19 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

19 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

19 Eylül Kari Mektubları | Poğaziçi | | Tenhalıktan Kurtarılabilir !. Gün geçtikçe tenhalaşan Bo- gaziçi hakkında sık sık okuyucu- larımızdan — mektuplar alıyoruz. Bü arada “Necdet,, İmzalı bir mektup sahibi de, bu halin gün geçtikçe daha fena bir duruma girdiğini söyleyerek diyor ki: — Boğaziçini kimsesizlikten, çirkinleşmekten, harap olmaktan kurtarmak İstiyorsak, Bebekten İtibaren tramvay hattını temdit edelim, Bu hat temdit edilecek olursa, halk iç Istanbula çıkmaktan h kurtulacaktır. Misal olarak ta — Köprüden Bebeğe kadar olan mıntakanın kalabalığı ile, Bebekten kavağa kadar olan yerlerin — tenhalığı gösterilebilir.,, Sebze ve meyvacıların büyük bir müşküln Adapazarı, Geyve ve havalisi sebze ve meyvacıları 12 imzalı bir mektupla bize baş vurdular ve bir müşküllerini bildirdiler diyor- larki: — Yeni hal yapıldığı günden- beri Erenköy gibl yerlere artık sebze ve meyva çıkaramaz olduk. mallarımızın mutlaka yemişteki hale gitmesi, orada uxzun boylu mua- mele görmesi, tartılması, deftere kaydedilmesi lâzımgeliyor. Ondan #onra da yeniden nakil başlıyor, hamaldan kayığa, kayıktan ha« mala uzun boylu örselenişlerden ayrı ayrı masraflardan — sonra malımız berbat oluyor, kıymetini kaybediyor. Acaba Istanbul Be- lediyesi, bu hususta kolay bir yol bulamaz mı? Bulduğu takdirde çok sevineceğiz. ,, Okuyucularımıza Cevaplarımız Finike Kale mahallesi okuyücula- mmızdan Faiz Sarlarlıoğlu v — Kitap için hiçbir. yere müracaat edilmez. İstanbul An- kara caddesindeki matbaalardan birine bir mektupla başvurunuz ve İsteklerinizi — bildiriniz. Kita- bınizin formalarının nokadar. o duğunu bilmediğimiz için müsbet bir cevap veremeyiz. ö Sivasta muallim M. Atalay Öztürker — Mevzuubahs ettiğiniz mek- tebe İlkmektep mezunu ve 40 yaşına kadar talebe alınır. Mek- tep niharidir. Pek az bir ücreti ve Üç senolik bir tedris müddeti vardır. —a ÜLKEYİ: SW Son R&::â Bürün ückeyi :iAaKwıı ,, İ ş II SON POSTA Belçika Ordusu 250 Bin Kişilik iyi Techiz Edilmiş Bir Kuvvettir Askerlik: Bu Ordunun Sil Habeş -İtalyan anlaşmazlığı ve onun neticesi olarak —hasıl olan | umumi gergin vaziyet, bütün mik- letleri, her an patlamak - tehlike- sinde bulunan harbe karşı hazır- hklı bulunmaya sevketmektedir. Atisini korumak isteğinde bulunan her ulus, muhakkak ki bugün bir *Milleti müsellâha,, dır. Bu yarışa girişmiş bulunan ulusların sttel vaziyetlerini, arasıra gözden geçle riyoruz. Şimdiye kadar Alman ve İtalyan orduları hakkında ma- lümat verdik. Bugün de Belçika ordusuna bir göz atacağız. * Belçikanın vaziyeti, bir kaç moktadan mühimdir. 1914 - 1918 harbinde Fransız istihkâm zenci- rine baş çarpmamak için bir kavis yaparak Belçika arazisini çiğne- yen Alman ordusu, ayni zamam- Belçikanın — arsıulusal — bita- raflığını da ayaklar altına almış oluyordu, — filvaki Belçika gibi harpten çok evvel her çıka- cak badireye karşı bitaraflığını ilân etmiş olan bir memleketi çiğaemek ağır bir şeydi; fakat Almanya, bu bitaraflığa prensip itibarile daima itiraz edegelmişti. Çünkü Belçikanın bitaraflığı, sa- dece İki memleketin işine yarı- yordu: Ingiltere ve Fransa.. Belçikanın bitaraflığı bu su- retle bir taraftan Manş denizine sokulmayı, diğer taraftan da Manş- taki Ingiliz sahillerine yaklaşmayı meneden bir korkuluk oluyordu. Bu- bitaraflık umumt! harpte tanın- mayınca, harpten sonra Belçika- nın bitaraflık ilân etmesine sebep kalmıyordu. Binaenaleyh o da, diğer memleketler gibi silâhlan- mıya başladı. Ordu Belçika ordusu, her sene ya- zıları gönüllülerle mecbüri hizmete çağrılan mükelleflerden — vücude gelir. Muvazşaf ve milis esasına dayanan bir teşkilâti — vardır. Nüfusu fazla olan ailelerin erkek evlâtları, kanunla, — askerlikten tecil edilir. Askerlik müddeti suvari, Istih- kâm ve binekli topçuda on üç, 1935 ten beri piyade, nakliyede on iki, yine bir kısım piyadeda sekiz aydır. Her yıl silâh altına çağırılan askerin vasatisi (44000) tutar. On yedi yaşpına basan her erkek Mills yazılır. Onun Milislik âhl_arı;_lngiltere Ve Fransa Verir RE Bir hatif makineli müfrezesi talim yapıyor hizmeti, ordudaki hizmetine çağı- rılıncıya kadar devam eder. Ordunun hazerdeki — umumi mevcudü takriben şudur: 24000 piyade, 8900 topçu, 3640 fen kıtaatı, 3100 — suvari, 900 hava kıtaalı, nakliye 1150, muhtelif hizmetler 2310. Ordunun papasları dalma Gıhhiye kadro- sunda yer alırlar. Umumi bhizmet müddeti 25 senedir. Bunun 15 senesi mu- vazzaf orduya aittir. On sene de ihtiyat müddetidir. Maamafih her Belçikalı 16 yaşından 30 yaşına kadar devam edebilecek surette orduya.gönüllü olarak dahil ola- biliri. Son zamanda,| ordu hizmet müddeti bir parça kısaltıldığı için parlâmento, ayrıca, Ücretle orduya, mütebassıt amele kay- dına müsaade etmiştir. O suretle ki Belçika ordusunda elyevm Belçika piyadeleri 9089 adet küçük zab.t vazifesini gören aylıklı İnsan vardır. Zabit kadrosu 4236 dır. Generallerin sayısı 61 dir. Mills Hizmetl Milis hizmetinde, her Milis kendi mıntakasında hizmet eder. Bu karar, seferberliği sür'atlen- dirmek için alınmıştır. Ayni za- manda, Belçika, Vallon — ve Flanan diye ikl ayrı irka ayrıldığından, bu şekli, dil me- selesinide halletmiş oluyor. Şimdiki kadroya göre ordu alaylarının bir sülüsü filâman, bir sülüsü Vallon, geri kalanları da muhtelittir. Birinci kolordu he- men baştan başa Flamandir. Ihtiyat zabit ve küçük zabit- leri, Flaman oldukları takdirde yalnız Flamanca, vallon oldukları takdirde yalnız. valloneca konuşa- bilirler. Muvazzaf zabitler her iki dili de bilmekle — mükâlleftirler. Vallon ve Flaman şu demektir ki Vallon Fransız ırkından ve Fran- sız hirsile büyümüş ve Fransızca ko- nuşan Belçikalı, Flamanda Cermen ve Alman ırkından ve bir nevi Çermençe konuşan Belçıkalı de- mektir. Şu halin, Belçika için, ne derece zor bir durum doğurdu- ğunu tahmin etmek zor birşey değildir. Belçikanın ayrıca bir de Jan- darma kuvveti vardır ki münha- sıran gönüllülerden mürekkeptir. 158 zabiti, 6289 küçük zabiti ve elradı vardır. Tahkimat 1914 » 1918 harbinden evyel Belçika ordusunun teşkilâtı bu Dünya İktisat Haberleri Filistin Artık Buğday Almıyacak Filistinin 1935 yılı son üç Bu gıl 15 aylık buğday ihs ton istihsat | tiyacı 1500 tone dur. Bu miktar- edildi dan başka buğ- day ithali için İstenilecek müsa- adeler verilmiyecektir. * Irak hükümetl yeni bir kanun- M la salahiyetini ar- - tırmıştır. Bu ka-s nuna göre İrak hükümeti, umumi ekonomik men- faatların icap ettirdiği takdirde, Finans Bakanlığı vasıtasile mem- lekete ithal olunan maddelori tahdit — edebilmek — salahiyetini elde etmektedir. * Bükreş, ( Özel) — Köstence oluna balkanlar- ğı verilen öneme pur alıyor | bir cevap olmak üzere Romanyalılar da deniz ti- caret filo'arını kuvvetlendirmiye başlamışlardır. Şimdi de Kanada ile iki bü- yük yolcu vapuru satın almak üzere — konuşmalar başlamıştır. Mevzuubahs gemiler 1930 yılında Ingilterede inşa edilmiş 6893 ton hacmindeki Prens Rober ve Prens Davit yolcu vapurlarıdır. Bu va«» purlar Köstence - Istanbul - Iakene deriye - Yafa - Beyrut hatlarında kullamlacaktır. i ea “gekilde değildi. Bu teşkilât, harp- ten alınan deralerin — neticosi olarak — değiştirilmiştir. -Alman topçusu —tarafından darmadağın edilen Namür ve Liyej Istihkâm- ları 1931 de tekrar yapıldığı: gibi Vallon - Flâman davasının bir. neticesi olarak — Felemenk | hududu da esaslı surette tahkim edilmiştir. Bu — tahkimat işine 1932 de başlanmıştır. Belçika ordusu ve Belçika arazisi, şimdi, müstakbel harbe o şekilde hazırlanmıştır ki, onu, hiçbir kuvvet, gafil bulmıyacak- tır. Fakat ilâve edelim: Belçikanın bu hazırlığı tedafüidir. Lokarno — muahedesi, — onu, Fransa ve İngiltere ile müştereken harp etmek vaziyetinde bıraka- cağı için, bu ordu, bu iki müş- terek kuvvetin ileri karakolu va» zifesini görecektir. Şayet, Ingiltere ile Fransa müşterek bareket ederlerse, bun- dan başka Belçikanın Ingiltere ile bir hava mukavelesi vardır. ki bazı şartlar dahilinde vuku bula« cak bir harpte, derhal, tatbik edi- lecektir. Bu noktadan, Liyej müstah- kem mevkü, Belçikanın * Termo- pil ,, geçidini teşkil edecektir. 12 fırkalık ve 250.000 kişilik iyi techiz edilmiş ve iyi terbiye edilmiş olan Belçika ordusunu, ilk müsademelerle beraber — altı fırkalık diğer İki fırka derhal takviye eyliyecektir. Bu kuvvetin bütün silâhını vermeyi İngiltere Nle Fransa teahhüt etmişlerdir. Bir kelime ile: Belçika — ordusu, — müttefiki Fransa veya İngiltere olsun, gele- cek bir tecavüz karşısında bu ordulardan birinin önünde setir vazifesi görecek ve 24 ilâ 48 saat bu tecavüzü oyalamıya memur bulunacaktır. Bu vazifenin ifası Belçika İçin çok güçtür. Çünkü budutları geniştir. Maamafih evvel- den düşünülerek bazı mıntakaların düşman önünde — tahrip edilip boşaltılabilmesi, bu hususta kısm! we nisbi bir kolaylıksada bu güç- lüğü büsbütün gideremez,