August 26, 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

August 26, 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

© ssğimklimiktmimemi ön ge a 268.935 Güreşleri 5-2 Kazandık Saimin Güzel Bir Oyunla Parlak Galabesi Dakikalarca Aikışlandı ha yana güreş takımile ikinci müsa- paalar dün Taksim stadında üç bi- © yakın seyirci önünde yapıldı. Se- Şiiler arasında Tüze Bakanı Şükrü Araç, Gümrükler Bakanı Rânada Höze çarpıyordu, Güreş ring ve min- an bulunduğu yer güneş altında ei. Gundan Avusturyalı güreşçilerin 11 Üzerine müsabakalara güneş çe *mek üzere iken ve vaktinden biraz 296 başlandı ,,Müsturya şampiyonlarının karşısı 3 Gıkarılan takımımız, ilk müsabaka NR Yapan güreşçilerimizden daha ta- Dinmış ve tabiatile Taha tecrübeli im ki dünkü g- timizle bitti, Biz ikinci müsabakala- Teşler 5. 2 galibi ünkü yazımızda, UN 6.) Tehimize neticeleneceğini — İn etmiştik. Çünkü 79 kiloda Mer nl Şinli Ahmedin güreştirileceğini zan - *diyorduk ve Mersinli Ahmedin id- Manlarda Nuriyi yendiğini bildiğimiz Sn takıma Ahmedi yerine “rinin konulacağını hatırımıza bile #etirmemiştik. Eğer Mersinli Ab- emet takıma konulmuş olsaydı 6 - 1 Kbiyet tahminimizin tah: Me İlk müsabaka 55 kiloda Avusturya Yelinek ile Kenan arasında idi. b hakeminin Avusturyalı olduğu ye müsabakada Yelinek elile bir dü- Süye Kenanın ağzını burnunu kapat» Ki için güreşçimizi sinirlendirdi. Ha- #min bu hareketlere müsâmahası yü inden Kenan da ya:'şık almayacak Mekillerde mukabeleye başladı ve bir fastnda hasmını ringten dışarı fir- attı, İlk devre beraberlikten s rüreşçi yerde güreştiler ve bi “tuşla yenmeği başaramadılar, Ne- grde Üç hakemden ikisinin kararile «nan hükmen galibiyeti aldı. Bu mü b Ti ra iki Saim güreştikten sonra “a, Yep güreşten ziyade boksa benzi- Güzel bir tuş şü güreş 61 kilodan Avusturya Yalinesus ile Yaşar arasında oldu. j#n rakibi Viyana takımının en Şeyüzeyçilerinden olduğu gibi gök » Yaşar bu çevik ve acar gü. Saim rakibini Hafif siklet güreşçilerimizden Kenan hasmı ile güreşirken reşçi karşısında büyük bir taktik ha- tâsına düştü. Böyle bir karşı- moda Mahir MİT karin | üstüne atılarak çok acele hareket cdi- yordu, İyi oyun bilen ve Yaşarın bu hatâsından istifade edecek kadar tec- rübeli olan Fincsus, acele bir hare- ket sırasında Yaşarın st tirdi. Bu tuş çok barizdi. Fakat bunu yalnız Avusturyak yan hakemi gör- müş, ortadaki ve yandaki bakemleri- miz görmemişlerdi. Güreş yeniden başladı ve birkaç dakika sonra ayni taktik hatâsından istifade eden Avus turyalı Yaşarı tuşla yendi. Müsaha- ka 6 dakika 50 saniye sürmüştü, Pul veya Çarşaf oyunu Üçüncü müsabaka, Bütün güreşçi- lerimiz arasında en tekniği olduğu su götürmez bir hakikat olan Saim öle, bi 66 kiloya güreşen Avus- taryalı Grahsl arasında idi, Ilk on dâ kikada Saim çok üstün bir güreş vap tıktan sonra ikinci devre gene ayak- ta başladı. Biraz sonra hasmını altına alan kıymetli güresçimiz, Avu kıyı tepetaklak getirerek bastıra bas- tari sindire sindire ve iki omuzunu ıştıra yapıştıra yendi. Güreşte birçok oyunlar, meselâ burgu, brovle, salto, suples sonunda tuşla yenmeler tuşla yenerken vardır. Saim rakibini öyle tadını ç- kara çıkara, kaçan İle Pul yapışır ein bu öflinüra bütün teknik terim- leri bir yana atarak pul veya çarşaf oyunu demek daha doğru olur. Uç bin kişi Saimin bu parlak muvaffak yetini dakikalarca ve çılgınca al dı. Saimin galibiyeti için 16 dakika 38 saniye kâfi gelmişti, İyi bir müsabaka Dünkü müsabakalay arasında iyile- rinden biri de 72 kiloda Avusturyalı Musil ile Ankaralı Hüseyin arasında oldu, Ankaralı Hüseyin başından 80- nuna kadar çok faik güreşti. Fakat hasmının sırtını yere getiremeden ba kezalerin ittilakile hükmen galibiyeti aldı. Güzel bir suples a 79 kiloda Nuri ile Avusturyalı Sti- edi Hans güreştiler. Hanss'ın vücudü göze çarpacak kadar nisbetli ve iyi işlenmişti. İlk on dakikadan sonrâ Avusturya fevkalâde ustalıklı bi #uples sonunda Nuriyi tuşla yendi Nurinin bu mağlübiyeti on bir daki- kada olmuştur, Kabalayılığın şartları ————— — 87 kiloda Mustafa ile Avusturyalı TAN | Franz İ kavveti karşısında hiç bir oyun gi Dünkü At Yarışları Istanbul, 25 (A.A.) — Bugün Ve Belendi koşu alanında yapılan at ya- rışlarında her azmankinden farklı bir kalabalık vardı. Yarışlar oldukça he- yecanlı ve zevkli oldu. Birinci koşu! | Satış koşusu olan bu koşuya üç ve da ha yukarı yaştaki haliskan Ingiliz at kları girdi, Mesafesi 2,000 Dört hayvan iştirak etti. Prens Halimin Chubras't Bayan Bins'in Barcs'ı, üçün cülüğü Akifin Gazbadalyası aldı. rımkan Arap ve haliskan Arap erkek İkinci koşu: üç yaşındaki yerli, ya taylara mahsustu ve mesafesi etre idi, Dört hayvan yarıştı ve birinciliği Prens Halimin Ibni Hat tahı, ikinciliği Vural'ı Oktay'ı, üçün cülüğü Rasimin Gürbüzü aldı Uçüncli koşu: dört ve daha yuka- rı yaştaki yerli, yarımkan ve haliskan Arap at ve kısraklarına mahsustu, me safesi 2600 metre Yedi hayvan yarıştı. Birinciliği Talât Ankaranın Sarı kuşu, ikinciliği Yusufun Alcey- lânı, üçüncülüğü Ahmedin Ünlü'sü al ddar. Dördüncü koşu: üç ve daha yukarı yaştaki yerli Haliskan İngiliz at ve kısraklarına mahsustu. mesafesi 2000 emtre idi, Dört hayvanım yarıştığı bu koşuda birinciliği P. atlının Toprusu, ikinciliği Rüstemin Gonku, üçüncülü ğü F, atının Doğan aldı Besinci kosu: dört ve daha yukarı yaştaki haliskan Arap at ve kısrakla- rına mahsustu. Mesafesi 3,500 metre idi. Beş hayvanın yarıştığı bu koşude i Mehmedin Güzel Bandır- ması, ikinciliği Prens Halimin Poruju üçüncülüğü yüzbaşı Eminin Necibi a) dı. karşılaştılar. Mustafanın acı termeğe muvaffak olamıyan hasar, selâmeti bir düzüye minder dışma kaçmakta buluyordu. Kabadayılığın on şartından dokuzunun kaçmak ve birinin hiç görünmemek olduğunu iyi € meş olan Avusturyalıya Mus- tafa da farla birşey yapmak imi nı bülamıyordu. Çünkü ne vakit ya- kalamağa kalksa, hattâ yakalasa, Vi- yanalı kendini dışarıya dar atıyordu. Hattâ bir defasında ringten büsbütün çıkıp gitmek Üzere iken arkadasları çevirdiler, Büyük bir kısmı kovalama 7 ASKERLİK - Büyük Türk Yengisi : 26 Ağustos Ulucak .. 26 Ağustos gününün umumi Kamilizm devriminin, Türk ergin- hiğinin Çistiklâlinin) temeli olan, Türk tarihinin ve dolayısile dünya tarihi- nin gidişini değiştiren, (Büyük Türk yengisi) nin tam 13 üncü yılındayız. O zaman, 10 yaşındaki çocukları- mızdan kimisi şimdi yüksek öğrenim- lerini bitirmiş, devlet makinesmda rel almış. kimisi de askerlik yüküm- lerini görmüş ve görmekte bulunu- yorlar, O zaman, doğmuş olan çocukları- ise şimdi orta okullardadırlar. im gibi, o, uğraş, yengi ve dev- rim günlerini yaşamış nesilden olan- İarın ulusal ve yurtsal ödevlerinden biri ve başlıcası, bu yüksek ulusal k uğurunda, ne gibi ağır şartlar altında, ne eşsiz zorlukları yıkarak, ne aşılmaz sanılan güçlükleri devire- rek bu büyük utkuya (zafer) erdiği- mizi bugünün ve yarının gençlerine anlatmağa, ruhlarına taş yutar gibi yutup yerleştirmeğe çalışmaktır. Bu düşünce iledir ki, bugün büyük Türk yengisinin başlangıcı olan 26 Ağustosun önemini, o gün olan biten leri kısaca söylemeğe çalışacağız. . Düşmanlarımızın üçüncü kez, ye- nildikleri Sakarya meydan döğüşün- ile geçen bu müsabaka sonunda Mus- tafa hakemlerin Uittifakile galibiyeti aldı Unulduğu gibi olmadı Son güreş iki ağır: Çoban Meh - metle Sehöli arasnda yapıldı, Başlan- gıçta Çoban: Mehmet mutadı olduğu e şüremedi. Çoban Mehmetşimdiye ka dar karşısına çıkan Balkan güreşçile- rini bir, nihayet iki el ensede kertiyor ve sonra da haklarından ge liyordu.Halfki ta Çobanın bu hareketi he .çok alışmıştı. Fakat Avusturyalı kuvvetçe Çobanın pek aşağı kalmadığı hele öyle bir iki el ense ile yete gi- deceklerden olmadığı için bu sefer bu işi yapamadı. Yapamayınca da bü- tün güreş ayakta geçti ve yavaş ya- vaş Çobanda da yorgunluk b: gösterdi. Bununla beraber Çoban pek az farkla ve hakemlerin ittifakile ge- libiyeti aldı, Halk Çobandan her za- man olduğu gibi tuşla galibiyet bek- lediğinden biraz neşesiz davrandı. Çoban da bu neşesizliğin farkına var- mış olmalı ki ringten inerken ettafm dakilere: — Ne yapayım, açık havada çalış- madığım için yoruldum, demek mec- buriyetinde kaldı. Bu vesile ile şunu da söyliyelim Xi hakikaten dünkü müsabakalarda gü reğgilerimizi umumiyetle | İdmansız bulduk. Balkan şampiyonasına fazla zaman kalmadığı şu sırada ftderasyo- numüzun güreşçilerimizi daha iyi ça- lıştırması faydalı olur kanaatindeyiz. Bir bilânço — — o Viyanalı güreşçilere iki günde on dört maç yaptık. Bu maçların kısa bir bilânçosunu yapalım: 56 kilo: Yelinek Ömere tuşla ve Kenana sayı ile mağlüp. 61 kilo: Finesus Ömere sayı İle ve Yaşara tuşla galip. , 66 kilo: Grahsi Salihe sayı ve Sa- ime Tuşla mağlüp. kilo: Musil Şabana ve Ankaralı Hüseyine sayı ile mağlüp, 79 kilo: Stiedi Tbrahime Nuriye tuşla galip. , 87 kilo: Franz Mehmede tuşla ga- lip, Mustafaya sayı ile mağlüp. Ağır: Schöll Salihe tuşla galip, Ço ban Mehmede sayı ile mağlüp. “Birinci miisabakalarda 4 - 3 yenil- dik. İkincide $ -2 kazandık. Su halde on dört müsabakada 6 mağlübivet, 8 galibiyetimiz vardır, Ancak sekiz ga- libiyetimizden altısı puvanla, yali ikisi tuşla, buna mukabil Avusturya. bların altı galibiyetinden dördü tuşla ve yalnız ikisi sayı iledir. Ne diyorlar? sayı ve Nurivi yenen Stiedi Hans ile görüş tük: “Türkiyede güreşi bu kadar iler- | X lemis bulacağımızı umrmuyorduk. Çok küvvetli güreşçilerimiz var. Güreşci - leriniz arasında en gisini en iyi kullanan Saimdir. Mus. | tafa da çok kuvvetlidir... dedi, Sadun G. SAVCI yere çü | den sonra, Başbuğ ATATURK, ordu İ muzun artık düşman ordusuna saldr- | reşa hazırlanması emrini vermişlerdi... O andan başlıyarak İSMET INO- NÜ'nün komutanlığı altındaki batı orduları (garp cephesi), saldırış ba- ; ndan, hazırlanmağa, yetiştirilme» ğe başlandı. | 4a33 Manmmamunda, betr orduları saldirış için haserlanmırş “Bülünuyor- du. | | Saldırış düzeninin; asıl ordu ile İ (Afyon) göneyinden (Dumlupınar) göneyine kadarki kısımdan. düşma- nın İzmir ile olan bağını keserek, © tarafa çekilmesine meydan verilmeye tek şekilde alınmasma karar verildi, Bu karar ile 25-26 Ağustos gecesi | genel durum şu oldu: Düşmanın en can alacak yerinde 4Afyon) göneyi (Dumlupmar) göne- yi hizasında, düşmanın iki tümenine karşı, 12 yaya ve 3 atlı Türk tümeni toplanmış ve saldırışa hazırlık duru- İ mu almış bulunuyor; (Afyon) doğusundan (Eskişehir) doğusuna kadar olan yöneyde (cep- hede) ki yedekleri ile beraber 8 düş- İ man tülmenine karşı da 5 tümenimiz bırakılmış bulunuyor. Bunların ödevi, © düşman tümenle. rini kendi önlerinde mıhlamak ve im- kân: olduğu kadar çok düşman kuv- vetinin kendi üstlerine çekmek, böy- lece asıl saldırışt yapan ordumuzun hareketini kolaylaştırmak idi... * 26 Ağustos gecesi artık (Istrateji baskını) tamamlanmış, taktik Çtab- ya) baskını başlamak üzere idi. Her w hazırlanmış idi. Tanyeri ağarır- en | Türk Başbuğu” ATATÜRK,büyük kurmay başkanı Mareşal Fevzi Çak- mak, ve batı orduları kumandanı 1S- MET İNONU, kurmayları ve süder (maiyet) Jerile, gece yarısından bir saat sonra, Kocatepenin güneyindeki çadırlarından kalkarak, önde yürü- yen tek rli bir köylünün ışıttığı yoldan yürüdüler, Tam tanyeti ağa- tirken Türk Başkumandan ATA TÜRK, ordularının döğüşünü güde- ceği Köcatepeye mitsel (esatiri) bir kartal gibi kondular... Oradan Türk ulusunun son sözünü, bütün bir düş. manlık dünyasına bir kere daha hay- kırdılar? TURK ORDULARI İLERI!, O anda, kuzeyde (Yalova) kıyısın- dan, güneyde, (Büyük Mendres) bo- yuna kadar, bütün yöneyde birden bir uğultu koptu, Artık üç yıl ve üç aydır. eşi görülmemiş zorluklar için- de hazırlanmış olan ulusal Türk ordu genel ve kat'i saldırışa geçmişler- i, Yaya tümenlerimiz, daha geceden idip saklandıklar; saldırışa hazırlık en, pusu yerlerinden yayın. n birlayan birer ok gibi düşmana saldırdılar, Topçularımız, düşmanın berkittiği yerleri en iyi hârap edecek surette yerleşmiş bulundukları yerlerden, Yazan; Ali Riza Erem gökret vaziyetini tesbit eden kroki yarım saat geçmeden atışlarını düş- manın (Kalecik sivrisi) ve (Erikmen tepesi) ndeki en kuvvetli berkitilmiş yerlerine kimelemişler, yine düşma- na nefes aldırmadan atışlarına devam ediyorlar. Ve yaya tümenlerimizin saldırışlarını kolaylaştırıyorlar ve ko- ruyorlardı.. Atlı tümenlerimiz; asıl ordumuzun solunda, düşmanın arkalarma düş- mek için, (Çekiltepe) ve (Toklu risi) arasındaki gediğin gerisinde birleştikleri yerlerden, yıldırm gibi bu gediklerden geçerek düşmanın ar- kalarına sğldırdılar. Tem saat altı idi, dürbünler elde, gözlüyorduk, iy” inci ie naztepe) deki düşman tel ör, ün Beli yecieiiz Yiğit yayalarımız tel örgüsünü kesmek lüzumunu gör- mediler, Üstünden atladılar, düşma- nın siperlerine girdiler. Orada süngü süngüye çok kanlı ve çetin boğuşma- lar oldu. Siperler askerlerimizin elin- de kaldı. e Derken 23 üncü tümenimizin yiğit yayaları (Belentepe) deki, 14 üncü tümenimizin yılmaz yayaları (Kılıç- aslan) daki 5 İnci tümenimizin kork- maz yayaları (Küçükkaleciksivrisi deki düşmanın aylardanberi berki! ği (tahkim ettiği) siperleri birçok çe- kişme, boğuşma ve süngüleşmeden #onra ele geçirdikleri haberleri de gel di, Düşmanın bu saydığımız sığnak ve siperleri, en kuvvetle berkittiği yer- leri idi. Çünkü buraları onun en do- kurul, ve ed can alacakyerleri idi. Bü yerler, bir kere elinden gidecek olursa, düşmanın İzmirle bağı çözü- lecek, ve İzmir tarafma çekilebilmesi de imkânsız olacaktı... Onun için, en önem verdiği yeri, buraları idi. Buralarını berkittikten sonra, bu yer- İeri bir İngiliz kurmay kurulu (erkâ- nı harbiye heyeti) teftiş etmiş, ve x0- nunda “burasını Türkler altı haftada ele geçirebilirlerse altı günde aldık- larını savlıyabilirler. (iddia edebilir- ler) ,, diye rapor vermişlerdi... İşte, bugün yapılan saldırışlarda, 6 saat bile sürmeden elde edilen düş- man sığınak ve siperleri bu çeşit ve kuvvette yerler idi. Oraları, Türk yi- gitleri, 6 haftada değil, 6 günde de değil, 6 saatte düşürmüşler ve elde etmişlerdi. Bugün alınan sonuç çok önemli idi. Düşmanın yöneyi, en kuvvetli ve en can alacak yerinden yarılmıştı. Atlı tümenlerimiz de, (Küçükköy) yakininde demiryolunu ve telgraf te- İini kırıp düşmânm İzmir ve Uşak çevrelerindeki. kuvvetleri ile bağını kesmiş bulunuyordu. (Eskişehir » Afyon) yöneyinde de, 1, 41 ve 61, 16 ve 17 inci tümenleri- mir, karşılarındaki düşman tümenle- rine saldırarak onları geriye atmışlar o suretle kendi önlerine bağlamışlar ve 61 inci tümenimiz de (Kaz uçu- ran) tepesini, ele geçirmişti. Böylece asıl düşman ordusunu,kuşat yea çemberimizin ili en biribrine Yek laşmağa başlamıştı, Tam dört yıldır Türkü her yandan kuşatıp boğmak ülküsünü güden, düş manlık dünyası, şimdi Türkün kuşat- ma çemberi içinde kalmıştı. ———————— Altı Mıntaka Birincilikleri Aydın, 24 (A.A.) — Altı futbol mıntakasının birincileri olan Denizli, İzmir, Manisa, Muğla, Aydın birinci- leri Aydında bulunmaktadırlar, Kar“ şılaşmalar için kura çekilmiş ve bu münasebetle spor alanında tören ya- pılmıştır, Önde bando muzika olduğu balde takımlar alan: dolaşmışlar, il- bayı ve halkı selâmlamışlardır. Yapı- Jan bu törenden sonra Aydın - Uşak takımları karşılaşarak grupun ilk ma- çımı yaptılar. Oyuna 16,30 da başlar: dı. İlk devrenin başlangıcından itii ren Uğşaklılar oyunun işine hâkim oldular ve iki gol kaydettiler. , Uşaklılar ikinci devrede de ayni hâ kimiyeti devam ettirerek gollerin sa- yısın: altıya çıkarmışlar, buna muka- bil Aydınlılar bir gol kaydedebilmiş- lerdir. Yarın (bugün) Muğla ile Ma- birdenbire bombardımana başladılar, şılaşacaklardır. nisa ve İzmirle Denizli takımları kar