4 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

4 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

4 Ağustos SON POSTA Sirlar Amerikalı bir yankesicinin büyük alâka uyandıran ifşaatı Kate de Nagy'nin şayanı dikkat hayatı apurlara, tramvaylara, trenlere binip inerken kalabalık arasında bulunan yankesicilerden sakınınız!... Ti- yatrolarda, sinemalarda rahat rahat oturup temsili, yahud filmi seyrederken arkanızda, yanınızda yanke- sicilerin bulunabileceğini aklınızdan çıkarmayınız!... Futbol vesair spor hareketlerini seyrederken gene sakı- nmız!,.. Caddelerdeki mağazaların tamekânlarına bakarken dalmayınız-... Yankesicilerin daima ve daima Per yerde hazır bulunduklarını hatırdan çikarmayınızj... Yankesicilik bugün çok ince bir san'at halini almıştıri... Amerikada bilhassa ona «sekizinci san'at» ismini vermişlerdir. İşten el çekmiş bir «Amerikan yankesiciler kralıs mesleğinin sırlarını aşağıda gördüğünüz resimlerle ifşa etmektedir; ömre 1 — Yankesicilerin yanlarında gerikleri bulunur. Bun- Yar çaldıkları geyi hemen birkaç saniye içinde arkadaşla rma verirler, Mesruk mal resimde görüldüğü gibi ekseriya sonuncu şerikleri olan kadının aralık bulunan çantasına atılır, 3 — Yankesici icabmde sürükleyici bip surette söz söy- lemesini bilmelidir. Lâkırdı arasında muhatabı tarafından masa Üzerinde bırakılan yahud unutulan şey yankesicinin dizleri üzerinde bulunan şapkanın içine düşer... 5 — Çantaların ustura ile açılması: Yankesici ustura ile İş görürken arkadaşı yanında şapkasını tutar ve çantanın muhteviyatı şapkanın içine dökülür.., 7 — Bir mürekkebi kalem yankesi- “isinin muzafferiyet tablosu!... Mü- Tekkebli kalemler ve kurşun kalemler Yankesicilerin çalmaktan en ziyade boşandıkları şeylerdir. Çünkü bunla» Tin çalınması müşkülât mucib olmaz, 2 — Boyunbağları üzerinde bulunan incili iğne yanke- #icinin dirseğine geçirilmiş olan küçük bir kancalı iğne vir sıtasilş ve otomatik bir surette çekiliri, 4 — Yankesici büyük bir meharet ve pefkoloji eseri gös- termektedir. Güzel bir altın saat görünce muhatabının ha- zarı dikkatini başka cihetlere celbeylemek üzere hareket- lerde bulunur. Ba sırada diğer elinin küçük parmağı ile işini görmeğe koyulur. Resme dikkat ile bakınız. 6 — Kadınların kollarındaki bilezik ustaca aşırılmakta- dır. Bilezik düpedüz kesilir. Yahud kadın lâkırdıya tutu larak bu ameliye kolaylaştırılır. 8 — Sinema ve tiyatro seyircileri- nin arka ceblerinde bulunan şeyler nasıl çalınır?... Amerikân polisinin bu hususta yaptığı tecrübe esnasında eş- yası çalman adam hiçbir şay duyma- miştar. 9 — Kadınların kıymet biçilmez kolyeleri ekseriya dans arasında çalı- nır. Dans usta yankesicilerin en kıy- metli vesıtalarıdır. Kâthe von Nasy TY Kate de Nagy Yugoslavyağa Subotika şehrinde as- lan Macar olan Mösyö de Nagy adında bir banka müdürü vardı. Bu adam ka- rısı ve çok sevdiği Kate adındaki kızı arasında mes'ud bir hayat sürmekte I- di. Kate iyi tahsil görmüştü. Fakat ya- radılıştan hayalperest olduğundan mek tebe devamdan bir zevk duymuyordu. Daima sınıfının en sonuncusu dümen. cisi idi. On beş yaşıma bastığı vekit istikbali hakkında karar vermiş bulunuyordu. Aktris olacaktı. Sinema san'atkârlığını tercih eyliyordu. Bu niyetini de ana - sına ve babasına bildirmemişti. Onlar kızlarına bambaşka bir'istikbal düşü- nüyorlardı. Bu sırada ise Kate'ye çok zengin bir adamın yeğeni olan Oco isminde bir dellkanlı kur yapıyordu. Mösyö Nagy bu işi hoş görüyordu. Kızının Joco ile evlenmesine taraftardı. Nihayet genç- ler nişanlandılar. Nişanın © akabinde Kate, Avusturyada o Frohsdorf'daki meşhur kız pansiyonuna o gönderildi. Kız ile delikanlı muntazaman mek - tublaşıyorlardı. Günün birinde deli - kanlı Kate'e şu mektubu gönderdi: «Dayım bir Macar kızı ile evlenme - me muvafakat eylemiyor. Evlenirsem beni mirasından mahrum (bırakacak. Bana sekiz Yugoslavyalı kız teklif et- ti. Bunların arasından bir tanesini s8. çeceğim. Ne yapayım? Beni tenvir etb Kate, renksiz ve kararsız bu adam f- le anlaşamıyacağını anladı, ayrıldı ve Subotika'ya avdet etti. O vakit henüz 16 yaşında idi. Halk onunla alay etti. Kate aldır - madı, Kimseye gözükmedi. Vaktini o- kumakla geçirdi, eskrim yaptı. Böylece aylar geçti. Kate kendisine bir iş bulmasını babasından istedi. A. dam onu steno daktilo olarak banka - sına aldı. Kızını ticarete alıştırmak 1s- tiyordu. Kate'in imlâsı çok bozuktu. Banka memurluğunu yarıda bıraktı. Okumasına ve eskrime avdet etti. Es « krim muallimi onu, Peştede yapılmak. ta olan bir eskrim müsabakasına gön derdi. Spor antrermanını edebi meşgü- Myet ile zevklendirme: başladı. «Pesti Hirlap» gazetesinde güzel bir hikâye neşreyledi. «Subolika gazetesi» de «Kırlangıçlar» adında bir hikâye - sini neşretti, * Kate Merkezi Avrupanın en güzel payitabtı olan Peşteye gitti. Güze biği herkesi cezbediyordu. Tiyatrolara, si » nemalara davet ediliyord O sırada hatıra defterine şunları yazmıştı: «<Peşte dünyanın en güzel şehridir «Ne de güzel kadınları o var- Onlara *kıyasen bizim kontes Kovessy köylü «kadını kalıyor! Ne tuvaletler, ne ote <mobiller,'ne delikanlılar!.. Hepsi bana <iltifat gösteriyorlar amma ben buda- «la değilim» Hatıra defterinin diğer bir sayfası: «Bu gece yemeğe Sainte Marruerite «adasıma gittim. Çok güzel bir yer. Ya- «rın sabah saat onda ilk maçım başlı » «yor. Korkuyorum. Karşıma çıkacak «olan Margit Szep'dir. Bir diğer sayfasma: «Eve avdet ettim. Mar «ni mağlüb etti. O kadar «ki hemen flöremi «kimse bana hitabda bulunmağa ce - «saret edemedi. Peşteye dönmek isti » «yorum!» İşte o vâkittenberi Kate'nin aklına iyice yerleşmişti. Subotikada artık ne- fes alamıyordu. O sırada «Pan ve ben» (Devamı 15 inci sayfada)