26 Ağustos 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

26 Ağustos 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

Mi FRANSADA iŞSiZLİĞE ÇARE Büyük Bir Programı Hazırlanıyor Paris, 25 (A.A.) — Bayındırlık Bakanı bugün, işsizliğe karşı ilmek üzere yapılacak büyük bayındırlık işlerini tesbit etmek İçin toplanan teknik komisyona başkanlık etmiştir, Komisyon bazı büyük yollar ve bilhassa arstulusal bir mahiyet taşıyacak olan otosrad'lar yapılmasını kararlaştırmıştır. Yüz elli milyon sarfedilecek olan bu işlerde 16 bin işçi çalıştırılacaktır. Arsıulusal Ceza Kongresi Berlin, 25 (A.A.) — 11 inci arsnılusal ceza kongresi bugün ça- işmalarını bitirimiştir. Alman ve yabancı delegeleri bilhassa, İntikam kasdiyle yapılan suçlara karşr tatbik edilecek cezalar hakkında şiddetli aytışmalarda bulunmuşlardır. Yabancı dele- geler bu husustaki Alman»projelerini açıkça tenkit etmişlerdir. le talebeye ait olan cezalar için de şiddetli aytışmalar Olmuş ve talebeye verilen ceza metodları ile kısırlaştırma ve ha- etme usulleri tenkide uğramışlardır, Lehistanda Bir Tren Suikastı Varşova, 25 (A.A.) — Varşova'nın 9 kilometre ötesinde doğu İMotopolskasna gitmekte olan Krakovi sür'at katarı bir suikas- de uğramıştır, Hüviyetleri henüz tesbit edilmemiş bazı kimseler irkaç kilometre boyunca rayların vidalarmı sökmüşlerdir. Ma- inist son dakikada frenleri işletmiş ve bu suretle çok önemli bir önüne geçmiştir. Hemen gerçinlemelere başlanmıştır. Suikasdin, Polonya'nın bu bölgesinde faaliyet gösteren menfi Wnsurlar tarafından tertip edildiği sanılmaktadır. Arnavutlukta Bir idam Daha *Tirana, 25 (A.A.) — Arnavutluk basın bürosunun haber ver- İğine göre, Fieri siyasal hakyeri, ihtilâle iştirak eden on jan- darmayı ölüme mahküm etmiştir, Bu hüküm infaz edilmiştir. YUGOSLAV KABINESİ Çekilen Bakanların Yerine Başkaları Tayin Edildi Belgrad. 25 (A.A.) — Tüze Baka- | Yankoviç, öğlğeden evvel, naip tara- | imdan, Slovenya'daki yazlık köşkte *: Uer, sağlık bakanı Prekapiç. or- Man ve madenler bakanı Stefanoviç» in istifaları Rejan tarafından kabul €- iş ve Başbakan önergesi üzerin Mic mevfit bakanı Yankoviç, ve sağ- IK bakanlığı vekâletine de vücut ter- biyesi bakanı Konenoviç atanmıştır. Siyasal çevenler kabinedeki bu deği, kliklerin başbakan Stoyadinoviç için ik bir başarı olduğunu ve böyle- $e daha ziyade kuvvetlenmiş olan hü- kümetin iş programa yeni bir atıl. Kanlıkla devam edeceğini kaydetmek idiler, Belgrad 25 (A-A) — Bakanlardan en İNİ Bayındırlık kabul edilmiştir, “nnkilmzei sllayaklarım, salli ga- zetesinin Zagrepten aldığı haberlere göre Hmrvat bakanlardan Aner ve Preka'nm kabineden çekilmesi Hırva tistanda hiçbir tesir uyandırmamıştır. Mütecanis bir kabine Belgrad, 25 (A.A) — Kabine de- Zişikliği hakkında, hükümet, çevenle- rinde, Stoyadinoviç'in, yalımda müte tanis bir kabine başkanlığına geçece- ği söylenmektedir. Harp Çanı Çalıyor İ sini tazyik için kabineden istifa ede- Kralcılar Bir Beyanname Neşrettiler Atina, 25 (A.A.) — Gazeteler say lavlar kurulunun halkçı partisine mensup 92 mümessil tarafından imza edilen ve krallığın yeniden kurulma sma dair olan beyannameyi yaymak» tadırlar. Cümuriyetçi çevenler bu imzaların halkçı partinin ancak 36 mümessili arasmda toplanmış olduğunu söyle- mektedirler, Kondilis istifa edecek mi? Atina, 25 (Özel) — Ayrışık gaze. telerin Başbakan Çaldaris krallık ta saftarı olduğunu ilân etmezse kendi- ceğini yazmalarma karşı General Kondilis henüz böyle birşey düşünme miş olmakla beraber istilasının hiç bir suretle Başbakanı tazyik sayılamı yacağını söylemiştir. Kralın kararı Atina, 25. (Özel)— Estiya gazete- si sağlam kaynaklardan aldığı haber- lere göre eski Krâlm yapılacak genoy da büyük bir çoğunluk kazanmazsa Yunanistana dönmiyeceğinin muhak- kak olduğunu yazıyor. Cumuriyetçilerin bir iddiası Atina. 25 (Ozel) — Cümuriyet par #si Yideri Papaandren kralcılarn Yu- nan ulusuna karşı çıkardıkları beyan» namede yalnız doksan iki saylavın im zası bulunması Ahali partisinin say. lavları arasında bile kralcılığın çoğun luk kazanamadığını göstermekte ol- duğunu gazetecilere söylemiştir. —. — Kral Aleksandri öldürenler Marsilya, 25 (A.A) — Hapsedi- len üç hırvat, Kral Aleksandr'ın öldü rülmesine iştirak etmiş olmak suçu ile kendilerini ağır ceza hakyerine sevkeden itbam heyeti kararını tem. yiz edeceklerdir, Trablusgarha dönen r binde topraklarını berakmış olan bir çok ailelerin yurdlarına dönmeleri de vam etmektedir. Berlin metropoliten yıkıntısı Trablus, 25 (A.A.) — Trablus har | Berlin, 25 (A.A.) — Metropoliten yıkıntısı altından üç ceset çıkarılmış- tır. aha elde ederek genişlemesi gerekmekte - dir, Alman gazetesi bundan başka, Al İ man sömürgeleri meselesinin Lokar- ho görüşmelerinde ve Yung plârs için Pariste yapılan konuşmalarda mevsu ubahsedildiğini ve bazı politikacıla « rın Alman sömürge faaliyetinin tek- rar başlamasını haklı gördüklerini ba tırlatmaktadır. Gazete sömürge eşitliği hakkında- ki Alman dileğinin sağlam bir esasa dayandığını ilâve etmektedir. Fransanın tutacağı hattı hareket IBöj tarafı 1 incide) Roma, 25 (AK.) — Doğu Afrika. ma gönüllü olarak gitmek Üzere ta Kepler devam etmektedir. Kendisine İtm sürl liyakat madalyası verilmiş Yan General Kont Marazzo Della Hece , gönüllü olarak doğu Afrikası- Ki Bitmek &zeredir. Orada kendisi gi Bönüllü olarak giden iki oğluna ik Mihal edecektir. Amerikanın bitaraflığı Vasington, 25. A.A. — Bitaraihk > Mğesine karşı ileri sürülen çok gide dap tenkitlere rağmen Senate saylar b kurulundan bazı değişiklikler ile ei elen bu projeyi ikiye karşı 77 ie bul etmiş ve ü velte göndermiştir. A, Ynatot'a bu projenin barış yolun. be hareket olduğu mütaleasında muştur, rika Avrupa işlerine karışmıyacak ık çtington, 25 (A.A.) — Bitaraf- Makrayamı kabul edildikten sonra, de ideri Robinson şu diyevde bu mayan: iz Ayyaş eşik devletler hükümetinin, ava daki anlaşmazlığı düzeltmeğe Düfysihatlerinden başka şekilde, Ve paraca iştirak edeceğini Kan bi Avrupalı millet varsa, bu dü aldanmaktadır.., imparatorunun halka bildiriği ap rababa, 25 (A.A.) — Imparato Ya hüçemiş olduğu bir bildirik, bir ha m takdirinde ormanlarda ba im halka tavsiye etmektedir. beş Hintli aile pazartesi günü N hareket edecektir. a kaçak askerler $ (A.A.) — Matir gazete- kiradan aldığı bir habere gö eki Italyan konsolosu, al “e R 2: İngilterede oturan Ttalyanların Ital - yan ordusuna gönüllü girmek için yaptıkları dilekleri Romaya bildirmek tedir, Ayni gazetenin Cenevreden al- dığı bir habere göre, Habeşistana sev kedilecek olan Bolzano'lu üç İtalyan neferi kaçmışlar, fakat yakalanarak Saint Maurice şatosuna hapsedilmiş- lerdir, Hükümet bunlar hakkında bir karar verecektir. 10 Ağustosta kaç- mış olan Trieste bölgesi ahalisinden üç nefer de yakalanmış ve Orsierese de hapsedilmişlerdir. Belçika sosyalistlerinin isteği Brukselles, 25 (A.A.) — Sosyalist işçi enternasyonali çıkardığı bir be - yannamede Habeş - Italyan anlaşmaz lığmda zorla yargıçılığı kabul, ettir. mesini ve harbi imkânsız kılacak olan ekonomik zecri tödbirleri alınmasını Uluslar sosyetesinden istemektedir. Bir Alman gazetesi İtalyaya hak veriyor Berlin, 25 (A.A.) — Deutsch All gemeine Zeitung diyor ki: “İtalyanın, sömürgelerinin genişle- mesi hususundaki ibtiyaçları tamami» le haklıdır. Anlaşmaya katılması hu- susunda yapılan gizli andlaşmalara rağmen, sıra paylaşmaya gelince Ital ya, elleri boş dönmüştür. Ttalyaya sonradan verilen asığlar onu memmun edecek bir şekilde değil idi. Japonya gibi, İtalya da nüfusunun çoğalmasın dan sınırları içinde havasız kalmıştır. Afrikanın sömürge topraklarının pay Taşılması şimdi kararlaştırıldığı tak - dirde Almanya, bu paylaşmaya işti - rak etmek hakkına sahiptir... Gazete, Versay andlaşmasının Al. manya'yı, daha fazla daralmış olan Orta Avrupaya attığını yazmaktadır. Iptidai maddelere kesin bir ihtiyacı o- lan Almanyanın. berbalde sömürge Paris, 25 (A.A.) — Basm, bugün az mütalea yürütmektedir. Barı gare teler Italyan - Habeş hakkındaki gö- rüşmeler hususunda Fransanm alma sın: istedikleri durumu izaha yelten- mektedirler, Matin diyor ki: “Bugün İngilterenin bütün gayreti Fransayr, ortaya çıkacak arsruluşal karışıklıklar ne olursa olsun, kendi iş lerine karıştırmağa inhisar etmekte- dir. Bu gazete buna karşı şu itirarla rı ileri sürmektedir : “Fransa, İngiltere'nin zoriyle bir tarihte. bir takım inancalar akdetmiş- tir.,, Fransa, İngiltere derecesinde sadakat ve dostluk borçları altındadır. Düşüncesizce yapılacak bir hareket büyük tesirler uyandırabilir. Fransa, fena akibetler doğurabilecek ifratları bertaraf etmek için elinden geleni ya pacaktır. Fransaya, fonun temenni et- mediği tehlikeleri Paylaşmak teklifin- de bulunulamaz. Stressa cephesini sar san Fransa değildir... Stressa cephesini tamir etmek oldu - ğunu yazmakta ve Fransayı, muhte - mel bir Alman tehlikesine karşı mü- dalan etmesi için İngiltere ile başlan mak ümidiyle İtalya aleyhindeki zec- ri tedbirlere İştirak etmek yolundaki hesapların yanlış olduğunu söylemek ir. Bu gazete Şunu ilâve ediyor: “İngiltere tarafmdan yapılacak bu tarzda bir vaidin boş bir valid olmak ve sırası gelince, kamoy tarafından tasvip edilmemek tehlikesi vardır. Alman tehdidi kendini gösterdiği zaman, İngiltere. kendi asığlarının teh likede olduğunu anlarsa ayağa kalka- caktır. Halbuki, İngilterenin hududu, uzun müddet için Rhin üzerindedir. Şu halde, Fransanın, Ingiltereyi zecri anlaşmazlığında, her tarafı memnun edecek şekilde hakemlik etmesi ve Al man tehdidi karşısında, müşterek St- ressa cephesini kuvvetlendirmesi lâ- zımdır. Başka türlü siyasa gütmek, Echo de Paris, Fransanm rolinlin | yanlıştır. BUYUK " ALMAN CASUSU Mütihlel Doktor' ESRARI HAKİKi > ee un Gönç Kadın Bardan Çıktıktan Sonra Bir Otomo- “ Emniyeti Umumiye ! » Dedi bile Atladı Ve 38 İki polis memuru Madam Warner'in her yerini adamakıl- W yoklamışlardı. Hattâ New- York'ta kendi araştırmalarile de iktifa etmiyerek kadın memur- lara, Warner'in en mahrem yer- lerinde bir şeyler saklı olup ol- madığını arattırmışlardı. Çantasında birkaç kartvizit, biraz kâğıt, bir mürekkepli ka- lem, dudak boyası, pudra, bir miktar paradan başka bir şey çıkmamıştı. Ne tabanca, ne gizli mürekkep, ne de uyutucu bir ilâç vardı. Memur kadınlar iç çamaşırlarının dikiş yerleri - ne, ayakkabısının taban astarı- na varıncıya kadir bakmışlardı. Bu uyutucu ilâtı-nereden bul- muştu? Nereden çıkarmış ta viskilerin içine atmıştı? İşte asıl musmmalı taraf bu- rası idi... Amerikan istihbarat dairesi | hayret içinde idi. Bu kendileri için müthiş bir mağlübiyetti. Hem şerefleri, hem de vatanla- rı tehlikeye düşmüştü, Eğer bu kaçan kadın hakikaten Matma- | zel Doktor ise, vaziyet çok cidi. Çünkü sahillerdeki büti genç kadının Amerikan topra- ğına âyak basmış olması, bun- | kıyetlere bütün kayıtlara ve kon trollara rağmen bir delildi. Bütün Şikago polisleri, polis hafiyeleri ve istihbarat şebekesi seferber edildi. Sarr saçlı, mavi gözlü kadını bulmanın imkânı yoktu. Kaybolmuştu. Jean Kra'nın peşinde İstihbaratm elinde Victorya Postrestant Juliette adresine yazılmış bir mektup vardı, Mek- tup Jean Kra imzalı idi, Bu im- za muhakkak, Joseph Fellow'a mekt AKISI zı, daktilo ile yazıldığı için mektuplar arasında bir müşabe- het bulmak imkânsızdı. Sonra kâğıtlar da ayni kâğıt değildi. Mektup postrestantta bekle - Yip duruyordu. İstihbarat me- murları ise nahak yere tarassut ediyorlardı. | Çünkü mektubu kimse almağa gelmiordu. Za- ten bütün bu maceralardan Matmazel Juliette'in haberdar olması lâzımdı. Bundan sonra kim gelir de mektubu arardı? Fakat bu “dostumuz Brawn” aaa Konyada dı. Bu, Şikago'daki istihbarat dairesini idare eden âmirlerden biri idi. Uzun yüzlü, lânet su- ratlı, kakavan burunlu, çıplak başlı bir adamdı. Gözlerinin bir tanesi sağa bakarken öteki mu- bakkak yeri gözetliyordu. İki iri dişi büyük bir pipo yu dibinden gagalamıştı. Ö- İnünde yığınla kâğıtlar var- dı. Bu kâğıtların arasın - da kendisini kaybetmiş gibi idi. Çok meşguldü. Fakat genç ka- dını karşısında görünce tek gö- zünü ona, tek gözünü de duva- ra dikerek gülümsemeğe baş - 7 Ayaz kafalı, lânet suratlı, kakavan burunlu, şaşkaloz bir adamdı bu, ladı: —Osen misin Jenny? Bu zaman buraya geleceğini hiç ummnuyordum.... Jenni, Madam Warner'in kü- çük ismi idi, Belki de istihba - rat dairesi şefi onun hakiki is- minin Warner olduğunu bile bilmiyordu... — Evet, dedi. İşlerim erken bitti, Meseleyi yüzdüm yüzdüm kuyruğuna getirdim.. Zanne - dersem, Brawn'ı birkaç gün içinde yakalatmak kabildir... (Arkası var) La Er Yüzme yarışlarına giren mış, saat 18 de bitmiştir, Netiteler şunlardır; da kimdi? Asıl ipin ucu onda görünüyordu. Eğer Amerikan memurları Brawn'ın kim oldu. ğunu bulacak olsa idiler;'artık arkası çorap söküğü gibi gide- çekti. Onun için bütün mektup- ları sıkı bir kontroldan geçiri - yorlar, icap ederse kâğıtları kimyevi maddelerle muamele ediyorlardı. Fakat yeni malâ » | mat edinilmesi imkânsızdı. Hiç bir mektup buJunamıyordu. Sarışın kadın nereye gitti Sarışın kadın bardan çıkar çıkmaz derhal bir otomobile at- ladı. Şoföre: b Emniyeti umumiyeye! de- a, Nereye gidiyordu? Amerika- İı iki casusu uyuttuktan sonra Emniyeti Umumiye Müdiriye - tine gitmesi hakikaten şayanı hayretti, Otomobilin köşesine büzüldü. Perdeyi çekti. Her halde müthiş bir heyecan içinde idi. Rengi sararmış, gözlerinin feri kalma- mıştı, Otomobili Emniyeti Umumi. yenin arka kapısı önünde dur- durdu, Burası, tenha, izbe bir $okaktı, kimse gelip geçmezdi. Birkaç tane polis memuru, bu yolun başlıca yolcuları idi. 5 Helecanla otomobilden indi. Kapıda bulunan bir memura: — Sir Persy'nin içerde olup olmadığını sordu, Aradığı kim- senin orada olduğunu anlaymca $0 metro serbest yizme birincile- ri: İbrahim (Beykoz), Bayan Si - mon (Beykoz), Artin, Mahmut Çİ, S.K) i Yüz metro serbest birincileri: Rauf (Beykoz), Bayan Simon (Bey- koz), Lâzar, Sırtüstü 50 metro birincileri: İk han, Metin, Fikret, Agâh, 50 metro kurbağalama: Efdal (Ga Istasaray) Metin (İ, S. K), Turgut (Karamürsel), Mansur Çİ. 5. kez Ömer (Beykoz), Bayan Handan ( 8. K) Atlama birincileri: Fahri, Nec - det, Fadılliot birincileri: Halkevin - den Behzat ve Tarik Çifti Su topunda Galatasaray B takımı birinci, A ikinci Yelken yarışi vo, Saip. Sporlar Beyoğlu Halkevi spor direktörü Naili tarafından tertip ve idare edilmiştir. Yarışlardan sonra İstiklâl marşı çafinmış, Başbakan İsmet İnönü kupa ve madalyaları vermiş, Heybeli plâjını pek beğen. miş, şahsi bir teşebbüsle vücude ge- len ve günden güne inkişaf bulan bu yerin Heybeliye ayrıca bir husu siyet verdiğini de İlâve etmiştir. Yarışların devamı sırasında İ, $. K asbaşkanı Ekrem Rüştü, İsmet İsönüne dört &ene evvel su sporları ” birincileri: Yar- işaf göst söyliyerek Türk yüzücülerinin fevkalâde bir kabili- terdiklerini, fakat dünya yü ile karşılaşabilmemiz için kapalı havuza lüzum olduğu ve &e- menin 12 ayında yüzme talimleri ya pılmâsı lâzımgeldiği hakkında iza - hat vermiştir. - Başbakan, bu İzahatı büyük bir a- huzlı hızlı merdivenleri çıkmağa başladı, Persy odasında yalnız- lâka ile dinliyerek böyle bir havu- zun kaça çıkacağını ve kaç havuza ihtiyaç olduğunu sormuştur, i “Heybelide Deniz Yarışları LBsş tarafı 1 incide) İ- 1 gençlerden bir grup Bu münasebetle İ. 5. K asbaşka nt Ekrem Rüştü bir muharririmize demiştir ki: “ — Başbakan İsmet İnönü'nü. Ni Meri Yüzme birincisi iki genç kızımız bu alâkaları bizim için en büyük tebşirdir. Pek kışa bir zamanda kendileri nin himayelerinde böyle bir kapslı havuza kayuşacağımıza hiç şüphe - miz kalmamıştır. a Amerika petrol istihsalini tahdit ediyor Vaşington. 25 (A.A.) — Saylı lar kurulu, petrol hakkındaki dizer bütün kanunları bir tarafa bırak; “Dallas” adı verilen anlaşmayı onay lamış ve Senato'ya göndermiştir. Bu anlaşmaya göre, üretmen devletlerin başlıcaları, israfın ö * » geçmek “rc . re petrol üretim işini tahdit etmeği kabul etmektedirler,