19 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

19 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

im Her hakkı mahfuzdur. OSMANLI SALTANATI GÖÇERKEN (Mütareke devrinin tarihi) » Yazan: Ziya Şakir « SON POSTA No10 19 985 Yeni Harbiye Nazırı Da Çok Geçme- den İstifaya Mecbur Olmuştu Ferit Paşa, böyle entrika ve fırıldaklara (akıl erdiremiyecek kabiliyettte bir zat olmadığı içla kalbinin bütün dürüstlüğü ile hareket etmekte, hakikaten Saray ve Babıâli zihniyeti ile Mustafa Kemal Paşanın takip ettiği milli ve vatani mefküre arasında bir müvazene temin eylemek fikrinde idi, Ferit Paşa, kendi aleyhinde hasıl olan cereyandan henüz ha berdar değildi. Halbuki İstanbul Efkânumumiyesinin pek hassas ve dedikoduya meyyal olan büyük bir zilmresi, onun mevkiinin ne imübim bir tehlikeye girdiğini keşfetmiş, ve bu nazik makam ve memuriyette, artık uzun müddet kalamıyacağına hüküm vermişti. Nitekim, © verilen bu hükümde isabet gösterilmiş, - birkaç gün sonra - Damat Ferit Paşanın Pa- risten avdetini müteakıp, Harbiye Nazırı Ferit Paşa, garip bir vazi- yet karşısında kalarak istifaya mecburiyet hisseylemişti. » Babıalide Meclisi bassı vü- kelâda, bu istifayı icap ettiren mübim (bâdiseyi omakletmeden evvel, İstanbul efkârumumiyesini şiddetle alâkadar eden diğer bir meseleye rücu etmek lâzımgelir. Bu da, Paris sulh konferansı me- selesidir. Evvelce bu meseleden bahse- derken Damat Ferit Paşa tara- fından 17 haziran 1919 tarihinde konferansa garip bir takrir ve- rildiğini (© arzeylemiştik. Mösyö Klemansu 30 haziran tarihinde, konferans namına buna cevap vermişti. Ve bu cevapla da, Or- manlı murahhas heyeti reisi Da- mat Ferit Paşanın suratına, acı bir tokat indirmişti, Ferit Paşanın Türk milletine karşı irtikâp etti- ği en büyük cinayetin en sarih bir vesikası olan bu cevabı hulâsaten aşağıya naklediyoruz : Paris « 80 Haziran 1919 Reis Efendi, Müttefik ve müşterek büyük devletler mecilsi, 17 haziranda, tarafınızdan verilen muhtırayı en amkâr bir dikkatle okudu. Meclis, verilen vaadı tutmak için bu vesikaya âtideki mütaleatı &rzetmek arzusundadır. Zatidevletleri, Türkiyenin har- be duhulile müterafik olan giyasi entrikalardan ve bunu takip eden hailelerden bahsettikleri sırada, © zamanki Türk hükümetinin mes'ul olduğu cinayatı hiç bir #wretle mazur göstermek veya tahfif etmek yollarını aramıyor- sonuz. Bu beyanatımız; Türkiye ile itilâf devletleri arasında bir sebebimuhasame mevcut bulun- madığını İtiraf etmekle beraber; Türkiye hükümetinin körükörüne Almanların emellerine mutavaat ettiğini, ve bu harp esnasında da vâsi mikyastia katllâmlear İcra edildiğini suretisarihada (tasdik #imektedir. Şu kadar ki, bu beyanat Arasında, (yapılan cinayetlerin Türk © milletine (© atfedilmemek lâzım gelen bir hükümet ta- rafından ika edildiğini; bu mezalimden ( bristiyanlar Okadar müsümanların da ıstırap çektik- lerini; bu elnayat İle dini taassup arasında bir münasebet bulun- madığı gibi Türkiyenin, reayasına karşı ötedenberi tarzı hareketini bildiren tarihi hakikatlerle bu © İşin alâkası olmadığı iddin edil. askeriyesine hâkim olan bir hü- inka si yor; ve dünyanın dini muvazene- si noktasından Osmanlı hüküme- tinin eski haline getirilmesi lâ zmgeldiği ihtar ve hikâye olu- nuyor.)| (Sulh meclisi, ne bu neticeyi ve no de bunun İstinat ettiği de- lâili, kabul edemez.) (Bu günkü Türk hükümeti nin; eslâfı tarafından takibedik miş olan siyaseti, pek ciddi ola- rak red ve takbih etmekte oldu- ğuna, meclisce biran için bile şüphe edilmemektedir.) (Ricali hükümetten herkes, » şahsiyeti itibarile - neticesi, mem- leketleri için bu derece müblik olan harekâtı red ve takbih hu- susunda haklıdır. Fakat- sureti umumiyede düşünülecek olursa « her millet, siyaseti hariciyesini sevk ve idare eden ve, kuvvayı kümete nazaran verilecek hükme tâbi olmak lâzım gelir.) (Sulh meclisi; faydasız mua razata girİşmek, ve zatiâlilerile kendilerine refakat eden murah- | haslara, daha ziyade ıstırap vers | mek arzusunda değildir. Bilâkis, yüksek seciyelerini kemali hay- retle gördüğü Türk milletine kar- şı, hüsnüniyet perverde otmekte- dir. Şu kadarki; bu seciyeler Türk “öeb 9 Bayan Âfet Çok Önemli Bir Söylev Verdi: “Anadolu En Eski Mede- niyet Eserlerile Doludur,, Bu Zengin Medeniyeti Yaratanlar D; Biz Türklerin Cedlerimizdir a” kavminin; kendisine yabancı olan | Türk Tarih kurulunun incelediği eserlerden Selçuxta isabey cami akvamı hüsnü idare edebilecek bir kabiliyete malik bulunduğuna kani değildir.) ICihan tarihi; Türklerin birçok muvaffakiyetlerinden ve inhizam- larından bahsetmektedirler. Muh- taranızda bile, pek yakın zaman- larda, saltanatıosmaniye idare- sinde bulunan memleketlerin zi- yama dair imalar var. (Arkası var) Bu akşam MELEK sinemasında mevsimin büyük ve isimli filmleri başlıyor: CARY COOPER - CAROL LOMGBARD ve 5 yaşında büyük artist SHIRLEY TEMPLE tarafından emsalsiz bir surette yaralılar HERŞEY SENİN içiN ( Franmzen sörlü Paramount filmi ) Ayrıca Paramount dünya haberleri, Habeş imperatoru barış Belçika Kraliçesinin cenaze törenl vesalre... İstanbul Limanı Sahil Sıhbiye Merkezi <a için dua ediyor. Satınalma Komisyonundan : Merkezimiz ile Çanakkale Sahil Sıhhiye Merkezi ve Urla Ta- haffuzhanesi ambarlarına teslim şartile 452 ton kriple maden kö- mürü ile 48 ton yerli kok kömürü kapalı zarf usulile satın alınacaktır. A — Tahmin bedeli kriple maden kömürünün tonu 17 ve kok kö- mürünün 20 liradır. B — Kömlürlerin şartnamesi Merkezimiz Lovazımından parasız alınır. C — Ekalitme 4 birinci teşrin 1935 Cuma günüsaat 15de Gala- da Kara Mustafapaşa sokağında Istanbul limanı Sahil Sıh- hiye Merkezi satınalma komisyonunda yapılacaktır, D — Eksiltme kapalı zarf usulile yapılacaktır. E — Muvakkat teminat parası 649 liradır. F — Ekailtmeye gireceklerin kömür müteahhidi olduklarına dair Ticaret odasının 935 senesine ait vesikalarını göstermek mec- buriyetindedirler. Aksi takdirde eksiltmeye giremezler. ” G — Eksiltmeye girecekler saat 14 kadar teklif mektuplarını mühürlü olarak Komisyona vermeleri lâzımdır. “5369, | Emlâk ve Eytam Bankası ilânları | Emlâk Ve Eytam Banaasından Satılık Ev Esas No.sı Meksube 8 Mevkii ve nev'i —————— Kızıltoprakta eski Zühtü paşa yeni Tuğ- Depozito lacı mahallesinde eski cami şerif yeni Zühtü bey sokağında eski 13 mükerrer yeni 1 No.lı bahçeli ahşap er. 550 lira Yukarıda izahalı yazılı ev peşin para ile satılmak lzere açık artırmaya konulmuştur. Tafsilât için her gün, artırmaya girmek için de 27 eylül 1935 cuma günü saat onda şubemize gelmeleri, KİRALIK EMLÂK ESAS NO. SI 35 1/8 meksube Teşvikiye'de MEVKİİ VE NEV'İ Topbanede Kışla altında 4 No. h dükkân (26 lira Hamamcı Emin DEPOZİTO Efendi sokağında 19 No.lı Teşvikiye apartıma- nınn 8 No. lı dalresi 20 . Yukarıda yazılı yerler bir veyuhut üç sene müddetle kirala mak Üzere açık aritırmaya konulmuştur. İsteklilerin 30 Eylül 1935 pazartesi günü saat onda şubemize gelmeleri. (225) İzmir, 18 — Şehrimizde bu- lanmakta olan Türk tarihi araş- tırma kurumuna uray (belediye) tarafından verilen şölende (ziya- fette) as şarbay bir söylev vere- rek, Türk tarihi araştırma kuru- munun, ulusal benliğimize kıvanç veren gengin araştırmalarını öv- müş ve bu araştırmaların, Atatürk tarihinin yürüdüğü ulusal hedefe doğru daha önemli adımlar için başlangıç olacağına İnancını bil dirmiştir. Bundan sonra araştırma kurumu ikinc! başkanı öğretmen Âfet ayağa kalkarak irticalen bir söyler vermiştir. Bayan Âfet, Egelilerden ve köylülerden gör- dükleri güzel ve candan karşıla” mayı ve gösterilen kolaylıkları övdükten sonra demiştir ki: “Kurulumuzun, keyetimizin çok büyük ödevleri vardır. Ödevimiz bilhassa tarih Üzerinde olması itibariyle önemlidir. Biliyoruz ki, tarih her şey demektir. Her şey onun içindir. Onun içindir ki, biz tarih Üzerinde yaptığımız tetkik- ler arasında bugünün tarihini'de tetkik ediyoruz. Tetkik gezimize ilk başladığımız yer Anafartalar- dır. Anafartalar, yirmi yıllık bir tarihtir. Arası belki çok yakındır. Fakat, o kadar esaslı bir tarih ve varlığımızın o kadar ulusal bir damgasıdır. Değerli general tarafından ve- rilen izahat bizi çok heyecanlan- landırdı. Yirmi yılık tarihi bütün heyecanlariyle yaşadık. Binlerce yıllık tarihi safhalarla dolu olan Truvaya indik. Sonra Ege bölge #inde yaptığımız tetkikler bize daha büyük medeniyet eserlerini göstermiş oldu. Bunları görürken aklımdan şunlar geçiyordu. Bütün bunları yapanlar bugün Ozerle- rinde yaşıyan biz Türklerin ced- İerimizdi.. o Yani bununla şunu demek istiyorum ki, Anadolu o kadar tarihi bölgelerle ve bu börk geler o kadar taribi eserlerle do- ludur ki dünyanın hiç bir yerinde bu kadar tarih bölgeleriyle ve eserleriyle dolu yer yoktur dene- bilir, Ve biz bugün bu kadar büyük bir terih ve onun sayısız eserleri Üzerinde bulunuyoruz. Mem.eke- timiz bu kadar yüksek tarihsel En mlm ğa min mapmmpğlünlk emye izine iyiye Şİ eserlerle doludur. Dünyanın bü tün eski medeniyet eserleri bu bölgeler üzerindedir, ve bunların bizler meydana çıkarıyoruz. Bu- gün başkaları da bu eserleri mey- a çıkarmağa çalışıyor. Fakat bizler de bir taraftan çalışmağa ve onları meydana çıkarmağa mecburuz, Elen ve Roma devir lerinin, ne denirse densin, eser- leri hep buralarda yaşamış olan Türklerin medeniyetleri tarafından başarılmıştır. İsim değişikliği ola” bilir. Bu devir, siyasal bir hâkk miyetİn geçici bir devridir. Bizim ırkımızdan gelenlerin bazıları ban yerlerde asıl adlarını taşımamış» tır. Fakat, tetkikler gösteriyor ki, her hangi devir ve medeniyet ne olursa olsun, bu devirleri ve mes deniyetleri Türkler yaratmıştır. Bütün bu medeniyet eserlerini meydana çıkarmak ve korumak en büyük vazifedir. Bunun içla en büyüğümüzden aldığımız di- rektiflerie çalışıyoruz. Bunun için büyük uzmanlara ihtiyacımız vars dır. Şunu da söylemek isterim ki, tarih üyelerimizin hepsi canla baş- la çalışmaktadır. Asıl Türk tark hinin ana hatları üzerinde durmak istiyorum. Bugünkü rejimimizin olduğu gibi, medeni eserler tarl* hi artık şunun bunun, tarihi des mek değil, kültür tarihimiz de- mektir. Dünün tarihi içinde de biz Türkü bu cepheden aramak, Avrupanın bugüne kadar göster- diği şekilden başka şeklide tanı mak istiyoruz. Herhangi devirde olursa olsun, Türk dalma kıymet- N eserlerini esirgememiştir. Biz bunları nerede olursa olsun, bu- lup meydana çıkaracağız. Çıkan- ları ve çıkardıklarımızı saklamağa çalışacağız. Bunun sonucu olara da asıl tarihimizin ana hatları meydana çıkacaktır. Bu husus ta kurulunuzun vazifesi hakikaten büyük ve asildir. Hükümetten bu hutusuda gördüğümüz yardım bü- yüktür. Bilhassa en büyüğümüz ve hami şefimizin bize yaptığı yardım çok büyük ve en büyük- tür. En büyüğümüzün gösterdiği izler üzerinde yürüyoruz. ,, Söylev sürekli bir şekilde ak kışlanmış ve şölen sona ermiştir. | İstanbul Belediyesi İlânları | Senelik Anadoluhisarında set üstü sokağında Muhaşı sinan mektebi Kadıköyünde bağdat caddesinde 7 odalı Zübtü paşa mektebi muhammen Muvakkat kirası teminatı 34 2,10 60 4,50 Yukarda semti muvakkat teminatı ve senelik muhammen kira“ sı yazlı olan mahaller 936 senesi Mayıs sonuna kadar kiraya verilmek Üzere ayrı ayrı açık arttırmaya konulmuştur. Şartnamesi Levazım Müdürlüğünde görülür. Arttırmaya girmek isteyenler bi- zalarında gösterilen (muvakkat teminat makbuz veya mekt bile beraber 26/9/935 Perşembe günü saat 15 de daimi encümende bulunmalıdır. (İ.) “3415,