7 Ekim 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

7 Ekim 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

7 Sayfa İtalya - Habeş harbi hakkında dün sabahtan gece yarısına ka- dar gelen haberleri, şu sütunlar- da okuyacaksınız. Gece yarısın- dan sonra gazeteyi makineye vereceğimiz dakikaya kadar alı- man en son haberler de birincl ve altıncı sayfalardadır. A6 CAĞA Aduva Düştü Roma, 6 (Özel) — Italyan kuvvetleri bugün saat 10,30 da Aduva'yı ele geçirmişlerdir. Bu suretle Adigrad, Aduva, Degbela, Dageta ve Antisols şebirleri Itak- yan kuvvetleri tarafından zapte- dilmiş oluyor. Adigrat'ın zaptında halk ve papaslar teslim olmuş- lardır. Musolini Aduvanin zaptından dolayı kralı tebrik etmiştir. İtak- yâ sevinç heyecanı içindedir. Aduva zaptedilince papaslar ve halktan bir kısmı h:ll:n ol muştur. Bu arada Tebra Sinna- dan gelen bir düşman hücumu Plskürtülmüştür. Şimdi o cephe- deki üç İtalyan kolordusu arasın- da tam İrtibat tesis, olunmuştur, * * 4 Ald:ıl Habeş Ordusu sababa 6 (A.A.) — mıntakası lmııını(!ıın l)lu Sîıyfı.ı Italyanların Dageta veDangbola'yı İşgal ettiklerini ve iki taraftan bir hayli xayiat olduğunu bildir- mektedir. Bu mıntakada İtalyan uçakları keşif — uçuşları yapmaktadırlar. Habeşliler, Italyanlardan iki mit- ralyoz ve bir. miktar tüfek ele geçirmişlerdir. Habeş hükümeti, düşürüldüğü bildirilen Italyan hâdisesini teyit etmemektedir. Habeş ordusunun kısmı küllisi henüz düşmanla temasa miştir, BlaŞ * * * Kabeş Plânı Habeşlilerin ta'biye plânı, düş- manı içeri çekmek, mukavemete müsait bir sahaya kadar sokmak ve mukabil bir taarruza geç- mektir. Gondardaki dağlık ha- valide mühim kuvvetlere ku- manda eden Ras Kaasa, icabında Ras Seyum'un yardımına koş- mak Üzere tertibat almıştır, * » » Üç Koldan Taarruz Italyan taarruzu Üç kol Üzerin de devam ediyor: | — Takkaz ırmağı şimalinde; 2 — Hadeleguptay'ın şarkında, 38 — Gerlogubi'nin — Cenubu şarkisinde, Şimdilik, Italyanlarla Habeş- lilerin Cenup postaları ancak te- masa geçebilmişlerdir. * * * Telefat Aduva bombardımanı hakkın- da verilen yeni haberlerde (40) kadın ve (32) çocuğun öldüğü bil- diriliyor. Aduva - Aksum hattı üze- rindeki muharebelerde(400)Habeşli ile (1000) Italyanın arasında vukua gelen çarpışma cidden tüyler Ür- pertici olmuş, (45) Habeşli, (21) Italyan maktul düşmüştür. İtak yanlar (65) esir vermiştir. H A Musa Allde 30 kişilik bir Italyan kuvveti, 100 uçak ve 70 tankla Musa Ali mıntakasında Loplanmaktadır. Bu cephedeki Italyan kuvvetleri (50) bin kişiliktir. * * * Tayyarelerin faaliyeti Addisababa 6 (A.A.) — Itak yan uçakları, Gorahal — mevkilini bombardıman etmişlerdir. Bom- bardıma neticesinde beş kişi öl- müş 15 kişi yaralanmıştır. Italyan uçakları Aduvanın 160 kilometre cenubundaki 1500 - ni- fuslu Sakota kasabasınada bom- balar atmışlardır. * * X Ralyaya Göre Asmara, 6 (A. A.) — Hava- kuvvetleri, cepheye doğru bir- takım kuvvetli Habeş kollarının hareketini tesbit etmişlerdir. Bu kollar, Italyan mevzilerinden on kilemetre — kadar — uzaktadırlar. ileri karakollar, Olpy kapılarına kadar dayanmışlardır. * * X Cenup Cephesinde - Asmara, 6 (Özel) — Cenup cephesinde muharebe devam edi- yor. İtalyan kuvvetleri, bu cep- hede Gerlogubiyi zaptetmiştir. * * * Tayyaroler Korkunç Beyanna- moeler Atıyor Asmara, 6 (A.A.) — Havas ajansının Özel aytarı, İtalyanların Tigre eyaletinde başka bir hane- danı tahta geçirmek niyetinde olduklarını bildirmektedir. Italyan uçaklarının attıkları beyannamelerde şunlar yazılıdır: “ Bu yıl, İtalyan krallığının ge- nişlemesini görecektir. Buna karşı koyan mahvolmuş demektir. Şoa eyaletinin hakşız yere gasbettiği Tac Tigre eyâletine dönecektir. ,, & - & İtalya Ordusu Şimal Cep- hesinde Nasıl ilerllyor? Asmara, 6 (A.A.) — Alman kstihbarat bürosunun — özel aytarı bildiriyor: Italya ordusunun İler- leyişi, tayyare — filolarının — keşif uçuşları ve yerli piştar yürüyüş leri ile hazırlanmakta, bundan sonra harekete geçen tanklar ve zırhlı. otomobiller, piyadeye yol SON POSTA Tankların Ve Tayyarelerin Hücumundan Sonra... Aduvanın Zaptı İtalyanları Çok Sevindirdi Musolini, Kralı Heye- canla Tebrik Etti Önemli Habeş Kuvvetleri Cebri Yürü- yüşle Harp Cephesine Gidiyor İtalyanın Afrika Başkumandanlığı Roma, 6 (ALA. ) — Remmt ga- zete, doğrudan doğruya yüksek komiserliğe bağlı bir doğu Afrikam kuvvetleri yüksek komutanlığı ih- das eden bir kanun neşretmektedir. Somali ve — Eritre'nin bütün kara ve deniz küvvetleri bu komu- tanlığın emri altında bulunacaktır. Habeş seterborliği burada gördüğünüz milif davullarla ilân edilmişti Bir İtalyan Konso- losu Kayboldu , Asmara, 6 (A A.) — Adua konsolosundan haber yoktur. Adı Franka olan bu zat, aldığı emir- lere rağmen Habeşistandan geç hareket etmiştir. açmaktadır. Piyadenin arkasından yol yapan ve telefon hatları ye-r leştire fennl kıtaat gelmektedir. Iki ilâ Üç bin metre yüksekli- ğgindeki Aduva önündeki dağlarda bile telefon tesisatı yapılmıştır. Aduva şehrine gelince; 7000 Habeşli tarafından müdafan edi- len bu mevki cumartesi akşamın- dan beri muhasara edi'miş bulun- maktadır. Şebir, ağır topçu ateşi altındadır. Önemli Habeş kuvvet« leri, Aduvaya yardım için cebri yürüyüş ile yoldadır. Aduvadaki Habeş - garnizonu Italyan - bombardıman — uçaklarını atoşe tutmuşlarsa da uçaklar at- tıkları bombalarla Aduva müda- filerini ağır zaylata uğratmışlar- dır. Aduvada, Habeş kumandanı Ras Seyumun oturduğu bina bom- bardımandan çok zarar görmüş- tür. İtalyan zaylatının gayet ax olduğu söylenmektedir. Bununla beraber bu hususta kati bir ma« lümat elde edilmesi mümkün de- ğildir. Eritre — cephesindekl Habeş kuvvetlerinin mikdarı 25 bindir. — (Bu tafsilât Aduvanın zaptım- dan çok oz önce ki- vaziyetl an- latıyor.| Fransadan Afrikaya Giden talyanlar Marsilya, 6 (A.A.) — |Tlk Itak yan gönüllü guürpu dün Habeşis- tana gitmek Üzere Marsilyadan hareket etmiştir. Son günlerde birçok kimseler Afrikaya gitmek üzre İtalyan konsoloshanesine mü- racaat etmişlerdir. Birinci Teşrin 7 Habeş oratsunun bugün kullanmakta olduğu eski sistem toplardan birkaçı Asker Gözile Bakalım: İtalya Ordusu Altı Gün- de Ne Kazandı? Aduvanın Sukutu İtalya Ordusuna Neler Temin edebilir? Habeş - Italya harbinin altıncı günündeyiz. Cephelerde muharebe bütün #slddetile devam ediyor. Fakât şu dakikaya kadar iki ta- raf da kat'I ve mühim bir netlce- ıı varmış değildir. Sadece İtalyan uvvetleri, şimalda Adua cephe- sinde bir parça ilerlemişlerdir. Fakat tam ÂAduva önlerinde Ha- beş ordusunun çok şiddetli ve çok sağlam mukavemetine maruz kalmışlardır. Şimdi sizinle beraber, üç harp hesi Üzerinde gezerek vaziyeti yakından görellm: Aduvada 1 — Şimalde Aduva cepbesi: Habeş - Italya harbinin sıklet mer- kezini bu cephe teşkil ediyor. Italyanın bu cephedeki kuvveti üç kolordudur. Habeşlerin bura- daki kuvvetl de Ras Seyum ve Ras Kassanın kumandalarında 450 bin kişiliktir. Italya ordusu burada, maruz kaldığı şiddetli mukavemet neti- cesinde kat'i hiçbir. vazife başa- ramamış ve hele esas vazife olan Habeş ordusunu bir çevirme ha- reketile Imha etmek plânı yerine getirilememiştir. Son haberlere göre: İtalya ordusu dün biraz daha ilerilemek suretile Aduvayı almış- tır. Ancak bu kasabamın alınması İtalya ordusunu kat'1 neticeye var- dırmış olur mu? Buna evet diye- miyeceğiz. Esasen Habeş ordusu - di- ne kadar, çok kuvvete karşı az kuvvet — kullanmak — süretile bir *“oyalama harbi,, yapmıştır. Musa Alide 2 — İtalyan taarruzunun İlk baş- lamış olduğu Musa - Ali dağı cephesi: Haritada görüyorsunuz ki Bu cephe, Eritre ile Fransız Somalisinin bitiştiği yerin bir az ilerisindedir. Buradaki Halya or« dusuna cenuba doğru sarkarak Adisababa - Cibuti demiryolunu kesmek vazifesi verilmiştir. Soan haberlere göre: Evvelki gün burada çok şiddetli muharbeler olmuş, İtalyanlardan T00, Habeş- lerden 1300 kişi ölmüştür. Fa- kat buna rağmen İtalya ordusu bu cephede ilerleyememiştir. Oyadende 3 — Cenupta Ogaden cephesi: Burada da İki ordu — arasında çok çetin muharebeler olmuştur. Fakat Italya ordusu burada da tam bir ilerileme hareketi yapa- mamış, ancak hududün — biraz Gte tarafına aşmıştır. Esasen burada yağmurlar dolayıslle arazi ilerilemeye imkân — vermiyecek derecede ıslaktır. Fakat son bir habere göre bu cephedekl meş- hur Valval mevkil Habeş kuv- wetleri tarafından gerl alınmıştır, Hava Faaliyeti 4 — Hava faaliyetine gelince: beklemiyorlardı. Habeşliler Ölümü Havadan Bekliyor ! Adls-Ababa 6 (Özel) — Durumut kararsız gitmesi, halkta haklı Lir asabiyet uyandırmektadır. Mü- him bir. kısmı ayrılmış olmasınu rağmen, şehrin nüfusu yine ka- labalıktır. Büyük endişe hava- lara mütevccihtir. Halk, anbean Italyan tayyarelerinin şehir Üze- rinde —görünmelerini ve şehri bombalamalarını bekliyor. Ma- mafib, şimdiye kadar hiçbir düş- man uçağı görülmemiştir. Gece- leri, zabıtanın müsaadesi olmak- sızın sokağa çıkmak kat'i surette yasaktır. Hükümetten izin alarak şehir civarında, muhafazalı bir mevki edinmek için gece sokağa çıkan Avrupalı gazeteciler, polisin şid- detli ihtarı üzerine — otellerine dönmeye mecbur — olmuşlardır. Burada bulunan 30 — kadar dip- lomat ta İmparatorun hassa alayını mensup bir müfrezenin muhafa- zası altında bulunmaktadır. Harp sahasına ait haberler, buraya çok İmtizamsız ve ağır gelmektedir. Bunun sebebi, elde tek bir telgraf hattının bulür masıdır. Bugünkü —muharebelerin * şiddet ve ehemmiyet' tasdik edil- mekle beraber gelecekteki mus harebelere göre, bunlar, çete harbi mahiyetinde telâkki edik mektedir. Habeşliler, hiç bir noktada kaısmı külitlerini ateşe sokmuş değillerdir. 1300 Italyan, 700 Habeşlinin maktıl d Agamin harbi hakkında da kaydi İhtiyatl ileri sörülüyor. Habeşliler, bu harpte kahramanca vuruşmuşlardır. Fa- kat zayiat miktarının mübalağalı olduğu beyan ediliyor. Gittikçe er“ tan Habeş mukavemeti karşısında Italyanlarda - bariz bir asabiyet kaydolunmaktadır. Onlar, hiç o mazsa, ilk muharebelerde, bu derece bir karşılğı ve dayanıklığı n dKRESE NNN CA Italyan tayyareleri her Üç cephe- de de vızır vızir. faaliyet gösteri- yor. Habeş içerisine uzanan tayyare filoları her tarafa bom- balar yağdırıycr. Fakat bu hava faaliyetinin, kara ordusunun vazi- fesini kolaylaştırmak bakımından tesiri ya hiç olmamış, yahut pek az olmuştur. Ancak Italya uçak- larından savrulan bombalar, iç şehir ve kasabalarda yüzlerce kadın ve çocuğun ölümüne sebep olmuştur,