21 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

21 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

Lİ RR... “Süyün Bike Esir Generala Hakaret Edilmemesini Nizamettin NAZIF Şiddetli Emirlerle Kazanlılara Bildirmişti , dört- Sonra ahırdan bir at çeki aşoğ - nala sürdüm... İşte hatunum an bu çocuktur. — Yaa. — Evet... Anası Nogay Beyi mar kamışın kızıdır ve babası Sibirli Sak tık oğullarından Boristir. — İyi ki Kuşoğlan burada bulun- muyor. Babasının böyle bir felâketi onu kimbilir ne kadar yese düşüre - cektir. A — Bilmiyor ki. Saltikofun oğlu ol- duğunu ona kim söyliyecek? — Ben! — Fakat siz bana bü serrı hiç kim- seye bildirmiyeceğinizi vâdetmişti - niz. — Evet ama, ona acıyorum, doğu- gundaki sirri öğrenmek istediğini, öğ- rTenemeyince de azâp duyduğunu bhis- sediyorum. — Siz bilirsiniz. Belki babası ta- 'nımasına, anasının kucağında ninni - lerle büyütülmesine mâni olduğumu öğrenince bana karşı bir kin duyacak tır. Bundan çok çekindim. Fakat ma- 'demki söylemek istiyorsunuz, sizi na» sıl menedebilirim, — Yalnız şunu da ilâve etmeliyim ki, onu kaçırdıktan senra ilk düşün- cem öldürmek olmuştu,Ama sizin söy İediğiniz gibi hangi kindiroki bir yavrunun neşeli debelenişi önünde kendi kendini bir akrep gibi gebert- mez. Mamış Bırdı bu sözleri söyliyerek doğrulunca; hatun ellerini biribirine vurdu, odaya giren hadıma: — Yarın sabah Mamış Bırdr Han Kefeye doğru şehirden uzaklaşacak» tır. Kendisine yol hazırlıkları yapıl - masını ahçılara bildir. Ve hadım odadan çıkmcâ: — Yanınıza kimleri alacaksanız bu akşamdan emirlerinizi ban... « dedi - Saltikof Kazana ge! gün sizin burada bulunmamanız lâzımdır. Esasen Kefc paşasına,Rusla Ta karşı ne faik bir harp yapmakta ol duğumuzu ancak siz anlatabilirsiniz, > “Hatun bu Gözleri bir döst gibi de - Bil, bir hükümdar dili kullanarak süy- İemişti. Mamış Bırdı yerlere okadar eğilerek güzel kadını selâmladıktan sonra düşünceli bir tavırla geri geri gekilerek odadan çıktı. BE e VR Blm ee EN Bir gün sonra Kazan büyük günler den birini yaşıyordu o .Büyük kapı- dan Kulşerif camiine uzanan yolun i- ki tarafında dizili kalabalık bir halk bağrışarak, şarkılar söyliyerek gülü- gerek bekleşiyorlardı. Öğle namazı yeni kılmıştı. Hatun, Saltikofun doğruca saraya gitirilmesini emretmişti. Münadiler, esir generale hiçbir hakarette buluş - nulmamasını halka avaz avaz bağr rarak tembih etmişlerdi. En ufak bir hakaretin cezası yüz değnek olacaktı. “Tüküren veya taş atan olursa böyle lerinin evleri yıkılacak ve kendileri |. Bulmacamız Iı 2443057591011 SOLDAN SAĞA VE YUKARDAN AŞAĞI : 1 — Askerlerin içinde yemek yediği sey B. isim 2. z 2 — Taharri etmek 6. Bir hece 2. * 3 — Etajer 3, Bir içki 4 Eremkten e. mir 2. — Umum 2. Sersem 5. Yok değil 3. Kamer 2. Nota 2, Bi i Dünya 4. asus Dünkü bulmacamızın halli SOLDAN SAĞA VE YUKARDAN ASAĞI : 2 — Kakavt 8. Lâ2. 3 — Kek 3. Avcı 4 4 — Sakır 5. Sel & $ — Zehir 5. 6 — Hava 4, 7 — Civciv 6. Kara i 1 — Alika 5. Emi 3. Kazan nöbetçileri İvan'ın ordugâh kurduğu tarafa baktılar... sılacaklardı. Halk, hatunun Saltikofa niçin bu kadar iyi bir muamele yâptırmak iş- ini bir türlü anlayamıyordu. Birçokları generale hakaret ede - miyeceklerini düşündükçe sinirleni - yorlar ve hatuna için için küfürler savuruyorlardı. Bir esnaf şehri olan Kazan tam bir esnaf ruhiyatı içinde yaşıyordu. Da- ha iki ay evvel Baytoganla arkadaş- larının propagandalarını dinliyerek müthiş bir Moskof dostluğu güden - ler, şimdi bir Moskof esirine hakaret edemiyeceğiz diye sinirleniyorlardı. Hakaret... Esnaf tabakası için ha- karet etmeğe fırsat bulmak kadar zevkli bir şey olamazdı. Bazıları bağrışıyorlardı: — Herifi taşa tutacağız! — Parçalayacağız! Ve bu sesler dalga dalga akisler yaparak tâ hatunun oturduğu saraya kadar ulaşıyorlardı. Bunun üzerine Süyün Bike yanın- | daki Nogay bölüklerini Saltikofun ge geceği yollara dizdirmişti. Bu hareket halkı bir parça daha si- Bir kısmı Nogaylara erdi, Lâkin Ali Ek- ları kargı ters- lerile bu esnaf kütlesine saldırıp ses- “leri yüksekçe çıkanları bir temiz döv» | Birlendirmişi saldırmak istemi Tem hanın seçme er müşlerdi. Nihayet ortalık süt liman olmuştu. Bir müddet te sessiz sadasız bekleş- | © tikten sonra halk, nihayet büyük ka- Je kapısının ağır ağır açıldığını gör- müşlerdi, Ooh! Batır han zalerini pek par lak bir nümayişle vatandaşlarına tat- | tırmak istemişti. En/önde yalın kılıç bir süvari bölüğü at oynatarak geç- mişti. Bunu tuğlu mızraklarını dim- akip et mişti. İlk bölüğün bütün atlar: kara ikinci bölüğünküler ise hep bir boyda doru» kıpçak bayvanları dik tutan bir Nogay bölü; yağızdı, TArkası var) ISTANBUL BELEDİYESİ İLANLARI Günde en az en çok 180 200 140 160 45 55 40 50 35 40 505 inde gi Cerrahpaşa - Haseki Beyoğlu Emrazı zühreviye Zeynep Kâmil ekmek pazarlığa konulmuştur. Şart - lür pazarlığa girmek isteyen- ler 2490 N. Ik arttırma ve eksiltme kanununda yazılı vesika ve 1521 liralık eğreti güven makbuz veya mektubile beraber 2-10-935 çarşamba günü saat 15 de daimi encümende bulunmalıdır. Hasekide Haseki sokağında medresesinin 18 N. lr odası Kapalı çarşıda divrik sokağında 20N. hı dükkânm yarım hissesi Arnavutköyünde Lütfiye mah. ve 80- kağında 2 katlı S/IN.L Yokarda semti senelik değer (B)) (5644) Senelik değeri Muvakkat kirası teminatı —— — Haseki 24 1,80 12 0,90 ev 84 6,30 kirası ve muvakkat teminat! yazılı olan mahaller 936 senesi mayısı sonuna kadar kiraya veril mek tzere ayrı ayrı pazarlığa konulmuştur. Şartnamesi levazım müdürlüğünde görülür pazarlığa girmek isteyenler hizalarında isterilen muvakkat teminatı il ie beraber 8 Birinciteşrin 935 salı 8 günü saat 15 de daimi encümende bulunmalıdır. (İ.) (5801) Cinsi — Kilo Bir kilosunun Muvakkat Bera Karadenizde muhammen fiatı teminatı Ayten İzmitten a Greys yağı 1005 25 41,50 Antalya Bartında Kidrolik fren yağı 100 400 Beyaz üstübü 1194 9 Kp Karpit 300 18 66,50 TELEFONLARI Kaol 400 105 İstanbal İtfaiyesi 2222 EE Beyoğlu itfaiyesi pori Bezir yağı 150 37 Kadıköy itfaiyesi 60020 Yeşilköy, Bakırköy, Büyük Net 150 43 11,50 dere, Üsküdar itiaiyeri 60023 Süliyen 150 32 Paşabahçe, Erenköy, Kartal, ayrılarak vazım müdürli nde gö: Itfaiye temizlik, yollar, sıhhıye, garaj mezarlıklar şubeleri in yokarda yazılı $ kalem malzeme cinsleri itibarile 3 bölüme TI ayrı açık eksiltmeye konulmuştur. Şartnamesi le- ii ir eksiltmeye girmek isteyenler 2490 N. u arttırma ve eksiltme kanununda yazılı vesika ve hizaların- da gösterilen muvakkat teminat makbuz veya mektubile beraber 7/ birinci teşrin /935 pazartesi günü saat 15 de daimi encümende bulunmalıdır. (B.) (5804) FAYDALI BiLGiLER BUGÜNKÜ PROGRAM İstanbul 30: Dans musikisi ve hafif musiki. ati, Mes'ut Cemil, 20: Stüdyo orkestrası, 21: Bayan Bedriye Tüzün türkçe sözlü eser ler. Radyo caz ve tango orkestralar, 21. 35: Son haberler, borsalar. 22.10: Plik neşriyatı. caz. 208 Budapeşte 1620: Çingene müziği, 19: Sözler. 20.05 Caz. 20.49: Konferans. 21.10: Piyes, 23.10: Duyumlar. 23.35: Orkestra konseri. Bükreş 13.10: Radyo orkestrası. 13.45: Borsa ve spor - Konserin süreği, 18: Süel kon. ser. 19: Duyumlar. 19.15: Konserin süre- ği. 20: Sözler, 204 71: Radyo cazı 2281 Röle konser. 21.15: Yabancılara duyum. lar, 7423: Hafif müzik, Varşova Yeni plâklar « Sözler. 19: Çocuk tiyatrosu, 19.15: Plâk. 20.20: Sözler. 21: Orkesten konseri, 21.45: Duyumlar. 2155 Konlerans. 2230: Şen yayım. 23: Orkes- tra. 24.05: Dans, 181 Stokholm 20.30: Radyo tiyatrosu, 21.30; Koro ve orkestra konseri, 23: Yeni dans havaları. Viyana 19.30: Cenevreden röle. Uluslar kuru- tri toplantısı, 20: Duyumlar, 20.10: R. porta, 21,10: Şiirler. 21.15; Karışık ya- yım. 73: Duyumlar, 2310: Şarkspiyano, 2409: Dans, Belgrat 20.30: Ulusal yayım. Zi: Strause'an “als rüyası,, opereti. 23; Duyumlar, 24: Dans müziği, Berlin 20: Piyano - keman konseri, 20.40: Ak- tüalite. 21: Duyular. 21.10: Kücük radyo orkestrası. 23: Duyumlar. 2330: Solist konseri. NÖBETÇ. ECZANELER -İ Bu gece nöbetçi ecrüneler şunlardır : Bahçekapıda Bensason — Çemberlitaş» ta Sırrı — Gedikpaşada Asaduryan — Ci- balide Necati — Aksarayda Şeref Celâl — Karagümrükte Kemal — Defterdarda Arii— Muakkithane cadd. Sandet — Sö- güllü Çeşmede Osman Hulusi — Şeh #ndebaşında Azaf — Samatyada Rafvan Bakırköyde Hilâl — Beşiktaşta Nail Şehremininde A, Hamdi — Hasköyde Halk — Kasımpaşada Merkez — Galata. ği Kapriçi — Bostanhaşında İtimad — Taksimde Tarlabaşı — Şişlide Nargileci- yan — Eyüpte Hikmet eczaneleri, SİNEMALAR TİYATROLAR © Tepebaşı Belediye bahçesinde her hafta Perşembe, Cuma, Cumarte- si, Pazar akşamları saat 22de Şehir Tiyatrosu £ Artistlerinden Hazım tarafmdan “ Karagöz ” oynatılacaktır. © İpek: İrpanyol Dansözü © Yıldır » Yaşamak istiyoruz. Ben fahi- se miyim? © Alkazar : Markşez — Mumyalar Mü- zesi, 9 Asri; Ekmekçi Kadın — Petrol Ma- harebesi, Şık — Peteraburg geceleri — Macera- lar Kral, ös © Üsküdar Hile : Yavrum. © Mili ; Bitmemiş Senfoni — Milyon avcıları “Türkçe”, ver: Daktilomun aşki. Melek: Her şey senin için © Saray: Insan kaçakçıları . LIMAN HAREKETLERİ Bugün Yimanımızdan gidecek vapurlar; Sant 71 Sardet Bandırmaya 17.— Mersin Ayvalığa 20.— (Bandırma Kerabigaya 19.— Bartın Bartma 9— Güzel Bandırma İsmite 20— Vatan Karadenize . Bugün Ilmanımıza gelecek vapurlar : takıları için telefon santralındeki mema- ra (yangın) kelimesini söylemek kâfidir. | . ÇABUK SIHHİ YARDIM TEŞKİLÂTI Ru numaradar imdat otomobili istenir. 44058 lm e maal ave YAZIHANE Yazı için, bilhassa çok ve uzun! yazmağa mecbur olanlar için bir ya- zihane ne demektir? Bu, öyle bir ihtiyaçtır ki, bunu yemek masasının yağ kokulu, lekeli muşambası üze- rinde yazı yazarak nafakasını kaza- nân yazıcılara sorunuz. Nuri, evlendi evleneli, tam on s€- nedir karısının o kadar ısrarma rağ» men kendisine bir yazı masası alama- mıştı. Halbuki ekseriya bankadaki hesaplarını eve getirerek çalışmak mecburiyetinde kalıyordu. O gün karar vermişlerdi. Çukur- cumadaki hırdavatçıya gittiler. Bir- çok yazıhanelere baktılar. Her ikisi de bir Amerikan sistemindeki masa- da ittifak ettiler. O kadar eski de de- gildi, Şık ve güzel bir yazıhane. Nuri, çocuk gibi seviniyordu. Rahat çalışmanın keyfini şimdiden tatmağa başlamıştı. Hamal, yazıhancyi sır. tandan indirdi, gitti. Karı koca, oyu koyacakları yeri tayin ettiler. - Yetleştirdiler, Kocası göyle bir oturdu. Gözlerini çekti, a- nahtarlarını muayene etti. Nuri: — Bak, ufaktefek küçük gözler de var. çekti. O ne?. Garip şey. Bu gözlerden birinde bir fotoğraf. Karısının fo- toğrafı Üstünde “Sana” altında im- rası. Karı koca bakıştılar, Kad hayret içinde: — Tuhaf şey! dedi. Sustular. Kadın tekrar etti: — Cidden tuhaf, Nasıl olabilir Peki ama, bunu izah etmen lâzım. Herhalde sen bunün izahını bekler- koymak için Dedi. Bunları sin. Nuri büyük bir soğukkanlılıkla: — Yok canım, dedi. Bir arkadaşı na vermiş olabilirsin. Elden ele. Ne bileyim, bin türlü imkân vardır. İkisi de, eski bir mobilyenin içine bu fotoğrafı sokan meçhul tesadülü keşletmeğe çalışarak türlğ ibtimalle- ri kurcaladılar. Düşünüp duruyorlar- dı. İmkânsız. İşin içinden çıkmak kabil değil... Yarım saatien fazla ka- fa yordular: İmkânsız! İ Ö akşam hep bu fotoğraf hikâye- sini konuşarak sinemaya gittiler. Er- tesi gün Nuri bankaya gitmek için evden çıktı. Karısına hiçbir şey sez- dirmiyerek doğru yazıbaneyi aldık- ları hırdavatçıy&... Dükkâncıdan yazıbanesinin sahi- bini öğrendi: Vasfi Bey. Bu adama gidip gitmemeği uzun uzun düşündü. Ne diyecekti, “Sizin yazıhanenizin gözünden benim karı- mun fotoğrafı çıktı. Karımla müna- sebetiniz var mıdır? Lütfen izah eder misiniz?,, diyecekti. Hayır! Bu- nu yapamadı. Yapamazdı da, Eve geldi. Karısı, bu vakitsiz dö- niişten şaşırmıştı. Feride, kocasının gözlerinin içine bakıyor ve bir şey- ler oktmak istiyordu. Yürüdü, karı- sı da arkasından geldi. — Ne var Nuri? Neden döndün? Cevap vermedi. Bir müddet sustu- lar, Nuri biraz sonra: — Feride, dedi, Vasfi isminde bi- rini tarıyor musun? Feride gayet o masumane cevap verdi: — Senden evvelki nişanlım. Bil- miyor musun? Neye sordun? Nuri, keskin bir dikkatten dal gınlık haline geçerek, sayıklar gibi muırddandı: — On sene evvelki nişanlım... Vas» erken 6 Nuri, yazıbanenin kime ait oldu- ğunu anlattıktan sonra, çekmece sinden çıkan fotoğrafı yüzüne doğru atarak: — Demek bunu ona sen hediye ettin. Halbuki onunla alâkanı kesmiş olman ilk şartımızdı. — Bilmiyorum, dedi, belki on «e- ne evvel kendisine resmimi vermi- şimdir. Hatırlamıyorum bile, Nuri kalktı ve Feridenin gözleri” nin içine bakarak: — Biz evleneli on sene oluyor. Halbuki resmin altındaki tarih üç sene evveline aittir! Feride inkârm faydasızlığını anlr yan kadınların son silâhma sarıldı — Nuri! dedi ve hıçkırmağa baş- ladr, “ Yazan: Mİ -FA - fazla hıçkırdr, hıçkırdı. Boğulurcasır na ağlıyordu. Tek kelime konuşmadı. lar. Karısının gözyaşları dinince Nuri soğukkanlslıkla : — Bu yazıhaneyi senin eski nk şanlına hediye edeceğim! dedi ve ilâve etti: — Seni de beraber! Ve o gün karısını boşamak için mahkemeye müracaat etti, Yarışa girecek Otomobil devrildi Dün İstinye yolunda bir otomobil kazası olmuştur. Şemsettinin idari riarir spor otomok lar için İstinye ile Şişli ar: zırlık koşusu yaparken bir virajda devrilmiştir. 120 kilometreye yakm bir süratle giden otomobil hendeğe yuvarlanmış, içinde bulunan Nusret İsminde birisi sol kalcasınılan ve muh telif yerlerinden yaralanmıştır. seye el koyan Maslak karakol kur danı, kazada yaral: kimse bulunma» dığı yolundaki iddiaların meseleyi ka» potmak isteğinden doğduğunu mey- dana çıkarmış, tahkikat derinleştiril. miştir. Yaralı Nusretin kazadan son- ra derhal hastaneye kaldırıldığı anlar şalmıştar, sindeki 125) nu- i. yarınki yarışı da ha BORSA 20 EYLÜL CUMA PARALAR Alış Sterlin 618.— Dolar 124 20 Fransız frangı 165. 20 Liret 168.— 20 Belçika frangı 20 Drahmi 20 İsviçre dc. Florüs 20 Çek Kuron Avusturya gilin Mark Zloti Paris üzerine İngiliz birası Dolar Liret Belga Çerevre Lera Florin Çekoslovak körenu Avastarya Pezetâ Mark Çernovets İsveç kuronu in BAM. İş Bankası Mi ” ari Anadolu 95 60 0 Şirketihayriye Tramvay Bomonti - Nektar Terkos Reji Aslan Çimento Telefon İttihat Değirmencilik T. A, Ş. Şark Değirmenleri Şark Merkez Eczanesi isTiKRAZLAFR Türk Borcu I 2490 ” ” 2290 " ». HM 220 i Güm İstikrazı dahili 55 TAHVILAT Ribtm Eğ Belki yarım saat, belki de daha Anadolu 1 ve TI mi Anadolu Mürnessii