14 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

14 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

HABERLER İstanbulun su derdi Evkafın taşdelen suyunu gelmemiş, “ taşdelenin İstanbul suyu en bol şehirdir. Fakat İs- tanbullular suya hasret çekerler, çünkü bu bol ve enfes suları membamndaki saflığı ile içmek imkânına malik değillerdir. Sucular İstanbulluya terkosu karakulak — niyetine, sarnıç suyunu taşdelen niyetine yuttururlar ve içirirler. Bazı müesseseler hem kendi şöhretleri- nin istismar edilmemesi, hem de şehir hal- kına iyi su içirilebilmesi için bazı tedbirler aldılar, bu meyanda Evkaf taşdelen mem- banı islâh etti ve suları münhasıran kendi doldurup, kendi piyasaya vermeğe başla- dı, bu vaziyet suya bile hile katanların işi- ne gelmemiş olacak ki derhal dedikodular başladı: Güya taşdalen suyu eski evsafını kay- betmişmiş. Çünkü suyu wlüh edelim der- Jerken membamı sarı sarı toprak tabaka- sına kadar derinleştirmişler, suyu — berbat etmişlermiş, suyun içindeki emlâh mikta- yı bir buçuktan dört buçuğa — yükselmiş- Mİş, miş, miş miş. Bunlar belki doğrudur, belki de değil- dir, fakat doğru olan cihet Evkafın bu 1- Mhatı yaptırmış olmasının şehirde memba suculuğunu elinde bulunduran bir iki fir- manın işine gelmeyişi ve bu şayiaların da bu firmalardan çıkışıdır. Asıl vaziyet durt: Şehirde istihlâk edilen su, membadan alınan sudan çok fazladır. Arada büyük Bir fark vardır. Bunu gören bir kaç büyük mücssese Evkafa muracaat etmişler; ve bu .. gü Afışaj işi Tahkikat yapılması için belediye de : müracaat etti Afişaj tahkikatı neticesi hakkında belediye reist ve vali Muhiddin Üstün- dağın beyanatı üzerine gazetelerin yaptığı neşriyat belediyeyi bü tahki - katın başka ve daha yüksek makam - lar tarafından — yapılmasını istemeğe sevketmiştir. Belediye reisi muavini hususta demiştir ki: — Gazetelerin neşriyatı Muhiddin Üstündağın beyanatı ile hakikat ara - sında ziıddiyet olduğu merkezindedir. Bu bir iddiadır. Bu iddia nazarı dikka- te alınmış, yeni tabkikat açılması için daha yüksek makamlara müracat edil- miştir. Soyadı alma müracaatları Sayadı alma müddeti bitmek üze- re olduğu için nüfus dairelerine vaki olan tehacüm günden güne artmakta- dır. Dün bir günde Beyoğlunda bir nü- fus dairesine tam beş bin müracaat yapılmıştır. Nüfus — memurluklarına yardımcı memurlar verildiği gibi tatil olan ilkmekteplerden muallimler de yardım etmek üzere nüfus memurları- na terfik edilmişlerdir. Müracaatların arkası alındıktan sonra tescil muamele- sine başlanacaktır. Eczacı Bay Hasandan aldığımız bir mektup 13/6/1936 tarihli Kurun gazetesin- de afişaj işine ait yazıda eczacı Bay Hasandan da bahsedilmektedir. Kendi- sinden bu hususta bir. mektup aldık. Bu mektupta ezcümle deniyor ki: «Eczacı Hasanın hakikatte ne idüğü malâmdur. Ve bazı insanlar — gibi ne idüğü gayri malüm değildir. İşinin, san'atinin ve ticaretinin esiri ve ehlidir. Siyasi mesleği ise yalnız yalnız Cümhuriyet Halk fırkasıdır, onu can- dan aever ve haystmda hiç bir zaman başka bir firkaya. girmemiştir. Bu itibarla yapılan telenih de yersiz: dir. Türkiye büyükleri ve Avrupa er- babı san'ati eczacı Hasanın takdirkârı: dır. Memleketimizde büyük ve temiz işler yapmış, namusu ile Vicdanı temiz, mesleği ciddi, ticareti, Ekrem bu ve yaşamıştır. sattığı doğru ve her türlü riya ve ya- 4 landan âridir.m » islâh edişi sucuların işine evsafı bozuldu,, diyorlar işe bir çare bulunmasını istemişlerdir. Evkaf bunları haklı bularak her şişeye bir kurgun da kendi yapıştırmağa ve Taş- delen suları üzerinde hile yapılmamasını temin etmeğe başlamıştır. Evkafın — kur- şunlarının taklidi gayrikabildir ve şimdi sişelerde bir belediyenin bir de Evkafın olmak üzere iki kapsül vardır. Şimdi Evkaf bu usulü karakulak suyu- ma da tatbik etmek istemektedir. — Fakat karakulak suyuna tesahup edememektedir. Bu suyun memba: Beykozda Dereski köyündedir. Su köy ihtiyar heyeti tarafın- dan idare edilmekte ve mültezime — veril- mektedir, Halbuki Evkaf suyun kendisine ait ol- duğunu iddia etmektedir. Dercaki köyü ihtiyar hey'eti karakulak suyunu bundan bir müddet evvel birisine 10 sene detle senevi 350 liraya kiraya — vermiştir. Bunu pek ucuz bulan rakip bir — sucu köylüye senede bin lirm teklif etmiş, fakat ihtiyar hey'eti mukavelenin yapıldığını ile- ri sürerek bu teklifi kabul etmemiştir. Bu- mun Üzerine bu sucu bazı resmi makamlar nezdinde teşebbüsde bulunmuş, bu arada Şürayı Devlete de müracaat etmiştir. Vaziyet bu merkezde iken Evkaf bu meseleden haberdar olmuş o da bu işle a- lâkadar olanları sulh mahkemesine — ver- miştir. Şimdi iş mahkemededir. Eğer Ev- kaf kendi lehine karar alırsa karakulak su- müd. işlete- İyunu da taşdelen suyu gibi kendisi İcektir. Yerli mallar sergisi Sergide baştan aşağı kristaldan bir pavyon yapılıyor. Yerlimallar sergisinin açılma hazır- lıkları devam etmektedir. Dün akşama kadar yer almak için sergi heyetine 165 fima müracaat etmiştir. Dünden itibaren pavyonların inşasına başlanıl- mıştır. İnhisarlar pavyonu bu yıl pek erijinal olacak, baştan aşağı kınstak dan inşa edilecektir. Sergide her akşam.12 ye kadar Halk opereti tarafından temsiller verilecek- tir. z Bir müddeiumumi muavini bir hırsız yakaladı Evvelki gün Lâlelide tuhaf bir vak'a olmuş, bir müddeiumumi muavini bir hırsızı cürmümeşhut halinde yakala - mıştır. Akif isminde bir hırerz Lâlelide Şa- ir Fıtnat sokağında 6 numaralı apartı- manın üst katına girmek istemiş, tara- çaya çıkmış, buradan içeri girmeğe uğ- raşırken apartımanda bulunan Naciye adlı kadın istimdad etmiştir. Tesadüfen ayni apartımanda bulu- nan müddeilumum! — muavinlerinden Sabri derhal dışarı fırlamış, ve kaçmak- ta olan hırsızı yakalamış, götürüp ka- rakola teslim etmşitir . İnhisarlarda yeni tastiye Söylendiğine göre, yakında — in- hisarlardan yeni bir tasfiye daha yapıla- cak, bazı mütekait memurlar daha çı- İkarılacak yerlerine genç elemanlar a- hınacaktır. Limanın ıslâhı meselesi Deniz müsteşarı Sadullah ve Liman Müdürü Raufinin huzuriyle dün Li- (ıııan Hanında bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıdan sonra müsteşar Sa- dullah ve müdür, yanlarındaki zevat ile birlikte gümrük idaresine ait am - bar ve antrepoları gözden geçirmiş - lerdir. Bu toplantıda limanda yapılacak islâhat, mıhtımlar işi ve antrepoların Kmana devri meselesi tetkik edilmiş - ir. SON POSTA Ruhsatiye harcı meselesi Daimt encümen bir hal çaresi bulmak için tetkiklere başladı Belediyenin, pazar günleri açık bulu- nan dükkânlardan istediği ruhsatiye —har- ©, esnafın şikâyetini mucip olmaktadır. Ve eğer ruhsatiye resmi tenzil edilmezse, dük- kânlarının varidatı gayri safileri yüksek o- hanlar, pazar günleri dükkânlarını kapama- ğa mecbur olacaklardır. Bu her sınıf esnaf için vardır. Fakat bu vaziyetten en ziyade, hamam- İcılar zarar görmektedir. Bir kere, hamamcıların varidatı gayri salileri pek yüksektir. Şehrin en fakir ma- hallesinde bulunan bir hamamla, en mu- tena yerinde bulunanlar, ayni rusuma ta- bidir, Ayni sekaf altında ve bir şahsın istican altında bulunan erkek ve kadın hamamla rından da ayrtı ayrtı rüuhsatiye istenmekte- dir. Yani, kadın ve erkek hamamları, bu süretle, yüz lira ruhsatiye harcı mecbur tutulmaktadır. Fırıncılar da ruhsatiye harcı indirilme- diği takdirde pazar ruhsatiyesi — alamıya- caklarını, bu suretle de pazar günleri kânlarını açamıyacaklarını söylemektedir- ler. z vermeğe Diğer taraftan dün belediye daimi en- | sümeni toplanarak bu meseleyi tetkik et- miştir. Ruhsatiye tesmi — yükselince mühim bir kısmı pazar ruhsatiy esnafın si alama- |mak vaziyetine düşmüş, bu vaziyet te bele- diyeyi çok müşkül vaziyete sokmuştur. Esnaf pazar ruhsatiyesi almaktan sar« finazar ettiği takdirde belediye bütçesinde oldukça mü olacaktır. Bu iş belediyenin hiç de arzu et- tiği bir şekil değildir. Pazar ruhsatiye rusu- munun yine eski tarifeye nazaran — tatbiki | veya tenrili bel, mahalilince düşünül- | mekteyse de şimdiki halde değişti- rilmesi imkânsızdır. Çünkü cemiyeli umu: miye hali faaliyette değildir. bir varidat noksanı hasıl n Cemiyeti Umumiye teşrinievvelde top- lanacaktır. Bundan evvel de bu iş için fev- kalâde bir toplantı yapılması mümkün gö- Tülmemektedir. Yalnız düşünülen bir şekil varsa o da Cemiyeti Umumiyenin naibi o- lan daimi encümenin bu işi yapıp —yapa: mıyacağıdır. Tetkikat neticesinde bu işin halki dai- mi encümenin iktidarı dahilinde ise mese- le kalmamış olacaktır. Yok daimi encü- men de bu işi halledemezse teşrini evvele kadar bu halin devam edeceği muhakkak- Osman Bey Hacı Mansur sokağında Bor- dezlanyan apartmanında oturan San'at mek- tebi mezunlarından İsmall isminde bir oku - yucumuz yazıyor: — İŞ kanununun şekli bugünlerde sanayi erbabını $iddetle alâkadar ediyor. Bu kanun, muhakkak ki işçilerin dertlerine deva teşkil edecektir.. Fakat eğer, İki sene evvel yine işçi- Hler için çıkarılan küçük san'atlar kanunu gi- bi, tatbikinde güçlük çekilirse, yine mütces- sir olacak bisiz. Küçük san'atlar kanununun, bir çok maddeleri hali hazırda muattal bir vaziyottodir. Aradan iki sene geçüiği halde, bir çok san'at yollarında çalışan ecnebilerde tir noksanik görülmemiştir. Benebi işçi yine bildiği gibi, hile ve hud'a yollarına sapa- Biga şoförlerinin bir temennisi Belediye bizi sokak aralarında müşteri bek- lemekten mennetmiştir. Gerçi belediye, bise kasaplar — karşısında | kâin mezarlık arsasını taksi durak yeri ola- rak göstermiş ise de orası bizim için çok sâ- pa olduğu gibl yasağı dinlemeyip yine sokak aralarında duran meslekdaşlarımızla kavgk kapısı açmaktadır. Bizim gibi yasağa harfiyyen itaat edenler, Bokak aralarında duramıyor ve müşteri bu- lamiyorlar, Bu yasağa kulak azmıyan ar - kadaşlar ise belediye cezasını göze alarak müşteri bulup kazanıyorlar, — Belediyemizin göfürleri kayırmasını dilerim. İOKUYUCU MEKTUPLARI Türk işçisini yabancı işçilerin tazyikinden kurtarmalıyız| Haziran 14 —a rak bir çok mühim işleri alıyor ve çalışıyor. Beri taraftan Türk işçisi yine işsizdir ,ba« kımsız ve himayesizdir. Küçük san'atlar ka«s nununa aykırı hareket eden ecnebilerderi bazıları mahkemeye verilmiyor değti, verili « *|yor. Fakat kat'i bir netice elde edilmiyor. Ecnebi işçilerin bir çokları da, Türk tab'asi olmak için iki sene evvel verdikleri istidalaı rın nümaralarımı göstererek, polisin elinded kurtuluyorlar, Bu suretle vergiden de sıyrıle |miş oluyorlar. Bence, işçi kanunundan evvel memleketj örümcek ağı gibi saran ve Türk işçisine ha yat hakkı vermiyen bu çeşit hDekâr cenebiler rin temizlenmesi lâzımdır.» Okuyucularımıza cevaplarımız Devrek gençlerinden M. Safi Eren Hoy'at — Mevzuu bahis mesele henüz tevazzuli etmiş değildir. Maamafih alâkadarların b işle meşgul olmaları lâzım gelir, ... Okuyucularımızdan Mehmed Uslusoya: — BHimmetiniz şayanı takdirdir. — Esasemi mevzuu bahsettiğiniz şekildeki yardım dü e günülmüştür, yakında tatbik edilmesi dd muhtemeldir. ... Ankara çimento fabrikasında İbrahim İl « ter'e: — Göndermiş olduğunuz yarının tonunü Biza Şoför Çakır Esas No, sı D4 100 Büyükada'da Nizamda Büyükada'da Nizamda 25, yeni 7 No.lı 1076 metre murabbaı tarla. murabbar tarla. 305 558 murabbı tarla. 559 Büyükada'da Nizamda tır. Encümen yarın da toplamıp bu işi tet- kike devam edecektir. Zehirlenenler Beyoğlunda Turingpalas hizmetç - ilerinden Jozef iki bardak Şşarap içmiş, bir de ciğer tavası yiyerek yatmış, fa- kat gece zehirlenme alâimi göstermiş, hastaneye kaldırılmıştır. * Ortaköyde oturan Mehmet Tu - fan da yediği tuzlu balıktan zehirlen- miş, hastaneye kaldırılmıştır. Nöbetçi Eczaneler Bu geceki nöbetçi eczaneler şunlardır: İstanbul cihetindekiler: Aksarayda: (Şerel). Alesıdarda: (Ab- dülkadir). Bakırköyünde: (Hilâl). Be- yazıtta: (Belkis). Eminönünde: (Salih Necati). Fenerde: (Hüsameddin). Ka- ragümrükte: (Kemal). Küçükpazarda: (Necati), Samatyada (Teofilos). Şeh- remininde: (Nâzım). Şehzadebaşında: (Halil). Beyoğlu cihetindekiler: Galatada: (Hilâl), Hasköyde: (Yeni T kiye). Kasımpaşada: Ç'urın)> Sa. tiyerde: (Asaf). Şişlide: (Şişli). Tak- simde: (Galatasaray, Vinkopuli). Üsküdar, Kadıköy ve Adalardakiler: Büyükadada: (Merkez). Heybelide: (Yusuf). Kadıköy Muvakkithanede: (Saadet). Kadıköy — Söğütlüçeşmede: (Osman Hulüsi). Üsküdar Çargıboyun- 560 görmeden fikrimizi bildiremiyeceğiz, İ Emlâk ve Eytam Bankasr ilânları —| Taksitle Satılık Emlâk Mevkiü ve Nev'i Heybeliada'da Yalı sokağında 2 No.lu gazino Depozito 1000 Lira Nizam deresi sokağında 19 No.lı içinde kuyu ve eski alât ve edevatı müştemil 4928 metre murabbaı arsa. 200 Nizam sokağında eski metre murabbal arsa. 172 Büyükada'da Nizamda Nizam deresinde 5 No lı 1573,50 metre murabbal arsa, Heybeliada'da Tur yolunda 1,2,3 No lı 5398 80 240 Heybeliada'da Tur yolunda 8 No. l1 15905 metre 400 Heybeliada'da Tur yolunda 6 No. lı 3977 metre 160 Büyükada'da Nizamda Yücetepede 2 No.lı 2031,25 metre murabbı bahçe. Nizam sokağında 172 ada, 7 parsel No. lı 2762 metre murabbaı tarla, Büyükada'da Nizamda Nizam sokağında 159 ada, 4 parsel No hi 866 metre murabbar arsa. 593 — Büyâkadad'a Nizamda parsel No.lı 5600 metre murabbatı tarla. 641 Büyükada'da Nizamda Cumatepede 1 ada, 184 336 Nizamettin sokağında ö-1 kapı, 156 ada, 2 parsel No.lı bahçeli ahşap köşk. Mevkileri yukarıda yazılı emlâk bedellerinin birinci taksiti peşin 800 ve geri kalan yedi taksiti yedi senede ve yedi müsavi kısında ve şa süretle : Tamamları faizsiz sekiz müsavi taksitte ödenmek şartile ve açık arttırma ile satılmak üzere arttırmağa konulmuştur. İhaleleri 26 Ha« ziran 1936 tarihine tesadüf eden yapılacaktır. Cuma günü saat onda Şubemizde İsteklilerin tayin olunan gün ve saatte Şubemize müracaatlar. B73) Pazarlıkla Satıhık Banl Esas No, sı 142 143 162 Mevkü ve Mev'i Anadoluhisarında Küçüksu volisi. Büyükada'da Meyandros volisi, Nişantaşında eski Teşvikiye, yeni Harbiye so- Depozito 6000 Lira 8000 kağında 133 No.l1 halen İpek Film tarafından studio olarak kullamılan eski ekmek fabrikası. Galta Halil Paşa sokağında Ömer Abit Hamı bitişiğinde 21 No.lı Manokyan Hanı. Bankamıza aid yukarıda meykileri yazılı emlâk, 24-6-1936 254 8000 6000 , Çar- şanba günü saat on beşte Ankara'da İdare Meclisimiz huzurunda peşin veya taksitle pazarlıkla satılacaktır. İsteklilerin o gün o saatte Ankara'da İdare Meclisimizde bazır bulunmaları veya yazılı mebaliği depozito olarak Şubemize tevdi ederek son teklif ve şartlarım telgrafla veya mektupla Ankara'da İ are Meclisine veya Şubemiz Müdürlüğüne bildirmeleri ve fazla tafsi Bankamıza müracaatları.