21 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

21 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

FE FELAKET GELİYORUM DE mili T MEZİ Nişanlı Genç Kızla Bir Hasbihal Ve Ona Söylenecek Tek Söz. Seni Seviyorum Diyen Erkek Karşısında Bazı genç dukları halde ken çi ğenen, bunun neticesi de gitgice âşık olan ba delikanlıların hislerini rencide etmekten kor- karak hem kendilerini, hem de bu delikanlıları bilerek, bilmiye rek bir felâkete sürüklemekte- dirler. Düşünülecek olursa nişanlı bir kızın başka bir erkeğe en ufak bir tarzda olsun cesaret vermesi- ni doğru bulmayız. Fakat iş bu kadar basit değildir. Çok nazik, çok kibar bir genç tasavvur ede- lim. Sizi de güzel, şen fakat ni- şanlı bir genç kız ve delikanlının da sizinle ayni miessesede ça- Uuştığını farzedelim. Bu gencin sizi beğenmesi, hatta uzaktan uzağa âşık olmasına karşı alına- cak ne tedbir vardır? Genç deli- kanlı çok nazik ve kibar olduğu için sizi hiçbir zaman rahatsız etmemektedir. Ne lisanile, ne harekâtile en ufak bir tarzda bi- le hiçbir hürmetsizlik gösterme- diği gibi son derece korekt'tir. Belki de o da nişanlıdır. Fakat Size âşık olmasına bu da bir mâ ni teşkil edememektedir Gönül | şleri insanm elinde olmuş ol. | dı, heyecan kalır mt idi? Uzaktan uzağa başlıyan sev- da; bir gün gelip elbette bir pat- — lak verecektir. Bundan daha ta- bii bir şey olur mu? Ömründe bir kere bile âşık olmuş insanlar bunun böyle olacağına inanırlar. Onun için bu gencin size belki utanarak, çok sıkılarak, fakat muhakkak surette bu aşkından bahsetmesi kadar da tabii bir şey olamadığına inanmak lâzımdır. zi hergün, her saat, heran düşünen bir gencin başka türlü hareket etmesine ihtimal var mı- Genç Nişanlı Kız Ne Yap dır? bütün dünyayı karanlık gören bir insan elbette bir gün bu his- sini size açacaktır. Bütün bunla- ra mukabil; sizden istediği en ufak bir iltifat, en belirsiz bir te- bessümdür. Böyle bir gence ka- dın olduğunuz için evvelâ acır- sınız, Sonraları; bu acımak bir sempati haline gelir. En son da Ona hergiin kısa bir müddet için İltifat etmekten bir zarar'çıkmı- yacağına, hattâ bir gün beraber ufak bir gezinti yapmadan da bir fenalık hâsıl olmıyacağına inan- mağa başlarsınız. Hiç kimseye zararı olmadan çok nazik bir üç beş mes'ut daki- kayı çok göreceksiniz? İşte nişanlı bir kızın, kendine âşık olan diğer bir delikanlı hak- kındaki haleti ruhiyesinin kısa | bir incelemesi!... Fakat bu o ka- dar tehlikeli bir vaziyettir ki, bundan ümit etmediğiniz felâ - ketler doğabilir!. Nişanlınızdan başka bir erke- gin, sizi sevdiğini itiraf etmesi belki birincisinde sizde derin bir Perşembe gazele: Perşembenin 25 inci sayısı olarak çıktı. Zengin mündericatı ara- sında Hikmet Feridunun ilgili bir rö- portajı, Suat Dervişin edebi romanı, Ziya Şakirin Maktüj kadınlar İsimli tarihi tefrikası, Ercüment Ekremin Habeşistanda bir Türk, Kemal Öngö- renin Usküdardan Anadoluya silâh ve cephaneler nasıl kaçırıldı tefrika» sı vardır. Tavsiye ederiz. olan balk şarkılarının birinci dün çıkmıştır. 1904 te Doğu illerinde toplanan bu seriyi okurlarımıza tavsi- ye ederiz. e Yeni Adam Terbiyeci İsmail Hakkı tarafırıdan çıkarılmakta olan “Yeni Adam” mec- muasmın 90 mcr nüshası birçok kıy- metli makelelerle dolu olduğu halde Şıkmıştır. Bu nüshasında İsmail Hak- ki Baltacıoğlunun “5 OMülyonluk Türkiye” isimli şayanı dikkat bir max kalesile fikir ve san'at haberleri, ten- kit ve mülâhazalar vardır. Tavsiye ederiz. e 'Beledive'er dernisi Ankarada Belediyeler Bankasının neşrettiği “Belediye Dergisi" nin üçüncü sayısı da güzel bir şekilde çık- mıştır. Bu sayıda: Belediyeler Ban- kasının umumi heyet toplantısı, baş. bakanın doğu illerindeki gezisi, ürba nik meselelerden Profesör Kari Şol- zun Amerikada uray borçlanması, Na» ci Kıcıman'ın Fransada uray kredi kaz ve Alâettin Cemilin ucuz ve sh» hi otrular hakkındaki makaleleri var- dır, Dergide bunlardan başka birçok Sizi görmediği zamanlar! YENI NEŞRİYAT renkli | malı? tesir bırakmaz, Fakat bunun te- madisi ve gitgide sıklaşan gö- rüşmeler, gezmeler, elbette ya- vaş yavaş sizde de tesirini gös- | termeğe başlıyacaktır. Merha- met, sempati öyle hislerdir ki gitgide kökleşir ve kuvvetlenir, | Ona daha fazla ısınırsınız, Ayni zamanda bu hal nişanlı. nıza karşı da yanlış bir hareket- tir. Çünkü doğrudan , doğruya olmasa bile onu'da tehlikeye ko- yuyorsunuz demektir. Böyle vak'alar karşısında ka- lan genç kızların ilk vazifesi çok hassas davranarak başka bir gencin kendilerine âşrk olması- nın münasip bir şekilde önüne geçmektir. Henüz sempati halin- de bulunan bir hissin önüne geç- mek kabildir. Fakat hakiki aşk başladıktan sonra bunu o gence unutturmak çok güç, belki de mümkün olmaz. Bu itibarla ni- şanlı genç kızlar, bu hususta çok | dikkatli davranarak, hem kendi, hem de nişanlılarmın selâmeti için hassas delikanirlara en ufak bit tarzda bile olsun cesaret ver- Gündelik Siyasal Gazete TELEFON ( Şir ii, 2 | TELGRAF: “TA “TAN , Istanbul | ABONE Türkiye için Dışarriçin | Yazı İşleri : 24319. Bir aylık 3 6 4 yillke İlânlar için İlâncalık Şirketlerine mü. canı edilmelidir. Küçük iânlar doğrudan doğruys idaremizce almabilir Küçük ilânların 5 satırlığı bir defalık 30 kuruştur. $ satırdan fazlası için sa. İ ür başına 5 kuruş almır. Bir defadan e icin yekündan “E10 kurus indirdir İstanbul Dördüncü İcrasından $ Bir borçtan dolayı mahcuz olup karar paraya çevrilmesine verilen muhtelif cins şapka 27-9-935 cuma İ günü saat 10 da Beyoğlunda Tekke caddesinde 444 No. lu dükkânda bi- rinci açık ârttırma ile (satılacaktır. İsteklilerin o gün gösterilen saatte mahallinde bulunacak memuruna mü racaatları ilân olunur. (14674) ———— —— lerimizin elekti mukaveleleri ve bayındırlık işleri, şehir sağlık iş leri vardır, | oni AN I SAGLIK ÖGÜTLERİ Ev Kadını Bir iki yıl oluyor. Londrada ev ka- dınlarının arsıulusal kongresi toplan dığı vakit bazı gazeteler: Ev kadını arık tarihe karış mıştır, şimdi yalnız modern mn diye o kongre ile alay etmek istemişlerdi, Bizim Tan gazetesi, yeni açtığ müsabakayla o alayın haksız olduğu- nu, bu alaycılar ne derlerse (desin- ler, ev kadınmın hâlâ yaşadığını İs- pat edecektir. Birkaç güne kadar müsabakanın programı bütün dünya ka ın tanıdıkla- rına göre, modern kadınlığın en zi- yade ilerlemiş olduğu Türkiyede hâ- İâ birçok, pek çok ev kadınları bu- lunduğu şüphesiz meydana çıkacak- tir, Zaten, mödern kadın olmak, ayni zamanda ev kadını olmya hiç te mâni değildir. Modern kadın mekte- be r, üniversitede okur, vaktile yalnız erkeklerin yapabilecekleri sa- nılan her işe gi Devlet memuru olur, hekim olur, avukat olur, mimar olur. Bu meelekler onun kadınlığına hiç halel getirmez. Saçlarına ondüle yaptırır, yüzüne de pudra, dudakla- rına boya sürer. İsterse, erkekler gi- bi — fakat aşırı emek şartile — sigara da içe Bütün bunlarla beraber, modern kadın evinin idaresini de bırakamaz. Onun dışardaki mesleği ne olursa olsun modern kadın ken: kraliçesidir. Kraliçelik de şeref değil, mühim bir vazifedir dern kadın bu vazifeyi yapmazsa bü- tün ailenin onun arasında kendisinin de, saadeti bozulur, Hele silenin sağlık işlerinde vazi- fe büsbütün ev kadınmındır. Çünkü sağlık işlerini görmek için her şey- den önce sevgi lâzımdır. Hizmetçi, ahçı dirayetli olabilirler, iyi iş göre- bilirler, fakat onların gördükleri işin sağlık kurallarma uygun, ailenin sağlığına dokunmıyacak surette oldu ğunu kontrol etmek, ancak çocukla” kocasının sağlıkları üzerine ek olan ey kadınının Çocuklara bakan li olabilir. Fakat çocuklar normal bir sutette büyüdüklerini, geliştikle- rini yoklamak, basta olup olmadık- larını anlamal ilk başladığı zaman meydana çıkar- mak yalnız bilgi ile, ustalıkla olmaz. Bunlar için gene her şeyden önce ne yüreği lâzımdır. | haz ir işler ç şeyden ö,ce sevgi yalnız başma annenin sevgili yüreği çocuklarının, kocasının benizlerindeki bozukluğu, yorgunluğunu, iştahsızlıkları hı hemen meydana çıkarır. Fakat İş bu kadı bitmez: Hekime haber vermeden önce yapılacak işler var dır, hekim geldikten sonra da onun bildirdiği #*dbirleri tatbik edecek, ettirecek gene ev kadınıdır. Bunları yapmak için çocukların nasıl büyü Öürlerin hastalıklarının nasıl b ladıklarını, nasıl iyi edileceklerini bilmek İster. Lokman Hekim a DOKTOR Rusçuklu Hakkı Üzel | Galarasarayda Kanzuk eczahanesi | İ karşısında Sahne sokağında 3 mw İ maral apartmanda 1 numara. “6598 Kiralık Hane Arnavutköyün'de — tramvay eaddesinde deniz sahilinde kâin 12 oda, kalorifer ve her türlü konforu havi mobilyalı veya mobilyasız kiralıktır. Ev ber gün gezilebilir. 43808 telefon t olunması İ Sultan Ahmet Üçüncü Sulh Hu- kuk Hâkimliğinden : Ziraat Bankası namına vekili avu- kat Yusuf Ziya tarafından Kum Kapuda Şehsuvar mahallesinde Pide- ci sokağında 3 Numaralı hanede ika- met'eden Sabık Ziraat Bankası me- murlarından Hasan Orhan aleyhine açtığı 181 Jira kırk yedi kuruş ale- cak davasından dolayı Hasan Orha- nın aleyhine İstihsal eylemiş olduğu 7-7-934 hüküm ikametgühınin med hul olduğuna mebni tebliğat icra e- dilememiş olduğundan (ilânen tebli- gatn icrasına karar verilmiş olmak- la işbu hüküm hulâsasının ilân tari- hinden itibaren 8 gün zarfında gelip temyiz etmeniz gelip temyiz etmedi. ğiniz takdirde hükmün kesbi kat,iyet $ tebliği hitamına kaim olmak üze- en tebliğ olunur. (14675) anlaşılınca, | edeceği hususundaki hüküm hülâsa- | larında farklar gösterildiğinden $ yet ediyorlar Doğrusu da hâlâ bazı farkları ayrılıklar var. Fakat bun- lar iki cins arasındaki doğum fark- larından ileri gelmiyor mu? Ankara- dan M. L. işaretile bize mektup ya- zan genç kızın şikâyeti şudur: Neden kadınlar da erkekler gi beğendiklerini ken e eş olarak seçemiyorlar? Neden onlar da beğen diklerine ,talip olamıyı Bu iddia yanlış erkek de beğendiği bir kızın rızasi- nı almadan âhlıyamaz. Görücü usulü de kaldırıldığına göre talip ol- mak da eski manada değildir. gencin beğendiği bir kızı İstediğ ve ailesi vasıtasile kızın ailesine ih- sas etmesine gelince ayni şeyi bir kız da yapabilir. Fakat Ankaralı o- umuzun bizden öğrenmek is- başka ve daha nazik bir nok- Bundan bir ay evvel ciddi bir va- i r gençle tarıştım. İki de- şmüş bulunuyorum. Bu gö- rüşmelerden çok memnun kaldım ve kendisile iyi bir dost gibi ayrıldım iye seviye İtibarile mü- savi olduğumuz gibi tipi her zaman erkek tipi mümünesi tahayyül ettiğimin aynıdır. Şimdi düşünüyorum: Eğer benim hayatta muhakkak evlenmem lâzımsa bu bay gibi birisile evlenmek isterim. Şimdi ediyorum. müyorum. Halbuki diğer vilâyetlerimizd edilmiş, gitmiş. Size sormak ve lur mu? Beni iki defa görmüş erkek bu mektubu nasıl karşılar? Kadınlık gururum incinir mi Bu genç kızm yazmak ii tarzda bir mektup bir erkeği iki defa gördüğü ve görüştüğü kıza yazması doğru değildir. Eğer bu bir iki görüşmede aralarında bazı ba- hisler geçti, bazı fikir ve zevk an Yy 0 Bir Kız Soruyor: Neden Bizde Beyendiklerimizle Evlenemiyo- ruz ?— Bir Gence Aşk Dersleri 21-9.935 Y onlardan bahsederek fikirlerile alâ- kadar olduğunu ve bunları münaka- şa etmek istediğini bildirerek alaca- ğı cevaplara göre açılabilir, asıl fik- rini, niyetini, cesaret aldıkça İzhar edebilir. Maamafih böyle bir muha- bere de istediği veçhile kendiliğin- den gelecek e Yirmiyi geçen gençler aldığımız mektuplarm çoğu bunların kadınlar karşısındaki sıkılganlıklarından şikâ- yetlerle doludur: Açılamıyorum, kendimi anlatami- orum, aşkımı ihsas edemiyorum... İşte çoğu bu mahcubiyetlerinden acı acı dert yanıyorlar. Hele ayni yaşta- ki arkadaşlarının kadınlara karşı muvaffakıyetlerini gördükçe bu şikâ- yetlere kıskançlık da karışıyor. Bursadan Cahit diyor ki: “22 yaşlarında bir gencim, Fakat kadın ve kız hususunda etrafımda yaşıyan gençlerden hiçbirisine ben- rum. Yani aşk işlerinde çok . Hiç cesaretim yok. Tanış- tığım ve konuştuğum birçok kızlar var. Fakat benimle bir erkekten zi- yade sanki karşılarında bir kadın ve- ya kız varmıs gibi konuşuyorlar ve beni erkek yerine koymuyorlar. Ba- zrlarr da çok müsait davrandıkla halde cesaret gösterip bir türlü açı- lamsıyorum. senedenberi karşıdan sevdi ğim bir kıza müthiş surette bir mey- lim var. Kendisi de bu alâkamt his- setti, o da benimle uzaktan alâkadar oluyor. Fakat bu alâkamız yalnız karşıdan biribirimize tebessüm et- mekten ibaret kalıyor. Ona sevgimi nasıl anlatayım?, raga ugrviei tur, Çüniü aşkta insanlara direktif verecek bir formül bülmak kabil de- ğildir. Herkes kendi huyuna, tabia- tina göre bir aşk tarzı bulur. Maa- mafih bu 22 yaşındaki gence bazr öğütler vere! iliriz. Aşkta muvaffak olanlarm hepsi reddedilmekten, hatta terslenmekten çekinmiyenlerdir. Cüret, atılganlık aşkta da yüzde doksan muvaffak o- İur. Kadın tipi, irfanı, terbiyesi ho- şuna giden bir genci pısrık görürse reddeder. Daha doğrusu ona cesaret vermez ve çok defa hoşuna gittiği halde mahcup bir gençle alay etme- ye kadar gider. Sonra hiç meşgul ol- madığı bir genç, bir cüretkâr hare- Japmaları veya ayrılıkları e ei gi İ ketle ayni kadını elde eder. kabilinde alınır. 1 konulmuştur. 3 tedir. bir saat evvel (742) vermeleri. (5446) bahisarlar Umum Müdürlüğünden: 1 — Kırklarelinde (22498,23) lira bedeli keşifli ya- pılacak olan Yaprak Tütün ambarının ihalesi için tayin olunan 16-9-935 gününde talib çıkmadığından yeniden kapalı zarfla eksiltmeye konulmuşdur. 2 — Eksiltme 7-10-935 tarihine müsadif tesi günü saatli de Kabataşda İnhisarlar Alım Satım Komisyonunda icra kılınacakdır. 3 — Şartnameler Kabataşda Levazım ve mübayaat Şubesi ve Kırklareli Müdüriyetinden (113) kuruş mu- Pendik Bakteriyoloji Müdürlüğünden: * — 180,000 kilo arpa kapalı zarfla eksiltmeye pazar» 4 — İsteklilerin eksiltme için tayin olunan saatten bir saat evvel yüzde 7,5 güvenme zarfları Komisyon Riyasetine vermeleri. paralarile birlikde lâzımdır. (5661) Enstitüsü 2 “ — Tahmin edilen bedeli (9900) liradır. * — İhalesi 27 Eylül 935 Cuma günü saat (15) 4 “ — Şartnamesini görmek ve almak isteyenlerin her gün eksiltmesine gireceklerin 2490 sayılı kanunda yazılı şartlar dahilinde ve muayyen gün ve saatinden lira (50) ve teklif mektublarını Fındıklıda Güzel San'atlar Aka- demisinde Yüksek Mektebler muhasebeciliğinde Pen- dik Bakteriyolojihanei baytari Satınalma komisyonuna kuruşluk Oteminat 6977