17 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

17 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

AN Şampiyonluğu Kazandık! Dördüncü Balkan Güreşleri, Dün Gece, Emsalsiz Bir Kalabalık Önünde Yapıldı davranıyor. Bu sefer de kurtuldu. Yine üstün kaldı. Saim, çok güzel Çalışıyor, herkes hayran hayran sey- rediyor. Seyrine doyulmazken ust& güreşçimiz kimsenin, hattâ Romanya- lann beklemediği bir zamanda şimşek gibi bir oyunla Borlovan'ın, Roma: Yalıların çok güvendikleri buff güreşçi Din sırtını yere getirdi, Bu güreş 6 da kika 54 saniye sürmüştü, Stadyom 72 kilo Balkan şampiyonu Nurimiz gilgınca bir sevinci gösteren uzun al- kuşlarla çınladı. Zahariyas galip Yunanlıların en iyi güreşçisi Zahari. Yas, Yugoslavların sayılı güreşçilerin- den Fişerle güreşti. İki güreşçi biribi € yaptıkları oyunları tesbih tanesi giri mealayıp duruyorlar, «Bu güreş Sok Meyecünle ve yüzer olıyör. - yas hâkim güreşiyo: Yunanlı yenmek üzere iken Yügos lav boyuna ayak koyarak engel olu- yor. Olacak gibi değil. Üste Yunanlı a Acı kuvveti dillere destan olan Türk takımının kaptanı Mustafamız vetdi. Yugoslav Üs- te çıktı. Yunanlı bir oyun daha verdi hemen köprü kurdu ve çevik bir ha Teketle köprüden çıkarak . hasmımın Sırtını yere getirdi. Yunanlının bu güzel Şok alkışlandı. Bir galibiyet daha müsabakası Romanyalı Kokos ile Yunan Vefa- | isin güreşi uzun mü: ayakta geçtikten sonra nihayet Romen alta düştü. Yunanlı tuşla yendi, hakem görmedi, güreşe devam edildi. Bu- Runla beraber Yunanlı 11 dakika 25 * Saniyede yine tuşla kazandı. Palkoviç yenildi Yugoslavların ağırdan yarı ağıra Keçmiz olan güreşçisi Palkoviç Ro - Manyalı Şvirzenbah ile güreşti. Bir tüddet sonra alta düşen Yugoslav hayli uğraşı. Nihayet 9 dakika 35 sa Rivede tusla venildi ç Sıra şimdi Yugoslav Bekaç ile Ço- ban Mehmede geldi. Dün gecenin bu €n heyecanlı güreşi bir film hıriyle bi ibirinin ardından şu sahneleri göster Bekaç ringe çıkıyor. Çoban Meh » Met te çıktı. Heyecan en yüksek had Gine varmış. Fotoğrafçılar her iki peh livanın resmini alıyorlar, Çoban Tes- ime bıkmamış olacak ki her fotoğraf- Çim önünde gülüyor ve poz alıyor. Müsabakayı Romen Şenker idare edi- yor, Müsabaka başladı Birinci el € 8 Yugoslavı birkaç metre ileri ge: götürdü. Krş Yugoslav güre: Bi başını Mehmedin tkf elinden mürek her biri diğerini aşağı ali raşryor. Yaşar hasmını. kep cendreye sıkıştırmış. Bu kadar (Baş tarafı 1 incide) kuvvetli ense çeken görmemiş ölacak ki minderden kaçıyor. Çoban ense ü- zerinde boyuna işliyor. Birdenbire öy le bir vaziyet oldu ki Çoban hasmını yakalayınca altma aldı. Yugoslav Ço- banın altında ne yapacağını şağırmış, birden bire âni mağlüp olmamak için tertibat almış, ayaklarını açmış, Kol- larını pergel vaziyetine sokmuş, üze“ rinde değirmen taş: gibi duran Meh- medin elinden kurtulmak için çare dü şünüyor. Zavallı mağlübiyetini bile - rek çıktığı bu güreşte sanki dakika ve saniyeleri sayıyor. Bir an Yugos- lav kurtuldu. Fakat demeğe kalmadan gene ala düştü, Köprü kurmak iste- di. İenkân yok. Çoban üstünde boyu- na işliyor ve eziyor. Halk “ha yenil. di, ha yeniliyor” diye heyecanla sey- rederken Çoban hasmını evire çevire sırtını yere getirdi, Biraz evvel sess hareketsiz ,pro lerin aydınlattığı minderin Üstündeki güreşçilere gözle rini dikerek seyreden halk bu ezici galebe karşısında bravo seslerile orta ağı çınlattı, Tajor yine galip Romenlerin en iyi güreşçisi Tajor, en tehlikeli rakibi Yugoslav Tot ile yaptığı müsabakayı da sayı hesabile kazandı. Yaşa Yaşar Şimdi Yunanlı Salis Türk Yaşarla güreşecek. Herkes heyecanda, Her- kes yerinde ayağa kalkıyor. Salis Yu nanlıların en iyi müsabıklarından. Or ta hakemi: Yugoslav. Yan hakemle ri Yunan ve Bulgar. Müsabaka baş- İ ladı, Yan hakeminin biri Yunan oldu- ğundan müsabaka durduruldu ve ha kem değiştirildi. Güreşe yeniden baş- landı. Mer ikisi de biribirlerinin en - sesini çekerek devam ediyorlar, A - yaktalar. Birbirlerinin ellerini kolla- rını çekiyorlar. Minderin ortasında mak için uğ- iü bâşmı boyu: na öne çekerek mücadele ediyor. Biraz sonra biribirlerinin beline yapışmış, dönüp duruyorlar ve min- dışma çıkıyorlar. Hakem ortaya or. Yaşarın süratli hamleleri önüne doğru meylettiriyorsa da çevik güreşçi kendini kurtarıyor. | Daha bir fevkalâdelik yok. Fakat h cut vaziyeti Yaşarda biraz daha yük iribirlerinin beline ya- pışınca beş altı kere dönmeden ayrı- lamıyorlar. Yaşar ikinci güreşini tığı halde yorulmamış, ayni hiz cum ediyor. Birden kala kapmak is- | terken alta düştü. Salis üstte. Yaşar elinden kurtulmağa, Salisi yenmeğe uğraşıyor. Fakat kuvvetli bir bamle ile kurtuldu. Kurtulduktan biraz son- ra da hasmını yere attı. Şimdi Sal altta Yaşar üstte, Salis ayağa kalk rak puvan kazanmak i buna, meydan vermemeğe çalışıyor. (Haydi Yaşar) sesleri arasında, dı ken müthiş alkış ve yaşa sesle seldi. Yaşar hasmını kaldırarak yer - den kesti ve sonra tutup Sırtını yere getirdi. Borlovan galip Romanyalı Borlovan, Yunanir Va- tanidis'i yirmi dakika sonunda ancak sayı ile yendi. Zaharya galip Yunanlı Zaharya çok kuvvetli bir güreşçi. Bir hayli uğraştıktan sonra Basmı Romanyalı Bati Valantinin sır. tnı yere getirdi, Aslan Mustafa Mustafa bir müddet ayakta uğraş- tıktan sonra zorlu bir güreşçi olan Ro Şvirzenbah'ı yere aldr. Her in harer değil amma, Musta fa, önüne çıkanı saltoya alıyor. Güç- lü Romanyalıyı da birkaç kere salto- ya aldı, fakat çeviremedi. Çok üstün güreşen Mustafa nihayet sayı ile ka. zandı. Koca Çoban Koca Çoban bir kere el ense çekti de karşısındaki sarsıldı mi, zavallı başmın kârı tamam demektir. Yunan» kı alası da böyle yaptı. Altına aldı. Burgu taktı. Sırtını yere getirirken resim çeken, daha doğrusu çekmeğe çalışan fotoğrafçıları görerek © vazi- yette durdu, güldü, bekledi ve resim- ler aldıktan sonra stadı sarsan âl- kışlar arasında 3 dakika 54 saniyede Lalası da tuşla yendi. Merasim Güreşler bittikten sonra merasim yapıldı. Bütün takımlar bayraklarile | | ringe sralandılar. Birer birer dere - İ celer ilân edildi. Her siklette Balkan sampiyonu olan milletin marşı çalın. dı ve bayrağı birincilik direğine çe- kildi. İstiklâl marşımız beş kere, Ro- manya ve Yunan marşları birer kere çalındı. İ Birinci, ikinci ve fiçüncülere ma - dalyalar takıldı. Bundan sonra Balkan şampiyonu olan takımımıza ayrıca bir güreşçi heykeli verildi. Sırtları yere getirme kahra- manı Çoban Mehmet İstanbul ilbayı adma Beyoğlu ilçe- bayı kesa, güzel bir sövlev söyledi. Nihayet sırtısıra dördüncü Balkan şampiyonu olan takımımız halka tak- dim edilirken “Onuncu yıl,, marşı ça lmdı. Bu şerefli hâdise sekiz bin a- İızdan birden yükselen marşla karşı- dandı. - — 'Daha sonra misafir hakemler ve güreşçiler general Fahrettine takdim Çoban Mehmedimiz, evire çe- vire yendiği Bekaç ile kolkola | meşhur hükümdarları arasında B | HA Habeşistan'da Mışır'lı- lar, Fir'avun'lar kadar eski bir imparatorluktur, Bundan aşağı yukarı 6000 sene evvel tesis edil miştir. O zamanlar Afrika'nın büyük bir kısmı Habeşistan'a aitti, Hattâ o kadar ki, Afrika- da oturanların topuna birden Habeş deniyordu. Habeşistan | eski Mısır'ın büyük bir parçası- nı bile almıştı. Bu mühim imparatorluğun Kraliçe Mekedda yani Saba Me- İlkesi'ni de saymak lâzımdır. Bu melikenin büyük bir törehle Hazreti Süleyman'ı ziyarete gittiğini de elbette duymuşsu - nuzdur. Habeşistan'a ötedenberi bir - çok devletler göz dikmiş, fakat Habeş'ler yurtlarını daima ya- BEŞ TARİHİ Habeş imparato Kraliçesi Viktorya ile Evlenmek istemişti ikinci Meneliğin karısı Prenses Toytu, kocasının ölümünü dört sene sakladı, dört sene kendisi hükümdarlık etti doğumundan dört asır sonra hı- ristiyan olmuşlar ve Ortaçağ - da da yurtltarının bütünlüğünü korumuşlardır. On altıncı asrın sonunda Ha- beşistan'da “İşsiz Negus'lar” çağı başlamıştır. Tamam yüz sene kadar gelip giden Negus- lar, yani imparatorlar yurtları- nın işlerile uğraşmamışlar, ras detilen şefler, kabile başkanları iç savaşlarla her tarafı yangın yerine, viraneye çevirmişlerdir. 1855 yılında bu.ras'lardan bir tanesi, İkinci Teodoros ismile kendisini imparator ilân etmiş, memlekette birliği kurmuş ve hattâ Avrupa devletlerile müza. kerelere girişmiş, sonradan İn- giltere Kraliçesi Viktorya ile evlenmek istiyerek kraliçeye müracaatta bulunmuştur. bancı akınlarına karşı korumuş- lardır. .Evvelce müslüman olan | Habeş'lerin bir kısmı İsa'nın Fakat Viktorya, evlenme tek- lifini reddedince, Teodoros son derece müteessir olmuş ve çıl- i, General hepsinin ayrı ayrı ek i sıktıktan sonra (daimi kardeş- , daimi sıhhat ve afiyet dilerim) dedi. Atatürkten, Arnavut ve Bulgar krallarile Büyük Mület Başkanlığın- dan ve C. H. P. genel sekreterliğin- den, Balkan #Üreş kongresinin tazi- matma gelen telyazısı cevaplar alkış- lar arasında okundu ve merasime ni- bayet verildi. Şampiyona neticeleri s6 Birinci, Tojar (Romen): ikinci Hüseyin (Türk) Uçüncü Tot (Yugoslav) i 61 kilo; Birinci Yaşar (Türk) ; ikin ci Salis (Yunan), Üçüncü Görkös (Romen). 66 kilo; Birinci Saim (Türk), il ci Borlovan (Romen) üçüncü Vata- nidis (Yunan). 72 kilo: Birinci Zahariyas (Yunan) Ikinci Fişer (Yugoslav) ; üçüncü Ba- ti Valantin (Romen) 79 kilo: Birinci Nuri (Türk) ; ikin- ci Vefakis (Yunan); üçüncü Kokos (Romen) 87 kilo: Birinci Mustafa (Türk), İkinci Şvirzenbah (Romen) ; üçüncü Palkoviç (Yugoslav). Ağır: o Birinci Çoban o Mehmet (Türk); ikinci Bekaç (Yugoslav); üçüncü Lalas (Yunan). Takımların neticeleri Balkan şampiyonu: Beş birincilik, Bisikletçilerimiz Döndüler Sonuncu merhaleyi birincilikle bitiren Türk koşucu, Bükreşe ilk yarışcı olarak girdikten sonra kafile başkanile öpüşüyor. Romanyada Uluslararası (Roman - ya Turu) koşusuna iştirak eden bisik iet ekipimiz, dün sabah Romanya va- purile dönmüşlerdir. Memleket dışım- da, bu kadar büyük bir müsabakaya dıkları şeraite rağmen, 108 koşucu - nun arasnda hiç bir zaman 12 incilik İ ten aşağı düşmemişler ve Romanya | matbuatının ittifakla teslim ettiği bir disiplin ve spor terbiyesi göstermiş- ilk defa giren bizikletçilerimiz, alışma ' lerdir. bir ikincilik ve 17 puvanla Türkiy, Balkan ikincisi: Bir birincilik, iki i- kincilk, üç üçüncülük ve 10 puvanla Romanya. Balkan üçüncüsü: Bir birincilik, i- ki ikincilik, iki üçüncülük ve 9 pu - vanla Yunanistan. Balkan dördüncüsü:İki ikincilik, iki üçüncülük ve 6 puvanla Yugos - ilavya, S5.G. $. 7 NDEN BiR YAPRAK ru Teodoros ingiltere Bugünkü imparator birinci Haile Selâsiye dırmıştır. O İmparator bunun üzerine Habeşistan'da yaşıyan bütün beyazlara, Avrupa'lılara düşman olmuş 1867 de hepsini toplatarak bir kaleye hapsettir- miştir. Nihayet Kraliçe Habeşistan'a 4.000 İngiliz, 12 bin Hint'li, 44 fil ve birkaç top- tan mürekkep bir ordu gönder- miş ve Teodoros'u hayli sıkış- tırmışur. İmparator nihayet mukavemet edemiyeceğini an - layınca 7.000 askerile beraber bir kaleyessiğ tır, Bu kale de sonukd kraliçenin ordusu tarafından muhasara altına alın» kurşun sıkarak kendisini öldür- müştür, 1889 da İkinci Menelik impas rator olmuş ve az bir zaman zarfında yurt dahilinde birliğ temin etmiştir, Fakat Menelik- le İtalya arasında kavga eksik olmamış, İtalyan'lar burasını iş- gal etmek istemişlerdir. Niha- yet Menelik, Adoua denilen yerde İtalyan ordusunu mağlüp ve perişan etmiş ve Habeşista» nın istiklâlini bütün cihana ta- nıtmıştır. o Menelikin karısı olan Prenses Taytu son derece ihtiraslı bir kadındı. İmparator 1909 da öldüğü zaman prenses tahtı eline geçirmek istemiş ve kocasının cenazesini tamam dört sene saklamıştır. o Taytu bu müddet zarfında bizzat hü - kümdarlık yapmış, ikide bir Menelik'in hasta olduğuna ve onun yerine kendisinin Habe - şistan'ı idare ettiğine dair teb- liğler çıkarmıştır. Prenses 1913 te ölmüş ve ancak bundan son- ra İkinci Menelik'in ölümü res- men ilân edilmiştir, Nihayet 1931 de, Ras, Taffari si Birinci Haile Selassie impa- rator ilân edilmiştir. Hâile Selassie birçok defalar Avrupa'ya gelmiş, tetkikatta bulunmuş, müdebbir, anlayışlı ve cesur bir hükümdardır. Onun sayesinde Habeşistan bü» yük Avrupa devl»tleri arasında yer almış ve Uluslar Kurumun? girmiştir. m — Dimitri İvanof öldü Balkan oyunlarının müessis- lerinden olan Bulgar federas- yonu reisi ve Bulgar Sobranya- sı azasından Gospodin Dimitri Ivanofun vefat ettiği Bulgar federasyonundan federasyonu - muza haber verilmiştir Türk federasyonu bu acikir | kayıptan dolayı Bulgar federas yonuna teessürünü bir telyazı- İsi ile bildirmiştir.