31 Mayıs 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

31 Mayıs 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

S 51.58.9035 MEMLEKETTE TAN Sıvas Kendi Adına Bir Tayyare istiyor S ıvas, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Birkaç gun evvel şehrimize üç Türk tayyaresi geldi. Önce şehir Üzerinde canlı uçuşlar yapan tayyareler, Sıvasa bir saat uzak- kktaki sahaya indiler. Halk, tayyareleri görmek için akın akın Yollara döküldü. Gece Görnek otelinde tayyarecilerimiz şerefine bir şölen ve- Tildi. Sözler söylendi. Hava Kurumunun Sıvas Şubesi Başkanı lüsnü bir söylev verdi. Bu söylevde, Sıvaslıların tayyareye Yardımdan geri kalmadıkları, fakat henüz Sıvaslıların kendi adlarına alınmış bir tayyareleri bulunmadığı anlatıldı. Hava Müşaviri Miralay Macit verdiği karşılıkta bu isteğin yerine ge- !îriîm:ıi için çalışılacağını vadetmiştir. Sıyaslılar kent adları - Ja alınacak tayyareyi bekliyorlar. cce : Müstahsil Vaziyetine Geçen Göçmenler Çorlu, 29 (Husust muhabirimiz bildiriyor) — Kasaba bir iki yıl içinde büyük değişiklik geçirmiş ve bayındırlık işleri bir hayiı ilerle - Miştir. Bina inşaatı da artmıştır. İki senedenberi her alanda Yapılan işler pek ahenkli yürümektedir. Şimdi, su ve elektrik işinin halline çalışılıyor. Bugünkü elektrik tesisatı ihtiyaca kâ- fi gelmiyor. — Kent Başkanı, Belediyeler Bankasından ödünç Para almak üzere Ankaraya gitmiştir. Göçmenlerin yerleştirilmesi işleri metotlu ve sistemli olmuş- tur, Geçen yıl gelen göçmenler şimdi toprak, ev ve birer çift hayvan sahibidirler. Kışlık ve yazlık eken göcmenler tamami- le müstahsil vaziyetine girmektedirler. .00 Kaşar Peynirciliğini Ele Alıyoruz Kandıra, 29 (Husust muhabirimiz bildiriyor) — Burada ziraate olduğu adar hayvancılığa da önem veriliyor. Fakat fazla istihsalâtın Satış yeri bulunmayışı, ötedenberi sıkıntılı vaziyetler doğuru- Yordu. Son defa bazı müteşebbisler, burada iki kaşar peyniri imalâthanesi açmışlardır. Bunlardan biri merkezde, diğeri Ak- $a Ova nahiyesindedir. Kdmalikmasler HaYA ada yalan ae izete geçmislii bazlk ıi"_îa.mile Türklerin eline geçmiş vaziyettedir. Burada, kaşar Oğrudan doğruya sütten değil, köylünün imalâthanelere sat- Tığı torba peynirinden yapılmaktadır. Geçen seneki peynir imalâtı, 50 bin kiloyu bulmuştu. Bu yıl ?'l_vılıf müsait gittiği için Kandıra kaşarcıları piyasaya daha iyi mal göndereceklerini umuyorlar ..& Mekteplerde Sıcaktan -Ders Okunmuyor! / h Antalya, 29 (Hususf muhabirimiz bildiriyor) — Burada sıcaklar şiddet- €endi, Bir haftadanberi ilkmekteplerde öğleden sonra tedrisat Yapılamıryor. Deniz mevsimi çoktan başlamış vaziyettedir. Halk Sıcaktan denize dökülüyor. Dispanser Var, Doktor Yok Ergani Ve Maden Hükümetten Ve Şirketten Neler İstiyor ? Ergani madeninden bir görünüş rgani Maden, (Hususit Yi muhabirimiz - bildiri - ör) — Tarıma elverişli olan men ilçesinin — köylerinde hüııdıy' arpa, çavdar ve buna ç Ser maddeler yetişmekte « " Son yıllarda istihsal mikta- ',45" hayli çoğalmıştır. Deniz- *tı:n beş sınıflı ilk okuldan "nka' köylerin birisinde de üç tetflr bir okul daha kurulmuş- - Sağlık durumu son zaman- Ward iyiye doğru gitmiştir, hd.u merkezde ve bazı köy- biraz trahom görülmekte- dir. Madende amele ve insan çok luğuna rağmen doktor olmadı- ğını esefle yazmak lâzımdır. Dişpanser, — doktorsuzluk yü- zünden işe yaramaz bir hale gelmiştir. Bakır şirketinin bir hastahanesi vardır. Şirket iler- de bunu genişletecek, tam teş- kilâtlı bir hastahane yaptıra- caktır. Bakır madeni işletildikten sonra, çevredeki diğer zengin madenler de işletilecektir. Bu- nün için yakında tetkiklere Yozgat'ın Çamlığı Yozgat, (Tan) — Yozgadın en şirin bir yeri olan Çamlık, günden güne imar ediliyor. Ye- niden birçok köşkler daha ku- rulmuş, yolun genişletilmesine | başlanmıştır. Nümune fidanlığ Genişletiliyor Diyarıbekir, (Tan) — Husu- si idarenin verdiği tahsisatla idare edilen nümune fidanlığı bu yıl çalışmasını genişletmiş- tir, Birçok yerlere mevsim do- layısile meyvalı ve meyvasız birçok ağaç, tohum ve fidan di- kilmiş, bahçe sahiplerine 41 bin fidan parasız dağıtılmıştır. Fi- danlıkta kayısı, fıstık, elma, şeftali, dut, ceviz, armut, akas- ya ve daha birçok fidanlar ye- tiştirilmektedir. Bu yıl fazla olarak iki bin çilek fidanı dağı- tılmıştır. Fidanlığın bir tara « fında da Tarın Direktörü Hali- lin yardımile Legorn ve Ro- doylant gibi meşhur tavuk cinsleri yetiştirilmektedir. | K | Anadoluda yer yer futbol çalışmaları gelişiyor. Bu iki gençten biri (sağ - da) Akşehir Idman Yurdu Kaptanı Sadık, ötekisi de (solda) Konya Gençler Birliği Kaptanı Refiktir. Cirit oyunları Rağbette Bayburt, (Hususi muhabiri - miz bildiriyor) — Havaların - sınması dolayısile cirit oyunla- rı büyük bir rağbet kazanmağa başlamıştır. Her cuma cirit oy- nayacaklar köylerden akın akın şehire geliyorlar. Cirit sahası Çoruhun karşısında ve on daki ka uzağındadır. Eğlenceli olduğu kadar da tehlikeli olan ve seyircileri kor kuya düşüren bu oyunun halke vi tarafından fenniğ bir şekle sokulması düşünülmektedir. ça a başlanacaktır. Ergani çarşısı son yıllarda düzene konmuştur. Bu arada dar yerler açılmış, dükkânlar —üz>ltilmiştir. Ata- türkün hazırlanan heykeli ya - kında dikilecektir, #i Yağmursuzluk Sıkıntı veriyor ( Muhabirimiz bildiryior ) Germencik, 29 İlimizde yağmursuzluk de - vam ediyor. Tavı kaybolduğu için bazı yerlerde pamuk tarla- ları ekilememiştir. İncir rekol- tesinin de bu yıl az olacağı söyleniyor, Fakat sürgünler yeni açmakta olduğu için bunu şimdiden görmeğe imkân yok- tur. İlek atımına daha 20 gün var, Bu müddet içinde yağmur yağarsa incir mahsulü kurak. lıktan zarar görmiyecektir, Elektrik fabrikası Gemlik, (Hususi myhabiri « miz bildiriyor) — Küçük kumla da bir elektrik fabrikası yapıla- caktır. Köylülerin ortaklığı ile 40 beygir kuvvetinde bir tesi - sat vücude getirilecektir. Alma cak elektrikten köyün okulu, camiü, muhtar odası ve sokak - ları parasız aydınlatılacaktır. 135 lâmbanın böyle parasız ve - rilmesi onaylanmıştır. Bu işe harcanacak 1850 lira Elektriğin, köyden yarım “saat ilerde kurulan deniz iskelesine kadar uzatılması kararlaşmış - tir, Evlere alınacak lâmbalar i- çin birincilerden on beşer, ikinci lerden onar, üçüncülerden be - şer kuruş alınacaktır. Köyde bir konserve fabrikası kurulması da düşünülüyor. ——— Afyon toplanmasına Başlandı Aydın, (Tan) — Burada af- yon mahsulünün toplarmasına başlanmıştır. Piyasada henüz hiçbir kıpırdama yoktur. Bazı alıcıların kilosuna 1 - 1,5 lira teklif ettikleri görülüyor. Uyuş turucu Maddeler İnhisarı İda- resinin bir an evvel harekete geçmesi bekleniyor. l e ” Antalyada Halkevi Binası Antalya, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Halkevinin sa- lon kısmına ait inşaat bitmiştir. Harici kısımlarının tamamlan- masına çalışılryor. MEKTUPLAR Dördüncü Yerli Malı Sergiside Açılıyor Sergiye Girme Şartları Durgulandı ( Husust Muhabirimiz bildiriyor | Konya, 28 | girmek istiyenlerin di- leği onaylanmıyacaktır. Sergi yerinin eni 1,5 - 2 metre oldu - ğundan uzunluğun ona göre is- Konya dördüncü yerli mal. lar sergisi 25 haziranda açıla- tak, 10 temmuzda kapanacak - tır. Ulasal ökonomi ve arttır - u Konya kolu Giresun mahkeme- sinde talihsizlik —| vek r maktadır. Sergi yine eski yeri tenilmesi ve sergide standlar sergi grubunun isteği biçimde bir örnek yaptırılacaktır. Stand ların sergi yaptırıl - ması bildirilecek olursa metre Giresun, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Gözlerinden - rahatsız bulunan ve İstanbulda tedavi altına alınan Ağır Ceza Başkanı Osmanın ba Iyerinc azalardan Hasip vazife görü- yordu. Bir kaza neticesinde azadan Hikmetin de parmakları ezilm iş ve tedavisine başlanmıştır. Bu yüzden bir haftadanberi ağır ceza mahkeme heyeti teşekkül edememektedir. —— Bayındıra bir seyahat Germencik, (Tan) — Genç- ler Birliği gençleri kamyonlar- la Bayındıra gitmişler, orada Yıkılan Ocak ve İstiklâl piyes- lerini temsil etmişlerdir. Ba- yındır Gençler Birliği ile yapı- lan maçta berabere kalınmıştır. Gençlerle birlikte Germencik Komunu Direktörü ile Parti ve Şarbaylık Başkanı da gitmiş- lerdir. (KÜÇÜK TELGRAF | ( HABERLERİ -i * Uşak, (Tan) — Epey zaman- danberi devam eden kuraklık çiftçi- lerimizi endişeye düşürmüştür. Ekin- ler sararmağa başlamış, birçok ma- halle çeşmelerinin suları çekilmiştir. Sıcaklar hüküm sürmektedir. | * Çorüm, (Tan) — Çorum bölge- | sinde (mıntaka) henüz korkulu ol- mamakla beraber şiddetle duyulan bir yağmur sıkıntısı vardır. Havala- rın soğuk ve kapalt geçmesine rağ - men bir aydanberi yağmur yağma- meştır. Çiftçi yağmur beklemektedir. * Kütahya, (Tan) — Yeni ve bugünkü ihtiyaca uygun bir ilk mektep binası yapılacaktır. Bu- nun için tahal pazarı yanında bir yer seçilmiştir. * Gaziantep, (Hususi muhabi rimiz bildiriyor) — Vilâyet ge- nel meclisi işini bitirerek dağıl mıştır. 935 bütçesi 370 bin lira - dır. Şehir meclisi de belediye bütçesini geçen yıldan 26 bin li- ra fazlasile 150 bin lira olarak onaylamıştır. * Gemlik, (Tan) — Gemlik- te mayıs ayında balık satışı 21,600 kiloyu bulmuştur. Bar - olan Atatürk ilk okula binasın- da açılacaktır. Sergide yalnız yerli malı gösterilecek ve satışı olacaktır. Firmalar > gibi mal yaptıklarını ve sergiye gönde - recekleri eşyaları adlarını bil- diren bir belgeyi bulundukları yerin Ticaret ve Sanayi Odala. rile ulusal ökonomi ve arttırma kurumundan birisine imza et - tirmek suretile sergiye katıla- bilirler. Sergiye katılacak firmalar sergide gösterecekleri ve satış yapacakları yerli mallarının ne- ler olduğunu ve kaç metre uzunluğunda yer ayrılmasının gerek olduğunu en son haziran yirmisine kadar bildinmeleri ve kayıtlarını yaptırmaları gerek- tir. Bu tarihten sonra sergiye murabbar için bir lira verilmek gerektir. Fon kara bezden ola- cak ve bunu firmalar yaptıra- caktır. Elektrik Üücretleri fir- maların yakacakları mum sayı- sı üzerinden Aalınacaktır. Her metre murabbal yerin ücreti de iki Hradır. Sergiye girmek isti- yenler ulusal ökonomi ve art- tırma kurumu Konya sergi ko- luna 20 lira göndererek kaydını yaptıracak ve sergiye gelmez ise bu para kurumun olacaktır. Sergiye gireceklerin bu yirmi lirasınım sergi sonu yer, elele trik gibi giderine takas yapılar cak, artanı kendilerize verile- cetkir. Sergiye girecekler, ser- ginin açılmasından bir gün ev- vel pavyonlarını bitirecek ve mallarını göstermiş olacaktır. İnegölde At Yarışları İnegöl at yarışları çaşlarken İnegöl, (Hususi muhabirimiz | birinciliği Kemalpaşadan Şen bildiriyor) — Yedi yıllık bir | Kız, ikinciliği Kütahyadan Sey aradan sonra tekrar canlandırı- lan at koşularının ilki kalabalık bir seyirci karşısında yapıldı. Koşuyu Halkevinin atlı spor kolu hazırlamıştı. Seyirciler arasında Bursa İlbayı Fazlı Gü- leç te bulunuyordu. Birinci koşu tay koşusu idi. | Bin metreden yapıldı. Dilber birinci, Muhsinin tayı ikinci, bunyanın kilosu 50, gümüşün | Ahmedin tayı da üçüncü geldi. 20, uskumrunun 15, istavritin 8 | Sür'at yarışında mesafe bin se- bamsinin 6 kuruştur, t S İ kiz yüz metre idi. Bu koşuda lân, üçüncülüğü de Akar adlı hayvanlar kazandı. İnegöl ko- şusu adı verilen ve iki bin do- kuz metreden prlan üçüncü koşuda Şabanın )l')aevriçi birinci, Necibin atı ikinci, yine Şabanın Süleği üçüncü oldular. Halkevinin yardımile hazır- lanan bu faydalı yarışlara ya - zık ki, bazı yerlerden istenen yardım esirgenmiştir. Halbu - ki, atçılığın ilerlemesi bakımın- dan önemli olan bu ödevi her- kesin benimsemesi gereklidir.