28 Temmuz 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

28 Temmuz 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

ez 8-7.935 TA Altıncı Bal- kan Oyunları Uluslararası müsabaka- lar tertibinde becerikli olup olmadığımızı mey- dana koyacaktır Dört sene arka arkaya Balkan o - | yunlarını tertip eden Yunan federas | yonu, işin içinden daima alnının aki- | İe çıktı diyebiliriz. | Geçen sene de Yugöslavlar sıraları | nı savdılar, Şimdi de kendini göster | sırası bize geldi. Yapılacak işleri şöyle gözönüne ge tirirsek bu organizasyonun önemi he | men göze çarpar. Balkan oyunları dolay:sile İstan- bula Yunan, Romen, Yugoslav, Bul - gar ve Arnavut olarak sayısı (200) & geçen bir atlet kafilesi gelecektir. Bunlara idarecilerle müsabakaları görmeğe gelecek gezicileri de ekler- sek yekün oldukça kabarır. Bu gibi organizasyon yapan mem - leketlerde âdet olduğu üzere, Bal - kan oyuriları dolayısile İstanbula ge” lecek bütün ecnebilere yol, otel ve saire her türlü masrafları en az bir hadde indiren bir tarife sunmamız lâ zımdır, Bunun için Türkiyedeki he - men hemen bütün taşma araçları sosyeteleri ile temas etmek v& ayni zamanda otellerin şimdiden müsaba - ka günlerinde emre âmade bulundu - rulmanı için tertibat almak lâzımdır. Müsabakalara girmek üzere şehri - mize gelecek beş Balkan milletinin atlet ve İdareciletini İstanbulda kak dıkları müddetçe yüzümüzü ağarta - cak şekilde ağırlamak ve misafir et - mek te gerektir. Bunun için şimdiden bir program hazırlamak icap eder . Eylülün (21) ne kadar her türlü yola baş vurarak İstanbulda olacak Balkan oyunlarının önemini halka an latmak lâzımdır. Bunun İçin teşkil €- dilen propaganda ve neşriyat heyeti hemen faaliyete geçmelidi idare taraflarını böyle hilâsa et - tiğimiz işin, teknik ve i wn sn MM | U sene altıncı defa lacak o - | Jan Balkan oyunlarda muhtelif Bal kan memleketleri şampi i arada yarışır yeteceğir. arms 4 Şu moktayı itirafa mecburuz ki: ge Alaturka güreşler inzibat altına alınıyor Alaturka güreşçilerden bir grup Güreş federasyonu, alaturka yağlı daha mazbut bir spor çerçe- gür! ji içinde yapılmasını ve yayılma- — sağlamak (temin) için esaslı tedbirler almaya karar vermiştir. İlk adım olarak bir alaturka yağ- h güreş nizamnamesi (yapılmasına başlanmış ve federasyonun gözeti (nezareti) altında Kırklareli saylavı Şevket Ödül, albay Mehmed, “suyol- tu Mehmed, Cemal Yavuzer, ve Ce- malden mürekkeb bir komite, yağlı güreşin bütün incelieklerini, ayrı ıklarinı göz önünde tutarak bir ni- zamname yapmığlardır. Bu nizamna- menin tatbikat alanında vereceği 60- nuçlar da Taksimde yapılan alatur- Ka yağlı güreşlerde denenmektedir. Yeni nizamnamenin yırılıkları şun- lardır : Alaturka güreşi, başibozuk ve ni- zamsız şeklinden ayırarak tamamile bir spör çerçevesine sokmak, evvel- den danışıklı müsabakalara meydan vermemek, Bu esaslara Yarabilmek için yeni nizamnamede alaturka güreşin bir saat içinde mutlâka sonuçlanması ka- rarlaşmıştır. Bir saat içinde İki ta- raftan biri yenik düşmezse en fazla oyun yapan güreşçi sayı hesabile ka- zanmış sayılacaktır. Son yenilme dur,mları şimdiye ka dar olduğu gibi ayrılıklara meydan vermiyecek şekilde, çok açık bir sü- rette tesbit edilmiştir. Her türlü des dikodunun önünü almak için yenik me durumlar: tamamile nizama uy» gun bir çerçeve içinde ve açık olara tanımlanmıştır. (Tarit edilmiştir). Güreşçilerin türlü katagorilerdeki durumu da nizamnamedg, terilmekdeğir, Her güreşçi katagoride güreşemiyeceği tuşlar da kura ile yapılacak ve eaki- den olduğu gibi güreşçilerin arru- suna ehemmiyet verilmiyecekdir, Yargıç (hakem) meselesi de kesin bir şekle konulmuştur. Ortada bir minder yargıçı (hakemi) olacak, a- sıl yargıç kurulunu da üç kişi teşkil edecektir. o Bu üç yargıçın verece- ği kararlar kesin olacak'yr. Güreşler branda üzerinde yapılacak ve bran- danın büyüklüğü de 20-20 olacaktır Pes durumunu da yargiç tayin ede- cektir, Taksimde yapılan ve yarın da de vam edilecek olan güreşlerde Kara Ali, Mülüzm, Tekirdağlı Hüseyin, Molla Mehmet, Manisa Rifat, Af- yonlu Süleyman, Bulgaristan A- dem, Çoban Mehmed başa güreşmek- tedir. Bu güreşlerin sonuçları yarın almacaktır, Amerikadan gelen (Dinarlı Meh- medin meydan okumasını yukarıda ö- simleri yazılı baş güresçil i kabul: etmiştir. Dinarlı bu sekiz reşçiden istediğini her (pazar tercih ederek güreşebilecektir. Güreşler ser istediği gibi tu- kıca gös- | gü- | N öldürebilecek New Outlook mecmuasından: Avrupada gaz maskesi günün meselesi halindedir, Gazeteler gün geçmiyor ki kimyahanele - rin yeni ve daha müthiş gazlar keşfetmekte olduklarını yazma» sınlar! Matin, London Observer ve Popülo gazeteleri her gün; Pa- ris, Londra ve Roma halkırı bu tehlikeye karşı müteyakkız bu - lundurmak için yazılar neşret - mektedirler, Bu yazılar arasında meselâ ge çen harpte Belçikada Ypres ka- sabasında cereyan eden harbe izafeten yperite bombası adını â- lan boğucu gazla bütün bir şehir halkını boğmak kabil olup olma dığı münakaşa edikmektedir.Bö rak | le bir fikir sırf bir propaganda olması ihtimalini ileri sürenler de vardır. Bütün bu rhünakaşalara rağ » men hakikati bilen çok azdır. Fa kat korku herkeste bol bol mev- cuttür, Grip salgını esnasında ilâç alır gibi, kendini emniyete almak için büyük şehirlerin hal- kı durmadan gâz maskesi satın almaktadırlar. Parisliler, şehir haricindeki kulübeleri, dün ev - İlenmiş aşk yuvası arayan çiftler gibi gidip muayene etmetke, Ro mallar türlü türlü tetbirlere mü racaat etmekte, Londralılar ise daha pratik oldukları için gaz maskesi tehlikesine karşı ne - rolunan risaleleri harıl harıl oku yup birşeyler öğrenmek istemek tedirler, Velhasıl havadan gele- cek gaz tehlikesi Avrupayı kor- ku ile karışık bir endişe içinde karşılamaktadır, Almanya boğu cu gaz tehlikesi hususunda hal- kı çök nvir etmiştir, Alma lâr bilhassa şu mütalealarda bu- lunmaktadırlar: best usulde yapılacaktır. Bu güreşler İstanbul bas pebliva- nın seçecektir. Baş pehlivana 750 lira'mükâfat ayrılmıştır. çen seneye kadar Yunanlı. ye Balkanirlara üetünlük gönül er, Yavaş yavaş başka memlel canlanan ve sivrilen atlatan eni kârları, hele Yugoslav atletlerinin Yükselişi Yunanlılara bir ihtar oldu, ve bugün Balkanlarda Yunan şam. Piyonlarile başabaş yarışacak kabili. yette atletlerin sayısı her gün biraz daha artmaktadır. Bu çoğalma keyfi. yeti müsabakaların daha meraklı ve rekabetin daha yakın ve hırslı olma - «sı sonuclarmı veriyor. Geçen yıl Zağrepte biribirlerine lm olan Yunan - Yugoslav at eti tşması bu e şma, sene daha zorlu , Bu seneki bütün müsabıklar, birin <i, İkinci, üçüncü olmak için sende - rece ceht ve gayret sarfetmeğe mec- bur olacaklardır. Çünkü koşularda ol duğu gibi diğer müsabakalarda de - receleri biribirine yakın bir çok at - letler göreceğiz. İşte rakip atletleri koşturmak ve onları dereceleri; e a bizim hakemlere düşe Ki bir vazi- düşen güç £e olacaktır. Çıkış hakemi, bitiriş ha kemi, saat tutan hakemler, köşe ha - kemleri,atlama,atma hakemleri ve kı- sacası herkes vazifesinde şimdiye ka- dar yapılan öteki Balkan oyunların - da görülmiyen bir zorlukla karşılaşa- caktır. Eğer Balkan oyunlarmın belki en güç olan bu teknik tarafını da hakki- İe becerebilirsek yaptığımız işle ifti- har edebiliriz, Adil Giray At Yarışlarının Birincisi Bugün Yapılıyor Her sene ta olan at yarışlarının ilki bugün Veli- efendi koşu yerinde yapılacaktır. Öğrendiğimize göre koşuları ter - tip edenler, bu yıl, koşu yerine git“ mek için verilen ücretleri akla yakım | bir misbete indirmişlerdir. Tribün ta- rafına girmek için az bir ücret ve- rileceği ve tribün dışındaki yerler için ücret aranmıyacağı haber veril. mektedir, Bizce, alâkadarların bu güzel #po- ra rağbet gösterilmesi hususunda yap vi en hayırlı iş, Ücretleri indirmeği işünmiş olmasıdır. Eğlencesi pek kıt bu İstanbul şeh- rinde, futbol maçları, güreş müsabe- kaları, at eşle gibi spor toplan- tıları belki de halkın en büyük eğ - lencelerini teşkil etmektedir. Son yapılan İstanbul - Atina fut- bol maçına on bin kişinin gelmesini yalız bu maçın önemine vermek doğru değildir. Ücretlerin yarı yarı- Ya iedirilmiş olması, bu on bin kişi- Taksim Stadına toplanmasında Nu gi por tape #por toplantılarının, ların ve bu toplantı yerlerile Dul caktır. İşte at varışlarını tertio edenler Bej senedir başka şmemleketlerde yarışan bu atletlerin heyecanlı müsabaka- Jarraı bu sene Istanbulda göreceğiz İstanbulda yapılmakta | tribün ücretlerini 25 kuruşa indir - mekle ve öte tarafları bedava yap ” makla güzel at sporuna şimdiye kâ- dar gösterilmemiş bir ilgi ve rağ bet gösterilmesini temine doğru ilk adımı atmışlardır. Bu ilgi gehişledikçe, daha enteresan olmasına mecburiyeti baş gösterecek likle yeni yeni atlar yeni yeni at sahipleri meydana çıkacaktır. Nitekim bugün yapılacak yarışla" İ ra yazılmış 37 hayvan arasında Âv İ rupadan yeni getirilmiş Eseks adın da bir at ta bulunmaktadır. ———ee— l Ankaralı sporcular Çankırıda por İ o Anitara, 27.A.A. — Çankırı » İ kiibü birinci futbol takımiyle Dİ İ maş yapmak üzre Çankayann gerç takımları yarın sabah gezinti treniyle Çankırıya gidecektir. Ankarada yapılan güreşler Ankara, 27.A.A, — Ankara gürek cilerile müsabaka ik üzre şeb işehir ve Bursa gü- Ankara-Bursa takımlar ara: pılan müsabaklarda, Ankara takımı 3-1 Bursa takımına galip gi Yine Ankara-Hakişehir ta rasında yapılan . müsabakaları İs Eskişehir takımı 3-2 kazanmıştır. Güreş müsabakalarından sonra Gençler birliği ile Altınordu birinci takımları arasnda yapılan güreş ku- pası maçını Gençler 4-1 kazanmıştır. Halkevlerinin spor teşvikleri Ankara, 27. A.A. — Denj//den Halkevi adına bisikletle batı İasu gezisine çıkan altı kişilik kafile | nl öğle üzeri Polatlıdan ar . : em Cz ve Halkevine misafir Denizli bisikletcileri yarın yapıla- Gk yetmiş kilometrelik bisiklet ya- rışmâ girecekler ve bir gün daha İs- tirahattan sonra İzmite hareket © | deceklerdir, Dört nevi gazdan (Beyaz sa - lip) adir gaz gözleri göremiye- cek hale gelinceye kadar yaşart- maktadır. Bu gazdan fazla yutu. Vursa burundan müthiş kan akıt | maktadır, (Yeşil ve Mavi salip) gazları ciğerlere tesir eden iki nevi bo - gucu gazdır ki bunlara karşı koy mak için gözleri ve teneffüs ci- bazını muhafaza kâfidir. , Halbuki, (Sarı salip) adlı ype rite gazlara karşı herhangi bir tahaffuzi tedbir mevzuu bahis değildir. Çünkü bu gaz kapansa bile elbise üzerinden geçerek vü cude mesamat vasıtasile girip tesirini yapmaktadır. Budört cins gazı insanlar üzerinde ne gibi tesir vücude getirdiğini hal ka göstermek için bir firma kü- şük ampuller içine bu gazlardan zararsız mikdarlar koyarak sat- maktadır. Bunu alanlar, evlerin de tecrübe yapmakta, muhtelif boğucu gazların kokusunu ve te sirlerini öğrenmektedirler. Son birkaç ay zarfında Avru- pada gaz maskeleri satışı çok artmıştır. Pariste birçok dükkân larm camekânlarında gaz mas - keleri teşhir edildiği gibi Roma da birçok dükkânlar havadan gelecek tehlikeye karşı halkı u- yanık bulundurmak için boyalı, koskocaman mankenler koymuş lar, başlarına da gaz maskeleri geçirerek reklâm yapmışlardır. Birkaç ay evvellerine kadar Avrupada 15 . 20 dolar arasında sayılan gaz maskeleri bugün 7 dolara kadar düşmüştür. Fakat şayanı dikkat olan ci- het gaz maskelerinin insanı mu hakkak surette boğucu gaza kar | şı muhafaza etmekte olmaması. dır. (Yeşil gaz) adını alan bu gaza karşı ne maske, ne de baş- ka bir tedbir kâr etmiyor. Ciğer lerdeki mayie kadar nüfuz ede- rek teneffüs edenleri çok çabuk öldürüyor, Alman kimyagerle - rinden Dr, Klotz'un söyledikle - rine bakacak olursak, bu gazın havadan daha ağır olması itiba- rile topraklar altındaki melcele- re kadar nüfuz edebilmesi, teh- Zehirli Gazlere 7 Ez Havadan Gelen Tehlike Karşı Avrupanın Muhtelif | Yerlerinde Ne Gibi Tedbirler Alınıyor ? İl Zehirli gazler içinde vücüdun mesamatından geçip insanı kudrette tehlikeli olanları da var ikesini bir kat daha arttırmak» | tadır. Gaz maskesi imal edenlerle, boğucu gaz keşfeden kimyager- ler arasındaki yarış hakikaten fecidir. Biri sanarsınız ki diğeri nin candan düşmanıdır, Ayni za manda hükümetler de muayyen bir gaza karşı tamamile kâfi bir tahaffuz vasıtası olacak gaz mas kesinin evsafını neşir ve ilân edemiyeceklerine göre fasit da- irenin içinden çıkmak hiç te ko- lay bir iş değildir. Pariste bugün en moda tahaf fuz vasıası “sığınak”lardır. Bun lar kabili nakil küçük madeni ku lübelerdir. Öxygen tertibatı var dır. İçinde sekiz saat kalmak ka bildir. Sekiz kişilik bir aileyi sekiz saat müddetle muhafaza eden bu kulübeler 90 dolara sa - | tılmaktadır. Yüzlerce kişiyi muhafaza ede cek toprak altı tüneller ve bari» nacak yerler, hâlâ kâat üstünde dir. Yalnız Paris, Versay gibi yerlerde eski şatoların bodrum larını dört beşyüz kişiyi alabile- cek hale ifrağ edilmiştir. İşte © kadar. İtalyada harp zuhurunda şe < hir halkını boşaltmak fikri yer tutmaktadır. Şehir hayatile alâ- kasi az olanlar bu plân mucibi: İ ce muharebe çıkmca kırlardaki barakalara ogönderileceklerdir. Şehirde kalmak mecburiyetinde olanlar da geceleri uzak yerler- de yatırılacaklardır, Fransız topraklarının muhafa za ve müdafaasına memür ko - misyona riyaset eden General Duchene'e demiştir ki: “Büyük şehirler halkını gaz ve bombalara karşı muhafaza benliz çok güç bir mesele halin- dedir. Şimdiki vasıtalarla yüz kişiden ellisini kurtarabilirdek bunu çok büyük bir muvaffakı - yet sayarım.,, Diğer taraftan bir tayyare fi- losunun Londra yahut Parisi bir gecede berhava edebileceği söy- lenmektedir, Bu sözlerin yanın- da General Duchene'in sözleri daha mülâyimdir, Yüzde elli ki- ginin ölümü az birşey sayılamaz Bu itibarla da bütün Avrupa milletlerinin boğucu gaz ve gaz maskeleri hakkındaki telâşları - na hak vermek doğru olür, İçbâkanı Geldi (Baş tarafı 1 incide) * b & GA Ankara ve Konya trenleri İzmit İstasyonunda yolun açılmasını bekliyorlar karadan İstanbula gelmiştir. İst yonda İlbay Muhiddin Üstündağ, em niyet direktörü Salih Kılıç ve diğer zevat tarafından karşılanmıştır. Akşam Yalovaya gitmiştir. Bugün İstanbula dönmesi ve bu akşam Anka raya gitmesi muhtemeldir. Şükrü Kaya dün Ankaradan gelir » ken trende Kocaeli hududunda ilbay Çelik miğlerliler Berlin, 27.A.A. — Polis, Mareşal Hindenburg'un andacma tahsis edi-| manya gizli polis len İtahibelm (Çelik miğfer) gaze- tesini toplattırmıştır. Bu toplattırılmanın sebebi, sanıl- dığına göre, bu gazetenin, Mareşal Hindenbourg tarafından 14 ma) 1930 tarihinde, Prusya İsikümeti Çe- lik miğferlere karşı koymuş olduğu yasağı © kaldırmadıkça, boşaltılan Rhen bölgesine adım £ atmıyacağına dair bakan Von Melsner'e yazılmış olan bir mektubun aslını meşretmiş olmasıdır. Hindenbourg ,bu mektubun sonun da bitaraf olmak Jüzumundan bahset tği için gazete, bu dileğin, Mareşalın büyüklüğüne bir belge (delil) oldu- ğunu ileri sürmekte idi Naziler bu yazıda, Celik miğferle. Hasip tarafından karşılanmış ve İçba kanıma İzmite kadar refakat etmiştir. Şükrü Kaya İzmitte trenden ine » rek yangın hâdisesi hakkında tetki - kat yapmak kararda İken aldığı ra porlar ve kendisine ilbay tarafından İ verilen izahat üzerine bu kararından sarfınazar etmiş ve doğruca şehrimi ze gelmişi e Dini Kanunlar ve gençlik Berlin, 27.A.A. —Mavas: Ak kurumu başkanı Himler, gençliğin dini kurumlarının faaliyetini daraltan bir karar almış- ur... Bu karar, geçenlerde Prusya için Göering, Almanya içinde iç Mez Frik taraflarından verilen talimatı tamamlamaktadır. Bu kurumlar üyelerinin üniforma ve özel alâmet taşımaları, geçit, tö- reni yapmaları, kamp kurmaları, ör- kestra sahibi olmaları ve göz önünde bayrak taşımaları - yasaktır. Yalnız, usulden olan dini alaylarla siyatet- lerde, dini bayramlarda ve ölü tören- lerinde ayrılık gözetilmiştir. re karş solan durumları hakkında bir enüüm shin si