21 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

21 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Almanyada bloke ecnebi alacakları Geçen ay zarfında Almanya- da bloke ecnebi alacakları 151.900.000 Rayişmarka çık- mışdır. Evvelki vaziyete naza- ran 130 milyonluk bir artma vardır. Diğer taraftarı Raichbank ec- nebi alacaklılar komitelerine yolladığı bir sirkülerde 30 ha- ziranda bitecek olan orta ve u- zun vadeli borçlar moratoryu- | munu bir sene daha uzatmak niyetinde olduğunu — bildirmiş- dir, malları- Sovyet Rusya ağır sanayi ko- miseri Rus endüstri ürünlerinin kaliteleri hakkında şunları söy- lemişdir : Endüstrimizde kaliteyi yük- seltmeğe bütün dikkatimizi has- retmeliyiz. Bugün memleket i- çin çıkardığımız mallarla ihraç ettiğimiz mallar arasında kalite itibariyle büyük farklar vardır. Meselâ: Moskovadaki Stalin O- tomobil fabrikasının imal ettiği kamyon ve otobüsler Ru_sya dahili için yapılanlardan kalite- ce çok yüksekdir. Bundan böyle dahil için çalışan fabrikalarımız imalâtlarını ihracat için hazır- lanan malların seviyesine çıkar- malıdır. Sovyet tecim filosu Sovyet tecim — filosu pek ça- buk ilerlemektedir, 1933 de to- najı, 867 bin iken geçen sene bir milyon yirmi iki bine çıkmışdır. Taşman — eşyada da bir sene evvelkine nazaran yüz- de 17,5 bir artma vardır. Paris Borsası Paris, 20 A.A. — 19 tarihli | Paris borsası: Değerler borsası hâlâ büyük bir düzensizlik gösteriyor. Fran sız ulusal fondolarının gevşeme leri üzerine, mütereddit bir açı- lıştan sonra, pi: genel süret- t'ğ ?ur;unmı):'ıpg'ğıl:mış ve birak şamr önceki dereceyi aşağı yuka Ti bulmuştur. Bazı banka ve kimyevi mad - deler sehimelrile arsrulusal es - hamın bir takımı az çok kazanç b'le göstermişlerdir. İzmirde yumürta piyasası İzmirden alman bir habere göre, yumurta piyasası son za- manlarda bir haylı gevşemiştir. İçerden fazla mal gelmediği hal de piyasanın gevşek olması ge- rek içerde, gerek dışardaki is - teklerin çok az ölmasından ile- ri gelmiştir. Köylü, para etme - diğini gördüğü için az yumurta yollamaktadır. 4Fazla mal gönderildiği tak - dirde İzmirde fiatların bir mik - dar daha düşeceği tahmin edil- mektedir. Son defa, Pire ve Maltaya cü zi mikdarda yumurta gönderil - miştir. Dışardan istek az, fiat- lJar düşüktür. Bodrum, İzmirin senelik yumurta ihracat mikda- rına da tesirini gösterecektir. Iran'da beş senelik| " bir endüstri plânı 15 kişilik bir İran heyeti Sov- yet endüstrisini tetkik etmekte- dir. Bu tetkikat, Riza Şahın İ- randa beş senelik bir endüstri plânr hazırlamak- istemesinden dolayı yapılmaktadır. Heyet aynı zamanda Rusya- dan 4 fabrika tesisat ve levazı- mını da satın almaya karar ver- mişdir. Bu fabrikaların bedeli üç senede İran malları ile öde- necekdir. Bulgar tecim filosu Bulgaristanın halen 17 bin tonluk bir tecim — filosu vardır. Bu tonajla bulgar ihracatının ancak yüzde Si taşınabildiğin- den Bulgar hükümeti 15 yeni gemi almağı tasavvur etmekte- dir, Sovyetlerin Japonyadan yaptıkları siparişler Sövyet Rusya ile Japonya a- rasında şarki Çin demiryolunun satılması hakkındaki anlaşma mucibince hat bedelinin üçde ikisinin Japon malları ile öden- mesi gerekmektedir. Bir Sov- -yet sipariş heyeti Japonyadan mal almaküzere oraya gitmiş- dir. Bu heyet şimdiden 1,1 mil- yon Yen değerinde 10 bin ton baklası için sipariş vermişdir. —— Klering sisteminin Faydaları Tecim ve endüstri odası mecmuasının son sayısında, kle rinğ sisteminin memleketimizde ki tat! den bahseden öneni- li bir yazı çıkmıştır. Tecim ve endüstri odası raportörlerinden Tevfik'in bu yazısında prensip itibarile 1933 yılından - beri tatbikine başlanan klering üsülünün temin ettiği faydalar hakkında deniliyor ki : 4 Bir çok klk memleketimiz lehine' mühim farklar ihtiva etmektedir. Al - manya, Belçika, Holanda, Fran sa, İsviçre bu farkı kabul etmiş olan memleketlerdendir. Bu memleketlerin hepsi bizim 100 liralık ithalâtımıza karşılık yal nız 70 liralık ithalât yapmağı ve 30 liralık farkı da serbest dö viz olarak Cumuriyet Merkez Bankamız emrine âmade tüt - mağı kabul etmişlerdir. Celâl Bayar, klering sistemi ile şu neticeleri istihsal etmiş oluyor: | 1 — İlk merhale olmak üz: re ithalât ve ihracatımız arasın da müvazeneyi temin, BORSA MAT A AAA cem Te 20 Haziran PERŞEMBE Sterlin Di 20 Fransır Frangi 1 20 Liret 20: 20 Belçika Frangi 20 Drahmi 20 İsviçre ir. Florin 20 Çek Kuron Avusturya gilin Mark Zcti Pengo 20 Ley 20 Dinar Yen İsveç Kuron Altın Mecidiye Banknot Puwvuyunn 58,50 2l8— ÇEKLER Kapanış çansız Frangı İngiliz lirası olar Liret Belgi Drahmi Tsviçre Prangr Leva Florin Çekosolvak kuronu Avusturya Pezeta Mark Zloti Pengo Ley Dinar Yen Çernovets İsviçre kurona ESHAM 919 19.04,50 42134 SBLA3 19270 42i 4.5140 1854448 W,96,33 278430 19,98 $,13,50 1ş Bankası Mü. e. W " " H. Azadolu *6 60 « 95 100 Şirketihayriye Tramvay Bomonti - Nektar Terkos Reji Aslan Çimenti İttihat değirmencilik T.A.Ş. Şark Değirmenleri eait rekesani. â ISTIİKRAZLAR Kesik — 28,3) 80 28.40 27,08 Şi 9450 AT 'Türk Boörcü T Kı KA S ” n Ergani İstikrazi dahili TAHV Rıhtim Kupon Kesik Anadolu 1 ve TI ” W Kupon Kesik Anadolu mümessil l 10,25 4440 4ş— 5i 0 İspanynl-Fransız licareti Fransa ile İspanya arasındaki tecim anlaşması görüşmelerinin durması yüzünden bu iki mem- 2 — Bu müvazeneyi anlaşma | leket birbiri ile bir gümrük mu- larda temin etmiş olduğu hususi ve müsait şartlarla lehimize tah vil. Dünyanın bugünkü dirije ve kontrola iktisat Tejimi içinde | tomobillerinden | vermişdi harebesine girişmişlerdir. İspanyol kabinesi Fransız o- üsnomal — bir almağa karar Fransa, İspanyaya gümrük resmi yukariki neticeleri istihsal etmiş | otomobil ithalinde birinci mev- olmak, gören gözler için ancak bir takdir vesilesi verebilir. ve Türkiye için bu sistemden mem nun olmamak imkânsızdır.,, — KIRMIZI VE SİYAH ama yine de köylünün biri, Za- ten ben, Elisa'yr almağa razı olmadığını gördümden beri onu iyi bir gözle görmüyorum. ayağına gelen kismeti tepti; hem de niçin? Elisa bazan gizli gizli gidip M. Valenod'yu görü- yormuş diye... ,, M. de Rönal kaşlarını had- , dinden fazla kaldırarak: — Ya! dedi; size Julien böyle bir şey mi söyledi? — Hayır, bana sadece içinde papaslık için Tanrı çağırısı duyduğunu söy- ledi; ama doğrusunu isterseniz bu adsız sansız adamlar Tanrı- nın değil, ekmeğin çağırışını du- yarlar. Elisa'nın öyle gizli gizli M. Valenod'yu gittiğinden ha- beri olduğunu bana kaç defa hissettirdi. M. de Rönal'in bütün öfkesi | tazelenmişti, sanki kelimeleri açıkça söylemedi; | STENDHAL ş:)_anıra bastıra söylüyormuş gi- W : — Ben hiç bilmiyordum! Evimde neler oluyor da benim haberim yok!... Elisa ile Vale- nod arasında bir şey mi geçti? ne oldu? Madame de Rönal: — Aman dostum, dedi, çok- tan olup bitti; belki de öyle kö- tü bir şey olmamıştır ya! Hani sizin Valenod'nuzun, onunla be- nim aramda şöyle masum ma- sum bir sevişme olduğuna bü- tün Verriğres halkını kandır- mak istediği zama yok mu? işte © zamanlarda idi. M. de Rönal elini şiddetle al- nına vurarak: — Benim de aklıma gelmedi değil, dedi; siz de bana bir şey açmadınız! Adamcağız bugün yeni yeni şeyler öğreniyordu. kü haiz bulunduğundan ni gümrük resmi mobil ihracatcıları için ağır bir darbe olacakdır. bu ye- — Bizim bay müdür dostu- muzun koltukları kabarsın diye iki dostun arasını mt açmalıy- dım? M, Valenod'nun nükteli nükteli, bazan da aşıkane mek- tublar yazmadığı kadın mı kal- dı. — Size mektub da yazdı mı? — Yazı yazmağı pök sever, — O mektubları bana hemen göstereceksiniz, emrediyorum... M. de Rönal horos - gibi ka- barmıştı. Hemen hemen aldırışsızlığa varan bir halim tavurla ma- dame de Rönal: — Allah göstermesin, dedi; belki bir gün, bir sakin vakti- M. de Rönal öfkeden serhoş olmuş bir halde idi; fakat ken- dini, on iki saattenberi ilk defa biraz bahtiyar hissediyordu: — Hemen, hemen getirecek- siniz! diye bağırdı. Madame de Rönal pek ciddiğ bir tavurla: — Bu mektublar için dilenci- ler evi müdürü ile kavga çrk; Fransız oto- | 21 - 8 - 935 —e Istanbul Gayrimübadiller Komisyonundan: Semti ve ma- hallesi 4 No, Dere Tarabya Dersiçi Hasköy Ahmed Çülebi Topkapı zade Samatya rahor Büyükada Nizam Çivi: İm- Galata Yenica- mi Üsküdar Mu- rat Reis Beyoğlu Tom- tom Kasımpaşa Camii Kebir Bağçesi Ada Tophane Mu- hiddin Fenari — çıkmazı Teşvikiye Meş- rutiyet Paşa 'Tabanca Sokağı Cami altı Cami Şerif Zenberek Büyük Tur E. Hacr Foti Y. Ali yazıcı Silâhdar Dörtkuyu — moydanı * E. Ahmed Emlâk No, 64 metre arsanın 1/7 hissesi Ahşap hanenin tamamı “Ahşap dükkânin tamamı tamamı Cinsi ve hissesi Hisseye göre mu- hammen K 20 açık arttırıya 2170 kapalı zarf 214 açık arttırma, 113,75 metre İki arsanın $1 metre arsanın 3/16 His, 16540 metre murabbar tar- lanm ve kâgir kulube- nin ve kuyunun 274/16000 hissesi E. Y. 56 E.Ss-s Mü, Y. 19 E.1-3-5.7 Ya-3 209 metre arsanın kânın 1/6 His, Ahşap depo ve odaların 164/4359 hissesi Bağçesi olan hane ve dük- Kâğgir iki dükkân E. 1 No. lu mahallin 510/7680 250 açık arttırma tamamt 168 2270 kapalı zarf 2500 kapalı zarf hissesi ve 5-7 No. lu mahallin 510/10880 his. sesi ve 3 No, lu mahal- lin berveçhi vakfiyet 12150/56600 hissesi E.ve yeni ı Harita No.238 E.43 Mü, Y, 1214 Y. Doktor Şevket B. Kumkapı Muh- sine hatun Heybeliada Han Yüksek Yukarda — evsafı yazılı ne tesadüf eden Perşembe 'Tepe ve gayrimenkuller günü saat on dörttedir. E, 12 X. 24 'E. 3-16 YA on gün Ahşap hane ve 2/5 hissesi 45,20 metre arsanın tamamı Kâgir hanenin tamamı bağçenin 2260 kapalı zar? 258 metre arsanın tamamı 2520 220 açık arttırma müddetle satışa çıkarılmıştır. İhaleleri 4-7-935 tarihi- Satış münhasıran gayrrmlübadil bonosilâdır. EVKAF MUDIİRİYETİ IİLANLARI l İstinyede Neslişah S. mahallesinde 2 Bostan Paşabahçesinde Sultaniye mevkiinde 25 bin me2 Tarla Beykozda Akbabada Şifa çiftliği Beyoğlunda Aynalı çeşmede 600 me2 kahve bahçesi Anadoluhisarında Tuğla fabrikasında 8 bin me2 , Bostanı z sanisana Yukatıda yeri ve ismi sazılı üç senelik kiraya verilmesi hastamı belege e— cileliir arttırmaya çıkarılmışdır. İhalesi 1-7-935 pazartesi günü saat 15 dedir. İsteyenle- rin İstanbul Evkaf Müdürlüğünde Orman Arazi kısmı- na gelmeleri. (3466) Devlet Demiryolları ve Limanları Umum İdaresi ilânları İlk eksiltmesi feshedilen ve muhamrmen bedeli ile mıkdarı aşağıda yazılı seyyar telgraf makineleri 5-8-935 yazartesi günü saat da idare binasında satın alınacaktır. 15 de kapalı zarf usulü ile Ankara- Bu işe girmek isteyenlerin 393,75 liralık muvakkat teminat vermeleri ve kanunun tayin ettiği vesikalar ve işe girmeğe manii kanuni bulunmadığına dair ayni gün saat 14 e kadar komisyon lâzımdır. Bu işe ait şâartnameler lüm ve sevk müdürlüğünde Ankarada beyanname ve teklifler ile reisliğine vermeleri Haydarpaşada tesel- Malzeme daire- sinde parasız olarak dağıtılmaktadır. 35 adet seyyar telgraf makinesi (3469) niz? — Çıikarırım, çıkarmam, ora- sr benim bileceğim iş... Bulun- mus çocuklara bakmak işini önun elinden alırım. Hiddetle devam etti: — Siz böyle şeylere karışma- yen, bana hemen mektubları ge- tirin; mektublar nerede? — Masanın bir gözünde; ama, imkânı yok, anahtarı vermem. M. de Rönal: — Sanki ben kıramaz mıyım? diye bağırarak karısının odası- na koştu. Eline bir koca demir parçası aldı ve sahiden gidip o canım yazı masasını kırdı; bu budaklı mâahon masayı vaktile Paris'ten getirtmişti, üzerinde de bir le- ke gördü mü hemen ceketinin eteği ile silerdi. Madame de Rönal, güvercin- liğin yüz yirmi ayak merdiveni- ni koşa koşa çıktı; küçük pen- cerenin demirlerinden birine be- yaz bir mendil bağladı. O, şim- di, dünyanın en bahtiyar kadını idi. Gözleri yaşarmış, dağın bü- mıyacağınıza yemin eder misi- | yük korularına bakıyordu. İçin- | Muhammen bedeli : 5250 lira den: “Hiç şüphesiz, diyordu, şimdi Julien kayın ağaçların - dan biri altına oturmuş, bu müj- deyi gözetler,” Uzun uzun etra- fı dinledi, sonra ağustos böcek- lerinin yeknasak gürültüsüne, kuşların cıvıltısına lânet etti. “Bu Allah'ın belâsı gürültü ol- masa onuün sesi, kayalar altın - dan kopacak sevine bağırması buralara kadar gelirdi.” Bakma- ğa bir türlü doyamıyan gözleri, ağaç tepelerinin teşkil ettiği çayır gibi. düz, koyu yeşilliği araştırıyordu. İçi acıyarak: “Nasıl oluyor da, dedi, kendisi- nin de benim kadar sevindiğini bildirecek bir çare bulamıyor?” Güvercinlikten bir türlü inmek istemiyordu; fakat kocasının çıkmasından korktu ve inmeğe mecbur oldu. M. de Rönal hiddetten köpür- müştü. M. Valenod'nun, bu ka- dar heyecanla okunmağa pek alışık olmtyan o yavan sözleri- ne göz gezdiriyordu. Kocasının bağırmalarına, kü- fürlerine ara verdiği bir anı fır- sat bilerek madamc de Rönal: | sureti müddealeyhlerin İstanbul yedinci lera memurluğun- dan : Kira bedelinden — dolayı mah- cuz olup satılmasına karar verilen Orta masası çini soba boru halılar ve oda takımları vesair — ev eşyası, Şiş- lide Meşrutiyet — mahallesinde Meh- tap sokağında 21 numaralı hanenin önünde 26-6-935 tarihine gelen çar« şamba saat 9 dan 10 na kadar satı- 1 n olurur. (12558 î Azliye böşinet “hikuk "maklemer SA dA » Habibe veresesi Sara, Hanile, E- mine ve Haticeye izafeten Hamza öğ- lu Muharrem vekili avukat Necatinin Bekir, Saime, Sıdıka; Mustafa aley- hine mevzu haczin — fekki hakkında istihsal eylediği 8-6-935 tarihli ilâm ikametgâhe ları meçhul olmasından dolayı ber « mucibi talep ilânen tebliğat icrasma lüzum görülmüş ve mezkür ilâm su reti tebliğ makamma kaim olmak ü- zere mahkeme divanhanesine yapış- dırıldığı gibi gazete ile de ilân olu- nur. (12549) ILÂN SATILIK 30 ton istiabında — muş. Petrol ile işleyen “PARSONS,, markalı, 8 silin dirli, 120 ilâ 140 beygir kuvvetinde motörü havi, Uzunluğu Genişliği 3,60 Sür'ati 12 mil Masif akaju ağacından bir salon, bir halâ, bir büfe ve saire. ŞERAİT MÜTEDİL Galatada, Kevork Bey Hanında (Alimt Han) 1-2-3 numarada SİDNEY NOWİLL ve geriklerine müracaat. (3091) 4108 23,75 metro — Vallahi, dedi, ben fikrim- den pek vazgeçemiyorum, Juli- 'in bir yolculuğa çıkması çok i olacak, İstediği kadar latin- ce bilsin, kaba, şenlik görmemiş köylünün biri; hergün, terbiye, nezaket gösteriyor sanarak ba- na birtakım tatsız, pöhpöhlü komplimanlar yapıp duruyor; kim bilir hangi romandan ezber- ler.. M. de Rönal hemen: — Hayır, roman okumaz, de- di; bunu kendim tahkik edip öğrendim. Siz ben kör, adamla- rının ne yaptığını bilmez bir ev elendisi mi santyorsunuz? — O gülünc komplimanları bir yerden öğrenmeyip kendi icad ediyorsa daha kötü ya! Ver- riğres'de de benden o sözlerle bahsetmiştir... Yeni bir şey keşfetmiş gibi bir tavurla: — O kadar uzağa gitmeğe ne hacet, Elisa'nın yanında öyle sözler söylemistir. Ha Elisa'nımi (Arkası var)ı N, ATAÇ —