1 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Frenk İbrahim Pş. P köşkü, barib bir hırsızlık yüzünden çıka! çıkan ıhtılaf Muhiddin Üstündağ komisyon âzasının verdiği |Bir kadın malümatı noksan bular ak bazı muallimlerin de komisyona :hnınılanııı istedi Adliye Vekâletinin emiri üzerine Sul- tanahmed civarında yapılacak adliye sa- rayının yerinde tedkikala memur edilen valinin reisliği altındaki komisyan ikin- €i toplantısımı yarından sanra yapacak- tır. Komisyon ikinci toplantısını hanis- hane binasında yapacak, buranın tarihi olup olmadığını gözden geçirecektir. Yal> nız ilk toplantıda kamisyon özalarından hemen hepsi ayrı fikir ileri sürmüştür. Kimi hapishane binasının bitişiğindeki Frenk İbrahim paşa köşkünü kervansa- ray, kimi hastane, kimi başka türlü ka- bul etmiştir. Fakat komisyon âzalarından hiçbiri iddiasını vesikalara istinad etüre- mediğinden vali Muhittin Üstündağ pek yerinde olarak komisyon âzasının bu hu- Bustaki malümatını noksan — bulmuş ve haricden birkaç muallimi komisyona id- hal etmeğe mecbur kaldığını ifade etmiş- tir. İhtilâf mevzuu olan köşk, 935 senesin- de Koca Mimar Sinanın ustası mimar E- sir Ali tarafından Frenk İbrahim paşaya köşk olarak inşa edilmiştir. 990 da da bu- | rada Üçüncü Mehmedin sünnet düğümi icra edildiği sırada köşk tadilüta uğramış- | tır, Binanın altında hiçbir Bizans eseri mevcud değildir. Köşk bir Türk yapısı- dir ve 16 ncı asır eserlerindendir. Tanihi kıymeti teşkilâtında ve mimari bakım- dandır. imralıdaki ceza kolonisi iyi neticeler veriyor 'Türkiyede cezal ehliyet noktasından çocuk cürümleri için muhtelif yaş kir- teryomları kabul edilmiştir. — On bir yaşına kadar olan çocuklara — hiç bir suretle cezai mes'uliyet terettüb etme- mektedir. 11-15 yaş arasındaki çocuk- lardan cürüm işleyenler de zekâi kud- retlerinin yaptıkları cürmü' idrake kâ- fi olup olmadığını aramak yani - faili mümeyyiz bulunup - bulunmadıklarını tesbit için tıbbr adli enstitüsüne gön - derilir. Oranan vereceği — hükme göre ceza görürler. Bizim memlekette İmralı adasında tesis edilmiş olan ceza — kolonisi çok faydahdır. Burada firar dahi görülme- mektedir. Adadaki jandarma içerdeki - | lerin kaçmasından ziyade — dışarıdan muzırların girmesine mani olmakta - dır. İş sahası dışında musiki, — futbol, radyo, diğer terbiyevi işlerle bilhassa deniz ve su sporlarile meşgul edilerek genç mahkümların ruht — tereddileri ıslah edilmektedir. Geri olan — çocuk mücrimlere gelince, husust bir mües - sesede yetiştirilmektedir. Çocuk müec- rimler arasında sar'alılar, uyku hasta- hi geçirenler, erken bunayanlar çok wnılmcktcdu' Mahkemelerde ! Bir eve zorla girmek isteyenler Evvelki akşam Beyoğlunda Abanoz sokağında geçen bir hâdise dün adliyeye intikal etmiştir. Merkez Bankası odacılarından olan Ah- med, yanına arkadaşı komisyoncu Muam- meri de almış, birlikte Abanoz sokağına gitmişlerdir. İki arkadaş biraz fazla keyif halinde olduklarından, Kilyonun umumi evine zorla girmek istemişlerdir. Muvaf- fak olamayınca büsbütün işi azıtarak, e- vin camlarını . İşe derhal zabıta müdahale etmiş ve Beyoğlu merkezine götürülmüşlerdir. Fakat suçlular orada da komiser mua- vinini tahkir ettiklerinden, her iki suç- tan dolayı dün müddelumumiliğe teslim edilmişlerdir. Yeni cürmü meşhud kanu- nuna göre, suçluların duruşmalarına A- ğircezada başlanmıştır. Bir 'otomobil bir ameleye çarptı Dün Taşköprülü Ahmed isminde bir a - meleye şoför Hazarosun idaresindeki otobüz çarparak, ağır surette yaralamıştır. Yaralı amele derhal Cerrahpaşa hasta - nesine kaldırılmış, şoför hakkında takibata hdınmıı.u- TBankaların mesai saatleri Osmanlı Bankasından: İstanbul Ban - kaları, kasa ve gişelerinin atide gösteri - len saatte çaılıp kapanmasına müttehi - den karar verdiklerini, muhterem müş- terilerine ilân ile şeref kesbeder: Adi günler: Saat 9.30 dan 14 de kadar. Cumartesi: Saat 9,30 dan 11,30 a kadar. Bu evkat 1 Ağustos Pazartssinden baş- Jıyarak 15 Eylül Perşembe (dahil) gü - nüne kadar devam edecektir. 1/Kibar bir kadın hırsızlık yaparken yakalandı Yeldeğirmeninde garib bir hırsızlık vak'a- ı olmuştur. Doktor Süleymenın klilniğine, içerde yal- nız hizmetçi Vasilakinin bulunduğu — sırada, temiz pük giyinmiş bir kadın girmiştir. Kendine hasla süsü veren misalir hiz - metçinin ayrıldığı bir sırada masa Üstündeki pahalı bir örtüyü alarak, kaçmağa teşebbüs etmiştir. Fakat, bu sırada hizmelçi yetişmiş ve bu kibar hırsısı cürmü meşhud halinde yakıla- ruştır. İsmi Mediha olan bırsız kadın hakkında kanuni takibata geçilmiştir. Poliste : Lâstik patlaması yüzünden bir şoför yaralandı Kâzım isminde bir şoför kam- yönetinin âstiğini pompalarken, lâstik bir- denbire patlamıştır. Şofür de pompanın su- İratına çarpmazlle ağırca yaralanmıştır. Bir otomobil üç genç kızı birden yaraladı iddiası birlikte yaşadığı adam tarafından soyulduğunu ileri sürüyor Müddeiumumilik garib bir hırsızlık iddiasını tedkik ile meşguldür, Pakize isminde bir kadın polise mü- racaat ederek, birlikte yaşadığı adam tarafımdan soyulduğunu iddia etmiş - tir. Pakizenin iddiasına göre, bu garib hâdisenin, mahiyeti şudur: Pakize, bir seneden fazla bir müd - dettenberi Süleymaniyede Mustafa is- minde bir koltukçu ile birlikte yaşa - maktadır. Aralarında hiç bir ayrılık gayrılık yoktur, Hattâ bir çok kimse - ler onları evli zannetmektedirler. Bir akşam Mustafa ile Pakize Tak- simde bir gazinoya gitmişlerdir. Mus- tafa bir aralık, kadını gazinoda bırak- mmış ve dışarı çıkmıştır. Sebeb olarak da, yanına para almadığını, para alma- Ba gideceğini söylemiştir. Uzun zaman da dönmemiştir. Pakizenin anlattığına nazaran, Mus tafa bu müddet zarfında eve giderek, metresine aid elbise v. s. den ibaret eş- yaları çalmıştır. Hâdise Cumartesi günü adliyeye in- tikal etmiş, cürmü meşhud müddetu - raumisi Orhan Köni tahkikata başla - miştir. Mustafa ise, böyle bir vak'a mev - cud olmadığını, olsa bile, mevzuubahs eşyaların kendisine ald olduğunu, bir adamın kendi eşyasını çalmak gibi gü- lünç bir iddia altında bulundurulamı- yacağını söylemiştir. Müddeiumumi bu karışık ve karşı- hkb iedialardan hangi n doğru ol - duğunun ancak tahkikatın emmülü ile anlaşılabileceğini görmüştür. Buna göre, tahkikatın. umumt — hükümlere ıgom dcv*mmn karar vermişti: Mediha, Nevin ve Tali isimlerinde üç genç kız Kadiköy iskele meydanında piyasa et - tikleri sırada, Muzafferin idaresindeki oto - mobil üçüne de çarparak, yere yuvarlamış tır. Genç kızlar vücudlerinin muhtelif yer - lerinden yaralarımışlardır. Bir çocuk pencereden düştü Beşiktaşda Abbasağa camti karşısında U- Burz tminde 6 yaşında bir çocuk evin pen - veresinden sokağn düşmüş, vücudünün muh- telif yerlerinden ağır surette yazalanmaştır. Yaralı çocuk derhal imdadı sıhhi otomo- bille Etfal hastanesine kaldırılmıştır. Anası İkbal hakkında da, vazifesini ih- mal suçundan zabitaca takibata geçilmiş - kir, Ön iki yaşında bir yankesici çocuk 12 yaşında yankesici bir çocuk yakalan - muştar. Galatada oturan Papazto isminde bir a- Devlete aid gayrımenkul vergileri hakkında bir emir Bazı yerlerde devlete akd gayri men - kullerin vergisinin tediyesi sırasında yan- Tış muameleler yapıldığı Aanlaşılmıştır. Maliye Vekâleti keyfiyeti tavzih için va- Üü Eliklere yeni bir emir göndermiştir. Bu emre göre, vergisi devletçe ödenecek mal- lar üç grupa ayrılmaktadır. Birinci grupta, mübadil Rumlardan metruk mallar, ikinci grupta gayri mü- |badil Türklere mahsus Yunanlı ve İs - tanbul firari Rum malları, yani hasılatı şehrimizdeki gayrimübadiller kamisyo - dam dün gezmek için yerli malar sergisine | Nü namına Ziraat Bankasına verilen mal- gitmiştir. Kalabalık arasında dolaştığı «ı - | lar, 3 üncü krupta da bunların dışında ka- rada, 12 yaşındaki Arif birdenbire Papazto- lanvıdngruuhwlıtvemen[nüdwle— ya çarpmış ve bir anda cüzdanıni aşırmış - tır. Fakat az sonra zabıta bu küçük yanke - siciyi yakalamış. içinde 355 kuruş — bulunan cüzdanı da müsadere etmiştir. Buçlu çocuk Beyoğlu müddelumumiliğine verilmiştir. Fenerbahçede bir otamobil kazası oldu Dün, Fenerbahçede bir otomobil kazası olmuştur. Şotför Arifin idaresindeki taksi Fenerbah- çeden Kızıltoprak iştikametinde sür'atle gi- derken birdenbire fren yaparak, — durmak mecburiyetinde kalmıştır. Arkadan motosikletle gelen Kâm'l ismin- d* biri de, duramıyarak, şiddetle otomobile çarpmıştır. Neticede Kümil ağır surette ya- ralanarak, Nümüne hastanesine kaldırılmış- *ar. Şoför yakalanmışlır. Şehir işleri Yeni et tarifesi bu sabahtan itibaren tatbik ediliyor Mevsim icabı fazla hayvan gelmiye başladığından belediyenin et satış flat- larını yeniden bir mikdar indirmiş oldu- ğunu yazmıştık: Yeni tarife bu sabahtan itibaren tatbik edilmeğe başlamıştır. Bu sabahtan itibaren nahiye müdürleri ve| zabıta âmirleri mımtakaları içinde teftiş- ler yapacaklar ve yeni tarifeye riayet et- meden satış yapanlar — cezalandırılacak- te aid olan mallar bulunmaktadır. 3 üncü Egrupta bulunan hazineye aid malların 935 senesi sonuna kadar tahakkuk edip te diğer bakaya vergiler arasında hususi idarelere devredilmiş olan vergilerden, tevhidi küsurat kanununa göre ayrılacak hisseler tediye olunacaktır. Mübadil Rumlardan metrük emval ile Türk ve Rum ahalinin mübadelesine dair olan 13 birincikânun 928 tarihli muka - velename ile tasarruf ve mülkiyetlerin- deki vaziyeto halel gelmemek Üzere tas- fiye ve takasa tâbi tutulmuş, ve bu em - valin hükümelimizin tam mülk'yetine geçmesi Ankara mukavelenamesile ta - hakkuk etmiş olduğundan, bina ve arazi vergisi kanunlarına göre hazireye te - veccüh edebilecek vergi mükellefiyet! - nin 981 yılında başlamış olmasını kabul etmek lâzım gelmektedir. Binacnaleyh bu tarihten evvelki zamana aid olarak hazi- nece bu malların vergisi namile pata ö- denmesi icab etmemektedir. 1931:1935 vergilerine gelince, bu em- val mezkür tarihten itibaren devletimi- zin tam mülkiyetine geçmiş olduğun - dan, mübadil emvalinin 1931:1985 sene - lerine &ald vergileri tahakkukatından yal. nız tevhidi küsurat kanununa tefrik 0- lunacak mahalli hisselerin verilmesi lâ - tır, zım gelecektir. LEKON N Zahıre borsasında bir haftalık vaziyetin hülasası Türk - Alman ticaret anlaşması pîy_asada derhal tesirini gösterdi, ıhrac.ıtı başlanıyor Geçen hafta içinde cereyan eden hâdi- selerin en mühimmi Almanyada yapılan yeni ticaret mukavelesidir. Bu yeni an- laşma hakkında alınan haberlere göre her iki taraf yekdiğerinden 75 er milyon liralık mal mübdayaa edecektir. Yalnız yeni ticaret anlaşması mucibince Türki - yeden Almanyaya ihraç edilecek mallara aid navlunlar için de bir narh konacağı ve bu esas üzerine navlunların Hamburg- da ödeneceği duyulmuştur. Yeni anlaşma daha ilk günlerde pi - yasada tesirini göstermiştir. Büyük mik- yasta ihracata yakında başlanacaktır. BUĞDAY : Geçen hafta içinde ilk de- fa olarak orta Anadoludan yeni mahsul buğday gelmiştir. Yedi sekiz vaganu geç- miyen bu gelişat senenin ilk mahsulü ol- mak dolayısile piyasada sevinçle karçı - lanmıştır. Adana ve havalisinden daha evvelden yeni buğday gelmişse de bu mallar İs - tanbul piyasasında istihlâk edilmeyip daha fazla Suriye ve havalisine ihraç e - dildiğinden piyasada büyük bir tesir bı - Takmamıştı. Eskişehir, Polatlı havalisinden — gelen 11-12 çavdarlı bu buğdayların Eskişehir cinsleri 5.38, Polatlıların €.30 paradan sa- tılmıştır. ARPA : Mevsimin ilerlemiş olmasına Tağmen Anadoludan bol mikdarda arpa gelmeğe başlamamıştır. Tacirler arasın- da dolaşan rivayete göre bu sena Anado- lu arpa mahsulünün kısmen az ve boazuk olduğu merkezindedir. Her sşene bu mev- simde gayet fazla mikdarda arpa gelme- si lâzım gelirken müvaridatın kesilmesi bu rivayetleri teeyyüd eder mahiyotte lmektedir. Anadolu arpalarına gelesiye 410 para- dan ihracat için taleb vardır. Trakya malları 428430 para aralarında müşte- ri bulmaktadır. BAKLA : Piyasa son günlerde hayli canlanmıştır. Dış memleketlerden gelen taleblerin bakla piyasasmın tutulmasına büyük yardımı dol Geçen haflta Malta için M eylül tahmili büyük mikdarda bakla satışları yapılmıştır. Fiatlar: İzmir, Bandırma, Gelibolu limanlarında teslim — şartile 4.22-4.28 paradır, Almanya permi dairesi Almanyaya ih- raç edilecek dökme baklanın beher to- nuna 56 lira fiat koymuştur. Yalnız ih- raç edilecek bakla mikdarınca da Mikset denilen ince buğday kepeğinin de tonu istenilmektedir. Almanyaya ihraç edilecek müsavi mik- darda kepek ve baklanın ayni vapurla gönderilmesi de şart konulmuştur. Geçen hafta içinde bu yeni şartlara uygun ola- rak ağustos yüklemesi 250 şer ton bakla ve kepek satışı yapı! Şimdiye kadar kepekler, en fazla İn - giltereye ihraç ediliyordu. Bu yeni an - Taşma mucibince kepeklerin mühim bir kısmının Almanyaya ihracı mecburiyeti hâsıl olmaktadır. FINDIK : Bu seneki fındık rekolte tah- minleri maatteessüf pek müsaid değil - dir. Alâkadarlar bu seneki mahsulü, ge- çen senenin üçte birli derecesine kadur indirmektedirler. Geçen sene 380 bin çu- val kadar olan iç fındık rekoltesi bu se- ne 120-140 bin çuval arasında tahmin edilmektedir. Fındıklar kuraklıktan v-<- sair esbabdan Gdolayı ağaçlardan dök 1- mektedir. Geçen seneden müdevver biraz fındık varsa da mikdar itibarile fazla değildir. Eski fındıkların kilosu 65-68 kuruş ara- larındadır. Yeni fındık mahsulü henüz idrak edil- memişse de spekülâtörler tarafından ki- losu 75-80 kuruş aralarında gelesiye mua- mele yapıldığı görülmüştür. KOZA ; Piyasası son günlerini yaşa - maktadır. Bu sene memleketin her tara - fında yetişen kozalar yüksek randımanlı olduğundan ecnebi alıcılar da alâkadar olmağa başlamışlardır. Bursa menşeli kozaların yüksek cins- leri 95-100 kuruşa kadar fırlamıştır. İh- racat için de eylül ayı tahmil şartile kül- liyetli mikdarda satışlar vuku bulmuştur. Yerli fabrikalar da mühim mikdarda mü- bayaata devam etmektedirler, Geçen hafta içinde vâdeli ipeğin kilo- su 1200-1250, peşin para ile kilosu 1150- 1175 kuruş aralarında satılmıştır. 'TİFTİK : Almanya ile yapılan yeni ti- earet anlaşması bir çok mahsulâtımızda olduğu gibi tiftikte de tesirini göster - miştir. Gaçen hafta talebler oldu- ğu gibi diğer ecnebi memleketlerden is- tekler çoğalmıştır. Hafta içinde 1750 balye kadar tiftik sa: tılmıştır. Oğlaklar 122, Yozgad ana mal- ları 118, Bolu, Çerkeş malları 108, Kır - şehir âyarı mallar 104 kuruştan satilmış- tır. YAPAĞI : Yerli fabrikslardan maada yeni firmaların da Trakya yapağıları ile nlâkadar oldukları görülmüştür. Sevyetlerin yapağı mübayaası husu - sunda mütemadiyen taleblerde bulun - ması piyasanın umumi vaziyeti üzerinde bir canlılık husule getirmiştir, Bu iü « barla Anadolu malları üzerinde 34 ku- Tüşlük bir tereffü görülmüştür. Geçen hafta içinde bin yüz balye ka - dar yapağı satılmıştır. Trakya kıvırcık- ları 58-61, siyah ve kızıl Anadolu yapağı- ları 50-53, işlenmiş parça yapağılar 33 kuruştan satılmıştır. Hafta nihayetinde piyasa gağlam ola- rak kapanmıştır. Kapalı zarf usulile eksiltme ilânı Eskişehir Nafıa Müdürlüğünden : Eskişehir Çifteler yolunun 3 -4-080--13.-.000 Km. arasında «18775.94> lira ke- şif bedelli şose esas tamiratı 25/7/938 tarihinden 15/8/938 Pazartesi Bünü saat 15,15 e kadar kapalı zarf usulile eksiltmeye konulmuştur. Eksiltme Vilâyet Dal- mi Encümeninde yapılacaktır. Muvakkat teminat <1408.20» liradır. Bu işe aid keşif, grafik, fenni şartname, mukavele projesi ve eksiltme şartna- meleri her zaman Nafia Müdürlüğünde görülebilir. İsteklilerin bu gibi işleri yaptıklarına dair Nafia Vekâletinden alınmış müte- ahhitlik vesikası ile senesi için muteber teklif mektublarına eklemeleri şarttır. bir saat evvel makbuz mukabilinde Dat Postada vâüki olacak tanhhür kabul edilmez, olmak üzere Ticaret odası vesikasını Teklif mektubları ihale saatinden lüakal mi Encümen Riyasetine tevdi edilecektir, «4830> eç çei ZS P t l Kapalı zarf usulile eksiltme ilânı Eskişehir Nafıa Müdürlüğünden : Sarıköy - Mihalıççik yolunun 4-)-400 —13-! 450 kilometreler — arasında «12350.77> Hira. Keşif bedelli yeni şose ve imalâlı sınaiye inşasının 25/7/938 tarihinden 15/8/938 Pazartesi günü saat 15 e kadar kapalı zarf usulile eksiltme- ye konulmuştur. Eksiltme Vilâyet Dalmt Encümeninde yapılacaktır. Muvakkat teminat «926.30» Hiradır. Bu işe aid keşif, proje, grafik, fenni şartname mukavele projesi ve eksiltme şartnameleri her zaman Nafia Müdürlüğünde görülebilir. İsteklilerin bu gibi işleri yaptıklarına dair Nafia Vekâletinden alınmış mü - teahhitlik vesikası ile senesi için muteber olmak Üzere Ticaret odası vesikasını teklif mektublarına eklemeleri şarttır. Teklif mektubları ihale saatinden Makal bir saat evvel makbuz mukabilinde Doimi Encümen Riyasetine tevdi edile -" cektir. Postada vâki olacak taahhür kabul edilmez. «4929,