22 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

22 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

22 Eylâl SON POSTA Sayfa 9 Her baklı mahfuzdur. OSMANLISALTANATI GÖÇERKEN (Mütareke devrinin tarihi ) Yazan: Zigya Şakir No153 22 /9/35 Damat Ferit Paşa, Beklenmemesine Rağmen Nihayet Istanbula Dönmüştü Tam heyetin avdete hazır- landığı gün, bir hesap pusu- Tası göndermişler; bilhassa davet ettikleri bu misafirlerden onbeş günlük masrafın bedelini İstemiş- lerdi. Hiç bir murahhas heyetine yapılmayan bu muamele de, haka- retin ağırlığını arttırmakta İdi. Murahhaslardan Tevfik Paşa, bu çağır ve acı vaziyeti islâh ede- bilmek üÜmldi !le derhal heyetten ayrılmış, Londraya gitmişti. Ingi- tere hükümeti nezdinde siyasi te- şebbüslere girişecek, Klemansu- nun tokatından duyulan - acıyı hafifletmeye gayret edecekti. Bu halden en çok mütecesir olması lâzımgelen Damat Ferit Paşaya gelince — buradaki — hezimetinin Istanbuldaki vaziyetini ne dore- cede tehlikeye düşürdüğünü hle- setmiş; bu tehlikeyi bir müddet olsun uzaklaştırmak — ümidi ile lstahbula - Sadaret Kaymakam- hgma « şu garip telgrafi çek- mişti : — Aynen — ( Buradaki kısa müddet ika- metim esnasında, Sulh Konferansı He defalarca münasebatta bulun- dum, Müteaddit beyanatım; (Trak- yadan başlayarak Edirne — ve Istanbulun — müdafaasını — temin edebilecek bir hudut ile Asyâyi Osmanlaın şimalişarki hududuna kadar ahalisi Türkçe tekellüm eden — bütün — memlekeketlerin doğrudan doğruya zati bazreti padişahfnin hâkimiyeti altında kalması, ve ahalisi Arapça tekel- lüm eden memleketlerin - İşe, » Istanbuldan hareketimden evvel Meclisi Vükelâda verilen karar veçhile - muhtariyet! idareye nall olması esasına müstenit oldu. ( Şimdi konferans relsinden aldığım mektapta, müşarünlleyh; Osmanlı murahhas heyetine, Sulh Konferansında vukubulan beya- nattan dolayı teşekkür ettikten sonra, İşbu beyanatı lâyık olduğu veçhile ve tam bir itina ile nazarı dikkato aldığını; ve yalmız, hal ve mevkiln istilzam ettiği tetkikatı amika, az çok zamana mütevakkıf bulunduğunu beyan eylemektedir. ( Filkakika sulh konforansı, mesalli muazzamal salre ile gayet meşguldür. Bu halde, heyeti murahhasanın Fransada ikametini temdide sebep kalmamıştır. Zaten konferans — reisi — mektubunda, “taatliefkârın faldebahş olacağı zaman yeniden hülül edince; düvell müttefika, seri ve sehil bir neti- ceyi istihsal için en muvafık ola- cak vesall hakkında hükümeti Osmaniye ile yeniden irtibat tesls öeyliyecekti,, diye vadeyle- miştir. (Birkaç güne kadar murahhas heyeti azalarile birlikte Istanbula Mmüteveccihen haroket eyleyeceğim.)| 80 Haziran 10109 Damat Forit paşa bu telgrafı; tam, Klemansunun — mektubunu aldığı gün çekmişti. Önünde o acı mektup dururken; bu kadar yalan söylenmesi, hakikatin bu derece tahrif edilmesi; ancak damat Ferit paşaya mahsus olan garabet ve hakarete tahammülün derecesini göstermekte idi, Ferit paga, Mösyö Klemansu- nun kendisine gönderdiği mektu- bun mahrem kalacağını ümit etmişti. Halbuki, bu mektubun kendisine —vasıl olması Üzerin- den bir saat bile geçmeden bu mühim ve tarihi vesika, ajans ve matbuat gibi meşir vasıtalarile dünyanın dört köşesine yayılıver- mişti. Tabildir ki Istanbul da bunu öğrenmekte gecikmemişti. O anda bütün münevver vatanperverlerin kalbi acı bir tecssür altında ezi- mişti. Bu teessür derhal Istanbul hudutlarını aşmış, Anadolunun da her tarafına yayılmıştı. Bu hezimet karşısında artık Damat Ferit Paşanın kolay kolay Istanbula avdet edemiyeceğinden bahsediliyor; sulh konferansından zan ) da ikamet edeceğine dair kuvvetli bir şayla deveran edi- yordu. Fakat Damat Ferit paşa bü- tün bu babis ve şayıaları fi'len tekzip etmiş; yukarıdakl telgrafı göndermek cür'etini gösterdikten sonra nihayot temmuzun 14 Üncü pazartesi günü Istanbula gelmişti. En xziyade hayrete şayan olan nokta gurasıdır ki, Damat Ferii paşa — kendisini — karşılayanlara karşı pek büyük bir beşaşet göstermiİş; hattâ variyete acıya- rak teselli vermek İstiyen dost- larına : — Allah, Allah... Bu ümit- sizliğe sebep ne?.. Yoksa mahut « Tan » — gazetesinin — neşrettiği o düzme mektuba mı inan- dınız. (Arkası var) - -— ikinel bir davete İntizaren (Lo- Bugün : MELEK 'te CARY COOPER - CAROL LOMBARD tarafından oynanan Fransızca sözlü büyük film : HERŞEY SENİiN iÇiN Ayrıca - Paramount dünya haberleri: Habeş Imperatoru sulha dua ediyor ; Belçika kraliçesinin cenazesi v. s... Bugün: iP E K sinemasında Kahkahalarla güldürcok Franmzca sözlü film. DERTSiZ ARKADAŞLAR Oynıiyanlar : LOREL ve HARD DIKKAT: Geçen hafta filmi görmiyen müyşterilerimizin arzusu Üüzorine, fevkalâde beğenilen I'SPANYOL DANSÖZÜ filmi bu hafta programa ilâve edilmiştir. Ayrıca : Paramount dünya haberleri -Haboeş İmperatoru sulha dua ediyor - Belçika Kraliçesinin cenazesi vesaire. Düşkünler evine lâzım olan 187 türlü ilâç açık konulmuştur. Bu ilâçların hepsine 1300 lira değer biçilmiştir. Şart- name voe ilâçların listesi levazım müdürlüğünde görülür. Eksiltmeye girmek İsteyenler 2490 No. lı arttırma ve eksiltme kanununda ya- zılı vesika ve 98 liralık muvakkat teminat makbuz veya mektubile beraber 3/10/935 Perşembe günü saat 15 de daim? encümende ekelltmeye bulunmalıdır. — (B.) *45642,, x» » Karaağaç mücssesatı dahilinde olup müddeti bitmek üzere olan paça ve İşkembe temizleme mahallinin yeniden 3 sene müd- detle bir müteahhide ihalesi kararlaştırılmıştır. Tarife mucibince alınmakta olan belediye hissesi aynen alınmak ve ayrıca senevi 2500 lira bedeli icar verilmek şartile paça ve işkembelerin temiz- lTenmesi için müteahhidin mal sahiplerinden alacağı temizleme Üc- reti Özerinden ve kapalı xarfla eksiltmeye konulmuştur. Eksiltme 23/9/935 Pazartesi günü saat 16 da yapılacaktır. İstekliler şartna- meyi parasız olarak levazım müdürlüğünden alabilirler, Eksiltmeye girmek için 562 lira 50 kuruşluk teminat makbuz veya mektubile teklif mektubunu havl zarflarını yukarda yazılı günde saat 15 de daimi encümene verilimelidir. *5343,, « * Örnegine göre Şehir Tiyatrosu için bastırılacak olan 28 bin tane mecmua açık eksiltmeye konulmuştar, Bu mecmuaların beher bin tanesine 37 buçuk İlra flat tahmin olunmuştur. Şartnamesi Levazım müdürlüğünde görülür. Eksiltmeye girmek isteyen'er 2490 No, h arttırma ve eksiltme kanununda yazılı vesika ve 79 liralık eğreti güven makbuz veya mektubile beraber 2/10/935 Çarşamba günü saat 15 de dalmi encümende buluumalıdır. - (B.) “5687,, # y & Konservatavar yatı kısmı için 31/5/936 tarihine kadar lâzım olan 800 kilo sade yağ açık eksiltmeye konulmuştur. Bir kile sade yağa 80 kuruş fiat tahmin olunmuştur. Şartnamesi levanım müdür- lüğünde görülür. Eksiltmeye girmek isteyenler 2490 No, lı arttırma ve eksiltme kanununda yazılı vesika ve 48 liralık muvakkat temi- mat makbuz voya mektubile beraber 30/9/935 pazartesi günü saat 15 de daimi encümende bulunmalıdır. *5561) Dost Yunan Denizcileri Şerefine Şölenler Verildi Yunan Hava Filosu Da Törenle Karşılandı aa açi Dün gelen dost Yunan hava filosuna mensup Iki hyyır._ Büyükdere koyunda Sayın — misafirlerimiz. Yunan deniz filosu kumanda heyeti, sü- bay ve eratları, dün müzelori, şeh- rin görülmiye ve gezilmiye değer yerlerini germişlerdir.. Kumanda heyeti saat 14,30 da emirlerine tahsis edilen Akay vapurile Hey- beliadadaki deniz harp mektebine gitmişler, orada törenle karşılan- mışlardır. Mektep gezildikten son- ra konuklara bir çay şöleni veri- miştir. Bu şölende karşılıklı söy- levlerden ve dostluk gösterilerin- den sonra Boğarziçinde çok güzel ve neş'eli bir gezinti yapılmıştır. Gece Türk filosu amiral tara- fından Yat Kulüpte misafir ami- ra| şerefine parlak bir şölen ve- rilmiş, bu şölende de dostluk gösterileri yapılmıştır. Yunan Hava filosu da dün sa- at 11 de şehrimiz semasında görü'müştür. Filo Çanakkaleden kalkmış, Yeşilköy — açıklarında Türk Hava filosu tarafından kar- şilanmış, Büyükdereye — kadar getirilmiştir. Buyükdere Üzerine konuklarımızın diliyle hoş geldi- biz yazılı bir tak kurulmuştur. Konuklar hazırlanan otomobiller- le Istanbula getirilerek Perapalasta hazırlanan dairelerine yerleştiril- miş erdir.. Bir. müddet isli- rahattan sonra İl ve Şarbaylığa kara, deniz vethava kamutanlık- larına resmi ziyaretlerini yapmış- lar, öğleden sonra da hava ku- rumu tarafından Perapalasta şe- reflerine verilen ziyafette bulun- muşlardır. Yarın akşam Türk Hava Kurumu tarafından Perapalâsta şereflerine bir şölem verilecektir. Romanya Tayyareleri Ankaraya Gelecekler Bükreş, 21 ( A.A.) — Kumam- dör uçakçı Negresko'nun kuman- dasında yedi süel uçak 26 eylük- de resmen Ankarayı ziyaret ede- cektir. Bu ziyaret, Türk uçakcı- larının geçen sene Bükreşe yap- tıkları ziyarete cevaptır. Roman- yalı uçakcılar Türkiye Cümhuri- | yeti merkez.nde iki gün kalacak- lardır. —— remn eet a enamanemmieeraeecai Hem Ret Hem Pazarlık Mı! Roma, 21 (ALA) — Havas ajansından: İtalyanın Beşler komis tesi önergelerini reddetmesi ha« kiki biz heyecanla karşılanmıştırj Dün Musolini Fransa elçisila ve Suviç'de İngilttere ve Japonya elçilerile görüşmüş olduğundak İtalyan kabinesi işi bilerek kara« rında yeni diplomatik - girişilerelg geniş bir pay b rakmak istemiştir. Çünkü Italya önergelerine içit reddettiğini bildirmekle yeni gays retlerin hangi şartlar ile bir sonuca — varabileceğini dolayısile anlatmış oluyor. Habeşistan Komitenin ! Teklifini Kabul Etti Adisababa, 21 ( A.A ) — Has beşistanın prensip itibarile Beşler önergelerini kabul edeceği bildi- riliyor. Hükümet, Italyanın vesila ittihaz edebileceği her türlü hâdi« seden sakınmaktadır. Itaiya Habeş İle Dost! Adisababa, 21 (A.A) — Habes gistanın ulusal maskal bayrami bugün başlamıştır. Herkesin derin hayreti içinde törene ilk gelen elçi Italya Elçisi Kont Vinci olmuştur. İtalyan elçiliğinin bütün işyarları da beraberinde idi. Ingilizler Red Cevabını Kati Görmüyorlar Cenevre 21 ( A.A. ) — Havas ajansının İngiliz — çevenlerinden aldığı habere göre İngilizler Itab yanın ret cevabı Üzerine konsey«, den hemen paktın tatbikini istee meyi düşünmüşlerse de bu ceva« bın kat'i ve nihat bir ret mahl- yetinde olmadığını görerek vaz di. ee VAPURCULUK TÜRK ANONİM ŞİRKETİ ISTANBUL ACENTALIĞI Liman Han, Telefonı 22923 TRABZON YOLU AKSU Vapuru 24 Eylül SALI günü saat 20 de Rizeye