18 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

18 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

SON DAKİKA: ihtilâl Memleket-| TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ lerinden Birinde “ Bir Kımıldanış Cenubi Amerika memleketlâri gi- | bi Portekiz denilen küçük Avrupa Glkesinin garip bir mazhariyeti vardı. | Bu memleketlerde sık sık ihşi'âller, kıyamlar, isyanlar olurdu. Fakat bu kayam, ihtilâl ve isyanların bir husu- siyeti şu idi ki birkaç top veya tüfek atıldıktan ve nihayet, mihsyet sekiz on kişi diyarı ademi boyladıktan ra ya mevcut id. bu hareketi yap- mış olanların eline geçerdi; yahut da eski idare yerinde kalır, fakat kıyam- aların ele başılan büyük okyanusla rın ortalarında kâin uzak adelara sürülür ve mesele böylece nihayete erdirilirdi. Ekonomi ve finansal zorlukların mey- dana çıktığından beri, çoğu yabancı pa- | rasile meydana getirilen bu hareketlerin hiçbirine rastlanmaz oldu. Asırlardan | beri ihtilâl havasile beslenmiş cenubi Amerikalının ruhu, dünden bugüne uslanıp yatışamazdı. Bu ruh, tezahö- ratını gi ak İçin zorluk zamanı- 1 bekliyor denebilirdi. in yanlış olmadığını, bir bafta evvel Port in merkezi olan Lizbonda patlak v. keti gösterdi. Demek ilk kımıldanış Avrupadan başlıyordu. Filvaki Porte- kiz diktatörü ve baş bakan Olivye Salazar bu hareketi bir haftada dur- durup alev saçmasına meydan ver- meden ilk kıvılcımlarını söndürdü; fukat ne de olsa, bu hal, seneler süren durgunluk ( devresinin geldiğini gösteren bir alâmettir ki shemmiyetle Üzerinde durulmak ge- rekleşiyor. Çünkü kıyamlar, sari has- talıklar gibidir. Ve bir defa başlama» yagörsünler, | birbirini (takip edip giderler. » Son Portekiz kıyamı, gayrimem- komünist- nden (doğan doğurma te- kü bir sağcı ile solcunun bir ihtilâl yapmaları İmkân bu harekete, bu ismi dedir. Bu hâdise gösteriyor ki, ikti- dar mevkii hirs, çok defa, hiç ihti- rilmeyen kimseleri aynı safta reb'liyormuş. Bu köhne ve kikat bir defa daha kendini iş oluyor. — “Gün Kabilinden Taclı Bir Deli —- —— Rusya İmparatoru Birinci Pol bir gün, araba ile Petersburg sokakla- nndan geçiyorken, yolda bir nefere rastgoldi. Arabasını durdurdu ve adama hitaplar — Yanıma gelin, mülâzim Efendi ! dedi. — Lâkin, ben mülâzim değil, ne- ferim, Haşmetmaap | — İmparator ne &öylediğini bilir, yüzbaşı Efendi | — Emredersiniz, Haşmetmaap ! — Aferin, binbaşı Efendi! Böyle olmalı! Şimdi, arabama binin de, sizinle görüşelim. — Cür'et edemem, Haşmetmanp! — Ne demek istiyorsunuz, miralay? — Şey. — İtiraza general !.. O gün, meferlikten birdenbire ge- nerallığa kadar çıkan zavallı adam- cağ'zın ikbali çok sürmedi. Bir balta sonra, deli İmparator, kendi- sini saraya çağırtıp, synı komediyi bu sefer tersine tekrarladı ve he- rfi veferliğe Okadar indirdikten sonra salıverdi. tahammül © edemem, Tu Isveç Türk Üzümlerinden Gümrük Almıyacak Ankara, 17 (A.A) — Istok. holmden bugün telgrafla Türko- fise bildirildiğine göre İsveç'e ithal olunan yaş üzümlerin 100 kilosundan alınmakta olan 35 ku- ron gümrük resmi kaldırılmıştır. Bugün İsveç piyasalarında or- ta mal yaş Üzümün 100 kilosu 75 kurondur. SON POSTA Musolini Meydan Okuyor ! İngiltereye Karşı Çok Ağır Söyledi Fakat İngiliz Donanması Da Emir Aldı! ( Baştaratı 1 inci yüzde ) mektedir, Italya, bu tezahliratı soğukkanlılıkla ve korkusuz ola- rak takip etmektedir. İngiltere, Southampton limanında toplanan anavatan filosunu Akdenize nak- letmeye teşebbüs ettiği takdirde- dir kiltalya tarafından ağır bir mukabele İle karşılanması mul- temeldir. Oniki Adada Faaliyet Londra, 18 (Özel) — Adalar denizinde, Italyan donanmasının hümmalı bir faaliyet gösterdiği haberleri ve buradaki oniki ada ya mütemadiyen asker, erzak ve mühimmat çıkardığı teeyyüt etmek- tedir. Leros adasına yeniden kıtat çıkmıştır. Bu ada cıvarında bir takım © torpitolar dolaştığı gibi Patmos adasına bir Italyan tay- yare gemisi gelmiştir. Bari Teisizi Meselesi Londra, 18 (Özel) — Bari ital yan telsiz İstasyonunun Mısır ve Filistin O halkına karşı arapça olarak aleyhinde yaptırdığı ve Ingiliz hariciyesinin protestosunu davet ettiği epikerin (hüviyeti anlaşılmıştır. Bu adam Yusufül Kâzımi isminde bir muharriktir. İngiltere ve Habeş Istiklâll Londa, 18 (Özel) — Liberal News Cronicle gazetesi, Ingiltere- nin, Habeşle İtalya arasın iki tarafın rızasına dayanan bir an laşmıya her zaman muvafakat edeceğini, fakat her İkisi de uluslar kurumunda aza olan bu iki devletten birinin istiklâline la Malta Boşalıyor Malta, 18 (A.A.) — Yüzlerce İngiliz kadın ve erkeği, bilhassa Maltada askeri vazifelerde bu- lunanların © aileleri hareket etmektedirler. Habeş Imparatorunun Umumi Karargâhı Adisababa, 18 (A. A.) — Röyter mahabirinin verdiği bir habere göre, Imperator, umumi karargâhını Adisababada kuracak ve sık sık teftişler yapacaktır. Habeş hükümeti mühim mik- tarda benzin satın aldığı için fiatlar birdenbire yükselmiştir. 1500 Asker Daha Roma, 18 (A.A.) — Yeniden lngiltereye Şarki Afrikaya 1500 asker gön- derilmiştir. Fransız Gezeteleri Çok Ümitsizdir Paris, 18 (A. A.) — Gazete ler, beşler komitesinin kararını ve İtalyanın bu kârara vereceği cevabı sabırsızlıkla Obekliyorlar. Gazeteler, H. Italya ihtilâfının başlangıcındanberi biç bu kadar bedbinlik göstermemişti. Pöti Parizyen gazetesi diyor ki: “İngiltere ile Italya arasın da gerginliğin, Habeş - Italya kızışması üzerine yığılmasından korkulmaktadır. Romada son kozun da oynan- miş olmasından daendişe ediliyor. Senelerdenberi arsıulusal hava bu kadar ağır ve bu kadar gergin görülmemiştir. Eko dö Pari gazetesi da şöyle yazıyor : “İngiltere hükümeti, uzun boylu görüşüp konuşmalardan bir şey çıkmıyacağına kanaat getirmiştir. Musolininin gazetelere ( verdiği diyevler, ve İtalyan o kabinesinin verdiği kararlar, İngiltereyi en vahim hâdiseleri gözönünde tuk mıya ve yeni tedbirler almıya sevketmiştir. Figaro güzetesi ise şöyle diyor: “ Cenevredeki bedbinliğe ba- kılırsa neticenin vehametli olacağı ve ipin yakında kopacağı anlaş» lıyor. ,, Musolini Yine Meydan Okuyor Paris, 17 (A. A.) — Musolini, kendisile bir görüşme © yapan Matin gazetesine şu diyevi ver- miştir : “Biz, Ingiliz milleti hakkında, samimi ve sadık bir dosiluk bes- ledik. Fakat, dünyaya hükmeden bu devletin, bizden, Afrika gü- neşi altındaki küçük bir toprak parçasını esirgemesini canavarca bir kareket sayıyoruz. Dosdoğru yürüyeceğiz. Hiçbir zaman bir Avrupa milletine karşı düşmanca bir hareket İrtikâp etmiyecegiz. Fakat bize karşı böyle bir hare- kete başlanacak olursa, bunun sonu, harp olacaktır, İtalya, harp istemez, fakat harpten de kork- maz, İtalya için. gösterdiği gay- retin dost mahiyetini tazdik etti- yecek midir? Fransadan, nazik olduğunu anladığım bu durumun- da, sorup öğrenmek İstediğimiz, bundan ibarettir. Fakat başkaları zacr! tedbir- lerin, Avrupa haritasının baştan yapılması tehlikesi demek oldu- ğunu birlbirlerine söylesinler. Italya'yı, daha başka tevzlat ve belkide daha fazla adalet İsteyenlerin arasına atmanın neye malolduğunu göreceklerdir. Yeni İtalyan Sevkiyatı Napoli, 17 (A.A.) — 27 sli- bay, 106 yarsübay ve 1162 asker yüklü bir gemi Musavvaya hare- ket etmiştir. Beşler Komitesi Cen 17(A.A.) — Beşler komitesi sabahleyin Tall komite» nin çalışmalarını İncelemiştir. Ko- mitenin konseye vereceği raporu akşama kadar bitireceği sanılıyor, Toplantıdan sonra B. laval: « Konuşmalar için bir esaş arıyoruz ve bulacağız» demiştir. Rapor, sınırın düzeltilmesini, polisin tensikini ve ekonomi da- nışmalarının tayinini tavsiye ede» cektir, Imparatorun hakimiyetine riayet edileceği ve Italyanın, üluş- lar sosyetesi idaresinde, islâhatın yapilmasına memur edileceği bik dirilmektedir. italya-Habeş Kuvvellerinin Çarpıştığı Yalanlanıyor Cenevre, 17 (A.A) — Italyan delege he; Italyan ve Habeş kuvvetleri a da hâdiseler ok duğu hakkındaki şaylayı kat'i olarak yalan'amaktadır. İngiltere Fransız /eklifini Kabul Ediyor Londra, I7(A.A) — Londra- nın doğru haber al:n çevenlerin- den bildırildiğine göre orla Arv- rupada bir saldırım halinde Ingil- teren'n işe kar.şmasına da'r Fran- mz elçisnin sorusuna verilecek cevap Fransız görüşüne uygun olacak ve diplomatik yollarla ya- pılacaktır. Vehip Paşa “Harbe Hazr- rız,, Diyor Pariste çıkan Pöti Parizyen gazetesinin Habeşistandaki mu habiri, şimdi orada bulunan eski Osmanlı © paşalarından o Vehibin ğim Fransa, zecri tedbirler iste- | Italya - Habeş gerginliği hakkın" Eylai 18 ama | Yunanistanda İtalyan Gemileri Yunan Kara Sularından Ayrılamıyorlar Atina, 17 (Özel) — Italyan elçisi Yunan hükümetine gönder- diği bir tezkerede Modanari tor- pPito muhribinin fırtına dolayısile denize açılamiyarak tekrar Ana- vason'a dönmeğe mecbur kaldı. ğını ve bu torpitonun yanında bulunan torpil gemisile Yunan kara sularında Italyan vapurundan göz almasına İzin verilmesini iş- temiştir. ; Tezkereyi alan başbakan Çak daris hemen deniz ve iç bakan larile sü bakanlığı müsteşarını topliyarak hadiseyi incelemiş ve Italyan gemilerinin usule mus gayir olarak Yunan sahillerinde bulunduğu sonucuna varmıştır. Geç vakıt alınan resmi haber- lerde de Modanari mubhribinin iki i torpil toplayıcı gemi Me birlikte Lavriyon'dan Serifon'a geldikleri bildirilmektedir. i Italyan Tayyareleri de Yu- nan Toprağında Dolaşıyor Atina, 18 ( Özel ) — Beş Itak yan tayyaresi yeniden ve izinsiz olarak Yunan toprakları üzerinden geçmiştir. Atina hükümeti bu tayyareler içinde protestoda bulunmuştur. Yunanlılar Salamin Üssünü Torpillerle Kapatıyorlar Atina, 18 (Özel) — Yunan Hükümeti son hâdiseler Uzerine müdafaa tertibatını kuvvetlendir. mektedir. Bilhassa hava müda- faasının takviyesine önem veril mektedir. Yeniden 50 uçak sipa* riş edilmiştir. Donanmada da faaliyet vardır, Evvelce kadro harici kalan gemis ler de techiz ediliyor. Salamin üssü de torpil ve ağlarla kapa tılmaktadır. Tarihsel Araştırmalar Türk tarihi araştırma kurumu Üyeleri incelemelerine devam et Heyet Ege çevresinde Efes ve Bergamada eski eserleri göz“ den geçirmiye başlamıştır. Bayan Afet Aydından geçerken gördük- leri eserlerin çok enteresan oldu- ğunu söylemiştir. Adliye Tayinleri Ankara, 17—Eskişehir hâkim- lerinden Mustafa Suat, Meh Cevdet ve Ali Sakıp Ankaraya tayin edilmişlerdir. daki sözlerini yazıyor. Muhabire göre Vehip Paşa, şimdi Habeşistanda güney orduşu erkânıharbiye reisidir. Bu eski Osmanlı paşası muhabire demiş ki: “. Italya ile harbe her za man bazırız. İtalyanın Habeşe taarruz etmesi için yarım milyon luk bir orduya ihtiyacı vardır. Böyle bir orduyu burada bes lemek kolay bir iş değildir. Itak- yanın zafer kazanması imkânsız“ mezarı Habeşistında kazılacaktır. , Istanbuldaki Italyan Gönüllüleri Şehrimizde İtalyan orduşans gönüllü asker yazılan İtalyanlar hareket hazırlığı yapıyorlar. Bu sabah öğrendiğimize göre, sayısı 150 kadır olan bu gönür lüler İtalyanın Afrikadaki ordu- suna iltibak için Romadan emir | bekliyorlar. o Musoliniden (emir gelir gelmez buradan hareket. edeceklerdir.