28 Temmuz 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

28 Temmuz 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

# Aziz Hüdayi AKDEMİR Tarikati Selâhiye Entellicens Servis Kuluçkasını Taşıyan Bir Fesat Ve Hiyanet Teşkilâtı İdi ! Yine bazı arkadaşlarım Anadoluya | tiklâl mahkemesi heyeti tarafı bari" yaptıkları hizmetten bahsetmediği » mi yazarak şikâyette bulunuyorlar. Önemli hizmet edenler bizce belli- dir. Sırası gelince onları da yazaca- ğım. Ancak ben burada hizmet eden- lerden değil, etmiyenlerden, biyanet Tarikati selâhiyeye ilk gavs seçilen Ahmet Fakihi Meki edenlerden bahsediyorum. La Fran- çaise vapur ortaklığı adını Pannik- yan dolayısile yazmak gerekmişti, o kadar... Tarikatı selâhiye Bu da koltuğunda haç saklıyan has <i deği), kanatlarının altında bir En- tellicens kuluçkasr besliyen bir me- Mikel. Son söyliyeceğimi ilkönce söyliyeyim de bu cemiyetin hangi TY AŞ e iğ Tarikati selâhiyenin arması soydan türediği anlaşılmış ve aşağı” daki bilgilerin değer ve doğruluğu daha iyi ölçülebilsin “Tarikati Salâhiye Cemiyeti, or- 'dudan ve Türk topraklarından koğul muş olan Kirar Hamdi, Zeza (pasa) nın doğurduğu sarıklı bir İsadır. Ki- vaz Hamdi Tikveşli bir Arnavuttur. Kendisi, gene kendi kalemiyle göyle anlatıyor: “19 eylöl 1336 gecesi Kadıköyün- deki evimde toplandık. Türkiyenin son variyetini tenkit ve münakaşadan sonra islâmları uyandıracak bir cemi- yet yapmıya karar verdik. Adını da > ti Salâhiyei islâmiye,, koy- bir program kâleme aldık ve “Sülükname,, sanı verdik. Bu prog. tama sadık kalacağmıtra, dair biribi- rimizi şahit yaparak and içtik, 19 Eylül (2 birinciteşrin) gününe de “yevmilahd,, dedik. © gün cemi. yetin yevmi mahsusu olarak kabul edildi. O gece toplantıda bulunan Ahmet Fakihi Mekki Gut, yani cemi- yetin reisi seçildi. Ona üç müşavir verildi ve (üçler), yedi müfettiş nas- polundu. (yediler), kırk kişilik bir (divanımuada) kuruldu ve (kırk. İar) sanmı aldılar, Azalar sınıflara ve sınıflar merte- belere ayrlıdı. Snnflar şunlardır: 1- Islaht bal, 2- Islahı nefis, 3- Islahı tam, i Birinci sınıfın mertebeleri: Hâdim, sâi, mürit. O İkinci senıfın mertebeleri: Kâşif, arif, vâlaf, Üçüncü smıfın mertebeleri; Nâsıh, muallire, mürşit. Mertebelerin ayrı ayrı vardır: İkaz, rslah, ilâ, muarefet, musada- kat, müzaheret, tevhit, takviye, tev- si. vazifeleri Bu mörtebelerin üstünde üç mer- tebe daha bulunur: Mürşidi has, mürşidi kâmil, mür- şidi emin. Cemiyetin gavsi Amir ve reistir, Mürşitler gizlidirler, Salâhiyeciler partilere ve gizli ce- imiyetlere girebilirler .Misyoner, wa- son, teşekkülleri hatta Ismalık, brah- malık, bektaşilik fe cemiyete kabul edilir. Tarikati salâhiye mensuplarını .Mdama mahküm ettiğinden dolayı is- den cezi mahkümdur. Tarikatı salâhiyenin işaretleri : i — Selim: Sağ el parmakları uzanmış olduğu halde sol omuz hiza» «na kadar çıkarılarak sağ yana doğ- ru İndirilir, 2 — İstimdat: İki eli baş üstünde temas ettirerek “Medet yahul,, diye bağrılır. 3 — Musafaha: El sıkılırken baş parmağı birkaç kere basmak suretile sınıf ve mertebe İşaretleri verilir.,, Tarikati salâhiye hakkında bilgi ve tafsilât çoktur, Fakat burada on ları yazmak ve okutmak aspirinsiz kolay değildir. Şu kadar söylemeliyiz ki,tarikatçiler kendilerini cumhuriyet kanunlarından kurtarmak için bir aralık siyasal bir programları olma- dığını, yalnız dünyayı ye islâmları yola getirmek, cennete götürmek için çalıştıklarını bağırdılar. Fakat düşünmediler ki, cemiyetler kanununa göre kurulmamış, hüküme- te bildirilmemiş bir kurum, gizli asa” sı ve gizli işleri olan, sonra Türkiye içinde Türk rejimini çekiştirmek için toplanan bir kalabalık “Ben siyasal değilim,, demekle kendini kanundan kurtarabilir mi? Ve nasıl ki kurtara- yakalananlar istiklâl n hükümlerini giydiler. inin Romanyadan idare ettiği başka küçük küçük kurum ve adamlar da bir tuzağa düştüklerini anlıyarak değıldilar. Cemiyete bir peçe olmaktan başka değeri olmıyan İtmet Fakihi Mekki- den sonra Hamdi Zeza kendini reis ilân etmişti. Yazdığı bir hatırada di- yor ki; “1336 da tarikati salâhiyeyi tesis ettim. 1338 de Köstenceye hic- ret ettim, Ben Arnavudum. Resim yapmakta ve hele yazı taklit etmek- te pek mabirim, 1309 da erkânmharp yüzbaşısı ve padişah yaveri oldum. —— Daktilo Aranıyor. İ Türkçeyi çok iyi bilmekle beraber Fransızca veya Almanca llsanlarından birinide çok iyi bilen bir daktilo Bayana ihtiyaç vardır. Bu bayanın makineyi sabuk ve yanlışsız yazmasını bilmesi şarttır. Bu ; | şartları haiz olanların hergün saat onbeşten on | | yediye kadar Sirkecide Sanasaryan hanında Rad- ve yolin Diş Macunu fabrikasına miiracaat etmeleri 3 3551 Tarikati selâhiyenin Kendi üyelerine verdiği vesikalardan Kaymakam yaveri iken Turhan paşa ile rus çarının yâruna murahhas olarak gittim. Ahmet Hamdi Zezanın Romanya- daki duruş ve yaşayışı da meraklı bir romandır. Buraya konamıyacak bir roman. Yalnız iddia edebiliriz ki, tarikati salâhiyeyi kurduran entelli. censlere sonuna İsadar hizmet etmiş- tir. Bu hizmetin kaç yüzlü olduğunu söylemek mümkün değildir. (Arkası var) Istanbul 4 üncü icra Memurluğundan: Emniyet Sandığı Namına | inci derecede ipotekli olup yeminli üç ehli vukuf tarafından tamamına 8518 lira kıymet takdir edi- len Galata, Kılınçali mahallesi, Medrese sokağı eski 12-23 yeni 18 No. lu mukaddema kâgir Salhane elyevm Bekâr odalarını havi demirhane açık arttırmaya vaze- dilmiş olduğundan 11-9-935 tarihine müsadif çarşamba günü saat 14 ten 16 ya kadar dairede birinci arttırması icra edilecektir. Arttırma bedeli kıymeti muhammenin yüzde 75 ni bulduğu takdirde müşterisi üzerinde bırakı- lacaktır. Aksi takdirde en son arttıranın taahhüdü bakı kalmak üzere arttırma 15 gün müddetle temdit edile- rek 26-9-935 tarihine müsadif perşembe günü saat 14 ten 16 ya kadar keza dairemizde yapılacak ikinci açık arttırmasında arttırma bedeli kıymeti muhammenenin yüzde 75 ni bulmadığı takdirde satış 2280 No. lu kanun ahkâmına tevfikan geri bırakılır. Satış peşindir. Arttır- maya iştirak etmek isteyenlerin kıymeti omuhammene- nin yüzde 7,5 nispetinde pey akçesi veya milli bir ban- kanın teminat mektubunu hamil bulunmaları lâzımdır. Hakları Tapu sicili ile sabit olmıyan ipotekli alacaklar- da diğer alâkadaranın ve irtifak hakkı sahiplerinin bu haklarını ve hususile faiz ve masarife (dair olan iddia- larını evrakı müspiteleri ile birlikte ilân tarihinden itiba- ren nihayet 20 gün zarfında birlikte dairemize bildirme- leri lâzımdır. Aksi takdirde hakları Tapu sicili ile sabit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasından hariç kalır- lar. Müterakim vergi, tenviriye, tanzifiyeden mütevellit Belediye rusumu ve Vakıf icaresi bedeli o müzayededen tenzil olunur. Daha fazla malümat almak isteyenler 26-8-935 tarihinden itibaren herkesin görebilmesi için dairede açık bulundurulacak arttırma Şartnamesi ile 9354/959 No. lu dosyaya müracaatla mezkür dosyada mevçut vesaiki görebilecekleri ilân olunur. (4362), AN SAGLIK ÖGÜTLERİ Armut Vaktile İstanbul'a en iyi armut En gürü'den gelirdi. Tarih kitpalarna bakılırsa, bizim yetişemediğimiz da- ha eski zamanlarda, İstanbul'a o ka- dar çok Engürü armudu gelirmiş ki, insanlar bol bol armut yedikleri hal. de yine bitmediği için, kibar konak. ların ahırlarında beslenen Kırım ineklerine de, sütleri güzel koksun diye, o güzel armuttan yedirirlermiş, İstanbul'un kibarları Ankara'ya ta- şıp ta, Engürü'nün adını da değiş- tirdiklerindenberi, (Oburada kalmış olan eski hemşerilerini unutmuş ola» caklar ki, şimdi İstanbul'da ne En- gürü, ne de Ankara armudu pek gö- rülemiyor. Onun için armudun geri- ye kalan çeşitlerinden hangisine en İyi armut diyeceğinde İnsan şaşırı - yor. Mustafabey armudu mu, o Akça armudu mu? Armut çeşitlerinin çokluğundan dolayı kimyagerler de hangisini tah- HI edeceklerinde ilkin şaşırmışlar, fakat sonradan her çeşidini ayrı ayrı tahlil ederek, o hepsinden bir vasati tahlil hesabı çıkarmışlardır. Bu vasati hesaba göre armutta | su nisbeti yüzde ancak seksen üçtür. Bunu görünce armudun iyi besleyici | bir yemiş olduğunu: sanmayınız. | Çünkü albümini yüzde yarımdan pi- yade değildir. Fakat buna karşılık şekeri ve şeker yapacak maddeleri | yüzde on İkiye kadar çıkar. Hem de | $ekerinin en çoğu İevülez cinsinden olduğu için, şeker hastalığına tutu- lanlar bile armut yiyebilir, Armudun kabuğunda tanen ile | pentazan denilen ve zamk cinsinden bir madde vardır. "Elmayı soy da ye, armudu say da ye!" demeleri, hem kabuğunun inçeliğinden, hem de işinde tanen bulunmasıriğan ileri gel- se gerektir. Çünkü bu madde, yaz mevsiminde çocukları ishalden kur- tarır. Fakat armut, bizim şehir için- de yediğimiz gibi, elden ele dolaşa- rak gelirse, onun taneninden vazgt- gerek soyup ta yemek elbette daha ihtiyatlı olur. Zaten armut çokça ye» nildiği vakit kabuğundaki tanen lü- zumundan ziyade iş göreceği için adeta bir tehlike olur. Eski yaman hekimlerinin kimisi armudu birçok dertlere deva diye överler, kimisi de zehirdir diye çe- kiştirirlerdi. Halbuki armut ne bir devadır, ne de bir zehirdir. Fakat şı- cak mevsimde susurluğa karşı bire birdir. Calinus hekim bile yemişle- rin hiçbirine yüz vermediği, armudu da İnsana nezle vermekten suçlu tut- tuğu halde, onun damağa hoş geldi- Hini ve susuzluğu gidermek için çok iyi olduğunu tanımıştır. Bir de, eskiden, armut ağacının yapraklarını kaynatarak kum sancıla» rına karşı içirirlerdi, Bu da şimdi kocakarı iliçlarından sayılır, Lokman Hekim Dr. A. KUTİEL Karaköy Topçular caddesi N.33 4167 Dr. Hafız Cemal Dahiliye mütehassısı Pazardan başka günlerde saat (2,30 dan 6 ya) kadar İstanbul Divanyolu No. 118. Muayenehane ve ev telefonu? 22398. Yazlık telefonu Kandilli 38. Beylerbeyi 48, 4918 Biga Asliye mah- kemesi Hukuk Dairesinden: Biganm İstiklâl namı diğer Kur- şe tarafından mahkememizde açılan gaiplik davasının icra kılınmakta o- lan muhakemesinde: mahallelerin- den kocası Hüseyin oğlu Abdurra- himin harbi ümumide silâh altma alındıktan sonra bir daha dönmediği gibi hayat ve mematı da meçhul bu Iunduğundan gaipliğine hüküm veril- mesini talep eylemekte olduğundan mümaileyhin hayat ve omematından mslümattar olanların bir sene zarfın. da Biga asliye hukuk mahkemesine müracaatla haber vermeleri kanunu medenin 32 inci maddesine tevfikan ,) ilânen tebliğ olunur. Kızı havasına bırakırsan? , Gocük terbiyesinin ne kadar nâzik ve güç bir iş olduğu, çok defa verilen terbiyenin büsbü- tün aksi bir netice vermesile sa- bittir.Siz çocuğa balkondan sark mamasmı öğretirsiniz, sanki bal kondan sarkmayı öğretmişsiniz gibi ikide bir gidip onu bu teh- likeli vaziyetten kurtarmaya mecbur olursuriuz. Bu çocuğa ih tarda küçük bir noktanın ihtar edilmesinden ileri gelir. Sizin ihtarmız ona bir eğlenteyi ha- | trlatmak yerine geçiyor, Bir genç kızı fena münasebet- lerden kürtarmak için kilit altı- na almak ta böyle. İşte “bir kız anası” imzalı mektup: Kızım on dokuzuna girdi O dokuz yaşında iken babası öldü- gü için on senedir benim terbi- yem altında büyüdü. Kızımı, tek fena tesirlerden, fena dostlar- dan kurtarmak için evde okut - tum. Li; Jadığı gibi iki dil de öğrendi. Son derece meraklı, ince bir ev kadını, nazik, terbiyeli, kibar bir genç kız oldu. Bütün hayatında bir defa benimle danslı bir mü- samereye gitti, Ayda yılda bir gene benimle sinemaya gider. Ancak benim tasvip ettiğim ro- manları okuyabilir. Hiç bir genç le başbaşa yalnız konuşmasına müsaade etmedim. Düşüncem onu seven değil, beğenen, tak- dir eden ve onun hoşlanabilece gi'değerli bir gençle üç beş se- Harik Hayat Kiri pe sonra evlendirme! birkaç aydan beri of mızdaki evde oturan #X çocuk sahibi esnafta mı sevdiğini öğrenime bi oldum. Her gün sararan, çok defe Kıt lerle sofraya inen ÇevisMeler bir hizmetçi haber veli zetledim ve doğrul8ö” adım, Nasıl olur? Bel dar emekle büyüttü, dar ciddi bir terhiye kızın evli bir şoförü $ demektir? Ruhunun âdi olduğuna hükr başka ne diyebilirim? sıl hareket etmemi VE neye atlettiğinizi iza siniz? te yanlış terbiyefi i sl. Önleri hapsederek! ki tabif hisleri ortada mazsmız, ancak bu raber hapsedersiniz. V& toplana toplana taşkıf © gelen bu hisler, en menfez bulunca, aklı, Me terbiyenin dişma Doğrusu, gençlere kini yaparken, onlar” kontrol altımda serbeti, maktır. Bu suretle b dıklar arasında müka) pa yapa evli bir | kendilerine lâyık olanı hsilini evde tamam | yahut daha iyi, daha | bulmak ümidile hiç b mezler: Ailelerinin ve müdahalesine kadâf” “Bir kız anası” nın pacağı şey kızını het başka bir köşesine derdini yüzüne vurn hiç bir zaman paylamı teselli etmek, yavaş best yaşamaya gr Kızı kendi havasına b: bekçiye varır, derler, za yalnız bekçiyi bekçiye varır. 0. İ Sigortalarınızı Galatada Ünyon Hanmda Kâin | UNYON SIGORTASINA ç Türkiyede bilâfasıla icrayı muamele etmekte ola © ÜNYON | | | Kumpanyasma bir kere uğramadan sigorta yaptırım) | Telefon : 4.4888. Ankara Jandarma mutanlığından: Genel Çanakkalede Dokuz sayılı J. Mektebinin lira ücretli ve Maltepede J.Gd. Mektebinin aydâ ” 3 ve Otomob! lira hekimliklerinde iş görmek üzere iki hekim?” vardır. Mütekait, Müstafi ve serbest heki larda iş görmeğe Jandarma Komutan! istekli olanların bulundu! ığına dilekçeile mür TU lunmaları. (1907) Devlet Demiryolları ve Limanları ii Umum Idaresi ilânları 1-8-935 tarihinden itibaren Haydarpaşa arasında işlemekte olan 18 kaldırılmıştır. Bu Katarın yerine Haydarpafâ 6,40 da hareket etmek ve ara İst. larda Tev No.lu banliyö ” meyerek doğru Pendik'e varmak üzere 1018 şunlu mahallesinden İsmail kızi Ay-| tmda bir banliyö katarı ihdas edilmiş olduğu # tancı'dan hareket etmekte olan 21 No. lu Banl?. rının da Pendik'ten saat 7,47 kaldırılması ri) mış olmakla sayın Halka ilân olunur. (4332) SATILIK LOKANTA Bütün sene işliyen ve müşte- risi çok olan Beyoğlunun mer- | kerinde kâin işlek bir lokanta esbabı mücbireden dolayı satı- hktır. İstiklâl caddesinde 299 ez Satılık yeni bir P” J Tenezzüh İİ Müracaat yeri: Fenerli Msmes Posbik, Telefon” ZAYİ — 926 senesinde kanlığından almış danimı kaybettim. cağım İçin eskisinin olduğunu ilân m: 3527, Türkçe ki ri di va