14 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

14 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

14 - Haziran SON POSTA 'ELGRAF HABER “ Çocukları esirgeme fikri yurdda yeniden yayılmıştır!,, Başbakan, Esirgeme Kurumu genel kongresi sonunda bir nutuk söyledi Ankara 13 (A.A.) — Çocuk Esir- geme kurumu genel kongresi çocuk #arayında toplanmıştır. Kongrede mü- Takiplerin raporları okunarak kabul e- dilmiştir. İki yıllık çalışma raporu da Memnuniyetle kabul edilmiş ve kon- grenin sonunda , kongrenin Cumhur başkanı Atatürke, Abdülhalik Renda- Ya, Başbakan İsmet İnönüne ve kardeş kurumlara tazimlerini bildirmesi alkış- larla kabul edilmiştir. " Başkan İsmet İnönü kongre sonun- da aşağıdaki nutku söylemiştir: — Çocuk Esirgeme Kurumunun ge- Çen iki senelik faaliyetini hulâsa eden grede memnuniyetle yaşadık. Bu Bgüzide heyetin size verdiği iş rTaporu ütün memleketin memnuniyetini mu- tip olacaktır. Teşkilâtımız — artmıştır. Bilhassa Memnun olduğumuz cihet Çocuk Esir- Beme fikrinin bütün memlekette yeni- den hissolunur derecede yayılmış ol - Masıdır. Fikrimce her çocuğun her yerde, Memleketin her bucağında bu kadar Büzel kabul görmesi ve her yerde ço- €uk esirgeme kurumunun - faaliyetini çok arttırması ve çok genişletmesi i: I bilhassa vatandaşları çok sevindirecek- tir. Memnun olduğum nokta mürakip Raif Karadenizle Dr. Ömer Vasıfın çok açık ve çok anlayışlı bir şekilde yazdıkları hesap raporudur. Ümit edi- yorum ki, bu hesap raporunun dikkat- le okunması cemiyet hesaplarının ne kadar temiz ve usullere ne kadar uygun olduğunu bütün memleketin gözü ö- nünde canlandıracaktır. Varidatı tahminden fazla tahakkuk ettirmiş, masrafını da idare etmek hu- susunda büyük bir muvaffakıyet gös - termiştir. Hayır cemiyetlerinde hesa - bin sağlam vaziyeti o fikrin memle - kette kökleşmesi için, en ziyade lâzım olan şeydir. Bunun için mürakip arkadaşlara te- şekkür ederim. Her türlü menfaat kay- dinden âzade olarak çocuk esirgeme fikrini memlekette yerleştirmeğe ve çocukları himaye etmeğe mümkün ol- duğu kadar yardım hususunda göster- dikleri gayrete Çocuk Esirgeme Kuru- munun yüksek heyetine, umumi mer- kez heyetine, idare heyetine huzuru - nuzda ve millet karşısında şükranları- mızı, teşekkürlerimizi sunmayı bir va- zife biliriz.» Edenin kendisi zecri tedbirlerin ilgasını isteyecek Londra, 13 (Hususi) — Fransa ile Belçika İngilterenin zecri — tedbirlere karşı ansızın aldığı vaziyet yüzünden hayrete düşmüşlerdir. Halihazırda İn- gilterenin zecri tedbirleri ilga için ön- ayak olacağını tahmin olunuyor. Zecri tedbirlerin son günlerini ya - j şadığı kanaati, umumidir. İngiltere hü- kümetinin ya Londra, ya Cenevrede beyanatta bulunması bekleniyor. Star gazetesine göre Çemberlaynın nutku, dünya efkârı umumiyesini denemek için uçyrulmuş bir balondur. Yoksa İn- giltere hükümeti daha bir hafta evvel kararını vermiş ve İtalyan hükümeti - ne bildirmiştir. İngiltere, Fransanın zecri tedbirleri kaldırmak hususunda önayak olması - nı istemişse de Fransa buna razı olma- mıştır. Deyli Meyle göre Mister Ede- nin kendisi zecrf tedbirlerin kaldırıl - masını isteyecektir. lecri tedbirler nasıl gömülecek? (Amerikada intihap Eden harbin bittiğini anlatacak, Musolini de yerli halkın hukukunu tanıyacağını anlatacak Londra, 13 (A.A.) — Times gaze- tesinin Paris muhabiri diyor ki: «Fransız resmi mahafilinin kanaa - tine göre, Neville Çemberlaynın nut- İngiliz hükümetinin Avrupanın u- Zak mıntakalarında sulhun — idamesi Mes'uliyetinden kendisini kurtarmak Ve menfaatini yalnız Fransa ve Belçi- ka hudutlarının garantisinde aramak #rzusunu göstermektedir. Deyli Telgrafa göre, zecri tedbirci Memleketler cephesinin gittikçe kuv- rine kurulacağını vaadeder şekilde be- yanatta bulunacağını söylemektedir - ler, İtalya Eylül içtimamda hazır bulunacak Cenevre, 13 (A.A.) — Avenola göndermiş olduğu bir mektupta Ba - ron Aloizi Lâheye beynelmilel adalet divanında Almanyalı Şuking ile Ame- rikalı Kellogun yerlerine iki hâkim in- tihabının bu ayın otuzundaki toplantı- Vetini kaybetmekte olduğu gözük -|da değil, 30 Eylülde aktedilecek fev- Mektedir. Milletler Cemiyeti Hi gütmekte olduklarını söyleyen bir Sok memleketlerde İtalyan malları gö- Zükmeğe başlamıştır. Ayni gazeteye göre, Büyük Britan- Yanın İtalyaya karşı tatbik edile gelen iyaseti -'kalâde içtima ruznamesinde mukay - yet bulunmak lâzım geleceğini bildir- miştir . Milletler Cemiyeti mahafili bu ihta- n pek mânalı bulmakta ve bu suretle Zeeri tedbirlerin kalkmasına taraftar 90 Haziran toplantısına iştirak etme- Olmak hususundaki kararı şu pratik | yecek olan İtalyanın 30 Eylül içtimamn- düşüncelerden ileri gelmektedir: da hazır bulunacağını ümit etmekte - 1 — Zecri tedbirlere devam fayda- | dirler. dızdır. 2 — Zeeri tedbirlerin devamı Ha- istanda statükoyu iade edemez.» Deyli Meyl de diyor ki: «Umumiyetle zannedildiğine göre, ir çok devletler İngilterenin İtalya hakkındaki zecri tedbirlerin derhal kaldırılması hakkında Milletler Cemi- Yetine yapacağı müracaatı teyit etmek '.'luıuudaduhr. » Musolini bir nutuk söyleyecek Londra, 18 (A.A.) — Siyasi mü - tahitlerin söylediklerine göre, Eden nevreye hareket etmezden evvel A- Yam Kamarasında beyanatta buluna - Tak, Habeş - İtalyan harbi artık sonu- h_l erdiği için İtalyaya karşı zecri ted- rlerin tatbikine devam etmenin mâ- Tasız olacağını teslim eyleyecektir., Ayni müşahitler, buna karşılık, Mu- lninin de İtalyanın — Avrupadaki h_'lllihanc niyetlerini teyit ve Habe - — Bstandaki idarenin, yerli ahalinin de l Mlnnı tanıyacak liberal esaslar üze-, İdam cezası Filistinde İngilizlere ateş edenler idam edilecek Kudüs 13 (Husust) — Fevkalâde ko - miser bir tamim neşrederek İngiliz kuv - vetlerine ateş eden, askerlerin ölüm veya yaralanmasına sebebiyet verenlerin idam cezasına çarpacaklarını anlatmıştır. İtalya, Habeşistanda Ücretle asker topluyor Londta 13 (Hususi) — Habeşistanda çetecilik yapanlar idam veya ağır hapis hapis ceasile karşılanıyorlardı. İtalya hü » kümeti bu siyasetini değiştirmeğe ve bun- harı ücretle askerliğe olmağa karar ver - Mmiştir. Bu Habeşlilere ücretten başka silâh ta verilecek ve bunlardan istifade edile - cektir, Ruzveltin Cumhurreisi inti- hap edilip edilmeyeceğine dair bahis tutuşanlar var Vaşingtea, 13 (AA.) — Cumhuri - yetci Landon ile Knoksun namzed göste- rilmeleri üzerine seçilmek ihtimalleri azal- mış olmakla beraber, B. Ruzvelt riyaseti cuamur için halen kuvvetli namzed bulu - nuyor. Kendisinin intihap edileceğine dair be- ge karşı sekiz, bahis tutuşanlar vardır. Grev Fransadan Belçikaya yayıldı Brüksel, 13 (A.A.) — Maden bölge- lerinde grev vaziyeti vehamet kesbetmek- tedir. Grev genişlemektedir. Bu sabah Li- yej havzasında bütün maden sanayü mü- esseseleri greve iltihak etmişlerdir. Madenlerdeki işsizlerin sayım —17 bin tahmin olunuyor. Takviye edilmiş — olan polis, 34 maden kuyusunun işgaline mani olmağa muvaffak olmuştur. Öte yandan Herstal silâh fabrikaların- da hiç bir amele işe başlamamıştır. — Cre- vin umumi bir şekil almasından korkulu- yor. İçtimat bir bubranın doğuracağı veha- İ met karşısında siyasi buhranın zayıfladığı görüecmektedir. Van Zesland gece esnasında kabine- sini beşkil etmiştir. Yeni kabineye altı Sos- yalist iştirak etmiştir. Bir ölü İki yaralı Cuma ovasında 3kişi kavga etti, biri öldü, ikisi de ölmek üzere İzmir 13 (Hususi) — Cuma ovasının Gölcükler köyünde bir cinayet — olmuştur. Cumaovalı Demirci Halil tütün — tarlasını sulamak için tarlaya horlum uzatmış, bir aralık suyun kesildiğini görmüştür. Halil suyun tarla komşuları Abdullah ve Ali tarafından kesildiğini görünce kav- gaya başlamış, bu kavga kanlı bir şekil al- miış ve tam yarım saat devam etmiştir. Bu yarım saatlik kavga neticesinde Ha- lil belindeki bıçakla Abdullahı vurmuş öl- dürmüştür. Ali de bu kavgada yaralanmış, fakat yaralanmasına rağmen bir aralık Ha- Hlin bıçağını eline geçirerek Halili ağır su- rette yaralamıştır. Halil ve Ali hastaneye kaldırılmışlardır. İkisinin — de hayatından imit yoktur. Şaht Atinada Seyahatin siyasi maksatla yapıldığı doğru değil Atina 13 (Husust) — Almanya iktisat nazırı ve devlet bankası umum — müdürü doktor Şaht bugün tayyare ile Belgraddan buraya gelmiştir. Doktor Şaht akşam ye - meğini başvekil Metaksas ile birlikte ye « miş ve bu yemekte Yunanistanın yüksek maliyeci eşhası da bulunmuştur. Almanya iktisat nazırı gece gazetecilere' yaptığı beyanatta — seyahatinin — maksadı Almanya ile Balkan devletleri arasındaki ticari muamelâtin takviyesinden ibaret ol- duğunu söyliyerek bazı gazetelerde bu se- yahate atfedilmek istenilen siyast mak - satların gayri varit ve esassız olduğunu ilâ- ve etmiştir. İzmirin üzüm rekoltesi Bu yıl 80.000 ton olacağı tahmin ediliyor İzmir 13 (Hususi) — İktisad Vekâle- tinin emri üzerine iki hey'et ayrı ayrı bağ mintakalarında 936 üzüm rekoltesini tes- bit etmişlerdir. Vali Fazlının riyasetindeki ikinci hey- et İzmire dönmüştür, bu hey'et raporunu paartesi günü Ankaraya gönderecektir. Bu iki hey'etin tetkiklerinin neticesine — göre bu yıl üzüm mahsulü diğer yıllara nisbetle çok daha fazladır. Rekoltenin 80,000 ton olacağı tahmin edilmektedir. Tuna ağzında Bir korsanlık Vak'ası Bükreş, 13 (Hususi) — Bugün Tu- nanın ağzında bir korsanlık hadisesi wuku bulmuştur. Tunanın ağzında bu- lunan ve Mısir bayrağını taşıyan - bir vapura korsanlar hücum etmiş, gemi- ye girmiş, tayfanın kısmen uyumakta, kısmen hariçte bulunmakta olmasın - l E ASA ll K YK AAA SÖR A AT KDUST Roma - Londra, Roma - Berlin konuşmaları abeş muharebesini —Hi'li surette tasfiye eden faşist İtalyanın ilk işi, bir seneye yakın bir zamandanbe- Ti Avrupada meflüç bir hale gelen dip- lomasisine yeni bir hız vermek oldu. Bu diplomasinin, bu mücadelenin de- vamı müddetince, bütün faaliyeti zec- ri tedbirlerin şiddetlenmemesine — ve binnetice Habeş —muharebesinin Af- rikadaki sahnesinden Avrupaya in - tikal etmemesine gayret etmeye inhisar etti ve kabul etmek lâzımdır ki İtal - ya, bunda muvaffak oldu. Bu mu- vaffakıyetin akabinde gördüğümüz şey şudur: Faşist rejiminin bir icabı olmak ü -« zere devlet mekanizmasının bütün e - saslarını elinde bulunduran M. Muso- lini, bunlardan bazılarını, ikinci ellere devretmeyi muvafık gördü. Bu suret- le hariciye nezaretine, damadı olan ve Elsbeş barbinde tayyare zabitliği yaparak yararlık gösteren Kont Cia - no, müsteşarlığa, Varşova sefaretinde bulunan ve bu mevkideri Orta Avru- pa siyasetini gayet iyi müşahede ey- leyebilen Bastinyanini isminde birisi getirildi. Müstemleke, korporasyon ve propaganda nezaretlerine de yeni yeni insanlar tayin olundu. Rivayetlere nazaran Kont Ciano' -« nun İtalyan hariciyesinin başına geti - rilmesinin başlıca sebebi, hem M. Mu- solininin mutemedi olması, hem de nasyonal sosyalist Almanyada pek çok dosta sahip bulunmasıdır. İtalyanın zecri tedbirler meselesini hal ve tasfiye ederek Avrupa faal bir rol aynayabilmek için bir taraftan Lon- dra ile müzakerelerde bulunduğu şu sıralarda, Almanya ile de sıkı bir tema- sa geçmesi, Londrada aradığını bula- madığı takdirde Berlinle anlaşıp ken - disine bir başka dostluk zemini temin etmek istemesinin tabii bir aksülâmeli-, dir. Fakat bu sütunlarda defeatla kay- dettiğim gibi, zecri tedbirler işini man- tık dairesinde ve alâkadarların şerecf we haysiyetlerini koruyacak — surette bir şekle bağlamak kadar, İtalya ile Al- manyanın anlaşmaları zordur. Çünkü Almanya için Avusturya ü- zerinde açık, kapalı bir İtalyan vesa - yetini hüsnü telâkki etmek mümkün olmadığı gibi, Almanyanın Avustur - yayı ilhak-ederek, bu ilhakın tabit bir neticesi olmak üzere Triyesteye akma- sı da İtalyanın hayati menfaatlerine « derece münafidir. Bu itibar ile bugün- kü Roma - Londra ve Roma - Berlin temaslarını, deneme olarak telâkki et- mek doğru olur. Öyle deneme ki Lon drada aradığını bulamayınca Roma : nın Berline dönmesine imkân in. Demek ki daha bir müddet hâdise lerin inkişafını beklemek, vaziyetin is tikrarı için bir zarurettir. Selim Ragıp dan istifade ederek gemiyi baştan ba şa soymuşlar ve kaçmışlardır. Sahi muhafızları vak'adan haberdar ola rak takibata girişmişlerse de korsanla ı yakalayamamışlardır. Takibat de vam ediyor. siyasetinde TT7 I İki aHbap ça;ıuğlâr nti SÜ