7 Ekim 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

7 Ekim 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

T Birinci Teşrin Tem Nüfusun Ve Nüfus Sayımının Önemlilikleri Server İskit Matbuat Umum Müdürlüğünde Bugün belli olan şudur ki; her mil- let, kendi varlığını koruyabilmek, öte- kinden daha üstün olabilmek için sa- yıca da çok olmak gerekliğini anlamış- tır, bunu teşvik etmek de ve bu ideal için uğraşmaktadır. Şimdi, görülüyor ki mevcudiyetlerini muhafaza bahsinde nüfus meselesi en başta gelenidir. İş böyle iken, bu kadar önemli bir kuvvetin kemiyet ve keyfiyet — iti- batile hesab ve tutarının her yönden açıkça bilinmesi de en önemli iş de- Bil midir? Bir milletin kendi benliğini tanima- si ve bir devletin yurdunu iyi idare edebilmesi için bütün kuvvet ve kud- retini bilmesi lâzımdır ki onlara bü- İ tün bunları ancak istatistik anlatır. İs- tatistik, hâdiselerin ve mevzuların bir Nevi bütçesi ve onların röntken, baro- metrosu ve aynası olduğu gibi, hem takibi susturucu kuvvetli bir vasıtası, hem de bir millt müdafaa silâhıdır. O, tahminlere yer vermiyen, apaçık bir sözdür. Ayni zamanda bu açıklığı ile de sonuçlara ilmi bir kiymet verir. Şimdi bizim de insan kuvvetimizi anlamak için tekrar istatistiğin yardı- mını istiyeceğimiz zaman geldi. Yurdumuzda ilk ve ilm? nüfus sa- yamı bin dokuz yüz yirmi yedi yılında yapılmıştı, ondanberi sekiz yıl geçti. Cümhuriyetin bu ferahlı sekiz yılında gok arttığımızı bazı yerlerde yaptığı- mıiz deneme sayımlarından — anladık. Şu halde, şimdi önümüzdeki ilk teşrin nî'ında yapacağımız sayım sonucu es- kisine göre daha çok tutar gösterece- ğinden bizi sevindirecektir. Yapacağımız bu son sayımda da kaç kişi olduğumuz biç yanlışsız or- taya çıkacağı gibi, bu tutarın kadınla- n erkekleri, çocukları ve bunların yağş- ları, ana lisanları, dinleri, okuyup yaz- ma bilen ve bilmiyenleri, evli, bekâr, dul olanları, meslekleri ve san'atları, hatta sakat ve sağlam olanları ve daha birçok yönden özellikleri de anlaşıla- caktır. İstatistik medent insanlarin işidir. Şimdiye kadar biz bunda erginliğimizi gösterdik, bu kez de elbirliği ile çalı- şarak ve sayım günü gösterilecek yol- larda giderek bu sayımın kolayca ya- pılmasına ve İstatistiklerin doğru tu- tulmasına yardım edelim, - * Yaramazlık Yaparken Yaralandı Kumkapıda 13 yaşında Nobar, elinde bir şarap şişesile yoldan goçeılıııı gazete bayil Karebet ile alay etmiş, Karebet de kendi- sini kovalamiya başlayınca yere düşererek - elindeki! #şe ile kar- nından yaral Gi PAZARTESİ Har İN 7 4 CITEŞRİN 935 155 —— ——— Arabi 1354 | — Rümt 1351 — ? Recep Eylâl 24 Evkar Güneş T N He |61s Telıdi | DD 82 |15 10)| imslk İ10 39 ün milletlerin | T DAH Hasta için her geçen gün bir yıl kadar uzun görünür, © muayyen bir müddet soura yataktan çıkacağım, hayat içine gireceğini, insanlar arasına karışacağını umar. Pen- ceresinden seyrettiği güsel hakikat onu bir an avutabilir. Fakat gözü daima yanındaki takvimdedir. Yaprakları hep birden yırtmak ve kurtuluş günüce bir anda varmak İster. Ruhları hasta olanlar, yahut bir felâkette yere serilen. Sayfa 3 İLİ HABERLER Son Tetkik!er Ve Verilen Kararlar Şarkta Zengin Bir Zeytin Mıntakası Vücut Buluyor Sayısı Altmış Milyonu Bulan Ağaç- lardan İstifade Edilecek Haber aldığımıza göre, Başba- kan İsmet İnönü ve Tarım Baka» mının Doğu yolculuklarında göze çarpan ve şimdiye kadar İşlen- memiş olan memleketin — tabil servetlerinin İşler — bir vaziyete getirilmesi için yapılan tetkikler arasında önemli İşlerden birl ola- rak Kilis - Antep - Birecik - Nizip gibi çok geniş — bir havza içine yapılmış olan ve sayıları 50 - 60 mllyonu bulan bakımsız — zeytin ağacının İslah edilerek istifade edilir bir hale konulması İşl vardır. Bu hususta yapılan tbtkiklere ve hazırlanan — raporlara göre, buralardaki ağaç miktarı bugün Marmara, Aydın, Karadeniz gibi zeytin yetiştiren mıntakalarımız- daki ağaç miktarmın altı mislin- den fazladır. Mütehassısların tet- kikleri, buralardaki zeytinlerin et kısmının çekirdek kısmına göre dahâ çok ve en İyi) zeytin evmafı -olan yüzde 65 e yanaştığı netl- cosine varmıştır. Ziraat — mütehassısları, - sayısı 60 milyona yaklaşan bu ağaçların on yıl içinde ve plânlı bir çalış- ma İle tamamen islah edilebile- ceğini ileri sürmektedirler. Bugün bakımsızlıktan koruluk — haline gelen ve âdeta zeytin ormanları şeklini alan ağaçlar, mıntakalara ayrılacak ve mütehassısların tayin beş dakika işe göç başlanıldığı Üçüncüsünde ise işten el imza alınır. İSTER İNAN Kortal Çimento fabrikasında çalışan hir işçi anlatıyor: N F.L,ıE. dahilinde çalışan bilumum işçilerâ tatbik dil di tlerinden beş en, azami on Sam l D LAĞ an birinci defa üç gün işsiz bırakılır, İklıeiıınd;ıııî yevmiyesi kesilir Bir işçi ufak bir hatasından dolayı bilâitiraz ve mazerat fabrikadan kovulur, işlerin azalmasından veya havaların şiddetli soğumasından dolayı fabrika iki Gç ay kadar çalışmaz. Bu stop osnasında makind İşçilerin- den fabrikada biçbir hak ve bukukları olmadığına dair İSTER İNAN İSTER edeceği — ilmi şekilde islahlarına girlşilecektir. Balkanlardan gelecek göçmen: ler arasında zeytin ve zeytinyağ- cılık Üzerinde İhtisas sahibi olan- ların bu mıntakaya — yerleştiril- mesi düşünülmektedir. Antalya - Kurkuteli - Alâlye Gsahili üzerin- deki ikinci zeytin mıntakası ola- rak islah edilecek olan Akdeniz sabili (Fırat havzası) ismiul alan bu kısım da teknik bir zeytin ve zeytin yağcılığın ve zeytin yağile alâkası olan sanaylin inkişafı im- kân içine girmiş olacaktır. Alemdar Nahiye Müdürlüğü Eski Harap Binadan Artık Kurtuluyor Alemdar nahiye —merkezinin bulunduğu eski zaptiye nezareti binası harap ve sıhhat bakımın- dan çok fenadır. Bunun için bu binanın yıkılması, yerinin de sa- tılması kararlaştırılmıştır. Müvasip bir bina yaptırılıncıya kadar Alem- dar nahiye müdürlüğü Ayasofyada eski Talât Paşa konağı yanındaki ahşap binaya taşınacaktır, Bu binayı İşgal eden kiracılara | binayı boşaltmaları için tebligat yapılmıştır. İSTER toz içerisinde orda ler de bu hastalar gibidir. Oolar için de günler, yıllar kadar tzundur ve bu uzun yılları katetmek için kuvvet ve küdrot toplamıya çalışırlar. Fakat gerek birincide, gerek ikinolde bizi selâmete gı- karacak olan yegâne kuvvet ümit ve azimdir, kaybettiğimiz gün ne yataktan kalkabiliriz, ne düştüğümüz felâketten kurtulabiliriz. ümidimizi Şoför Cemiyetinde Yeni Seçim Şoförler Cemiyeti, — dağılan idare heyeli yerine gelecek Per- şembea günü yeni idare heyetini seçecektir. Evvelkli akşam ceml- yette bütün taksi — yerlerinden gönderilen birer murahhasın İşti- rakile bir toplantı — yapılmıştır. Bu toplantıda eski idare heyeti uzun uzadıya tenkit edilmiş, bir çok münakaşalar olmuş, neticede yeni yapılacak — seçimin bütün şoförlerin isteğine uygun olması için yeni namzet — İistesine eski Idare heyetinden hiçbirisinin adı yazılmaması kararlaştırılmıştır. Yeni idare heyeti seçildikten sonra, cemiyetin bütün hesapları tasfiye edilecek ve cemiyet yeni kurulmuş gibi bütün — hesap ve muamelelere yeni baştan başla- nacaktır. Maliye İcralarında Yeni İstanbuj maliye teşkilAtı kanununa göre, İcra memurlarının hukuk mezunu olmaları lâzımdır. Tcra işl zor olduğu için hukuk mezunları bu memuriyetl kabul etmemektedirler. Teşkilât kuru- lahdanberi Üsküdarda dört ve diğer bölgelerde de 7-8 İcra memurluğu hâlâ açıktır. Halbuki dera memurlarına (40) lira kadar asl! maaş verilmektedir. Nüfus Sayımı Gününde Nüfus sayımı gününde çalış- maları zarüri olan mücsseseler mensuplarına vesikalar verilmek- tedir. Ellerinde böyle vesikalar bulunanlar, sayım günü işlerinin başlarına gidebileceklerdir. İNANMA! Sıihhate gelince: Sıhhatın yerinde olmadığı apaşikârdır. Fabrikanın ne yemekhanesi ne lokantası ve ne de ban- yoları vardır. Ameleler öğle yemeğini yüzleri gözleri burda yorler. Akşam olunca da yine bu şeklide evlerine giderler. Bir amelenin kafası gözü yorulmadıkça veya buna benzer bir hal vukubulmu« dıkça fabrika doktoru ne muayene eder, ne rapor verir. nede ilâç tavaiye edar. Son zamanlarda makine azaltmağa çalışıyorlar. Bu is& az işçiyle çok iş yapmak işçilerinin miktarını da #iyasasının mahsulüdür.,, INANMA! Sözün Kısası Bedevi Topu Olurduk.. Ek- Ta Dünyanın gözleri, bugünlerde, Ha- beşistandan başka hiçbir şey görmü- yor. Her şeyden fazla, daima kavga- İya, kun dökülmesine teşne olan insan- |İbk bütün manevi varlığını, duygula- İrım, düşüncelerini doğru Afrikaya ta- şımış, onları Adisababa sokaklarında, Harrar çöllerinde, Ogaden dağların- da, Eritre kıyılarında gezdirip duru- yor. «Sürüden ayrılanı kurt kaparmış» diye bir lâf vardır. Bu lâfa uyarak, ben de son zamanlarda, fikren oralara sık sık gidip geliyorum. Bu münascebetle yeni bir şey öğren- dim: Habeşistanda, borcunu ödemi- yenleri, alacaklısı her kimse onunla beraber ayni zincire vururlar, borç ö- deninciye, yahud ki alacaklı alacağın- dan vaz geçinciye kadar bu vaziyette bırakırlarmış. Bu tuhaf cezanın hikmetini anlıyan varsa beri gelsin! Borçlu, taahhüdünü ifa etmemesinden dolayı haydi ceza görsün! Alacaklının ne suçu var?.. Zahir, o da, batakçıya para kaptır - mak enayiliğinin cezasını çekiyor o- lacak. Her halde düşündüm de, şayet bu cezayı burada da tatbika kalkışacak olsak, bizi bağlamağa, zincir, filân da yetmiyeceğinden, hep birden, bedevi topu olurduk. Ve çok korkarım ki, İtalyan - Habeş harbi sürüp gider ve hele Avrupaya da sıçrıyacak — olursa, birkaç yıl sonra, bütün insanları, Manş |kıyılarından Hindistan hududlarına kadar biribirlerine simsikı kösteklen- miş göreceğiz. Onun için, bu Habeş âdetinin biz- lere de sirayet etmemesini can ve gö- nülden dilerim. İlâçlara Bandrol Yapıştırılacak Fakat Bu Bandrollar He- nüz Hazır Değilidir Evvelce çıkan bir kanun mu- cibince, gerek iİçeride yapılan ve gerekse hariçten getirilen tıbbi müstahzarattan bir resim alınması icap ediyordu. Kanun bu resmin bir nizamname yapıldıktan sonra alınmasını emrediyordu. Nizam- name şimdiyo kadar hazırlanma- dığı için bu resim de tahsil edi- lemiyordu. Sıhhat Bakanlığı ni- zamnemeyl hazırlamış ve 23 Ey- lülden 23 birinel Teşrine kadar her türlü müstahzarata, cinsine ve kıymetine göre (1), (2), (3) ve (5) kuruşluk bandrollar yapıştıe mlması lâzım geldiğini de resmt gazete ile ilân etmiştir. Müddetin bitmesine (17) gün kalmıştır. Mal müdürlüklerine, Vilâyet defter- darlıklarına eczacılar müracaant ederek tıbbi müstahzaratın kanu- nuna — göre bandrollanmalarını istemişlerdir. Halbuki henüz ban- drollar hııtırılmımîılır. Dün h- mirden alâkadar mlülesseseye ge- len bir telgrafta (100) bin bane drol İstenmiştir. Sağlık ve Finans Bakanlıkları vakit dar oludğu ve müracaatlar da | çoğaldığı için Darphane ve Damga matbaasına yeni tıbbi bandrollar sipariş et- mişlerdir. Matbaa gece ve gündüz fasılasız olarak — bandrol yetiş- tirmeye — çalışacak ve çıkacak bandrolları da hemen vilâyetlere gönderecektir. Müddeti — içinde bandrollanmıyan cezalardan beş kat ceza alınacağı için bancirolla- rın bir an evvel yetiştirilmesi icap etmektedir.