22 Mayıs 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 14

22 Mayıs 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 14

ODALAR KURULTAYI AÇILDI ——— A İLİ Ekonomi Bakanı Celâl Bayar Dikkate Değer Bir Söylev Verdi şartlara göre, en doğru ekonomi yolu üzerinde olduğumuza, teç- rübemizden doğan bir inancımız vardır, Arkadaşlar, Rasyonelleşme, önümüzdeki yıllarda emek vereceğimiz mev- zuların en üstünüdür, Bu kelime ile kastettiğimiz mâna şudur: görenekten, va , Her türlü fena kit nakit, emek ve madde isra- tek fından bizi nik, ekonomik, ölçülü çalışma tarzı ve geteklendü iği teşkilât Anlaşılıyor ki, rasyonalizas - yon kelimesile biz, standardizas yonu, teylorizasyonu, teşkilât - lanmayı, ileri tekhik ve kaliteyi ve marketing kelimesile ifade edilen, piyasa için mal hazırla» ma, sevketme tekniğini kast ve istihdaf ediyoruz. Yurdda, her köşede her alen- dan uyanıklık, ekonomik kalkın ma gayreti heyecanı vardır. Tarihin en büyük” inkılâbı o- lan Atatürk, devrimi ulusumu- za, imkân ve refah ufuklarının iz genişini açmış bulunmakta - Zr, Rasyonel çalışma Rasyonel çalışma, tez başarı- mın, erginliğin, ilk şartıdır. Dış tecimimizin, ekonomik kalkın- mamızın temel taşıdır. Rasyo - nelleşme olmadan ciddi ve plân İı bir dış tecim mevzuubahis 0- İamaz, En kısa bir zamanda en mühim ve en kolaylarından baş layarak birer birer ihracat mal- larımızı standardize etmeliyiz, Bu yönde çalışmanm esaslı adımı tarladan başlamak gerek tir. Bu kısmı ihmal etmiş deği- liz. Fakat, müstacelen yapmak istediğimiz şey ihracat tecimi noktasından, mallarımızın zari- mazruf itibarile sabit şekillerde ihracını temindir, Mallarımız Bazı mallarımız vardır, tam eşi dünya yüzünde bulunmaz. Arkadaşlar, Bir malın menşeinin Türkiye olması, bir itimat ve emniyet i- fadesi haline gelmelidir. Buna, behemehal vasıl olmalıyız. Dış tecimimizin geçmişe ait hatıralarının tesiri altında bulu nuyorum, tamamen maziye gömmek azminde olduğumuz bu hatıraları, bir standardizas - yon savaşı mevzuu bahis olur - ken hep beraber bir kre daha gö fayda zönüne (o getirmemizde vardır, Taş, paçavra, un,tuz.. Ka- rıştırılmış tiftik balyaları, Örtaları ıslatılmış veya ecne- bi maddeler sokulmuş pamuk balyaları. Pekmez, muz, üzüm ezmesi karıştırılmış afyon toprakları. Kum, delice, çeşitli mahsul karıştırılmış, hattâ kükürtlen - Miş arpa. Tabakhane, ve ölü davar yi nü karıştırılmış yapaklar, Bir hayli yıl evvel bizzat va- kaya şahit olanların bana Mar - silyada anlatmış oldukları bir hâdiseyi hatırlıyorum: Bir yumurta ihracatcısı - is- mini bilmiyorum - üstü altı aynı olduğunu iddia ettiği yumurta sandıkları, başka türlü, yani üs- tü düzgün, iri taneli, ortası bo- zuk, küçük taneli çıktığı zaman kabahati adamlarının üzerine atmaktan başka çıkar yol bula - tr, marnışi di Alıcı memlekete gönderilmiş lale kayaş dan yeti resmi dosyala- -abileceğimiz bu fena hareketle Mr riimyod ve kontrol yolu ile kapatmalıyız. Kurtlan- maması için dikkatli bulunmalı- uak görülen vakit, nakit, emek, malzeme israfları bile, zerre zer re toplanarak ulusal ekonomik için büyük bir ziya halini alır. Günde sekiz saat çalışan 500 ameleli bir fabrikada veya ma- dende, her amelenin saatte, bir tek dakika lüzümsuz ve rand- mansız vakit kaybetmiş olmasın | dan doğacak ulusal kayıp ne o- lur? İhracat ge lanan, ediniz bunun 300 gün yani yılda i imkânmın 2500 gününe müsavi olduğunu hayretle görü sünüz. Tecimi teşkilâtlandırma- yı ve merketingi rasyonel tecim ve standardizasonun bir zarure- it ye kabul ediyoruz. il stitrâten söyleyim ki, i ini nedir. Tecimimizi teşkilâtlandır mayi ulusal muvaffakiyetimiz i- çin en kestirme yol telâkki edi - yoruz. Tecimenlerimize gelin - ce, biz onları ulusal ekonomik gerekli eleman- ları sayıyoruz. Ve bütün devlet teşkilâtı kendilerine yardım ve hizmet için âmade tutuyo - ruz. Bir tecimen, bilhassa ihra - şekline liyakat göstermi: Yy rin bu sıfatı alamammesl a EÇ kilâtlandırma ve marketing sa. vaşrmızı bu kabil tecimenlerin artmasını, muvaffak olmasını da kolaylaştıracaktır. Esaslı işler Marketing, yani piyasa için mal hazırlama ve piyasaya mal sevketme, tabiriyle, kasdettiği - miz esaslı işleri, vekâletin salâ- hiyetli memurları size tafsilâtiy le arzedeceklerdir. Ticaret ve sanayi odalarımız, borsalarımız da teşkilât ve çalışma tarzlarını rasyonelleştirmeli ve büyük oda larımızın teşkilâtr Türkofisin iç teşkilâtma müsavi hal almalı - dır, Deniz servetleri Sayın heyetinizin bilhassa dik (Baş tarafı birinci sayfada) katinizi çekmek istediğim, önü- müzdeki yıllarda emek vereceği miz bir mevzu ve denizcilik ve deniz servetlerimizin istismarı işidir. Bilhassa balıkçılığa, sün- gerciliğe, ve endüstrisine ehem- miyet verdiğimizi ifade etmek isterim, kıyılarımızın genişliği, yurdumuzun, coğrafi durumu, bu branşında yakm bir atide kaynaklarından biri olacağı ümi dini kuvvetlendirmektedir. Her birinize sunulmuş olan bi tiklerde kurultayımızın müzake re mevzuunu teşkil eden muhte lif meseleler muhtelif odalar gö rüşleri ayrı ayrı izah edilmekte dir. Onun için burada fazla vak- tinizi almaya İlizum görmiyo - rum, Kararlarmızın, son tütün kon gresinde ge gibi ehemmi - yetle nazara almacağından ve tatbik alanma konmaları için icaplarının tezelden ğından emin olabilirsiniz, Verdiğiniz kararları ulusu - muz için, ulusal tecimimiz için kutlu ve verimli olmasını dile - rim, Kongre açılırken Ankara, 21 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Ticaret oda- ları kongresi, bugün 15 de Eko nomi ğ yeni binasın da çok güzel süslenen salonun- da toplandı. Kongrede her ba- kanlığın mütehassıs mümessille ri, banka mümessilleri ve mem- leketin muhtelif yerlerinden ge- len ticaret odaları mümessilleri takriben 150 murahhas bulun - du. Murahha arasmda Ali Çe tin Kaya, Şükrü Saracoğlu, zira at vekili Muhlis de vardı. i bakanlığının âlâka- dar dairelerinin kongrenin se- h hususunda her şe- | Yi iyi hazırladıkları görülüyor- du.Saat 15te evvelâ yoklama ya pıldı. Bundan sonra Ekonomi Ba - kanı Celâl Bayar kısa fakat çok canlı bir söylev ile bilhassa tica retimizin teşkilâtlandırılması, rasyonelleşme ve istandarizas - yon meselelerine ehemmiyetle temas etti, Harici ticaretin inhi sar altına alınacağı hakkında dönen şayiaları katiyetle tekzip ederek bunların cahilâne sözler olduğunu söyledi Celâl Bayarn nutku çok alkışlandı. Encümenler Bundan sonra Şakir (Edirfe başkanlığa vekâleten seçildi. Kâtipler intihabı yapıldı. Ticaret odaları kanun ve ni « zamnamesinin tetkiki, ticaret borsaları encümeni, umumi ma- gazalar encümeni, istandarizas- yon encümeni, deniz mahsuller encümeni, dilekler encümeni in- tihabı için yapılan görüşmeler " den sonra murahhasların istedik lerine göre encümenlerde çalış - maları şekli muvafık görüldü. Kongre encümenlerin çalış - masına meydan vermek için cü imi toplanmak üzere dağıl- in Enciimenler bu sabahtan itiba ren çal başlıyorlar, Yet ve sanayi odaları, ticaret ve zahire müzayede İle satışlar, denizaltı servetlerimiz den sünger, balık, umumi mağa zalar hakkında mütalealar, mil li gelir ekonomi bâkanlığının parti ekonomi programına göre yaptığı işler hakkındaki rapor ve türizm işleri hakkındaki ra- por gibi on iki broşür kongre âzasına Idı. Ankara, 21 (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Perşembe akşamı Ekonomi Bakanı Celâl Bayar tarafından murahhaslar şerefine Gazi çiftliğinde bir kır Ziyafeti verilecektir. Atatürk'e inönü'ne Telyazıları Ankara, 21 (A.A.) — Bugün burada toplanan dördüncü Türk tecim ve endüstri odaları genel kurultayın oybirliğiyle verilen karara uyularak kurultay başka nı Celâl Bayar tarafından Ata - türke, Abdülhalik Rendaya, İs- met İnönüne aşağıdaki telgraf- lar gönderilmiştir 3 Atatürk (Istanbul) Bugün Ankarada dördüncü Türk tecim ve endüstri odaları genel kurultayı çalışmalarına başladı. Bütün üyeler bu toplan tı dolayısile de ulu ve öke önder için içlerinden taşan sonsuz te- şekkür, derin saygı, kopmaz bağlılık duygularını izhar ede - rek yüce katmıza sunmak kara rmı oybirliğiyle verdiler ve bu onurlu ödevi bana bıraktılar. Öz bağlılığım, sonsuz inan ve say- gılarımla yüksek eşiğinize suna rım. Türk Tecim ve Endüstri odaları 4. kurultayı başkanı Celâl Bayar Abdülhalik Renda ANKARA Tecim ve Endüstri odaları dördüncü genel kurultayı derin saygılarını bildirmek onürunu bana vermişlerdir. Saygılarımla sunarım. Türk Tecim ve Endüstri odaları 4. kurultayı başkanı Celâl Bayar İsmet İnönü ANKARA Ulusal ekonomi alanında ö- nümüzdeki yıllar için düşünülen yeni tedbirleri görüşmek üzere toplanan Türk Tecim ve En- düstri odaları dördüncü genel kurultayı derin saygı ve sevgile rini sunmaya oybirliğile karar verdiler ve bu onurlu işi bana sunarım, Türk Tecim ve Endüstri odaları 4, Kurultay başkanı Celâl Bayar — e Yunanistanda Seçim Atina, 21 (Hususi muhabiri - miz bildiriyor) — Başbakanlık muavini General Kondilis dün Patrastan dönen Başbakanın e- vine giderek saatlerce konuş - muştur. Kendisini bekleyen ga- zetecilere seçim listeleri hakkın da görüştüklerini söylemiştir. Öğleden sonra da Başbakan Kondilisin evine giderek yeni - den uzun müddet görüşmüşler ve Maksimos ile Pesmazoğlu ve saylavlar meclisi başkanı da gelerek muhaliflerin seçime gir meleri için yaptıkları. teklifler üzerinde konuşmuşlardır. Atina, 21 (Hususi muhabiri - miz. bildiriyor) — Atina - Pire ihtiyat zabitleri cemiyeti ile Yu nanistanın eski muharipler birli ği seçimde Pangalosa taraftar olmağa karar verdiklerini ilân etmişlerdir. Mahküm olan asiler Atina, 21 (Hususi muhabiri - miz bildiriyor) Gümelcine ikin- ci divanıharbi ihtiyat zabitlerin den dört kişiyi altı ay ile on iki ay arasında hapsine, on iki ki- şinin de beraetine karar vermiş- tir, Bir dinamit vagonu infilâk etti Buenos - Aires,'21 (A.A.) — 5000 kilo dinamit yüklü olan bir vagonda infilâk vukua gel - miş, beş amele o anda ölmüş ve altı amele de ağır surette yara- lanmıştır, Kesendre berzahı açılıyor Atina, 21 (Hususf muhabiri - miz bildiiyor) — Kesendre ber- Zahının açılma işi Yunanistan - da bir çok su işleri yapmış bulu nan Ülen mücssesesine verilmiş az 47.5.0935 INGİLİZ KABINESİ Baldvin Başbakan, Mak Donald ikinci Oluyor Yeni Kabine Temmuzda Teşekkü! Londra, 21, A.A. — Kral dün başbakan Baldvini kabul etmiş tir. Görüşme yarım saat kadar sürmüştür.Bu görüşmenin Bald vin tarafından Avam kamarasın da savaş tekniği ve ulusal sav- ga (müdafaa) hakkında okuya- cağı hükümet beyannamesiyle ilgili olduğu bildirilmektedir. Kral geçen haftanın son günle- rinde de başbakan ile dış baka- nını, Dominyonlar bakanını ve möhrühâs bakanını kabul et- mişti, Londra, 21.A.A.— Baldvin'in Kral ile görüşmesi siyasa ve parlemento mahafilinde kabine değişmesinin bir başlangıcı ola- rak sayılmaktadır. Deyli Telgraf gazetesi, Mac Donald'ın daha az ağır bir ödev istemekte olduğunu ve Baldvi- nin mumaileyhin yerine geçeces ğini yazmaktadır. Press Association, yeni kabi- nenin temmuzdan evvel teşek- kül etmiyeceğini haber vermek- tedir, Londra, 21. A.A. — Kabine- de yapılacak değişiklikler için Siyasal konuşmalara hararetle devam edilmektedir. Başbakan | Mac Donald'ın yerine Baldvin | geçecek ve kabine ikinci baş- | bakanlığı almak suretile Mac Donald en büyük faaliyetini dış Edecektir Mak Donald ve Baldvin işlere hasredecektir. Sir John Simon, dış işleri ba- kanlığını bıraktığı takdirde ye- rine Eden'in geçmesi (ihtimali çok kuvvetlidir. iki Katil idam Edildi “Tirebolu, 24 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Arageriş köyünden Miısta fa, 931 yılında ortadan kaybolmuştu. Yapılan tahkikat bir ina- yete kurban gittiği anlaşılan Mustafanın katillerini 932 de mey- üseyinle arkadaşları katil ile rru- dana çıkardı, Asım ve Hüseyin! b şi “a Ke ge çerle öldürdükleri anlaşıldı. Arkadaşları ile beraber mahküm öln dular. Asım ve Hüseyin hakkındaki idam kararı, evvelki resonda infaz edilmiştir. gün Güz, Kükürt Buhranı var mı? Keçiborlu, 19 (Hususi muha- birimiz bildiriyor) Bazı ga- zetelerin İzmirde t buh - | ranı olduğuna dair verdikleri haberler üzerine kükürt sosye - tesi müdürü Sahapla görüştüm. Müdür bana dedi ki: — Bizde kükürt satış mevsi - mi ilkbahardır, Sosyetemiz ni - san başlangıcında çalışmağa baş ladığından ihtiyacının ancak bir kısmını temin edebilecektir. Bu seneki ihtiyacı tamamlamak ü- zere Sümer Bank hariçten bir mikdar kükürt ısmarlamıştır. Bunların bir kısmı gelmiş ve dağıtılmıştır. Fabrikalarrmız ve madenlerimiz gece gündüz dur madan çalışıyor. Gelecek sene ecnebi kükürdüne ihtiyacımız kalmadıktan başka ihracatda yapabileçeğiz. Şimdiye kadar fabrikamız - da çıkartıp köylüye dağıttığı - mız kükürt on bin torbayı geç- miştir. Yerli kükürtlerimizden köylü çok iyi netice almıştır. Bunları bağlardaki tesiri itiba - rile ecnebi kükürtlerine tercih ediyorlar, Kükürt buhranı oldu ğu hakkındaki haberleri, piya - sayı heyecanlandıracak kükürt fiatlarını yükseltmek ve ellerin. de mevcut eski stokları yüksek fiata satmak kaygusile bir ta kım açık gözlerin çikarmış olma sı muhtemeldir. Zira bağ mınta kalarında hiç bir yer kükürtsüz lükten zarar görmüş değildir. Esasen Ekonomi Bakanlığı meseleyi çok evvelden tetkik e- derek kükürt buhranı olmaması için tedbirler almış, bize de di- rektifler vermiştir. Endişeye ma hal yoktur. Yeni gümüş paralar 100 kuruşluk gümüş parala - ri e bu v bitecektir. Ha- ziranda ve 25 kuruşluklarn basılmasma başlanacaktır. Maksima Gorki Faciası Ölenlerin cena- zeleri kaldırıldı Moskova, 21, A.A, — Rusya- nım her tarafından alman haber- lere göre fabrika ve atelyeler ameleleri, parçalanan Maksim Gorki tayyaresi yerine yeni tay« yareler yapılması işin. araların- da iane toplamağı onaylamış- lardır. Moskova, 21. A.A. — Maksim Gorki tayyaresinin uğradığı fe- lâketin kurbanlarınm cenaze tö- teni dün yapılmıştır. Bu tören- de Stalin, Molotov, Kaganoviç ve Orconikidze hazır bulunmuş- lerdir. Yransız büyük elçisi Alphand, beraberinde hava ataşesi oldu- ğu halde felâket kurbanlarınm külleri üzerine bir çelenk koy. muştur. Bu münasebetle sivil hava fi. losu kumandanı ile diğer zevat tarafından söylevler (o verilmiş- tr. Arabistan veliahtı Romada Roma, 21. A. A, — İbnissuud Arabistanının veliahdı bu sabah Kirinal sarayında Kral tarafm- dan kabul edilmiştir. Veliahd saraya girerken Süel ! Tören ile karşılanmıştır. Saat * © 12.30 da şerefine sarayda bir öğle yemeği verilmiştir. Bu ye- mekde Mussolini ile. başbakan- lik ve dış işleri, Saray ileri ge lenleri, Veliahdın yanımdaki zat- ler ve dış bakanlığının yüksek an hazır: bulunmuşlar» © ————— ———— — — 5 ve 1 kuruşluklar için 100 ton bakır almacak, yüzde 25 nikel