25 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

25 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Na M Yazı çok olduğu için bugün konamadı. p Hazırlıkları Aldı Yürüdü ( Bıştarafı 1 ihci yüzde ) harp tayyaresi uçmuş ve Adalar denizi istikametine doğru gitmiş- lerdir. ltalyanın Kanal Masrafları Londra, 24 ( Özel ) — İtalya hükümeti şimdiye kadar Süveyş kana'ından geçen askeri nakliye gemileri için 480,000 Ingiliz lirası miktarında kanal resmi vermiştir. Portsaide gelen İngilirz sey- yahları, lya Himanlarında çok fena muameleye maruz kaldıkla- rımı söylemektedirler. Londra, 24 (A. A. ) — Port- saitten - bildirildiğine — göre, 20 Eylülden beri Süveyş kanalından 6035 Italyan askeri, — 4221 ton harp gereçi ve 8418 ton mahru- kat geçmiştir. Trablusta İtalyanlar Asker Topluyorlar Londra, 24 (A. A.) — Kahi- reden bildirildiğine göre İtalyan- lar Sibiryada, Doğu Afrikasında hizmet etmek Üzere yerli asker toplamaya devam — etmektedir. Her bölge hükümet emrine belli sayıda sağlam adam vermek mec- buriyetindedir. Italyanlar bu su- retle Z0 bin kişilik bir kuvvet toplıyacaklarını umuyorlar. Yenli Halyan Sevkiyatı Napoli, 24 (A. A.) — Dün Afrikaya 2,000 — nefer hareket etmiştir. Gelecek dört gün için- de Napoli — limanından 17 gemi kalkacaktır. Yeni Malta Kumandanı Londra, 24 (A. A.) — Gene- ral Mak Kellok Maltaya gelmiş- tir. ve garnizon — komutanlığını üzerine almıştır. Eski komu: tan General Folkner daha bir müddet için Maltada kalacaktır. Yemen Başkumandanı Habeşte Londra, 24 (Özel) — Yemen orduları başkumandanı — Tevfik Bey Hudeydeden Adene muvas- salet etmiş ve Adisababaya git- mek üzere hemen Cilbutiye ha- reket etmiştir, İsviçre - İtalyan Hududunda Seferberlik Cenevreden Londra gazetele- rine bildiriliyor: İsviçre hükümeti Italya hududuna mücavir olan Teosen fantonunda kısmi sefer- berlik ilân etmiştir, Fransız Somallsine askoer Sevki Paris, 24 (Özel) — Senegal askerlerinden mürekkep iki alay Fransız somalisindeki kıtaatı tak- viye etmek Üzere bu bafta zar- fında Marsilyadan Cibutiye mü- ket edecektir. , Çerez Kabilinden " Oyalamak Lâzım ! Bundan otuzbeş, kırk yıl - evvelisi- ne iıliyıcıya kadar, İstanbulun en meşbur Operatörü bir doktor Kan- bur oğlu Paşa vardı. Zamana göre, ustalığı ve bilgisi çok ileri idi. Doktorlurumuzın içinde yaşları elli; gın olanlar kendisik Di hatırlarlar. Kanbur oğlu birtakım ukalâ hasta sahiplerinin kendi işine müdahale etmelerine fona halde kızardı. Bir yün, kendisini, ölüm halinde bir hastanın yanına çağırmışlardı. Fon, bu hastanın derhal ameliyat edilmesini icap ettiriyordu. Binde bir kurtulması ihtimalini gözönünde tutan doktor kollarını sivadı, ame- liyata hazırlanıyordu. Hastanın en yakını olan biri, sordur — Doktor! Hastamız acaba kur- tulur mu ? — Bence şüphelidir. — O halde, ameliyat edip te wtırap çektirmekte ne mana var? Kanbur oğlunun. tepı — Ne yapalım, hastaya, uluorta ümidimizi mizl söyleyemeyiz yat Biraz © Tamak İüzim | Tıflı Siyaset Âlemt | L 5 t Zama & SON DAKİKA - fTELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ Uluslar Kurumu Konseyi Dağılıyor Harp Kat'ileşiyor, Fakat İn- giltere Tarafından italyaya Dostluk Teminatı Verildi Paris, 24 (A. A.) — Beşler ko- nin işi devretmesi, uzlaşma İşinin tam bir akamete uğradığı- na delil sayılmaktadır. Gazeteler, konseyin, müsaadekâr — davran- makta, komite kadar ileri gitmi- yeceğini tahmin ve durumu çok fena telâkki etmektedirlar. biraz tesolli verecek nokta, İngiliz elçi- sinin İtalya Hariciye müsteşarı Süviç'i ve Musoliniyi ziyaretinden sonra, İtalyan - Ingiliz münasebet- lerindeki gerginliğin hafiflemiş ol- masıdır. Harp Kat'ileşiyor Jurnol diyor ki: *“Uzlaşma kesin olarak suya düşmüştür. Fakat işin en tehlikeli tarafı, görüşmek için mevcut olan bir fırsatın kaçırılmakta oluşadur. En büyük uzlaşma hamlelerini yapmış olanlar bile, daha uzağa gidemlyeceklerini idrak ediyor gibi görünmektedirler.,, Pöti Parizyon şunları yazıyor 1 “ Uluslar sosyetesinin uzlaştır« ma ödevi bitmiş telâkki edilebilir.,, Konsey Dağılıyor Bu gazeteye göre Konseyin, Cenevrede müşahitler bırakarak toplantılarını sonraya bırakması müuhtemel görünmektedir. Bu mü- şahitler, lüzumu halinde, evvelden çağırma lüzumu hissedilmeksizin derhal toplantı yapmak imkânını vereceklerdir. İngiliz - İtalyan anlaşması, Ce- nevre çevenlerinde hüküm &süren müteessir havayı gidermiştir. Ümit Kalmadı Maten, şu fikri yürütüyor ? * Görüşmelerle geçen Üç uzun hafta tam bir muvaffakiyetsizlik le sonuçlanmıştır. Konseyin, mu- hasamatın başlamasını beklemek üzere toplantılarını sonraya bırak- ması muhtemeldir. Memnuniyetle kaydetmeliyiz ki, İngiliz çevenleri Fransız ve Ingiliz mümessillerinin sıkı iş birliğine devam etmeğe hazır olduklarını söylemişlerdir. Eko dö Pari gazetesi de di- yor ki: * Cönevrede hemen herkes bir uzlaşma umudunu kaybetmiş gibidir. ,, Habeş Soferberliği Londra, 24 (A.A) — Deyli Meyl gazetesinin Adisababa özel aytarı, dün İmparator tarefından imza edilmiş olan genel seferber- lik emrinin, yağmur mevsiminin sonunda ( Bayranan maskal ) şen- liklesinde yahut hemen bunlardan sonra ilân edilmesi ihtimali oldu- ğunu haber vermektedir. imparator Sarayında Tsplantılar Adisababa, 24 (A.A) — Resmi çevenler, Beşler komitesinin tek- Hiflerine cevap olarak İtalya tara- fından yapılan - teklifleri - kabul edilmiyecek mahiyette saymakta- dırlar. Habeşistan'n Eritreyi Italyan Somalisine bağlamak özere, bir toprak parçası vermekten imtina edeceği ,söylenmektedir. Habeşls- tan, silâhlarını bırakmaktan da imtina edecektir. Beşler Komitesi Raporunu Hazırladı Cenevre, 24 (A. A.) — Bu sa- bah toplanan Beş'er komitesi kon- seye vereceği raporu saat 12/30 da tesbit etmiştir. İngilizler de Hazırlanıyor Cebelüttarik, 24 ( A. A, ) — Bir İngiliz vapuru 150 hava sübayı karaya çıkarmıştır. Bir Mısır Prensi Habeşistan Hizmetine Girdi lakenderiye. 24 ( AA )— Ha- beş İmparatoru, şimdiki Mısır hanedanından Prens Ismall Da- vud'un — Habeşistan'da - çalışmak için yaplığı müracaati kabul etmiştir. Prons yakında Adisababaya gidecektir. * * * İtalya, Bizden 60 Bin Ton Kömür Satın Aldı Ankara, 25 (Özel) — Italyanın kömür 60 bin tonu aşmıştır. Ağustos ayı İçinde bizden aldığı Bu senenin ikinci kânununda bumiktar yalnız 9 bin tondu. Kömür- lerimizin Italyan limanlarına ucuzca nakli imkânı bulunduğu takdirde bu miktarın ayda 100 bin tonu aşacağı bildirilmektedir. #& * Italya, Büyük Petrol Depoları Vücuda Getiriyor Italyanların Musul petrollerini kontrol edecek kadar hlsse senedine sahip olduklarını dünkü nüshamızda yazmıştık, Son gelen haberlere göre Italya hükümeti bu fırsattan istifade etmek için ve Italyan deniz kuvvetlerine mahsus petrol depoları vücude ge- tirmek maksadile bahriye bütçesinden 5,5 milyon İngiliz lirası tefrik etmiştir. Bu para altı sena zarfında sarfedilecektir. Depoların nerede Fyapılacağı ve paranın ne suretle sarfedileceği malüm değilse de bu- nun kısmı Azamının Musul petrol sahalarının inkişafına tahsis edileceği tahmin edilmektedir. Gelen Haberler : Bu Sabah En Son Cenevrede Yeni Bir Ko- mite Kurulacak ( Baştarağı 1 inci"yüzda ) sinin kararına — karşı neşrettiği tebligin son cümlesinde — gizli, kapah bazı tehditler vardır. İngiliz Siyaseti Londra,25(A.A.)— Ingilterenin takip ndeceği siyasa hakkında dünkü kabine toplantısında hiçbir karar verilmemiştir. Cenevrede Diş Bakanı Samuel Hoar ile Eden tarafından İngiltere namına öne sürülmüş olan fikirler kabinede tasvip edilmiştir. Riket'in Imtiyaz Vesikalarını Mısır Nazırı tanzim Etmiş! Kahire, 25 (A.A.) — Sabık nazırlardan Tevfik Paşa, Habe- şistanda Riket'e verilen İmtiyaz vesikalarının kendisi tarafından tanzim edilmiş olduğunu söyle- miştir. Bir Ingiliz torpltosu Portsait, 25 (A.A)— Akdeniz filosunun üçüncü filotillasına men- sup “ Aşates,, torpito muhribi buraya gelmiştir. Fransız Askerleri Habeşistan'da Adisababa, 25 (A.A.) — Ha- beşistan hükümetinin, Adisababa - Cibuti demiryolunu muhafaza için bir bölük Fransız askerinin ge- ettiği bildiriliyor. Yemeı ” Habeşistanda Adisababa, 25 (A.A.) — İme perator, Habeşte oturan Yemen- lilerden bir heyeti kabul etmiş- tir. Yemenliler, Habeşiştanın ko- runması İçin kanlarını akıtmıya hazır olduklarını bildirmişlerdir. Bir Hapishane Açildı! Adisababa, 25 (A.A.) — Bu- rada Amerikan tipinde son sistem bir hapishane, İmparatorun hu- zurile açılmıştır. Hastalanmışlar Napoli, 25 (A.A.) — Bir has- tane gemisi Doğu Afrikasından buraya 100 hasta getirmi R “Maks Bear Mağ- lüp Oldu! Dördüncü Ravuntta Nakavt Edildi Nevyork 25 (A.A.) — Boksör Joe Lui dördüncü ravuntta dün- ya boks şampiyonu Maks Bearı nakavt etmek suretile mag'üp etmiştir. Fransız Süel Heyeti Tahrana gidecek olan Fransız süel heyetine mensup binbaşı For divan da bu sa- şehrimize gelmiş- lerdir. Bir generalın başkanlığın- da. bulunan heyet bu akşam İrana hareket edecektir. Romanyadan Yeni Göç- men Geliyor Romanyadan gelecek — olan ikinci parti 30000 göçmenin bu- günlerde memleketimize - nakline başlanacaktır. Bunlardan beş bini köstenceye İnmişlerdir. Bu göç- menler ilk Teşrin sonuna kadar yerleştirilmiş olacaktır. ğ b5k Eyâ! 2 | Ankaradan Ka ' . Doğu İllerinde Feşki'ât Yeniden Dört Vilâyet Daha Kurulacak Ankara, 25 (Özel) — Öğrem diğime göre doğu illerinde yeni: den- dört vilâyet kurulacaktır. Şehrimizde — bulunan - Birinci Genel Müfettiş Â-'din Özmen vekâletler.c bu husus etrafında temaslarda bulunmaktadır. j Elâziz ve Diyarıbekirdeki na- hiyelerin birçoğu kazaya tahvil! edilecektir. Üzüm, Incir Günü Ankara, 24 — Türkofis, mem- lekette üzüm, iİncir istihlâkini arttırmak için tasarruf haftasi içinde bir üzüm incir günd İhda- sına karar vermiştir. 4 Yeni Bir Maden Ocağı İşletilecek Ankara, 25 (Özel)E— Devlet, Kara vilâyetinin Kole kazası mer- kezine yakın olan Koşar nahiye- sindeki maden ocağını işletmeya karar vermiştir. Bu ocağın İşle- tilmesi suretile Kole ve Sarı» orman ormanlarının tahrip edik: mekten kurtarılmasını Başbakan Ismet İnönü emretmiştir. Beş Senelik Spor - Programı Ankara, 24 — Beş senelik bir spor programı yapmak Üzere, spor ittifakı 1ı|kını Azizin baş- kanlığı altında bir komisyoan toplandı ve tetkiklerine başladı. Türk Ve Yunan Halılar: Ankara, 25 (Özel) — Yunar nistanın halı ofisi reis — İzmire gelmiştir. Yunan hükümeti Türk - Yunan halılarının bir oflsi vasıtae sile ve ayni firmalarla satışa çıkarılmasını istemektedir. Adanada Bir Kuyuda Insan Kemikleri Bulundu Adanada kunduracı Mehmet adında birinin evinde kuyu temiz- lenirken bir erkek cesedine alt kemikler bulunmuştur. Bunun, yıllarca önce işlenmiş bir einayet mahsulü olduğu ne- ticesine varılmış Ve tahkikata başlanmıştır. Yine Adanada sekiz aydan beri kaçak olan Efe Hüseyin ve oğlu Osman adlarında iki cinayet suçlusu ele geçmiştir. Japon Donanması Sovyet Sularına Saldıracakmış ! Moskova, 23 (A. A. Tas) — Kabarovsk'dan alınan haberlere göre, Japon - Mançu makamları Sungari'de süel filotilla gemilerini eylül sonunda Kabarovsk yanında -Kazakeviç kanalını bir tarafa bı- rakarak Sovyet Rusyanın iç sula- rından geçirmek niyetini besle- mektedir. y Alınan malümata göre, bu plân Japon süel makamları arasında büyük aytışmalara sebep olmuş- tur. İhtiyatlı olanlar Sovyet Rus- yanım kendi İç sularına bu süret- | le saldırılmasına — hiçbir. suretle razı olmıyacağını müteaddit slya- sal notlarla bildirdiğini hatırlatmıf lar ve yapılacak olan bu işin risk lerini anlatmışlardır. Fakat yine planın tatbikini önleyememişler dir. Sonbaharın niba etlerne doğ ru yapılacak olan bu geçişin Sov yet makamlarını gafil avlıyacağı sanılmaktadır. Isveç Kralı Yaralandı Istokholm, 25 (A.A.) — İsveç Kıralı attan düşerek sol elinden hafifçe yaralanmıştır.