15 Ekim 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

15 Ekim 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

80)' POS'! Birincileşrin 18 Mareşal Fevzi Çakmak dün süvari binicilik okulunu açtı Avrupada büyük muvaffakiyetler kazanan yüzbaşı Cevad Gürkan ve Saim Polatkanın mânia geçis qoıtenşlen takdirle karşılandı Cevad Kula, Mareşaı Çakmak Evvelce süvarf binfcilik okuluna tah - sisi münasib görülen ve bu maksadla bir müddettenberi içinde yeni inşaaât yapıl Makta olan Ayazağa kasrı ve arazisinda | ki iki bina tamamlanmıştır. Ayrıca tarihi kasır da komutanlık bi- >>e1 haline getirilmiş, bundan başka asri r şekilde kapalı bir manej yeri yapıl - mıştır. Bu suretle Avrupadaki müsaba- kalarda büyük muvaffakiyetlerine şahid olduğumuz kahraman binicilerimizin da- ha iyi yetişmeleri için lüzumlu yer hazı Tanmıştır. Süvari binicilik okulunun yeni binası - nın resmi küşadını dün, bir kaç gün - denberi şehrimizde bulunan Mareşal Fev. zi Çakmak yapmıştır. Açılış töreninde Orgeneral Fahreddin Altay, Örgeneral Asım Gündüz, İstanbul komutanı Hâlis Bıyıktay, General Os - man Tufan; General Şemseddin, ve bir çok sübaylar hazır bulunmuşlardır. Me- rasime evvelâ sıralanmış olan asker, sü- bay ve talebelerin teftişi ile başlanm — Bir baba kızının sevgilisini dövüp yaraladı Dün Ayvansarayda kızının bir gcn;lei sokakta görüştüğüne sinirlenen bir baba ile kızının sevgilisi arasında kanlı bir bo- muş ve neticede kızın Aşığı ko- ca yaralanmıştır. Şaziye ismini taşıyan bu genç kızın ba- bası Hurşid ile kardeşi Osman dün evle- rinin penceresi önünde otururlarken biz iş için sokağa çıkmış olan Şaziyenin ko- lunda bir gençle beraber geldiğini gör - Müşlerdir. Buna fevkalâde kızan baba o- Bul sokağa fırlamışlar ve her ikisi bir - den Bürhan ismindeki bu gencin üzerine hücum etmiş ve kendisini dövmeğe baş- lamışlardır. Oldukça güçlü kuvvetli bir | genç olan Bürhan kendisini müdafaaya çalışmış ve savurduğu yumruk ve kafa darbeleri sayesinde iki kişiye karşı mu- kabelede bulunmuştur. *|pılan resmi geçid seyredilmiştir. İstiklâl sınıfları gezerken bilâhare hazırlanan tribüne gidilmiştir. Burada askeri bandonun iştiraki ile ya - marşı çalınmış, mektebin talebelri tara - fından istiklâl marşı söylenmiştir. Bundan sonra Mareşal ve davetliler mektebi gezmişlerdir. Kendilerine mek- tebin eski komutanı yarbay Saim tara- fından izahat verilmiş, asri ahırlara gi - dilerek yeni atlar göste iş ve bunlar hakkında izahat verilmiştir. Bilâhare bah- çeye çıkılmış, talebeler tarafından yapı- lan bazı binicilik gösterişleri seyredil - miştir. Müteakiben kapalı manej yerinde de Avrupada bir çok muvaflakiyetler kaza- yüzbaşı Cevad Kula yüzbaşı Cevad kan, yüzbaşı Eyüb Öncü, yüzbaşı Saim Polatkan ve arkadaşlarının iştiraki İle yapılan atlı mânia geçiş gu,'enşlrrkl seyredilmiş, takdirle alkışlanmıştır. Ma- reşal, mekteb komutanını gördüğü inti - zamdan dolayı tebrik etmiştir. Davetliler, salonda hazırlanan büfede izaz ve ikram | edilmişlerdir. Bir marangoz arkadaşını yaralayıp kaçtı Dün akşam saat 19 da Çadırcılarda bir cinayet olmuş Arab Cermnal isminde bir şahısş karnının sağ tarafından bıçakla a - Rır ve tehlikeli surette yaralanmıştır. Çadırcılar caddesinde bir dükkânda ça- hşan marangoz Osman ile Arab Cemal akşam üzeri dükkânın bir köşesine çeki - lerek rakı içmeğe başlamışlardır. Biraz sonra kafaları dumanlanan iki arkadaş dükkânı kapayıp dışarı çıktıktan gonra henüz malüm olmıyan bir sebebden do - layı kavga etmeğe başlamışlardır. Bu tı- rada marangoz Osman bıçağını çekerek arkadaşının karnına daldırmış ve onu ye- re serdikten sonra kaçıp ortadan kaybol - muştur. Cemalin feryadı üzerine - vak'a | mahalline koşan polisler yaralıyı Cerrah- paşa hastanesine kaldırmışlardır. Cemal Bir aralık Şaziyenin babası Hurşid ko- şarak evine gitmiş ve getirdiği bir bıçak- la Bürhanın üzerine yürümüştür. Daha kavga başlar başlamaz bir çocuğun koşa- tak polise gidip hâdiseyi haber vermesi tayesinde Hurşid bıçağını Bürhana an - sak bir defa vurabilmiş ve ikinci darbeyi ndirmeğe hazırlanırken polisler tarafın- lan yakalanmıştır. Yaralı Balat musevi hastanesinde teda- * " altıma alınmış, genç kızın babasile kar- leşi de yakalanarak tahkikata başlan -| niştir, Jeküdarda yeni bir stad yapılacak Şemsipaşada — Belediye tarafından enviret havuzu yapıldığından burada- ti stadyomdan istifade' edilemiyöcek - ir. Üsküdarda Yeniçeşmede yeni bir verdiği ifadede kendisini marangoz Os - manın vurduğunu söylemiştir. Marangoz Osman zabıta tarafından aranmaktadır. Denizbankın Avrupaya Yeni Şehir Meclisi azasının Âtatürke tazim telgrafları İstanbul Şehir Meclisi azası dün Şehir Meclisi azalıklarına intihabları münasebetile Büyük Şefe aşağıdaki tazim telgrafını çekmişlerdir; Ulu Şef Atatürk Türkiye Relsicumhuru İstanbu? Cumhuriyet Halk Partisi namzed- leri olarak İstanbul Şehir Meelisi - zalığına seçildiğimizi Ulu Başbuğu- muza en derin şükranlarımızla ar- zederken temsil şerefini kazandığı- mız İstanbul halkının yüksek varlı- finıza, kurduğunuz, sevk ve idare buyurdağunuz. Partimize, reylerinde- ki istisnasız ittifaklarile en büyük delilini verdikleri inan ve bağlılıkla- rını şükran ve minnel duyg ile birlikte arzederiz. * Şehir Meclisi azaları diğer iki tel- grafla da Başvekil Celâl Bayara — ve Cumhuriyet Halk Partisi Genel Sek- reteri Şükrü Kayaya minnet ve şük- ranlarını arzetmişlerdir. Otel hırsızlarının piri yakalandı Asaf 25 senedenberi otelleri soyuyormuş Emniyet mü « --. dürlüğünün ikin ci şube üçüncü sım memurları hayli zamandan - beri İstanbul otek- lerine musallat o « lan Süleyman oğlu Asaf isminde usta bir hırsızı yaka « lamağa - muvafiak olmuşlardır. Ha- ll bazırda kırk ya- şında bulunan A - Asaf »|saf 15 yaşında hırsızlığa başlamış, 25 se- ne müddetle hırsızlığa devam etmiştir. Bu 25 senenin yarıdan fazlasını hapis « |hanede geçiren Agsaf, geçen sene hapisten çıkmış ve derhal-eski işine başlamıştır. Asaf son senelerde İstanbul otellerine ye- ni gelen taşralılara musallat olmuş ve bunlardan bir çoğunun para, saat ve mü- cevherat gibi kıymetli eşyalarını aşır - mıştır. Asafın bundan bir kaç gün evvel yeni bir marifetini haber alan emniyet lkıncı şube müdürü Nevzad, şubenin bu ışlcrle meşgul olan üçüncü kısım - şefini çağırarak Asafın her halde yakalanma - sını istemiştir. Asafın yakalanışı şu suretle olmuştur: Bir kaç gün evvel elinde şık bir bavul olduğu halde Beyazıdda Yıldız oteline gi- den hırsız, kendisi için hususf bir daire hazırlamalarını söylemiştir. Otelciler ta- rafından bu kibar ve şık müşterinin ar- zusu derhal yerine getirilmiş ve otelin en temiz odalarından birisi kendisine tah- sis edilmiştir. Sabahleyin erkenden kal- kan Asaf, bitişiğindeki odada yatan Bile- cikli Alinin yüzünü yıkamak üzere oda- sından çıkmasını beklemiştir. Biraz san- ra Alinin odasından çıktığını gören hırsız derhal fırsattan istifade etmiş ve içinde 66 lirası bulunan çantasını yastığının al. tından aşırarak aşağı inmiş ve ortadan kaybolmuştur. İki gün içinde Beyoğlunda bu p.ınlın] göndereceği talebeler Denizbank tarafından Avrupaya tah- sile gönderilecek talebeden lise mezu- nu olanların imtihanları dün Haliçte yeni kızak atelyesinde yapılmıştır. İmtihana 200 den fazla talebe iştirak etmiştir. Bu imtihanlarda kazananlar 10 ay müddetle Denizbank fabrika - larında staj göreceklerdir. Bu müd det içinde talebenin çalışma, zekâ, iş, karakter ve beden kabiliyetleri hak - kında fabrika teknik müdürü rapor ve- recek, Avrupaya gönderilecek - talebe bu raporlar Üzerine stajyerler ara- sından seçilecektir. Örtamekteb mezu- tad vücude getirilecektir. Şehircilik nütehassısı Prost, stad yerini gezmiş- ir. nu olan talebelerin imtihanları da 12 teşrinisanide yapılacaktır, yiyip bitiren Asaf evvelki akşam da ayni şekilde Sirkecid Reşadiye oteline gitmiş- 'tir. Burada da odasında oturup sabahın olmasını beklerken oda kapısının birden. bire açılarak ikinci şube memurlarının içeri girdiğini görünce büyük bir g0 « gukkanlılıkla: — Beraber gideceğimizi — biliyorum. Fakat bu sefer hapishaneden pek çıkamı- “|yacağım için rica ederim şöyle oturunuz | da size birer kahve ısmarlıyayım, ondan sonra gidelim» demiş İse de memurlar 0- nun yer göstermek için uzanmış koluna kelepçeyi geçirmişler ve doğruca emni- yet müdürlüğüne götürerek — sorgusuna başlamışlardır. Hırsız suçlarını birer bi. rer anlatmış ve evrakile beraber müd - delumumlliğe teslim edilmiştir. |tur. ihracat yapılmasına Memleketimizin — çeltik yetiştiren mıntakalarından şehrimize gelen ma - lümata göre, bu yıl mahsul evvelki yıllara nisbetle çok bereketli olmuş - Bilhassa Tosya, Ilgaz ve Kastamo-| isindeki mahsulde geçen yıla de 20 nisbetinde bir faz- Bundan ba.şka bın: kark nisbetinde çeltik veren bazı bölgelerde bu sene fevkalâde olarak bire 75 - 80 nisbetin- de mahsul alınmıştır. Diğer taraftan, Adana, Eskişehir ve Nallıhan çeltik mıntakalarından gelen haberde bu- ralardaki mahsulün de memnuniyet verici bir şekilde alduğu bildirilmekte- dir. Memleketimizde mahsulün fazla o -| luşu dolayisile her yıl pirinç mahsu - Kümüze fazla alâka gösterep Roman - yanın isteklerine bu yıl fazlasile cevab vermek imkânı da hâsıl olmuştur. Birkaç yıl evveline kadar fazla mik- tarda pirinç istihlâk edilen İstanbu İzmir, Ankara gibi rük — şehirlere pirinçler başak halinde gelmekte ve buralardaki fabrikalardan geçirildik - ten sonra piyasaya- arzedilmekte idi. Bu vaziyet, köy fazla masraf et- mesi ve az faydalanmasını icab ettir - diğinden çeltik yetiştinen bölgelerin başında bulunan Tosyada da bir çeltik fabrikasrı kurulmuş ve bu vaziyetin tamamile önüne geçilerek, müstahsilin Bir müfettiş kontrp'tk işleri hakkında tedkikat yapacak Yeni korltrylâk standard nizamna- mesinin bazı maddelerinin tadili hu -| susunda Vekâlet nezdinde teşebbüs - ierde bulunmak üzere Ankaraya gi -| den kontrplâkçılar heyeti dün şehri - mize d'âmnüşvür İstanbul Şehir ':'l 'atrosu Bugün saat 1 il ocnk tiyatrosu gyam sant 20.30 da Yanlışlıklır Komedisi WW s....,ıı Sineması DÜŞKÜN KADINLAR MADLEN RENO MAURİCE ESCANDE 'ok enteresan ve zengin bir film, büyük bir Fransız romanı İlâveten: EKLER JURNAL MİCKEY MAUSE Bugün saat 18 ve 14,30 da tenzi- Tâth halk matineleri NOVOTNİi LOKANTA ve BİRAHANESİ Mayestro MEHMED ZORLU ida- resinde ve Macar KADIN san'at- kârlarından mürekkep HALASZ Orkestra Neş'e — Eğlence Güzel ve müntehab MARTHA EGGERTH PAUL HORBİRGER ve THEO LINGEN SARI ZAMBAK Aşk, şarkı ve musiki filmi Bugün saat 13 ve 14,30 şekilde satma- |t imkân hasıl olacak İktisad Vekâleti, kont mütalea ve dilellerini mek üzere şehrimize bir müfettiş göne dermi.: olan İktisad Vekâleti müfettişi kaç güne kadar raporunu tamami rak Vekâlete gönderecektir. bundan sonra nizamnamenin tadi! edi« Bu yıl pirinç rekolesıın fazla olacağı anlaşıldı Mahsulün fazla oluşu dolayısile dış piyasalara da Vekâlet, Hp edilmemesi hususunda kat'i kâ « rarını verecektir. Sanayi umum müdürü şehrimize gelecek İktisad Vekâleti Sanayi Umum Mi dürü Reşad, bu hafta içinde şehrimte ze gelecek ve muhtelif sanayi işler. rafında tedkikler yapacaktır. İngilizlere tiftik satışı İngiliz tiftik alıcıları, tiftik piya »| mızla yeniden alâkadar ol moşlardır. Sön günlerde İngi vt yapıldı Ban tereye kl« losu 124 kuruştan 480 halya tiftik sae tılmıştır. Bunu diğer partilerin takili edeceği sanılmaktadır. Döviz fiatları tebliğ Önümüzdeki ay baş tatbik & k ol Tı, dün Açılış 5.96 120,9225 3,3325 6,625 28,b51 1,0875 LA27A 4,3175 6.96 23.5476 44,8325 0,8765 2,8125 347980 4071 23,745 Açılış 19 6265 ümrük ve İnhısarl.ır Vekâ Ankara borsası çılış- kapanış fiatları 14 - edildi ıbıen den alâkadarlara tebliğ edilmiş. 10 9: Kapvuş 5,96 146 9225 ” 3,3340 6,626 1851 (8,56 BOAZ2ö B1,2) 1,0870 14270 Kapan y 19 626 ERTUĞRUL SADİ TEK tiyatrosu Taksimde (Bu gece) Saat 20,80 da- umuma pazar ssat 13 de talebeye 16 da umuna OTELLO Bugün SAKAR YA Sinemasında 2 film birden RONALD COLMAN, MADELEINE CAROL ile beraber oynadıkları Zenda Mahkümları Gazib mevzulu bir film. tenzilâtlı Halk matinesi Te