19 Haziran 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

19 Haziran 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

xi $ Hidiseler Karşısında ROPORTAJ 19 yaşında Mustafa Doğan bir ga - zete idarehanesinden bir makine çal - mış, makineyi satarken — yakalarımış, mahkemede: lirm, demiş, bir geri röportaj yazısı yazmak istiyordum. Y. larımda nasıl heyecan — geçi makineyi nasıl çalıp kaçtığımı, nasıl sat tığımı, paraları nasıl ve nerelerde ye - diğimi anlatacaktım. Ev sahibini bastıran yavuz hırsızdan haberim vardı ama, böylesini ne gör - müş, ne de duymuştum. Buna benzer röportaj amatörleri git gide çoğalırsa vay halimize! Gece evimdeyim. Uyuyorum. Dışa- rıda bir ayak sesi var, Korka korka ya- tağımdan kalkıyorum. Odanın kapısını açıyorum. Tanımadığım — bir adamla karşılaşıyorum: — Hırsız var! — Sus, diyor, — Ne, ne, ne? — Ben hırsız değilim, röportaj yapa- cağım! Kalabalık tramvayda cebimi ka tıran yankesiciyi bileğinden yakalıyo - Tum: — Seni mendebur, seni. aşırıyordun ha? — Aslâ! — Elin cebimde idi. hakaret edemezsin! Cüzdanımr' L Bunları biliyor mu idiniz? — | Hollywood ismini kim Kaliforni- yada film sanayii- 'nin en meşhur merkezi olan Holiywooda bu iz- mi Wilcox ismin - — İ & de bir kadın ver - <$ miştir. 1883 yılın- da, kocasile bu gayet şirin manzaralı ovaya giden kadın, burada yerleşmiş ve meyva yetiştirmeğe başlamıştır. Zamanla başkaları da bu - raya yerleşmiş, ve mıntakalarına bir isim vermek icab etmiştir. Madam Wilcoxun " kocası buraya, vaktile ayni yerlerde ya - şamşı olan bir yerli kabilenin ismini tak- mak istemiş, fakat kendisi, (mukaddes ağaç) manasına gelen, ve eski devirlerde haç yapmak üzere kullanılan tahtaya iza- fe edilen ismi vermiştir. * Mösyö Veto kimdir? Monsicür — Veto 1791 kanunu esa- sisi ile, teşril mec- lisin — kararlarını veto etmek hak - kımı kazanan 16 n- c Luiye verilen bir lâkabdı. Nef - ret ve hiddet ifa- Okuyucularıma Cevablarım Bayan «8, S.» ye: — Kat'i kararı verinceye kadar her iki genci de tedkik etmek hakkı- nızdır. Fakat burada <Tedkik» keli- mesi <Flört» manasına gelmez. Yek- diğerinin gıyabında her ikisini de ü- midlendirecek, sonra - bir ni tercih edecek değilsiniz. Yapacağınız şey aile muhitinde olmak şartile her ikisile de muhtelif mevzular üzerin- de konuşmak, denemeler yapmaktan ibaret kalacaktır. Bu, aile ve sosye- te kanunlarının müsaade ettiği hu- dud dahilindedir. Bayan «B. C.» yer — Bir kadının maziden tamamen sıyrılması mümkün değildir. (İ erkek daima hafızasında kalacak, tahteşşuurunda yaşıyacaktır. Hallâ ilk erkekten bilâhare nefret etse da- hi, Vaziyet böyle olunca sizin için — Röportaj meselesi.. yani yankesi - İcilik hakkında bir seri yazı yazacaktım da.. | e Kızınıza bir talib çıkıyor. Evleniyor- | lar. Haftasında kızınızın kocası mah - kemeye müracaat ediyor: — Camım ne var, daha hafta olmamıştı. — Ben evlenmek için evlenmemiş - tim. — Ya niçin? — Röportaj yapmak için! Bir evin önünden geçerken başınıza bir kova su dökülüyor: — Canım bu ne rezalet! Pencereden bir baş uzanıyor: — Rezalet değil, röportaj! Evinize kımdak sokuyorlar.. İtfaiye geliyor, yangın güç belâ söndürülüyor. Kundakçı yakalanıyor: — Sen mi kundakladın? — Evet.. fakat fenalık için değil! — Ya niçin? — Röportaj yı.pmık için! Şu bu neyse ama Cenabihak cümle - mizi bir cinayet işleyip bu cinayete aid hislerini bir seri yazı halinde yazmak Jisteyecek röportaj delilerile karşılaş - roaktan muhafaza eylesin.. Âmin! İsmet Hulâsi evleneli bir Tavuskuşunun tüyleri uğursuz sayılıyor Renklerinin ahenkli imtizacı ile gözü okşıyan kuyruğundan dolayı meşhur o - lan tavuskuşu, tüyleri yüzünden Avru -| pada uğursuz sayılır. Bu hurafenin nasıl ve ne suretle yer ettiği belli değildir. Bu- nunla beraber, uzun seferler yapan ehli salip askerleri Avrupaya döndükleri va- kit, Dersim civarında şeytana tapan bazı kabilelerin itikadınca, şeytanın, ölü bir horozdan bir tavus yaratarak halka: «Bundan böyle bana bu enmuzecle ta - pınız!» dediğini rivayet etmişlerdir. Hal- buki hristiyan akidesince de tavus kalb sembolü idi, —— e — desinde kullanılırdı. Mari Antuvanete de Madam Veto denirdi. Zira kralın, daha zi- yade karısının tesiri altında olarak (ve- t0) hakkını kullandığına inanılırdı. yapacak şey meydandadır: Karşılaş- mak ihtimali olan yerlere gitmeyi- niz, muhitinizi tamamen ayırınız, erkek için ilk kadın yüzde doksan zevcesi olmıyacağına göre bu cihette endişenizi mucib bir nokta görmü- yorum. © İzmitte «A. F.» ye Verdiğiniz karar tamamen ye- rindedir. Madem ki doktor evlenme- nize kat'iyen müsaade etmiyor, ya- pacağınız şey aşk ile bütün rabıtala- rınızı derhal kesmektir. Uyandıraca- Bınız yeisi düşünmeyiniz. Hayat her şeyden akdemdir. Alelhusus bu me- sele hem kendi hayatınız, hem de o- nun sıhhati mevzuu bahsolmakta- dır. Diğer taraftan âti hakkında bedbin olmamanız da lâzım. Uzun bir rejim, ve bilhassa sıkıntısız bir hayat, açık Hattâ çok kimseler ilk gördükleri bu kuşun bir kanarya olduğunda şüphe- ye düşerler. Bilhassa tüyleri diğer ka - naryalardakinden büsbütün ayrıdır. E - sasen Lezar izminin verilmesi de tüyleri- nin bu hususiyetinden, tıpkı bir kerten - kelenin gsırtındaki renk ve şekillere ben- zeyişindendir. Menşei kat'1 olarak biline- memekle beraber Avrupada bilhassa İn- gilterede çok sevilmekte ve yetiştiril - mektedir. Renk itibarile sarı pullu ve beyaz pullu namile iki kısma ayrılır ki: Diğer kanaryalardaki sarı ve kamışi renklere muadildir. Resimde de görüle - ceği üzere bu kuşta başın vaziyeti ilk gö ze çarpan yerdir. Bunun yuvarlak, düz- gün ve gövde ile mütenasib bir hacimde bulunması, ayni zamanda tepenin geniş- çe olması lâzımdır. Tepenin genişliği başlığının güzelliğini göstermek itibarile çok mühimdir. Başlıktan maksad ga; dan başlıyarak başın arkasına ve yan - lardan gözlere kadar inen kısımdır ki buradaki tüyler diğar taraftakiler gibi pullu olmayıp tamamile düzdür. Renk - leri de sarı veya kamışldir. Başlık, Lezar kanaryasının en çok ehemmiyet veril cek kısmıdır. Makbul olan mun beyzi şekilde, her iki yanda, göz h: gından aşağı inmemiş, arkada ense tüy- lerile karışmamış İlekesiz, düz, temiz renktedir. İyi bir Lezar kanaryası tüyle- rinin hususiyeti ve başlığının güzelliği ile me kadar çok takdiri celbedip sevilmekte ise bunu kusursuz bir şekilde yetiştirmek te o nisbette zordur. Fakat sebatkâr ye- tiştiricilerin uzun ve muhtelif tecrübe - leri neticesinde bu zorluğun da berta - Faf edileceği muhakkaktır. Kuşun baş - hığına verilen kıymet kadar - tüylerinin muntazam pullardan müteşekkil bulun- masını da gözönünde tutmalıdır. Öyle ki her tüyün merkezi siyah ve her iki ke - narı müsavi genişlikte sarı veya beyaz renkte olmalı ve bunlar hemen başlığın altından başlıyarak ense, sırt ve gövdeye doğru gittikçe genişlemek üzere munta- zam sıralar balinde dizilmelidir. Beyaz pullular, sarılara nazaran daha makbul telâkki edilmektedir. Bu da siyah benekli beyaz tüylerin tezad teşkil eden bu iki renkle gösterdikleri parlak ve güzel manzaradandır. Kanadlar keza ortaları siyah çizgili, kuyruk tamamile siyah ve hafifçe açık, gözler parlak gaga ve ayaklar mümkün olduğu kadar siyah olmaldır. Lerzar kanaryasının gerek tüy ve ge rekse biçim itibarile matlüb şeraiti haiz bulunması her ender şeye malik olan gi- bi sahibine büyük bür iftihar ve zevk ve- rir. Kemal Kunttav hava size sıhhatinizi tamamen iade edebilir. Sıhhat temenni ederim. Telenn Şİ rketi memurlarının davalarına salı günü bakılacak Eski telefon şirketi müesseseden ayrılan memurlarâ ikramiye vermek adeti olmadığını iddia ediyor: memurlar bunun aksini isbata çalışıyorlar Hükümetin idaresine geçen telefon şir- keti memurlarından yüz kişi, İstanbul 1 inci ticaret mahkemesi riyasetine mü- racaatla tasfiye halindeki şirket idare - sinden tazminat istemişlerdi. Bu taleb üzerine mahkemece hazırlık tahkikatı açıldığını evvelce bildirmiştik. Tahkikat safhası neticeye varmış ve hâ- dise duruşma safhasına intikal etmiştir. Şirketten davacı bulunan yüz memu - *|run iddiaları çudur: — Şirketin ötedenberi tesis etmiş oldu- ğu teamül mucibince, ayrılan memurlara münasib bir ikramiye verilmektedir. Borçlar kanununda, bu bususa temas e- den maddeler de, bu şekilde ayrılan me- murlara icab eden bir tazminatın veril- mesini, hükmeder. Binaenaleyh tlasfiye edilen şirket, bizlere maaşlarımızla mü - tenasib bir ikramiye verinek mecburi - yetindedir. Şirket ise, vekilleri vasıtasile bu iddia- ya şöyle itiraz etmiştir: — Böyle bir tazminat vermiye bizi sev- kedecek bir mecburiyet yoktur. Öteden - beri ayrılan memurlarımıza iddia edil - diği şekilde, ikramiye vermek için, bir taahhüdümüz de mevcud değildir. Bu, bizim takdirimize kalmış bir keyfiyettir. Bunun üzerine müddei taraf, iddiaları- nı teyid maksadile bazı şahidler ikame -|etmişlerdir. Bunlar, evvelce muhtelif ve- silelerle, şirketten ayrılmış memurlar - dan mürekkeptir. Ayrıldıkları zaman, şirketin kendilerini ikramiye ile mükâ - fatlandırdığına dair, şahadette bulun - muşl. Şehir işleri Şehrin tenviratı hakkında belediyenin teklifi Şehir sokaklarına yeniden bin lâmba ilâve edilmiş bulunmaktadır. Fakat bun- lar henüz yanmıya başlamamıştır. Şehri- mizde bulunan Nafla Vekili Ali Çetinka- ya İstanbulda tenvirat işinin bir an ev- vel inlizama girmesi için yeni emirler vermiştir. Tenvirat işinin şehir ihtiyacına göre ıslah edilmesi etrafında İstanbul beledi - yesinin yapmış olduğu teklif Na - fia Vekâleti tarafından tedkik edilmek- tedir. Şehirde hastalık yok Sıhhiye müdürlüğünden verilen ma - lümata göre şehrin sıhhi durumu nor - mal şekilde devam etmektedir. Son yirnti dört saat içinde şehirde yalnız bit kıza - mik vak'asına tesadüf edilmiştir. Hiç bir sene görülmiyen bu güzel vaziyetin de - vamı için icab eden tedbir alınmışıtr. Hamam ücretleri yeniden indirilecek Belediye, hamam ücretlerini tedkik et- mekte idi. Bu tedkiklerden hamamlarda Wmüşleı'ıîerd('ıı alınan ücretin fazla oldu- ğu görülmüştür. Yakında hamamların masrafları ile bir müvazene temin ede - cek kadar ücretlerde tenzilât yapılacak, müşterilerden bu fiattan fazla para alım- |maması istenecektir. Dün gelen seyyahlar İngiliz bandıralı Sfrathard — vapurile dün limanımıza 800 İngiliz. Fransız ve Alman seyyahı gelmiştir. Seyyahlar bu- gün şehrimizden ayrılacaklardır. Tasuye edilen telefon şirketi il!"”' ğ murları arasındaki bu ihtilâf, önüml Vart ki salı günü 1 inci ticaret mahkemt rüyet edilecektir. Mahkemeye intikal eden İf karı koca davası Dün, cürmü meşhud müddetum! ğine bir karı koca arasında geçen bir hâdise intikal etmiştir. y Süleymaniyede oturan Ali Esmef " karısı Nigâr 6 senedenberi evli lti maktadır. Fakat, aralarında — dalmi ? geçimsizlik hüküm sürmektedir. Dün gece gene şiddetli bir ı.vw'; tuşmuşlar, bir aralık pek hiddetlenefi ca, karısını altına almış ve jiletle ralamak istemiştir. : Hâdisenin duruşmasına Suıwu*'—f $ üncü sulh ceza mahkemesinde maştır. Hâkim Kâmil suçu, mahkemenin :;, fesi haricinde görmüş ve dosyayı ©* i ceza mahkemesine göndermiştir. Kantarcılar cinayeti tahkikali | Kantarcılar cinayeti faili Mansur l kında 4 üncü sorgu hâkimliğince "*“ | tahkikat beş gün içinde neticeleni 1M Şimdi, müddeiumumilik iddianı | hazırlıyacaktır. Bir cürmü saklamak ©, || sadile işlenen bu gibi katiller Türk v kanununun 450 nci maddesinin 9 vi fıkrası hükümlerine girer. Bunun İk maznunun idamı istenmesi muhtefi y Poliste : Kaçakçılık yapan bir kadın — yakalandı Dün imanımıza gelen Romanya "": yolcularından Redife adlı bir kadının yeti güpheli görülmüş, muhafaza — tefki memurları tarafından yapılan aramadi Ü ya arasına gizlenmiş 20 metre kadar KÖ ipekti kumaş, çorap vesalre — bulu » Kaçak eşyalar müsadere edilmiş, Redift ” | lye beşinci ceza mahkemesine verilmişti” İki yaramazın deniz gezintiler Tophanede oturan 11 yaşında ”““:J yaşında Abdurrahman sahilde sahibsif dukları bir sandala binerek denize 26) istemişler, bu esnada sandal kapi her ikisi de denize düşmüşlerse de yetişenler tarafından kurtarılmışlardı”. Bir çocuk oğaçtan düştü, yarald' Şehremininde Uzunyusuf mahallı turan 10 yaşında Hilmi çiçek toplamak " , re çıktığı salkım ağacından düşerek ASN dan ağır ve teklikeli bir surette ' Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmıştir. Üç esrarkeş yakalandı Oslatada dolaşan Salim, İhsan Ve * adlı üç kişi zabıta tarafından şüphe ösek , ne çevrilerek üzerleri aranımış, birer Pj dar esrar bulunmuş, üçü de Adiye cesa Mahkemesine teslim edilmişlerdir. Bir döviz kaçakçılığı Beyoğlunda Macar lokantası sahibi * ç | 1D n |tan döviz kaçakçılığı yaptığı haber dükkânda yapılan aramada bir mikdüf vilât bulunarak müsadere — edlimiş. müddelumumiliğe teslim olunmuştur. iki ahbab çavuşlar Mukabil hücum )