19 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

19 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

3üncü kısım Bizim hayınlar ,, Yazılarımda bir tarih ve etu- de mahiyeti almasaydı bu bah- si hiç yazmamak daha iyi olur- du, Mesele bir çocuk öldürme bir hakka, bir namusa saldır - mak değil, bir yurdu ve bir yur dun milyonlarca yavrularmı çiy metmek, hakkını ve istiklâlini şman eline vermek; hem de ir az para, yahut bir kin ve keyif için.. Bunu yazarak yeniden yüreğime ateş doldur - mak ve okutarak yürekleri yak- ye gerekti? Fakat ne ya- ki, tarih ibretler istiyor nçlik ibretlerden ders ve güt almak ihtiyacındadır. Yukarıda da söylediğim gibi pek yakından, hattâ biraz uzak bulduğum, büyük harpten başla yayım. Orada çok bir şey yok. Çünkü son sultanlar zamanında içer « de, dışarda çarpışa çarpışa Bal- kan harbine kadar gelmiş ve ora da her şeyini vererek fakir ve sa kat kalmış bir ulusu tekrar harbe büyük harbe sokmak toptan bir hainlik olmuştur. Bir Alman kap tanının oyununa uyarak bir yur du ve bir ulusu ateşe atmak ha- inliğini yapanların belli başlıları esasen cezalarını bulmuşlardır. Burada onlardan ayrı ayrı bah setmek fazla olur, Tarihte vatan hainlerini bulunuz. Ölümleri hep böyle olmuştur. Başka tür - İ dal: | lü de olamaz ki.. Bindiği kesen, bindiği sandalı batıran adamla, sırtıma bindiği kurbağa Yı sokan akrebin sonu sağlık ve esenlik olur mu? Elimizde yalnız zekâmız, dedi. kârlığımız, yılmazlık ve atılgan ığımız kalmıştı Bu devre, bi yüz yıldanberi bizi öldürmeğe çalısan düşmanlarımız ve onlar İa birlik olan hainlerimizle hep Türk kalmış ve Türklüğü le hayatlarından yüksek tutmuş vatanseverlerin çarpıştığı bir noktadır, İnsanlığın ve uluslarm tari - hinde ilk defa görülen bir sah - neyi bütün açıklığı ve inceliğile anlatmak ne kadar güç! Fakat burada da ulu Hızır imdadıma yetişti. Atamızın büyük nutku- nu açtım. Bir sahne ki, ne Disi ekran, ne bir tiyatro bu kadar | kestirme ve çıplak gösteremez. | Yazılarıma bir patika ararken geniş bir cadde buldum. Nutuk okunursa bir tek ama - ct olduğu görülür: nden EE aydınlatmak, geleceklere ders ve ibret olmak. Burada bana ne kalıyor? Bu ulu dileğe uymak.. “Bizim hainler,, bahsinde bü yük nutka dayanışım değer ve doğruluk yönünden de bana yü ce bir onür ve kuvvet veriyor. Büyük işlerinden biri ve en ” güçü de yurd hainlerile uğraş - mak ve onları nihayet lâyik ol- dukları yerlere indirerek © ulus ve yurdumuzu bugünkü erkinlik ve baysallığa erdirmiş olan (A- ki bu bahis yazılarımın başlığı | anlamile kaç | | Aziz Hüdayi AKDEMİR BiZiM HAİNLER Yer Yüzünde Başarılan Büyük işlerden Biriside Yurdu Hainlerden Temiz- liyebilmektir. b Biz, Bunu Yaptık Osmanlı imparatorluğunun ve yer yüzünün en büyük hain başı : Vahideddin “1335 senesi mayısının 19 un iğ cu günü Samsuna çıktım. Vazi- yeti umumiye: Osmanlı devleti- nin dahil bulunduğu grup, har- biumumide mağlüp olmuş, Os- manlı ordusu her. tarafta zede - bir mütare zalanmış. Büyük har seneleri zarfimda, mil » let yorgun ve fakir bir halde. Millet ve memleketi harbi umu - miye sevkedenler, kendi hayat - ları endisesine düşerek, memle - ketten firar etmişler. Saltanat ve hilâfet mevkiini işgal eden Vahdettin,mütereddi, şahsımı ve yalnız tahtin: temin edebileceği ni tahayyül ettiği deni tedbirler araştırmakta. Damat Ferit Pa- şanın riyasetindeki kabine, âciz, haysiyetsiz, cebin, yalnız padişa hın iradesine tabi ve onunla be- raber şahısların vikaye edebile cek her hangi bir vaziyete razi. “Ordunun elinden esliha ve cepbanesi alınmış ve alınmak - bir mükayese yapmak için nutuktan ayrıla - Büyük harpte Belçikayı da Al manlar işgal ettiler. Eli silâh tu tan ve imkân bulan Belçikalılar Fransaya çekildiler. Kralları, mazırları, zabitleri de beraber... Çekilemiyenler çocuk ve ihti lardan kadınlara kadar, hepsi yi ne kendi yurdları ve kendi ordu ları için ellerinden geldiği ki e mu | oo en gavmmnnnu T.İ.C.İ. se E EŞYA PiYANGOSU BU PAZARA Taksim Stadında Saat Tam 14 değ İ MACAR-TÜRK Güreşinde 8 Hükümet Murakıpları kontrolunda ÇEKiLİiYOR Piyangoda hediye kazanmıyanlar, teselli mi tatürk) ümüzün büyük nutukta İS kafatı olarak hafta içerisindeki bir seri milit Zİ iü MA Yeryüzünün en büyük hainleri sırasında ikinci gelen hain: Damat Ferit dar çalıştılar. Yakalandılar, kur şuna dizildiler fakat teslim olma drlar. Bizde durum böyle değildi. İşgal kuvvetleri İstanbuldan başlayarak yurdun ötesine beri sine yavaş yavaş sokulmakta, silâhlarımızı elimizden yavaş vavaş almakta idiler. Bütün ulus kendini toplar, iyi ve sağlam bir baş onu idare ederse düşmanın eli ve ayağı altında ezilmekten (Arkası var) güreşlere parasız gireceklerdir. Ul Mali kele dap Me YANAŞMA AKLA z Es E İ KENDİ Her Zaman Pahalıdır.. Bir tanıdığım anlattı: — Uzak yerden bir konuğum İ gelecekti. Kendisine, bir kaç gün için ayrı bir oda döşetmek icap etti, Kapalı çarşı, Mısır çarşı dolaştım. oda takımı | kiralamak için... hayet çarşı i içinde bir dösemecide, yedi par- çak bir takım beğendim: — Bunları bir hafta için ka- ça kiralayabileceğiz? diye sor- dum. Döşemelerin sahibi başımı ye re eğdi: — Kiralık veremeyiz! — Neden kiralık vermiyor - sunuz? dedim. İsin doğrusunu söyledi: — Üzerine, üç bes kere oturu | maz! Satın almak istersiniz, si- ze çok ucuz veririm, — Meselâ kaça verirsiniz? — On iki buçuk liraya... Şaştım: yedi parça oda takı- mı on iki buçuk liraya!. Ben ise bu kadar para verme hazır - dım. Sonra düşündüm: Bune kötü ucuzluk diye... Üzerine üç beş kere oturmakla iskelet hali- ne gelecek bir oda takımını ni- çin yaparlar, kimlere ve nasıl sa tarlar? Şunun biraz daha sağ - lamını yapsalar da, on iki buçuk lira yerine yirmi beş liraya sat- salar olmaz mı? Döşemeci, benim o ara ne dü şündüğümü anlamış gibi: — Ne yapalım, a efendim, dedi, halk ucuz mal istiyor, Biz de: “al, sana ucuz...., diyoruz. Yoksa, Tanrının iznile sağlam, İ zarif, dayanıklı döşeme yapmak ta elimizden gelir. il andı kendime: önün Ucuzu bu kadar sev AÇIK TEŞEKKÜR İ bizzat ve gerekse o yazılarile beni, candan teselliye köşân ve acılarıma ortak olabilmek için sonsuz tehalük- ler gösteren saygı değer dost ve ev- Kitlarıma derin teşekkürlerimi suna» rım, Nişantaşı İstk Lisesi Müdürü Eşref Binzet Birinci Ticaret Mahkemesinden Mahkemece satılmasına karar Ve rilen iki sandık kısmen kâğıt masura | ve kısmen de kâğıt bobin üzerine sa- | rı 2 katlı 36 metrik No. lu boyasız İ yün ipliği ikinci artırma o olarak | 20.6-935 günü saat 14 de açık artır- ma suretile satılacağından almak is- teyenlerin malların bulunduğu İs tanbul R. 1 anbarmda hazır bulün- maları ilân olunur. (12508) Beşiktaş Nüfus memurluğundan tarlık sokağı 18 numaralı evde mü- kim Salih Tevfik Doğan Tan'ın isi beşinci Hukuk mahkemesinin 19.5.0935 tarih ve 935-602 No. lu ka- rarile Tevfik Salih olarak tashih e- Fatih sulh üçüncü hukuk hâkimli- ğinden : Davacı Hüsnünün Cerrahpaşa Et- yemez Tzkke sokak (49 sayılı evde Cemile aleyhine açtığı nafakanın k davasının muhakemesinde Çe, nen tebligata rağmen gelmedi giyap kararının keza ilânen tebliğine karar verilmiş olduğundan muhake- me günü olan 15-7.935 saat l0da Cemile mahkemeye gelmediği ve iti- raz etmediği takdirde davanın hlikme raptolunacağına dair işbu giyâp ka- zere ilân olunur. (12485) / dan : Mütlis Avunduk zade İflâs ida- 1€ heyetinin çekilmesi üzerine ala taklılar 14-6-935 günü & için çağrıl- miştir. Bazı alacaklıların ihbar ettik- | bırakılmıştır. Alâkadar sözü geçen günde dairede hatır by lunmaları ilân olunur, (12500) ZAYİ — 2834 sicil nacağından zâyiin hükmü yoktur. DM | arsa döşemelerden hayır kal- | Zevcemin vefatı o dolayısile gerek || Bejiktaşta Vişne zade mahallesi, Me || dilmiş olmakla keyifyet ilân olunur. rarı tebliğ makamına kaim olmak ü- e İstanbul ikinci iflâs memurluğun- leri mazeret ve gelen alacaklıların is- teklerile idare azalarınm seçilmesi 21-6-935 cuma günü saat 14 buçuğa alacaklıların numaralı şoför ehliyetnamemi kaybettim, Yenisi ale KENDİMİZE ÇATIYORUZ. Ne Geçenlerde Istanbulda bir hamala İ bir otomobil çarptı. Hamal yıkıldı. Sırtındaki yük başına düstü ve adam- rn öldü. Bu yüzden birçok yazılar dı. Kimi sırtta eşya taşımanın w ıp olduğunu, kimi de hamallarn ağır yük kaldırmak âdetlerinin değiş- tirilmesi gerek idüğünü söyledi. Lâ- kin bunlar asıl yaraya deyemediler... İstanbulda mal taşınması mutlaka hamalla ve sırtta yapılmak gerektir. Çünkü şehrin kaldırımları ve sokak- lârı başka tarza müsait değildir. Bu iş başka yerlerde el arabaları, yahut büyük yük arabalarile yapılır. Yapılır ama kaldırımlar asfalt yahut tahta - dır. Ve sokaklar düzdür, iniş veya yokuş değildir. Bir adam bir el ara- basma bir hamalın sırtında taşıyabi- leceği eşyayı koyar ve yorulmadan çeker götürür. Daha ağır ve büyük balye ve sandıklar da kalın tekerlekli 19-6.935 AA KÜLTÜR DİREKTÖRÜNE Ta Fazla söze ne hacet! ersiniz? HAMAL Şi beygir arabaları veya kamyonlarla ta- şınır. Bizdeki yokuşlar ve kaldırımlar | buna da müsait değildir. Kaldı ki ora- larda büyük nakliyat gece yapılır, Bizde bu usul de yoktur. Şu hâlde şe- hir böyle kaldıkça ve hele sokaklar böyle kaldırımlanmış bulundukça sırt» ta eşya taşımak usulü kalkamaz. Yal- nız birşey akla gelir. Bu hamalların da bütün esnafın ol- duğu gibi bir cemiyetleri var. Bu ce» miyetin yaptığı nedir?. Hamallarm içinde çalışamıyacakları ayırmak, ara- sıra muayene ettirmek, adamlara kals dıramıyacak kadar yük taşıtmak ve bir de ufak sigorta yapmak gibi şeyleri düşünmez mi? Ve düşünmeze se bu cemiyete ne lüzum vardır?, Bu- nu yapmıyan bir kurumu kaldırmak daha yektir. Biz böyle düşünüyoruz. Siz ne dersiniz? İ gülüyor. Ne zaman ucuz ix rialın UNYON SIGOR MISIR Sermayesi : Telgraf adresi | mm LUAN | ei makama — Pe pare. ols tiz serimiz e İ duğunu anlayacağız? 5.6. Harik | Hayat Kaza ve iğ tö GE 0 Sigortalarmızı Galatada Ünyon Hanında Kâin TASINA yaptırmız Türkiyede bilâfasıla icrayı muamele etmekte olan ÜNYON Kumpanyasına bir kere uğramadan sigorta yaptırmayınız. | Telefon : 4.4BBB. #403l is 5 Limited 100,000 Türk Lirası Merkezi : ANKARA — Şubesi : TÜRKİYE İŞ BANKASI tarafından tesis edilmiştir. İTHALAT, İHRACAT, KOMİSYON VE EMANET İŞLERİ YAPMAKTADIR. İSKENDERİYE'de satılmak üzere emaneten mal gönde renler, hesabımıza, TÜRKİYE iŞ BANKASI şubelerinden avans alabilirler. En iyi fiyatla, en az masraf ve komisyonla emin bir surette iş görmek istiyenlerin MISIR İŞ LİMİTED'i tercih etme leri kendi menfaatleri icabıdır. MISIRİŞ — İskenderiye İSKENDERİYE | | 4106 ALLA A Türk Hava Kurumu Büyük Piyangosu Şimdiye 2 binlerce kişiyi zengin etmiştir 19. cu tertip 3. cli Keşide 11 Temmuzdadır Büyük ikramiye 50.000 Liradır Ayrıca: 20,000, 12,000, 10,000 Liralık ikram yelerle 20,000 Liralık mükâfat vardır. Z.