19 Haziran 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

19 Haziran 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

19 Haziran TELGRAF HABERLERİ Almanya ve Avusturya Yahudileri meselesi İngilizler, İtalya Yahudilerine karşı istisnai muamele yapılmasının hikmetini anlayamıyoruz, diyorlar Londra 18 (A.A.) — Londra matbuatı bu sabah Almanya ve Avusturya Yahu- dileri meselesini beynelmile! şekilde ted- kik etmektedir. Taymis, anşlustanberi Avusturyalı Ya- hudilerin maruz kaldıkları tazyikler hak- kında uzun bir etüd neşretmektedir. Nevs Kronikl gazetesinde Bartlett, İn - Bilterenin Berlin sefiri Hendersonun ec- nebi Yahudileri Almanyadaki mallarını bildirmeğe icbar eden kararnamenin te- sirleri hakkında tahkikat yapmak için ta- imat aldığını bildirmektedir. Halbuki İn- giltere sefiri Fransa ve Amerika sefirleri gibi henüz bir cevab alamamıştır. Sarih bir cevab alan yegâne diplomat İtalya se- firidir. Bu gazete diyor ki: İngiltere hükümeti İtalyan Yahudile - rine karşı istismai bir muamele yapılma- siının hikmetini anlamamakta ve Alman- yada bulunan İngiliz yahudilerinin de ayni muameleden istifade — edeceklerini ümid etmektedir.» Yeni tevkifat Berlin 18 (A.A.) — Havas bildiriyor: Almanyada yeni bir Yahudi aleyhtarlığı dalgası ortalığı kasıp kavurmaktadır. Bu dalga bilhassa polis tarafından Yahudi - lerin ikamet ettiği yerlere sık sık yapı - lan baskınlar ve Yahudileri ekonomi faa- liyetinden ihraç etmek için alınan yeni tedbirlerle temayüz etmektedir. Berlinde polis tarafından alınan ted - birler neticesinde mikdarı 2 bini bulan tevkifat yapılmıştır. Diğer taraftan Yahudiler aleyhinde şiddetli nümayişler de vuku bulmakta - dır. Bilhassa şehrin şimal ve şerk kısmın- da birçok Yahudi mağazalarının camları kırıldığı ve 6 Yahudinin de yaralanarak hastaneye kaldırıldığı şayi olmuştur. Po- lis bu nümayişlerin mahiyeti ve şümulü hakkında hiç bir şey söylemiyor. Kara avcılığı kanunu Bir teklif yapıldı, tüfek ve tuzaktan gayri vasıtalarla avlanmak yasak olacak Ankara 18 (Husus!) — Bolu Sayla- Vı İsmalil Hakkı Uzman kara — avcılığı kanununa ek olarak hazırladığı tekli - fini fe göre, avlanma silâh ve av köpekle - Tinin yardımile ve icabında tuzakla ya- pılabilecektir. Kara avcılığı kanununun husust maddelerinde yazılı bütün hay- tüfekle avlanacaktır. 8 kalibrodan 36 kalibroya — kadar saçma ve kurşun atan düz — ve yivsiz namluya ve namlusu 70 santimetreden Uzun olmamak ve nişangâhları — 300 metreden ileriye ayrılı bulunmamak şartile 5-6 milimetreden 11.5 milimet- reye kadar fişekle mahsus ve düz yiv- ya bir yivli çifte ve tek namlulu hlarla 6© ve 9 milimetrelik Flober - ——— Alman gazeteleri Çeklere şiddetle hücum ediyorlar Berlin 18 — Lokal Anzeiger gaze - tesinin bildirdiğine göre hükümet, dün askeri bir Çekoslovak tayyaresinin Al- man topraklarından geçmesini — Prağ nezdinde şiddetle protesto etmiştir. Berlin 18 (ALA.) — Havas ajansı - nn muhabiri bildiriyor: Dün Lam”istasyonu — civarında bir Çekaslovak tayyaresinin, iddia edil - iğine göre, hududu geçmesi — bülün Matbuatın bu hâdiseye uzun makale - ler tahsis etmesine sebeb olmuştur. <Küstahlığın son derecesi» — başlığı altında Esen'de çıkan Nasyonal Zay - tung, Prag hükümetine bundan evvoel- ki protestoları nazarı itibara almadı - Gından dolayı çıkışmakta ve şöyle yaz- Maktadır: «Almanya enerjik ve tesiri seri ted- birler ittihaz edilmesini beklemekte - dir. Çekoslovakyada otorite yok mu - dür?» Südetlerin protestosu Prag 18 (A.A.) — Alman Süldet par- fisinin bir tebliğine göre, parti Ame - tikada Südet Alman istihsalâtına karşı Yapılmakta olan propagandayı Ameri- ka elçiliği nezdinde protesto etmiştir. Filistin - petrollerini muhafaza için Kudüs 18 (A.A.) — Petrol kumpanya- rı, petrolü tedhişçilerin tecavüzlerin - kurtarmak için Filistin arazisi bo - Yünca yer altından bir petrrol borüsu ge- Çirmeğe karar vermişlerdir. e. ler de av silâhı olarak kullanılacaktır. Bu tüfeklerle kullanılacak malzeme Ivı cephane av malzemesi olacaktır, eclise takdim etmiştir. Bu '.ekli-' Memleketimize hariclen getiri'ecek kıymetli cins av köpekleri 25 — sene müddetle ve av fişekleri ve kovanlari- le mukavvaları her türlü vergiden ve gümrük resminden muaf olacaktır. Barut ve saçına askeri fabrikalara ımıl olduğu fiat üzerine nakil masraf - |ları ilâvesile ahaliye satılacaklır. Tü - fek ve tuzaktan gayri vasılalarla av - lanmak yasak olacak, kuşlar için tu - zak kullanılmıyacaktır. Bunun hilâfına hareket edenlerden 25 liraya kadar para cezası alınacak - tır. Amerika harb zamanında neler yapacak ? Nevyork 18 (A.A.) — Nevyork Taymis Bazetesinin bildirdiğine göre, 1989 sene- sinin büyük deniz manevraları yazın ya- pılacaktır. 155 geminin iştirak edeceği bu manevralar ağlebi ihtimal Asot adala - rına da teşmil odilecektir, Bu gazete, şunları ilâve etmektedir; «Bu manevralar Amerikanın harb za - manında neler yapabileceğini öğtenmek isliyen Avrupa diktatörlerimin gözleri ö- nünde yapılacaktır.» Vali Üstündağ dün Atinaya vardı Atina 18 (Hususi) — İstanbul vali ve belediye reisi Muhiddin Üstündağ bugün öğleden sonra buraya gelmişlir. İstanbul belediye reisi Pirede Atina umum valisi, belediye reisi ve belediye izası karşıla - mışlardır. Atina 18 (ALA.) — Muhiddin Üstün - dağ burada atlı gün kalacak ve bele - diye teşkilâtlarının mesaisini tedkik ey-| liyecektir. Bir İngiliz ıllüııînnmn Fabrikasında grev Londra 18 (A.A.) — Dün, Vudstokmie- de bir İngiliz silâhlanma fabrikasında bir amelenin kovulmasından dolayı, grev çıkmış ve burada çalışan 600 amele işle- rini bırakmışlır. Bu amelenir, kovulması grev için bahane teşkil eylemiştir. Zira, amele, çoktanberi bu fabrikadakı çalışma şeraitinden gayri menun görünmekte idi. BSON POSTA Fransızlara göre Venedik mülâkatının ehemmiyet ve manası Parisş 18 (A.A.) — Gazeteler, Kont Cia- no ile Stoyadinoviç arasında cereyan e - den müzakereler hakkında tefsirlerde bulunmaktadırlar. Epok gazetesinde James Donadieu, di- yor ki: sİtalya, Avrupanın genubunda Yu - goslavyanın ehemmiyetini tamamile tak- dir ötmektedir. Rama ve Belgrad hükü « metlerinin cenubu şarkiye doğru yapılan Alman tazyikine karşı müşterek bir sed teşkil etmelerinde biz ancak fayda göre - biliriz.» Övr gazetesinde Tabouis, şöyle yazıyor: sAlmanya, Roma için olduğu kadar Belgrad için de en endişe verici bir kom- şu olmuştur.. Yugoslavya Başvekili Belgrada döndiü Roma 18 (Hususi) — Yugoslavya baş ve dış bakanı Dr. Stoyadinoviç ile kont Ciano arasındaki müzakerelere, bu sabah Venedikde devam edilmi İki nazır, gözden geçirdikleri bü - tün siyasi ve iktısadi meseleler hak - kında tamamen hemfikir olduklarını memnuniyetle müşahede etmişlerdir. Kont Ciano, Stoyadinoviç şerefine bir öğle ziyafeti vermiştir. Ziyafetten sonra Stayadinoviç Belgrada, Kont Ci- ano da Romaya hareket etmişlerdir. Kont Ciano, Venedik müzakereleri hakkında Mussoliniye izahat verecek- tir. Giresun hapishanesinde kanlı bir arbede Bir ölü ve ağır yaralılar var Giresun 18 (A.A.) — Bugün — soat 7 buçukta hapishanede 25 geneye mah- küm Yunusu 20 gşer seneye —mahküm Kürd Esadla Bursalı İbrahim - bıçakla öldürmüştür. Beş saat sonra da kati'in konulduğu çifte kilitli kapıyı diğer dört mahküm kırarak katillerin vücudleri - ni gene bıçakla delik deşik etmiş r. Yaraları çok ağır olan katiller hayatlarından ümid yoktur. Cumhu - riyet müddelümumiliği vak'aya el koy- Mmüuştur. Hitlerin Viyana Seyahati Londra 18 (Hüususi) — Berlin makam « larının tekziblerine rağmen, Hitierin bu akşam Viyanaya gideceği anlaşılmıştır. Propaganda nazıtı Göbbels, öğleden sonra tayyare ile Viyanaya gitmiştir. Lehistandaki Almanlar da seslerini Yükselttiler Varşova 18 (ALA,) — Nolhini'de ©- turan Almanlar kültür bakanlığına bir istida vererek mezkür mıntakada ika - met eden 60 bin Almanın Almanca ted risatta bulunan tek bir mektebe malik bulunmadıklarını ileri sürerek Alman Mmektebleri aleyhinde tatbik edilen ted birlerin kaldırılmasını — istemişlerdir. İstidada son zamanlara kadar mevcud 80 ilk Alman mektebinden — 58 inin cebren kapatıldığı ilâve edilmektedir. Dün gecebir otomobil kazası oldu | Dün gece saat 18 de Zincirlikuyu ile |Mecidiyeköyü arasında bir otomobil kazası olmuş, iki yolcu ile Büyükdere- |den gelen 2656 numaralı taksi bir İtoprak kamyonu ile çarpışmıştır. Mü- |sademede — otomobilin ön sol tekerleği İtamamen — parçalantnıştır. — Yolculara bir şey olmamıştır. Bir kadın tramvaydan düştü Dün akşam saat on yedi buçukta 157 numaralı tramvay Pangaltı Hamam ix- lan hareket ettiği sırada arka- ada bulunan Feriköyünde Avu- kat caddesinde 163 numaralı evde oturan Eşref kızı Naciye Serdar tramvaydan ye- re atlamış, düşmüş, ifadey-» gayri muk- Bu Sabahki Gazetelerde Gördüğümüz Fikirler Yeni Sabalı — Hüseyin Cahid Yalçın Ha- tay meselesi serlevhalı makalesinde; «Hatay işi bizim için şakaya gelecek, ya- had ihmal ve lâkaydi ile karşılanarak kendi haline bırakılacak meselelerden değildir. Ha- tay meselesi Türkiye için bir emniyet mese- lesidir. Hatayda Türk kültürüne — müstenid muhtar ve müstakil bir idare kurulacaktır, bunda Türk Cumburiyetinin zerre kadar te- reddüd sumesine, zâ'? göslermesine, boyun eğmesine imkân yoktur» demektedir. * Cumhuriyet — Yunus Nadi Hatay davası bir Türkiye - Pransa meselesidir başlığı koy- duğu makalesinde diyor ki: #«Harleiyemizin şimdiye kadar dostluk te- tlarına inanarak hükümeti ve milleti imldle hayal arasında uyutan siyasetine ar- tık bir nihayet vermek lâzımdır. Bize garptan ekseriya hayal getirip inkisarlar biçtiren bu siyasetin bir parça konara çekilerek bizi ha- kikatle karşı karşıya bırakması sırası iyiden iyiye gelmiştir. Fransanın bisimle dostluk münasebetle- rinin bozulmadan deramını başka her şeye tercih ettiği hakikat ise Hatayda Milletler Cemiyetinin tavassutuna görülen lüzumun yeri kalmamıştır.» * Tan — Ahmed Emin Yalman Hatay işin- de son manzara serlevhalı makalesinde Ha- tayda çevrilen ve unsurlar arasında ikilik ya ratmayı Istihdaf eden entrikaları mevzuu bahsederek: «Hatayda Pransız askerl işgali — nihayet bulmalıdır. Hataylıdar — mukadderatlarına tam manasile hâkim olmalı, Türkiye ile Fransayı ikl md taraf mevkline düşüren iki- lk vaziyeti közünden kalkmalıdır. Aksl tuk- dirde Hatayın beka ve — varlığı hakkında Fransızlarla müşterek ve müsavi bir mes'u- | Hiyet almış olan Türk ordusu da Hatayın ku- ruluş devresinde nizam ve asayişi korumak | vazifesine filen iştirak etmelidir. Bize karşı verilen taahhüdler tutulmamıa bisz de her türlü taahhüdlerden azade kalırız. Hatay Türklüğüne sid menfaatlerin ve cenub hu- dudumuzdaki emniyot ve istikrarın icab ol udrdiği her türlü tedbirleri almakta tamamlle serbest bir mevkle çıkarız. demektedir. * Kurun — Asım Us Hatay işinde Milletler Cemiyetinin mes'uliyeti serlevhaliı makala- sinde Halayda Mületler Cemiyetl ndına ya- pimakta olan menfi hareketleri tebarüz et- Ürerek Miülletler Cemiyetinin Hataydaki ko- misyonun bitaraflıkla telifi mümkün ölmü- yan hareketlerini takbih etmesi lâzım gel- diğini, üksi takdirde Türkiyenin — Mületler Cemiyeti azalığının devam etmesinin müm- kün olamıyacağını yazmaktadır. Amerikanın bir numaralı halk -düşmanı 100 defadan — fazla tevkif edilen şaki tekrar mahküm oldu Nevyork — 18 (ALA.) — Amerikan polis dosyasında bir numaralı halk XU ANbE © Hatayın mukadderatı hiçbir suretle değiştirilemez Yazan: Selim Razıp Emeç € garib bir tecellidir ki çok defa siyasette zor nın mahzurlarından bahseden milletler, bundan acı acı şikâyetlerde bulunanlar, gene en ziyade cebirden anlıya:lar olu- | yor, Bu, hazin bir şeydir, fakat hakikata tir. Son günlerde bazı Fransız gazeteleri- nin Suriye ve Hataydaki vaziyetler müna- © sebetile yaptıkları neşriyat bu bedaheti tamamen teyid ediyor. Fakat ortaya mevzu olan dava çok sarih olduğu için, bütün söylenenler ve yapılanlar birbiri- ni nakzediyor. Bundan dolayıdır ki bir ara moerkezle Hataydaki Fransız müstem- leke memurları arasında irtibat olmadıe | ği kanaati bile Insanda hâsıl olacak kadar işler karışık bir şekle girdi. Adetâ istek- le ve kasdi mahsusla bozulmak istenir görünen durum bir müddet sonra tasfi- yeye tâbi tutulur gibi oldu. Ama ortalık- ta değişmiş bir şey görünmedi. Bugün kemali esefle müşahede ediyoruz ki bir parça hüsnüniyetin halledip tesviye eye| Hyebileceği bir mesele, en dolambaçlı hareketlerle içinden çıkılmaz bir hale getiriliyor. Bunun neticesi — vaziyetlen bir takım profesyonel tahrikçiler istifude ediyorlar. Aleviyi Arabın aleyhine, Ara- bi Türke karşı ve bu meselede hiçbir ke- lâm hakkı bulunmamak Jâzım gelen bir takım unsurları birbiri aleyhine harekes te getiriyorlar. Kan dökülüyor, can ya« kılıyor, hanuman yıkılıyor. Sebeb? Se- beb şu ki Fransız müstemlekecileri Su- riyeye vermeyi kabul ettikleri istiklâl- den nadimdirler. Ankara ahidnamesi mucibince Suriyenin mukadderatı mev- zuu bahsolduğu zaman üzerinde görü- şülmek lâzım gelen Hatay meselesinde mMuazıkcılık yapmak arzusundadırlar. Fa- kat düşünülmek istenmiyor ki bütün bunlar ahidlerle, vesikalarla tesbit edil. miştir. Birine dokunulduğu zaman öbürü harekete gelir. Binaenaleyh —madem ki Fransa, Suriye için bir istiklâl hakkı tae nımıştır; Hatayın azim ekseriyeti Türk olan halkının mukadderatını da tayif etmek lâzımdır. Bu bahiste Türk Cum- huriyetinin söz hakkı vardır ve bundan hiçbir suretle feragat edilemez. Bu işler- le meşguül olan alâkalı Fransız ricali e- ğer bir parçacık bunları düşünseler, şim- diye kadar yapageldikleri küçük entri lara baş vurmaktan vazgeçerlerdi. Çün- kü bütün bu hareketlerin binnetice biç bir kıymeti olmuyacağını anlıyacaklardı, Hatay, namzedi bulunduğu mukadderata kullanma- | düşmanı olarak kayıdlı bulunan, 1915 | kavuşacaktır. Bu, değişmez bir - osastır. denberi 100 defadan fazla tevkif edi -| Binaenaleyh vaziyeti bu suretle görmek lip 8© defa da muhtelif hapis cezalarına | ve o yoldan yürümek lâzımdır. Bu yol, Jedilmiş, Enverin üç arkadaşı mahküm olan şaki Şariro bu kere Tu- rust kanununa muhalif harekette bu - lunduğundan dolayı yeniden Üüç sene hapse mahküm 'edilmiştir. Bu hükmü veren hâkim, Şariro'nun en tehlikeli ve en vahşi insan katili ol- duğunü kaydetmiş fakat cinayetlerinin delili mevcud olmamasına binaen ken- disini «ncak böyle hafif bir cezaya mah küim inden dolayı müteessif aldu- ğunu hükmün sonunda beyan etmişltir. Dün gece Kasımpaşada bir cinayet oldu Dün gece saat yirmi buçukta Kasım- paşada — Dörtkuyuda — Çelik — bahçesi denilen — kahvede — Bekir oğlu 25 yaşlarında — Eğverle —Ahmed, — Mu- rad ve Alâcddin isminde üç arkadaşı gizlice — rakı- içerlerken — birdenbire bir silâh sesi duyulmuş, silâh sesine ge- lenler Enverin ölü olarak yerde yattığını görmüşlerdir. Hâdiseden polis haberdar yakalan- mıştır. Hâdisenin kaza veya kasd eseri olduğu müddelumumi Reteb tarafından tahkik edilmektedir. Bir kız. yandı Kumkapıda Türkeli caddesinde oturan Mığırdıç kizi dört yaşında Antranik eli- ve geçirdiği kibrit kutüsil2 oynarken kibritten entarisi tutuşmus, Antranik, tedir şekilde muhtelif yerlerinden yara-| vücudünün muhtelif yerlerinden ağırca lanmış, Şişli çocuk hastanesine kaldiril- | surette yanmıştır. Çocuk, Şişli çocuk has- miştir j tenesire kaldırılmıştır. nu kral teftiş etmiştir. herkes için hayırlıdır. Selim Ragıp Emeç Sındırgıda havalar kurak gidiyor Sındırgı (Hususi) — Bu sene havalar çok kurak gitmektedir. Dağ köyleri yağ- mur yağmadığı takdirde zeriyattan isti- fade edemiyeceklerdir. Ekilen tütün fi« deleri de olduğu gibi durmakta ve yağ- mursuzluk köylü arasında endişe uyane dırmaktadır. Sındırgı - Bigadiç şosesi üzerinde yol- euların su ihtiyacını karşılıyacak su bu- lunmadığı için yolcular bu yüzden çok sıkıntı çekmekte idi, Tütüncü Dedeağaçlı Hasan isminde bir hayırsever üç yüz İl- radan'fazla bir para sarfederek şose ke- narında gözel bir çeşme yaptırmış ve yol. cuların sıkıntısını gidermiştir. Polatlıda temelatma merasimi Polatlı (Husust) — Polatlı jandar « ma birlik binasının temel atma mera - simi, büyük bir kalabalık huzurunda, yapılmıştır. Merasime kaymakam Ab - dullahın bir nutku ile başlanmış ve ba« lediye binasında verilen çay — ziyafeti ile hitama ermiştir. Bu bina, kazamızm en güzel yerins de inşa edilmektedir. Yunan kralının ziyareti Atina 18 (Hususi) — Evvelisi günden- beri Faler limanında bulunan Fransanın Akdeniz dananmasına mensub - filo ile Faler limanında bulunan Yunan filosus — peemmdi nnn A —e reRERALTE AAA AÇAM K— L L —