17 Mart 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

17 Mart 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

DAL LK'AN H A BAŞIN mm... dÜİ — SALI — v7 17 MART İdare işleri telefonu: 20203 Fiyatı 5 A : amimi şü, İBubrart En Şiddetli. iyi oimuek Milletler Cemiyeti Almanyanın Şartlarını Reddetti, Fransa Derhal Zecri Tedbirler Alınmasını İstiyor Almanya Londraya ıya Gelmiyor Buhranın şiddetlenmesine bir tek kelime sebep oldu Konsey dün Londrada bir hususi, bir gizli ve bir de 15 dakika süren aleni celse akdetti, bugün de toplanarak Almanyanın Lokarnoyu ihlâl ettiğine karar verecek ve ya zecri tedbirleri düşünmiye başlıyacak, yahut dağılacak Londra, 17 (Hususi) — United Press'in muhabiri bildiriyor: Er - Almanya bubranı dün azami şiddetini buldu. Fransa, Almauyanın Ren havzasını tahliye etmesi üzerinde ısrar ediyor ve Alman tekliflerinin ancak tabliyeden sonra müzakere edileceğini söyliyor. a mukabil Hitler son nutuklarında Almanyanın geri dönmiyeceğini kat'iyetle söylemiş ve meselenin nya için muahede ihlâl etmek, misak tanımamak meselesi değil, 65 milyon Almanın hakkı, şerefi ve imiyeti meselesi olduğunu anlatmıştır. Kısaca iki taraf ta noktai nazarından zerre kadar ayrılmamaktadır. Milletler Cemiyeti Konseyi içtimama iştirak için ileri sürdüğü şartın biri kabul, biri reddedilmiş oldu- etmiyeceği anlaşılıyr. Almanyonın Konseye iştirakini temin yeni bir teşebbüs vuku bulmazsa Konsey bugün toplanarak Almanya hakkında Versay ve Lokarnoyu âl ettiği kararını verecek, bundan sonra da Almanyaya karşı zecri tedbirler tatbikini düşünecektir. AÂzlebi e konsey ihlâl kararile iktifa ederek içtimamı talik edecek ve gelecek pazartesiye Cenevrede | ğu için Almanyanın Konsey içtimaıma Bir ve Kelimenin Doğurduğu Buhran Londra, 16 (Son Posa) — Burada geçen cumartesi günü toplanan Mil- ler Cemiyeti konseyi, Almanyanın da konsey toplantısına davet olunma- o kararlaştırmış, bunun üzerine Almanya davet olunmuş ve cevabı bek- / mişti. Almanyanın verdiği cevaptaki bir kelime , İlmuştur. man hükümeti konseyin toplantısına iştirak etmeyi iki şartla kabul e- Yordu Şartın birincisi, Alman murahhaslarının, konsey azasi olan diğer İevlerierin murahhasları ile tam müsavat dairesinde konseye iştirak etme- Ni ikincisi Alman tekliflerinin de konuşulmasıdır. Yeni buhranı doğuran lime de cevabin bu kısmında idi. Cevaptan anlaşıldığına göre Almanya tekliflerinin derhal konuşulma - IV istiyor ve bunu «alsbad» kelimesini kullanarak ifade ediyordu. Fransa Onseyden, evvelâ Almanyanın Versay ve Lokarno muahedelerini ihlâl et- Sine dair karar almak istediği için Alman tekliflerinin derhal ve bu me- ile birlikte konuşulmasını kat'i surette reddediyordu. Flandenin Son Sözü e mmm öneme. Flanden, Alman teklifleri konuşulduğu takdirde derhal konseyden çeki . ve Londrayı bırakarak geri döneceğini bildirdi. Almanyanın hariciye nekareti erkânından biri yeni buhranı doğuran ve ini büsbütün şiddetlendiren Almanca kelimenin «derhal» o mânasında yediğim ve usirası gelince» mânasını ifade ettiğini söyleyerek tefsirde ndu. , Bu suretle yeni buhran şiddetini biraz tadil eder gibi oldu ve ümitler ye- canlandı. Bir Çeyrek Süren Aleni Celse - İlk önce konseyin bugün toplanması çok şüpheli bir mahiyet almıştı. çikar evvelâ hususi, sonra gizli birer toplantı yapıldı ve bu toplantıları Şeyrek süren aleni bir celse takip etti ususi ve gizli toplantılarda Flandenin vaziyetini muhafaza ederek Al - San tekliflerinin müzakeresine başlamağa imkân bulunmadığını izah ettiği Mlayılmaktadır. landene göre, Almanyanın verdiği cevap, daveti reddetmekten farksız- * Çünkü her şeyden önce Almanyanın Lokarno ve Versayı ihlâl ettiği- ararlaştırmak ve bu karara göre vaziyet almak lâzundır. Bundan son- eeleyi tesviye için Almanların ileri sürdükleri teklifler nazarı dik - almabilir, yeni bir buhran do- Gizli Celsede Verilen Karar im cevabına verilecek cevap İonleyiğ gizli toplantısında ka - tırılmıştır. Bu cevap Milletler Cemiyeti s#umi kâtibi, tarafından Al Minyaya bildirildi. €rilen cevap neşredilmiş bulunuyor. a Almanyaya Cevap Cevapta birinci nokta yani, hukuk müsavatı hakkında meclis, Al - Man haklarını Lokarno munahedesini imzalayan diğer devletlerin ik oldukları haklara inhisar ettirmektedir. (Devamı 14 üncü yüzde) Ren topraklarında Alman askerlerinin karşılanışı Türk - Sovyet Dostluğu i Moskova muahedesinin 15 inci yılı dün akşam Ankarada kutlulandı Sovyet Elçisi, “ Harp Tehlikesinin Kapımıza Dayandığı Bugün De Yine Beraberiz,, Dedi Ankara, 16 (A.A.) — Moskova; Ziyafette Başbakan İsmet İnönü ile | muahedesinin 15 inci yıldönümü mü-| bütün bakanlar, dış bakanlık erkânı, İnasebetiyle Dış Bakan vekili Şükrü Sovyet büyük elçisi Karahan ve elçi - Saracoğlu, bu gece Halkevi salonla «| lik memurları hazır bulunmuştur. rında büyük bir ziyafet vermiştir. (Devamı 3 üncü yüzde) “e | Habeşler Ras Destayı | İdam Edeceklermiş! Habeş Ordusu Şimalde Tekrar Kendisini Topladı, İtalyanlara Şiddetle Mukabeleye Hazır! Askeri Muharririmizin Mütaleaları Her Hitlerin bir tablosu Hitler Dün Gece Yeni Bir Nutuk Söyledi ki — Almanya, Fransa ile anlaşmak ister mi- sin?- Nutku dinleyenler bir ağızdan cevap verdiler: — Evet! Evet! , Berlin, 16 (Son Posta) — Her Hit- ler bu akşam da Frankfurtta bir nutuk söyledi. Şehir baştan başa donanmış, İmuazzam bir kalabalık nutku dinle - mek için toplanmıştı. Halkın nutku işitmesi için tertibat alınmış, her yere hoparlörler yerleştirilmişti. Her Hitler daha evvelki nutukla - rında söylediklerinin mühim bir kıs - Bir Habeş köyüne tank hücumu Londra, 16 (Hısısi) — Habeş | rağmen bozul omadıklarını, mını bü nutkundâ'da tekrar etti. Bil) hükümeti resmi bir tebliğ neşrede- | Tembiye'nin (o gerkinde (o Tak- hassa Alman birliğini temin ettiğini) rek Ras Kassa ile Ras Seyyum | kaza nehri üzerinde (o mevki (Devamı 12 inci yüzdedir) ordularının, şiddetli muharebelere | SDeruğı Mio