27 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

27 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

TELGRAF HABERLERi SON: POSTA Filistinde Araplar İngilizlerle beş saat çarpıştılar Müsademe çok şiddetli oldu; ngilizİler bir subay ile birkaç asker kaybettiler, Telefon hatları kesildi Londra 26 (Hususi) — Filistinde va- ziyet gittikçe bozulmaktadır. Bugün Nab- lusta Araplarla İngiliz askerleri arasında giddetli bir muharebe vuku buldu. Müsa- dame beş sant sürdü ve İngilirler bir kaç zabit ile bir kaç asker kaybetmişlerdir. Araptedhişçileri telefon hatlarını kei- Mmeğe muvalfak olmuşlardır. Askeri — kuv- maktadırlar. leq;crin hükümetin Filistinde serbest Kudüs, 26 (A.A.) — Filistinde ger-| ve müstakil bir Yahudi milleti vücuda gin vaziyet devam etmektedir. Tedhişçiler Kudüse su - isal getirmek niyetinde olup olmadığı şek- eden İlinde sormuş olduğu bir suale cevap yolları bozduklarından, Kudüs susuz| veren Ormsby'e göre şöyle demiştir: kalmıştır. «Filistinin Araplara ve yahut Yahu- Londra, 26 (A.A.) — Avam Kama-|dilere ait olduğuna dair hiçbir metin yetleri bunları pusuya düşürmek için çalış- |rasında, komünist meb'uslardan Gal- |yoktur.» Uyuşturucu maddele ticaretine karşı tedbirler Uyuşturucu maddelerle mücadele mukavelesi, Ame- rika hariç, 23 devlet tarafından Cenevrede imza edildi Cenevre, 26 (A.A.) — Afyon kon- feransı, toplanmıştır. Amerika birleşik Hevletleri, uyuşturucu maddeler tica- #etinin önüne geçilmesi için yapılan yeni mukavelenameyi imzadan imtina eylemiştir. Amerika birleşik devletle - tinin fikrine göre, bu mukavelename, uyuşturucu maddelerle mücadole ala- nında geriye atılmış bir adımdır. Cenevre, 26 (AA.) — Amerika birleşik devletleri müstesna 23 devlet uyuşturcu maddelerle mücadele hak - kındaki mukavelenameyi imzalamış - Amerikada Reisicumhur Seçimi Demokratlar Ruzvelti tekrar namzed ilân ettiler Nevyork, 26 (Hususi) — De- mokrat kongresi, Cumur Başkam- lığ gösterilecek namzedin se- ü için ananevi iki sülüs ekseriyet yerine sadece ekseri- yet temin etmiş ve seçim prog- ramını tesbit etmiştir. Dış siyasa hakkında, program, Savaşa — muhalefet, — bitaraflık, komşu Amerika devletlerile iyi komşuluk münasebetleri. Deniz kuvvetleri muahede hu- dutları dairesinde tutulacak, ha- va kuvvetleri çoğaltılacak ve ordu ııııkindeıürilgnir. Bugün M. Roosveltin intihabı yapılmış ve kendisi namzed ilân edilmiştir. Boksör Şmeling Berlinde Hükümet erkânı Tarafından karşılandı Berlin, 26 (Hususi) — Meşhür bok- sör Maks Şmeling tâyyare ile geldi ve bü: Yük bir kalibalık “ tarafından — karfılandı. Şeneling'i karşılayanlar arasında — hükümet erkânı da bulunuyordu. Propaganda nazi- Ti, Alman boksörünün zaferini kutlulamıştır. Hariçte mevduatı bulunan Fransızlar Paris, 26 — (Hususi) Bugün Fransa parlâmentosu hariçte nakit mevduatı bulunan her Fransızın bunu hükümete bildirmesi hakkında bir ka- nun İâyihasını ittifakla kabul etmiştir. Yunan kralı Atînayğönüyor Kral hudutta Yunan, Yu- goslav subaylarile birlikte yemek yedi Atina, 26 (Hususi) — Kral Yugos- ile bir anlaşma imzalamışlardır. r | Bükreşte Toplantılar Yasak _e_ıîildi Bükreş, 26 (A.A.) — Yahudi demok- ratların gazeteleri olan Adeverül ile Lup- ta, Rasistler tarafından yapılan ifratkâra- ne hareketleri protesto etmektedirler. Adeverul, zorla milli hıristiyan partisi binasına götürülmüş ve orada kendilerine işkence yapılmış olan bir takım kimselerin fotograflarını ve isimlerini neşretmiştir. Polis, bütün umumt toplantıları — mu- vakkat surette yasak etmiştir. Alma;ıya—- İtalya Berlinde hava seferleri mukavelesi imzalandı Berlin, 26 (A.A.) — İtalyan bava bakanlığı müsteşarı general Valle ve talyan sivil tayyarecilik şefi general Pelligrini, alâkadar Alman makanıları On lavya - Yunan hudut muhafaza kıt'ala- | *©te müddetlik bu anlaşma mucibince rını teftiş ettikten sonra Selâniğe dön- , Kral hudutda bulunduğu sıra- da öğle yemeğini Yunan ve Yugoslav subaylariyle birlikte yemiştir. Kral cumartesi günü bir torpido ile Atinaya dönecek, yakında Mora ve Tsalyada seyahata çıkacaktır. Yeni matbuat kanunu Atina, 26 (Hususi) — Hükümet yeni bir matbuat kanunu hazırlamak- tadır . Bir Yunan vapuru kayalara düştü Atina, 26 (Hususi) — 9000 tonluk Hirisopolis vapuru Madagaskardan dönerken kayalara düşmüştür. Vapu » run vaziyeti ümitsizdir. Avrupada buğday rekoltesi Roma, 26 (A.A.) — Beynelmilel ziraat enstitüsü Avrupada önümüz - deki buğday rekoltesinin 416 milyon kental olacağını tahmin etmektedir. İthalât yapan memleketler — iatihsalâtı 295 ve ihracat yapanların yani Tuna havzasında bulunan devletlerle Lehis- tan ve Litvanyanınki 121 milyon tah- min olunuyor. İsmet İnönünün Molotofa telgrafı Ankara, 26 — Maksim Gorkinin ölü- mü münasebetiyle Başbakan İsmet İnönü ile Molotof arasında- telgraflar çekilmiştir. ki ahbap çavuşlar talya ile Almanya arasında hava sey- rüsefer hatları tesis olunacaktır. Almanya, İngiliz sualnamesine cevap veriyormuş Paris, 26 (AA.) — Matin gazetesine göre, B. Hitler, dün Almanyanın Paris se- firini kabul etmiştir. İyi haberler almakta bulunan mahafilde dolaşan şayialara göre Alman hükümeti, İngiliz sualnamesine ve- receği cevabı pek kısa bir zaman — içinde Londraya göndermeğe Göring, Göbels Atinayı ziyaret edecekler Atina, 26 (A.A.) — Göring ile, Gö- bels, geçenlerde Almanyayı ziyaret etmiş olan Atina belediye Reisi Cotzinas'ın da- vetini kabul ederek olimpiyat — oyunların- dan evvel Yunan payitahtını ziyaret ede- ceklerdir. . İngiltere - Mısır Kahire, 26 (Hususi) — Londrada bu- lunan Mimr fevkalâde komiseri — Mister Mayer Lampson ile Mısır Başvekili Mister paşa arasında mühabere devam — etmekte ve Nahhas paşa tarafından her mesele hakkında verilen cevap hariciyeye — bildi- tilmektedir. İngilterenin bir an evvel Mr- sırla anlaşmak ve bir muahede imzalamak fikrinde olduğu anlaşılyor ve bunun için müzakerelerin uzun bir zaman sürmiyece- Bi söyleniyor. e on Pota ö Montröde (Baştarafı 1 inci sayfada) kadılar, sükünun heyecanla karşılaştığı da- kikalarda işittiklerini hatırlıyacaklar mı bil- mem fakat ben'İsviçreli bir gazetecinin yaptığı mükayeseyi uzun müddet hafızamda saklıyacağım : Konferansın açılmasına henüz yarım at vardı, balkonun ve bahçenin çiçekleri rasından kayarak göle ve dağa bakan man- zarayı karşısında halka teşkil eden arka - daşlarına bırakmış, gözleri geniş balko - nun geniş kapıları a: salonda kay- naşan diplomatlara dikili, söylüyordu: — Siz belki hatırlamazsınız. kim bilir o zaman gazeteci de değildiniz, fakat ben ön Üç, yahut ta on dört sene evvel bu otele yine Türkiye münasebetile bir defa daha gelmiştim, yine şimdi oturduğum bu mer- mer korkuluk üzerinde kim bilir kaç defa oturarak yorgunluk çıkarmıştım. O zaman Lozan muahedesi henüz yapılmamıştı, top- lantıyı Türkiyeyi Lozana çağıran devletler kendi aralarında yapıyorlardı, Türk işinin nasıl halledileceğini düşünüyorlardı. — Ve muhakkak ki iyeye dost değillerdi. A- radan yıllar geçti. Bugün toplantıyı tertip eden Türkiyedir. Ve muhakkak ki dostlu- ğuna kiymet verilen bir devlet haline gel- miştir. * Murahhaslarımızdan biri: — Bu, Türkiyenin memleket dışında ha- zırladığı ilk beynelmilel konferanatır, de - mişti. Hazırlık kelimesinin burada iki cepheli bir manası olacak. Birincisi konferanstan istediğimiz neticenin çıkması için. Siyaset sahasında yorulmaksızın, bıkmaksızın ay- lardanberi yapılmış olan zemini yoklama- yumuşatmalar, — kıvamagetirmelerdir, bu sahada gören gözle yilmıyan iradenin neler yaptığını az sonra işiteceğiz, hazır - hık kelimesinin ikinci cephe manası ise top- lantının mekanik kısımlarını alâkadar eder. Bu kısımda ne derece muvaffak olundu - ğunu işte gözlerimizle görüyoruz. Montrö Plas bütün dünyada eşi bir düzineyi geçmiyen muhteşem saraylardan biridir. Bu satayın alt kat — salonlarından bir kısmı aleni toplantı, gizli toplantı, ko- misyon, komite, yazı, Türk ve ecnebi ga- zete, matbuat müdürlüğü, propaganda, a- jans salonları olarak ayrılmış, bir kenarın- da da modern bir telgrafhane, telefon ka- bineleri vücude getirilmiş. yazı makinele- rtinden, barına, gazeteci köşklerine, telsiz. radyo tertibalına varıncıya kadar bütün ihtiyaçları temin edilmiştir. Ve bütün bun- lar, umumi kaideye uyularak — toplantıyı hazırlayan Türk murahhası heyeti tara « fından, masrafı tamamen kendisine ait o- larak tapılmıştır. Bu masrafın muazzam bir gey olacağını tahmin etmişsinizdir. Fakat hemen söyliyeyim, yanılıyorsunuz, masraf sıfırdan ibarettir, ve ilâve edeyim: Bu da artık tamamen İsviçrelileşmiş sayılan Nec- meddin Sadık'ın sayesindedir: Öyle ya işte bir saray ki seyyah sayısının gittikçe eksil- meye başlaması neticesinde bomboş dur- maktadır, eğer şu alt kat salonlarının bir kısmını tadile razı olur, şu tertibatı da ken- diliğinden hazırlarsa konferans burada top: lanır, otelin üst kat daireleri de gelecek o- lan diplomatlar ve gazeteciler sayesinde müşteri bulmuş olur. Mantığın ve hesabın kuvveti önünde o- tel müdiriyetinde fazla mükavemet gö - rülmediğini tahmin etmek güç değildir. * Saat dörde on vardı. Halk büyük sa - Tondan âleni toplantı salonuna aktı. Ön tarafı diplomatlar, ortayı gazeteciler, so- nu da davetliler işgal ettiler. Zil çalındı. Önde kırmızı zırhlı beyaz mantosu ile bir mübaşir, ortada muhterem Mösyö Motta, arkada bir kâtip dört beş basamak merdi- venden sahneye çıktılar, bir köşede dim- dik kalan mübaşir müstesna, müstatil ma- sanın gerisine yerleştiler. Celse tam dörtte açılacaktı, fakat mös- yö Matta diplomatların sıralarına baktı, bir koltuğu boş buldu, yanındakine sordu ve yetişmesini temin için bir kaç dakika | beklemeye karar verdi, fakat âzâmi bekle- me bir çeyreği geçer geçmez, dördü on beş geçe çıngırağı çaldı ve ayağa kalkarak: — Ekselânslar, Bayanlar Baylar, diye başladı. * Büyük toplanlılarda biri yeni diğeri ex- ki iki kaidenin hem fayda hem de zarar getirdiğine dikkat ettim. Bu iki kaldeden birincisi radya, ikincisi büfedir. Radyo faydalıdır, toplantı salonunda yer bulamıyanlara da içerde söylenenleri bitişik salon veya bahçelerden dinkınqel | İmi taavibi kazanmıştır. Şiyatet ÂLEMİR Amerikada yeni Reisicum- hur seçimi ve bu seçim etrafında mücadeleler merika cumhur reisi M. Roose- volt'in başkanlık müddeti bu se- ne sona eriyor. Bu sebepledir ki Ame- rikanın başlıca iki büyük fırkasını teş- kil eyleyen demokratlarla cümhuriyet- çiler, bir defa daha karşılaşmıya ve namzedleri etrafında mücadeleye ha- zırlanmaktadırlar. Demokratların yeni namzedi, lâhik reisicumhur Roosevelt- tir. Önun, iyi netice vermemiş olan ik- tısadi tecrübesine rağmen, halk arasın- da hâlâ sevilmiş ve tutulmuş bir insan olduğunu gören demokratlar, ellerinde- ki bu muvaffakiyet kozunu ihmal et- mek istemiyorlar. Buna mukabil cüm- huriyetçi partinin taktiği başkadır. Es- ki cüumhur reis Hooverin tekrar nam- zed gösterilmek isteğini izhar etmiş ol- masına rağmen, bu parti, yeni vaziye- tinin yeni insanlara ihtiyacı olduğunu anlamış ve Hoover'i ihmal etmeye ka- rar vermiştir.Onun yerine Kansas va- lisi Landon'u ileri sürmektedir. Landon reisicumhur seçiminde reylerinin bü- yük kıymeti olan garbi Amerika çift- çileri tarafından takdir edilen ve tutu- lan bir kimsedir. Başında bulunduğu eyaletin — malt işlerini iyi idare ederek müvazeneli bir bütçe kurmaya muvaffak olması da, bugünkü şartların istediği bir meziyet- tir ki cumhuriyetçi partinin, onu ileri sürmesinde başlıca âmil olmuştur. Buna mukabil, demokrat partide bazi ihtilâflar göze çarpmaktadır. Bu partinin bir kısım azası ve bilhassa ileri gelenlerinden bir çoğu, Roosevelt'in ik- tisadi siyasetine muarızdır. Bundan dolayıdır ki başlarında eski Nevyork valisi Al. Smith bulunan âyandan beş kişilik bir grup, M. Roosevelt'in, par- ti riyasetinden iskat edilmesi lüzumuna dair bir beyanname neşretmiş, bu hu- susta da, ayrıca, partinin umum! kon- gresine başvurmaya karar vermişlerdir. Bu tezahür. demokrat partinin saf- ları arasında büyük bir şaşkınlık husu- le getirmiştir. Bu sebebledir ki, muvaf- fakiyet ihtimalleri pek kuvvetli olma- makla beraber, bu sayede, cumburi- yetçilerin maneviyatı artmıştır. Selim Ragıp Fransada grevcilerin sayısı Paris, 26 (A.A.) — Seine, depart - manındaki grevcilerden 10,027 amele daha yeniden işe bııslamı:hrdıı.. Bu departmanda — grevcilerin miktari 9,150 ye inmiştir. g itün Fransada grevcilerin yekünü 156,662 dir. D Ünkân verir Takat ayni zamanda da içli- mamn ortalarına doğru hava almak ihtiya- cında olanlara, hiç bir şeyi kaybetmeden salonu boşaltıvermek imkânını verir. Bü- fe de öyledir. Kuruyan boğazlara serinlik verir, amma salonu da çabuk tenhalaştı - nr. * Toplantı bitemişti. Büro intihabı yapıldı, müteakip toplantının yarın yapılması ka- rarlaştırıldı. Ve halk ta toplantı salonun- dan büyük salonlara aktı, tebrik etmeler, el sıkmalar ve kadeh boşaltmalar başladı. Titulesku: — Birin miştir, ekselüns diyordu, şimdi sıra ikinci Boğaz meselesindedir. * » Gece geçi vakit umumi ben şöyle hülâsa ettim: Hattâ İtalyanın bulunmamasına rağmen Boğazların askerileştirilmesi meselesi umu> fakat bu, bütün meselenin bittiği manasına gelmez, bülün delegeler nutuklarında talebimizi esas İti- barile kabul ettiklerini söylemişlerdir. nunla beraber nutuklarının arasında gizlen miş öyle kelimeler vardır ki, Boğazların si- lahlanmasını kabul etmekle beraber Bo- ğazlardan harp ve ticaret gemilerinin geç- 'mesi bahxinde söyliyecekleri epeyce söz ol- duğunu göstermektedir. Bu sözler nelerdit) Yazın anlıyacağız. Ekrem U; emp rs yonu i Boğaz meselesi fi'len halledil- —