29 Haziran 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

29 Haziran 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Avrupa için en Çinliler & Japon tayyaresini düşürdüler Türk-Fransız anlaşması Ankara 28 (Hususi) — Türkiye-Fran- âa arasında imza edilen Türkiye - Suriye zi mesailinin kat'i surette halini mu. ar tazamımnıl anlaşma ve müzeyyelâtınn ei ? | le rar a A TUM ETA 4 © İngiltere tekrar bir itilâf teklifi yaptı Çungking 28 (A.A.) — Çin ajansı bil! tasdikine dair lâyihayı müzakere etmiş- diriyor: tir. Muvakkat ertöümen buğün mazba -| Son günler zarfında Çin avcı tayya. tasını hazırlıyarak tab'a vermiştir. Halil releri Japonların 8 bombardıman ve iki | Menleşenin riyasetinde toplanan encü - avci tayyaresini düşürmüşlerdir. men mazbatasında lâyiharın mmüstaceli. Çungking 28 (A.A.) — Çin ajansı bil.| Yetle müzakeresini teklif eylemektedir. . . .. tehlikeli üç ay Çurçil Temmuz, Ağustos ve Eylül aylarında Avrupada gerginliğin son haddine varacağıni söylüyor Yazan Balim Kapış Pve3 ngiliz başvekili birçok defatar oldu. ğu gibi bu defa da gene Kardifte si 4 Londra 28 (A.A.) — Wintson Chur ehil, bir nutuk irad ederek ezcümle, "Temmuz, Ağustos ve Eylül aylarının Av. rupadaki gerginliğin son haddine varaca. ğı aylar olerdk teltiğki edilmesi lâzım gelmekte olduğunu beyan etmiştir. Halib, geçen seneki vaziyet ile bu se - neki vaziyet arasmda büyük bir benzer. bik bulunduğunu, yalnız bu sene geri çe. kilmek yolları bulunmamak gibi bir fark mevcud olduğunu söylemiştir, Hatib, şu suretle devam etmişlir; ! — Harb olacaktır, diyemem. Ancak sadece Almanyanın hazırlıklarına ve Al man hükümetinin kontrolü eltinda bu - lunan Alman gazetelerinin edasna ve Nazi liderlerinin nutuklurına bakılacak olursa ancak uşağıdaki netice istihraç o - lunabilir: En kötü şey, vukun gelecek, hem de pek yakında vukun gelecek.. Hitlere, memleketini müthiş bir meç- bule atmadan evvel iyice düşünmesini söylemek isterdim. Hitleri İngiliz impa- ratorluğunun sabrı dülkenraiş diduğuna ikna edebilmek isterdim. - Tiyençin meselesi bugün Tokyoda g örüşülecek Çemberlayn dün Avam Kamarasında beyanatta bulundu, imtiyazlı mıntakada İngiliz otoritesinin öriyor: Çin kıt'aları 17 Haziranda Şansi şi - malindeki Tu.Men'i aldıktan sonra Lin.) fen'e doğru ilerlemişlerdir. Son haberler Çinlilerin mezkür şehre girerek Japon mühimmat depolarını havaya attıklarını ve birçok harb ve yiyecek malzemesi ele geçirdiklerini bildirmektedir. Çin kıt'aları halen Linfen'in batı bölgesini işgal ot - mektedirler, Romanya - Mısı münasebatı Bükreş 28 (A.A.) — Rador ajansı bil. diriyor: Mısır hariciye nazırı Yahya Paşanın Romariyayı resmen ziyareti, iki memle keti birbirine bağlıyan samimi dostluğun müşahedesi için yeni bir fırsat teşkil ey. lemiştir. r Son 74 saat içinde 4 bin Alman askeri ve sübayı Danzigde toplandı (Bastarafı 1 inci sayfada) Alman asker ve sübayının Danzige gel- dikleri öğrenilmiştir. Danzigde gençlik teşekkülleri kur - mak üzere Şarki Prusyadan geldikleri Söylenen bu Alman asker ve sübayları, şehrin muhtelif noktalarma yerleşti - rilmişlerdir. Bundan başka Danzig halk'na bin - lerce gaz maskesi dağıtılmış ve bütün mekteb muallimlerine, yaz tatili mü - | sıl olabilir mi? Evet, filvaki i cepheyi teşkil eden kimselerin kulağına ğ öyle kolay kolay Iâkırdı girmiyeceği bir hakikat ise de hakikatleri ie Zü- rar yerine fayda çıkabileceği gene bir ida hakikattir. İngiliz o başvekili Çemberlaynin son nutkunun bilhassa ih- tiva ettiği yenilik, her şeyin değiştiği bu fani dünyada zaman zaman vaziyeti göz den geçirmenin elzem olduğu noktadır. Demek ki İngiltere, dünya sulhünün mu. hafazası için bugün, bir konferans masasi etrafında toplanıp konuşmanın İüzumü. 'na kanidir. Şayed bu noktai nazarını, tek. rar eğe ede, karşı tarafa da kabul ettire.. | nasebetile şehirden (o uzaklaşmamaları bil i büyük" bir giriveden mu. tenbih edilmiştir. Ayrıca bin at müsa - bilirse, dünya, büyü > İhakkak surette kurtarılmış olur. Yalaz muhafaza edileceğini söyledi Londra 28 (Hususi) — Bugün Avam Kamarasında beyanatta bulunan Baş - vekil Çemberlayn, Tientsin hâdisele - rinin balli için yarm Tokyoda müzake- relere başlanacağını bildirmiştir. Başvekil, imtiyazlı mıntakada İngi - liz otoritesinin muhafaza edileceğini ve mıntakanın bitaraflığına halel gelmi - yeceğini söylemiştir. İki taraftan biri imtiyazlı nuntakada tatbik edilmekte olan, bugün nisbeten hafiflemiş ve İngiliz vatandaşlarına ya- pılan fena muamelelere nihayet veril - miştir. Tokyo 28 — Tientsin hâdiseleri hak- kında Tokyoda yapılacak olan İngiliz - Vapon müzakereleri Tientsindeki İngi- liz ve Japon konsolos muavinleri tara - fından idare edilecektir. Bunun sebe - bi, meselenin mahalli bir şekilde halli hakkında kabül edilen prensiplere ri - ayet arzusudur. Japon ve İngiliz konsolosları yarın Ti Japon - Rus arasında Yahya Paşanın başvekil Calinesco, ha. İdere edilerek, yeni gelen Alman sü - riciye nazırı Gafenko ve diğer hükümet baylarma tahsis edilmiş ve üç bin do -| Çemberlaynin bu sözlerini bir zâf di. meti olarak telâkki edenler de buluna » azası ile yaptığı görüşmeler o esnasında, ya hareket entsinden tayyare ile Tokyoya iki memleket arasında mevcud mühim e. muz da kesilerek, soğuk hava depola | , Şayed bu sözler İngilterenin Sov. edeceklerdir. Yeni işgaller Şanghay 28 (A.A.) — Domei ajansı bildiriyor: ; Japon deniz makamları aşağıdaki tebliği neşretmişlerdir: z Japon ihraç kıt'aları Fuçeu limanı - nın civarındaki Uençeu ve Çohangşin limanları ömünde bulunan Yuhuan ve Kanuen adalarını işgal edeceklerdir. Amerikanın vaziyeti Hongkong 28 (A.A.) — Çin ajansı bik. diriyor: Doğu Asyasındaki Amerikan filosu ku - mandanı Şanghaydaki Amerika başkon- solosuna yaptığı bir tebliğde Japon ülti - matomuna şiddetle mukabelede bulun - masını tavsiye etmiş ve Amerika filosu. nun Amerika ticaret vapurları hakkında hiç bir tahdidat yapılmasını kabul ede « miyeceğini bildirmiştir. tayyareleri yeni bir çarpışma daha oldu Moskova 28 (A.A.) — Tas ajansı bil- diriyor: Mogol - Sovyet erkfmiharbiye heye- tinden verilen malümata göre 27 Ha - ziranda Japon - Mançuko hava guvvet- leri hududa 120 kilometre mesafede kâ in Tamtsak - Bulak Tamtakâsında Mo - pr cümhuriyeti arazisine yeniden vüz etmişlerdir. Japon - Mançuko (o hava kuvvetleri takriben 80 avcı tayyaresi ve 30 bom- Almanlar Japonla İbardıman tayyaresinden ibaret idi. Kısa bir çarpışmadan sonra ikisi bom bardıman tayyaresi olmak üzere 7 Ja- pon tayyaresi düşürülmüştür. Sovyet tayyarelerindön sltısı hare - ket üslerine dönmemişlerdir. Araştır - malara devam edilmektedir. Yapılan bombardıman neticesinde Bainovinen'de iki küçük ev hasara uğ- ramış ve bu evlerde bulunun beş kişi yaralanmıştır. ra manen yardım ederken Çine silâh veriyorlarmış Paris 28 (A.A.) — «Excelsior» gaze-|kesini teslim almak istemediğinden do sinsin Londra muhsbiri, Almanların verdikleri harb malzemesi hak » inda dikkate şayan malümat vermek - ir. Hong - Kong mahkemesinde haliha- gırda mühim bir dava cereyan etmek- ir. Almanya, bir taraftan Çin ile yap ğı muharebede Japonlara manen yar- ederken, diğer (taraftan da Çine lühim miktarda harb malzemesi gön- rmektedir. Vak'a şudur; Hong - Kong'un layı Çin hükümetini dava etmekte idi. Muhakeme esnasında (bâzı şiddetli münakaşalar da olmuştur. ( Şahidler, Almanyanın Çin ile geniş mikyasta si lâh ve cephane ticareti yaptığını söy lemişlerdir... 75 Krupps, obüsü, transit Kong'a gelmiştir. Bu malzemenin kıymeti 42.000 ster- ling olarak tahmin edilmektedir, Ber - en büyük, en mühim |lin, bir yandan İtalyan - Alman aske - S rında mubafaza edi ir, konamik münasebetleri bir kat daha faz.) edilmiştir. milimetrelik 8 bin suretile Çine sevkedilmek üzere Hamburgdan Hong- lalaştırarak O#ki memleket arasındaki dostluğu inkişaf ettirmek hususunda iki tarafın kat'i azmi kendisini termiştir. Umumi nüfus sayımı lâyihası Meclise verildi Ankara 28 (Hususi) — 1940 da ya pılması kârarlaşan umumi nüfus sayımı hakkında hazırlanan lâyihayı hükümet Meclise vermiştir. Belçika ordusunda bir casus zabit yakalandı Brüksel :28 (A.A.) — Bir Belçikalı zabit, dün akşam casusluk (o töhmetile tevkif edilmiştir. Askeri ve adli maka- mat, bu meseleyi çok mektum tutmak- tadırlar. Tunceli vilâyeti hakkındaki kanun Arikara 28 (Hususi) — Tunceli vilâ retinin idaresi bakkındaki kanun hük . münün bir müddet daha uzatılmasına dair hükü tir. İngiliz askeri tayyareleri Yunan sahillerinde İ Atina 28 (A.A) — Dürt İngiliz askeri İdeniz tayyaresi Argoöstoli limanında de. nüştir. Milli piyango Ankara 28 (Hususi) — Mili piyango teşkiline “dair bükümet Meclise bir lâ - yiha vermiştir. Bu lâyiha esaslarına" gö. re Tayyare piyangosunun idaresi Cüm » huriye Merkez Bankasına devredilmek. tedir, Basın birliği kongresi Ankara 28 (Hususi) — Basın Birliği kongresi 8 Temmuzda Ankarada toplan. mağa davet edilecektir. Kongre hazırlık. ları ilerlemiştir. İni Londrada büyük bir yangın Londra 28 (A.A.) — Dün Sitenin dört büyük binasnın harab olmasina sebebiyet vermiş olan yangının, ,İrlândalı tedhiş. gilerin eseri olduğundan şüphe edilmek. tedir, tıpa faaliyetle devam etmekte idi. Diğer cihetten Skoda (fabrikaları, Çokyanın işgalinden sonra Çin ile yap- et Meclise bir lâyiha vermiş. İdi Şark hududunda yeni tahkimat Paris 28 (Hususi) — «İntransize jenis gazetesinin Berlinden aldığı ma lümata göre Almanya, şark hududla rını yeni baştan tahkim etmektedir Memelden itibaren bütün (Polonya hududu boyunca yapılan bu tahkima - tın, en kısa bir müddet içinde tamam - lanması hakkında emir verilmiştir. Tahkimat işlerinde çalıştırılmak üze- re bir çok hususi müessese müstahde- erber edilmiştir. Müesseseler) ı dolayı müfezarrır olmakta ve umumi hayat ta felce uğramaktadır. Varşova 28 (A.A) — Kurjer War - savski gazetesine göre, Görirg'in Iman) imatını kontrol için yakında Me - ele geleceği hakkında mezkür şehir- de şayialar dolaşmaktadır. Gazete Anşlustan beri Memelde hâ- bir durgunluğa uğradığı - rin her köyde pek aşağı se - sbit edilmiş olan fiatlar üze- cek maddeleri alım satımı- n hususi ajanların sinde bulunduğunu yazıyor. İşci ve çök azaltılmış ve uştur. Memleke - sı kesi! olan »n gelen vapur yok gibi - we ediyor: iltihakın nereye müncer olduğunu görmek Danzigliler için fay - 1, bir nimet tahta yığım istimlâk ediliyor ya. hane varmış. Bu kahvehâne kat çok kere bu kabil bedestenlik tubu basan arkadaşımız işi tahkik kurban gittiğini anlattı. mak isterim. Memleket geniş miky prensipi gözöntinde tutmalıdırlar: dası, semeresi daha ziyade yarın tesadüf eden engelleri yarının hesa nın nesli çınar altında nargile tokurdatıp Yarının insanı dünkü ve hattâ bugünkü gibi ap: tünde kahve falına bakacak insan ne, hareket hayatıdır. Bugün iki nargile tiryakisinin ruhlu, eğri düşünceli tandır ukalâsının keyfi ve zev! tereddüd ve gaflet bugünün mes'ul idarecilerini, yarının Ne münasebet demeyiniz. Aniatacağım. Geçen sa k mektubu gözüme ilişti. Nafıâ Vekâleti ak kazandırdığı Bebek İstinye yolu üzerin lattı ve yola kurban verilen tahta barakadan bahsetm. Sivası gelmişken ve bir kahvehane bahsi olursa olsun bu imar işlerini derühte eden 7 yet Rusya ile bir anlaşma yapmasından. sonra söylenmiş olsalardı, elbette ki daha” geniş bir ehemmiyet ifade edeceklerdi. Fakat bu anlaşmanın vücud bulmama » sından evvel söylenmiş olmaları böyle bir iltibasa yer verebilecektir. Esâsen şimdiye kadar Avrupada umumi bir an - laşmanın tahakkuk ettirilememesi hep birbirini velyeden iltibasiardan doğmuş ve ortada, çok defa esaslı bir anlaşma - mazlık mevzuu yokken varmış gibi hare. ket edilerek ortahk Arab saçına çevril . miş ve bütün davalar bir çıkmaza sokul, muştur. İngilterenin açıkça anlaşılabile- ceğini bir defa daha söylemesi niçin yâ. bana atılıyor? Vicdanı olan her devlet 2 damının kendi kendisine sorabileceği bir sual de budur? Selim Ragıp Emeç iliz ordusu hakkında beyaz kitab. Londra 28 (A.A) — Ordu meclisi, bir beyaz kitab neşretmiştir. Beyaz kitab. ordu zabitan ve efradı mevcudunu v8 . bine çıkarmaktadır ki ilk tahminlere nis beten 89,300 kişi fazladır. li Bu vesika, bu miktarın 1939 senesi için derpiş edilmiş olan zabitan ve efrad mik tarının azamisi olduğunu ve bu meyan. da silâh altına alınmış olan ihtiyat eğe. dın da bulunduğunu tasrih etmektedir. basan saymaz anna Nargile ve yol bah refiklerimizden bi inin İstanbula büyük a de birkaç külüstür de, Emirgânda bir İşte gene bu yol üzerin: köyün imiş. Gazeteler: gelen şikâyet mektubları arasında nunlarımızı tadil ettirecek mühim içtimai yara Jara temas edenleri vardır. Fa. bulunur, bahsettiğim mek. gün derhal vaziyeti aydın. > çekle kendi - gafletine molozlar da etmiş, ertesi açılmışken Şu noktayı aydınlat. imâr devresine girmiştir. Nersde yes'ul makamlar ve şahıslar Şu lacak iş bugünün işidir, fakat fay. ili Bugün bir yol açarken önümüze bıma devirmek mecburiyetindeyiz. Yarı. i sidik sarartacak bir nesil değildir. ış arasında yetişip kerevet üS değildir. Yarının hayatı motör ve maki, veyahud birkaç öl ki için göstereceğimiz nesli önünde: agta bir tıkları mukaveleyi feshetmek şöyle dur mücrim mevkiine koyabilir. sun Çin hesabına harb malzemesi ima- lini arttırmışlardır. Jthalât ve ihracat milesseselerinden bi-)rt ittifakına girmesi için Japonyayı taz #i, niaamt olmadıkları o iddiasile Al -yik ederken, diğer taraftan da Ham - manyaya sipariş edilen 10 bin gaz mas-İburg yolile Çine yaptığı silâh sevkiya- EZ