- votle muhtemeldir. Fakat bundan da barışa varan bir netlce çık- mayacağı şimdiden kesliriliyor. Çünkü — Italyanın Habeşistanda elde etmek istediği menfaatlara Ingiltere biç muvafakat etmeye- cektir. Ingiltere hükümeti, Habe- şistanın müştakil kalması, ancak bu istiklâlin Italyanın kontrolu al- tına verilmesi fikrinde olmakla bera: ber bu kontrolda kendisinin de de- rin nüfuz sahibi olmasını İstemekte- dir. Musolini ise buna hiç yanaş- miyacaktır. Çünkü Italya gazeteleri, böyle bir projenin Habeş- Italya anlaş- mazlığını daha kötü yollara dö- keceğini yazıyorlar. İtalyaya Neler Teklif Edilecek ? Cenevre, 9 ( Özel ) — Beşler komitesinin bugünkü toplantısının önemli — olacağı söylenmektedir. Italya yapılacak yeni teklif'erin Pariste —Üçler — konferansında ileri sürülen tekliflerden çok farklı olacağı — tahmin edilmektedir. Teki'flerin şu noktalar etrafında toplınıcıgı bildirilmektedir. abeşistanın — istiklâline dokunu!mıyacak. Habeş imperâa- toru bugünkü hak ve salâhiyet- lerini ku'lanacak. Habeşistan Ulus- lar kurumunun Üyesi olarak ka- lacaktır. 2 — Habeşistanda, Italyaya hava, demiryolları imtiyazile bazı menfaatler gösterilecek, İtalyanın Habeşistanda sömürge mücssese- leri kurmasına müsaade edilecek. 3—Bunlardan başka Habeşistanda asayişi temini için Uluslar kurumu tarafından arsıulusal bir teşkilât vücude getirilecek ve bu kuru- mun İdaresi İtalyaya bırakılacaktır. Bura mahafilinde bu çerçeve dahilinde bulunacak bir formülün İtalya ve Habeşistan tarafından kabul edilemeyeceği kuvvetle zan- nedilmektedir. Habeş Imparatoru Da Kabul Etmiyor Londra, 9 (Özel) — Habeşis- tanın İraktaki rejime benzer bir Idare altına girmeyi kabul etme- yeceği anlaşılmaktadır. Habeş im- son — diyevinde, İIrakın durumunun — Habeşistanın duru- muna - benzemediğini söyledikten sonra demiştir ki: “ Irak eskiden Ingiliz haki- miyet'nde İdi, JTagiliz * hakimiye- tinden — tedricen — kurtulduktan sonra Uluslar Kurumuna girdi. Hal buki Habeşistan hiçbir. zaman ecnebi hakimiyetine girmemiştir. Bu itibarla Irakın ilerileyişi ma- hiyetinde olan durumu kabul et- mek, Habeşistan içih geri git- mek olacaktır.,. Imparator, bundan sonra, Ha- beşistana her halde bir mandaler lâzım olursa bunü kendisizin seçeceğini ilâve elmiştir. Fransız Gazeteleri Çok Ümitsizdir Paris, 9 (Özel) — Bütün gaze- teler, Habeş - İtalya işinde uluslar kurumunun barışı kurtaramiyacağı mutaleasını ileri sürüyorlar. Gaze- teler, Habeşistanın, müstak | kal- makla beraber İtalya tarafından askerl bir kontrol altına a'ınması hakkındaki yeni projeyi Musolini reddedecektir. Bu takdirde Afri- kada müthiş bir harp başgös- terecektir. Redd edecek Bir İtalya Bakanı DiyoırKi: “ Biz, Bütün Mevcudiyeti- mizi Orî:—gg_ Atıyoruz!,, Roma, 8 (A.A) — Doğu Afri- kasında gönüllü hava yüzbaşısı olan Italya propaganda bakanı Ciyano bir söylev vererek demiş- tir ki: «Habeşistan bize saldırdı, sö- mürgelerimize tecavüz etti. Afr- ka barışını bozmak İçin her şeyi yaptı. Çok çetin bir buhran ge- çiren dünyada bu hal beşer tesa- nüdüne karşı modrn medeniyetin tahammül edemiyeceği bir balta- lama şeklidir. Italya bu toprak- larda nizam vo barışı temin ettiği vakıt, aymı zamanda bütün dün- yanın sermaye va iş âlemine Ha- beşistanın hodbin bir surette sım sıkı kapalı tuttuğu kiymetli bir yeni piyasa da açmış olacaktır. Italyanın, bütün Habeş İşlerini kesin olarak kotarmak kararı ge- ri alınmaz bir karardır ve hiç bir suretle değişmiyecektir. — Bütün Italyan ulusu, icap ederse en ağır soravları (mesuliyetleri)kendi Üze- rine almaya hazırdır, İtalyan ulu- Bu, tarihin seyrini İtalyanın zara- rına olarak durdurmak - tecrübe- sinde bulunacak olana, en son haddi de olsa, bütün vesaiti ile karşı koymuğa hazırdır.» Dün, Itaiyîdan Afrikaya Binlerce As_k_e_r Gönderildi İngiliz Donanması Da Suveyş Civarındadır İngilterede: Londra, 9 (Özel) — Çok muh- temel olan Habeş-İtalya harbin- den doğacak vahametleri karşı- lamak için İngiliz donanmasının en kuvvetli harp gemileri şu dakikada Ak denizdedir. 24 harp gemisinden mürekkep büyük bir. filo Iskenderiyede demirle- miştir. Ayrıca tayyareler de dur- madan kontrol vazifesi görüyorlar. Diğer taraftan, Italyanın Habe- şistanı ele geçirmesine tamamen muhalif olan İngilterenin, Süveyş kanalını kapatamıya da hazırlan- dığı söyleniyor. Bu şayianın İta- yada yeniden can sıkıntısına yol açtığı da öğreniliyor. İtalyada : Napoli, 8 (A.A.) — Bugün önömli kıt'a- sevkiyatı olmuştur. Ligurla vapuru kırk subay, 114 yar subay, “21 nisan,, fırkasından 2875 siyah gömlekli ile hareket etmiştir. General Apploti ve Kurmayı da gemide bulunuyor- lardı. Ligorla aynı zamanda Üç yüz kırk dört baş hayvan ve gereç —“l:ıly-:, Konsoloslarını Geri Almamış Roma, 8 (AA)— Royter ajan- sının, yetkeli çevenlerden öğren- diğine göre, Habeşistandaki Ital- yan konsoloslarındanhiç birlsi geri ahumış değildir. Ricket Mısırda Kabhire, 9 (A. A.) — Habeşli- tanda petrol imtiyazımı almış olan Ricket buraya gelmek üzere Ci- butiden Süveyşe varmıştır. yüklü bulunmaktadır. Roma, 8 (A.A.) — İtalyan malülleri başkanı Karlas, 11 bin beş yüze yakın malülun, doğu Aferikaya gidecek olan altıncı siyah gömlekliler fırkasına girmek Üzere, ayri ayrı dileklerde bulun- duklarını bildirmiştir. Roma, 8 (A.A.) — Kral, ya- nında yaveri olduğu halde, Dux karargahını gezmiştir. Burada, her yıl süel antrenmanları taki- betmek Üzere İtalya'nın tekmil bölgelerinden gelen 20 bin genç Ayanguardist — Faşist — toplanmış bulunmaktadır. Musolini bunları “İmperatorluk yolunda,, teftiş edecektir. Tüfek ve mitralyözlerle müsel- Jâh bin yüz subay, 6 bin öğret- men subay, yüz ordu papası, ballilas İlejyonundan yüz silel hekim, musköterler, bisikletli ve motosikletli efrad avanguardist'le- rin yanında gidecektir. Habeşistanda: Addisababa, 8 (A.A.) — Se- ferber — edilebilecek — kut'aların hemen yarısı şirndiden tayin ed- len toplanma yerlerine gelmiş- lerdir. Birçok piyade ve sllvari alay- ları sevkülceyş noktalarını işgal etmişlercdir. Seferber edllebilecek gerl kalan kısım köylerden ve tecimlerden müteşekkil olup bun- lar, silâh altına alınma'arı ihtimali olduğuna dair emir almış'ardır. Yetkeli makamlar, genel se- ferberliğin, ancak bir tecavliz vukuunda yapılacağını tasrih et- moktedirler. Guüragen ili şefi, emerine 25 bin çok beygir vermişlerdir. oregüs'ün Eylâl 9 — l İllerden ı İzmirde Devamlı Yer Sarsıntısı Oldu Izmir, 9 ( Özel) — Dün sa- bah saat dörde on kala şiddetli fakat devamsız. bir. deprenme olmuştur. Bu deprenmeyi - biribirl ardı sıra 9 hafif deprenme daha takip etmiştir. Hiç hasar olma- mıştır. Halk epey korku geçirmiş, eve lerden otellerden — kaçanlar ok muştur. Mardinde 3 Kişi Bır Kadını OÖldürdüler Mardin (Özel) — Şehrimizdeki umum! kadınlardan Kör Fatma evinde bir kaç yerinden yarala- narak — öldürülmüş olduğu halde bulunmuştur. Zabıta derhal tah:- kata- geçmiş, cinayetin Tahir, Calo oğlu Emin ve Buhri oğlu Salt adında 3 kişi tarafından İş- lendiğini tespit etmiştir. Sait ve Emin yakalanmıştır. Üzüm, İncir Izmir, 8 (A.A)— Şehrimiz bor« sasında bir hafta içinde beş ku- ruştan 18 kuruşa kadar 49927 çuval Üzüm ve 4,5 kuruştan 18 kuruşa kadar 20628 çuval incir satılmıştır. Sinop Panayırı Sinop, 8 (A.A)— Sinop panae yırı açılmıştır. Panayır Üç gün süe recektir. İllerden, ilçelerden pa« nayıra yüzlerce tecimenler gek miştir, panayır çok kalabalıktır. Bulgaristanda İhtiyat Zabitleri Bir Kongre Yapıyorlar Sofya, 18 (Özel) — Eylül 18 de Kırcalide yapılacak ihtiyat zabit« leri köngeresinin - birinci teşrin nihayetinde Pilevnede yapılması kararlaştırılmıştır. Yağ Güreşleri Tekirdağlı Hüseyin Boluds Baş Pehlivanlığı Kazandı Bolu, 8 (A.A) — Bolu panae yarı dün açıldı. Bu münasebetle büyük pehlivan güreşleri yapıldı. Tekirdağlı Hüseyin pehlivan baş- lığı kazandı. Panayır iyi gaçiyor, yarın bitecektir. Ayın onunda Mus durnu, ayın 24 ünde Düzce panas yırları açılacaktır. Bu- panayırlar Üçer gün sürecektir. Bu yıl pana- yırlar daha rağbetlidir. Sinopta At Koşuları Sinop, 8 (AA);— Sonbahar at koşusu yapıldı. Koşuya yerli kan ve yarım kan hayvanlar girmiş- tr. Birinci ve ikincilere ikramiye- ler verilmiştir. İzmit Kadınları Uçak Alıyorlar Izmit 9 (A.A.) — Kendi ad- larına bir uçak almaya karar ve- ren kadınlarımız akşam hava ku- rumu menfaatine Şarbay parkın” da bir uçak gecesi tertip etmiş- lerdir. Eğlence çok kalabalık ve güzel olmuş sabahın ikisine ka- dar devam etmiştir. Başbakan Ankaraya Dönüyor Başbakan İsmet — İnönücüm efrat vo bir | Çarşamba günü şehrimizden A* karaya döneceği bildirilmektedir.