30 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

30 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

——— ; Daum ug Birkaç vecize Size, kime ait olduğunu ha- ber vermeden, birkaç vecize © kuyacağım: Beyaz saç der ki: “Kalmay: geldim.” ie Düşeni kaldır ve öleni unut- ma ! .Kalpte kapalı kalan hikmet ve felsefe, testinin içinde ka- palı aklan ışığa benzer. Göz ve dost... En küçük şey ikisini de yaralamaya kâfidir. Ölüm gecikirse insân onun gelmiyeceğini sanır. Kalbin doğruluğu elli dua okumaya bedeldir. Insan gezer, gezer, eve döner; yaşar, yaşar, toprağa döner. Bu vecizelerin altında, cevhe- rinin satha yakınlığı ne derece olursa olsun, bir Victor Hugo veya Tolstoi imzası görmek, bir çokldrımızı hayrete düşürmez, değil mi? Fakat hayır, bu söz- ler ne medeni bir Fransız şairi» ne, ne de medeni bir Rus roman cısına aittir. “Medeni” vasfında ısrar edişimin hikmeti şu: Çün- kü bu vecizeler, insan eti yedik- leri iddia olunan vahşi Habeşle- rin atasözleridir. Bir Fransız gazetesinde gördüm ve size ter- cüme ettim, En küçük şeyle in- cinen göz kadar nazik bir dost kalbi taşıdığını söyleyen Habeş lerin Oyamyamlıklarına inan- mak, bu ata sözlerini okuduk- tan sonra ne kadar güçse, insan etinin zihin açtığına ve ruhu bu derece beslediğine hükmetmek te o kadar imkânsızdır. Peyami SAFA Kırkçeşme ve Halkalı suları düzeltilecek Belediye ile Evkaf arasında ihti- Jâflı bir şekilde bu'unan işlerden en mühimmi sulardır. Bunların başında Kırkçeşme ve Halkal suları gelmek» tedir, Bu suların yakında belediyeye geçeceği ümit ediliyor. Sular beledi. yeye geçince, yıllardanberi tamir edil miyen su yolları tamir edilecektir, 936 bütçesi hazırlanmağa baş'anma- dan, Evkafla olan ihtilâfların netice- lenmesi istenmektedir. Bono fiatları çok düşüyor Gayrimübadil bonoları son zaman- larda yine düşmeğe başlamıştır. Bir bono 13 kuruşa satıldığı için, artık sarraflar da bono almağa başla! lardır, Buna mukabil emlâk satışı pel ağır ve kıymetsiz bir şekilde devam etmektedir. Gayrimübadiller idare he yeti önümüzdeki hafta toplanarak An karaya gönderi'ecek heyeti seçecek - tir, Yeni alrmacak vapurlar Şehrimizde bulunan Ekonomi Ba- kanlığı Deniz Müöteşarı Sadullah Gü ney, Denizyolları işletmesile Vapur- culuk Sosyetesi. zrasındaki tonaj işi- nin daimi bir nisbete bağlanmak su- retile halledilmesi için ince'emeler yapmıştır. Denizyolları işletmesinin yaptıracağı yeni vapurlara dair hazır- lanan şartnameler Ekonomi Bakanlı- ğı mütehassısları tarafından gözden geçirilmektedir. On güne kadar kat'i şeklini alarak Avrupa inşaat müesse- selerine gönderilmesi muhtemeldir. Vapurculuk Sosyetesi de, tonaj işi hal ledi'dikten sonra yeni vapurlar satm alacaktır. No. 74 Cumbadan Rumbaya Server BEDİ Cemile şiiri okuduktan sonra kar- nma basarak kahkahalarla . TAN İ SEHİRDE OLUP ii ———— Ne Dersiniz? — | KOVMUŞLAR | girmedikçe ve onlara yapılan mu. || , zaman ve zemin böyle hoşa gitmiye- | sek hâdiseler olup gidecek gibi İ görünüyor. Dünyanın her tarafında en bü- | ilâçlara Yapıştırılacak Yeni pullar Tıbbi müstahzarata yapıştırılacak olan pulların basımı Damga Matbaa- sında devam etmektedir. Haber veril diğine göre, henüz müstahzarat pul- ları ihtiyacı karşılayamamış ve Dam- ga matbaası çalışmalarını arttırmıştır. Şehrimizdeki birçok eczahanelerle cc- za depolarında mevcut müstahzaratın çoğuna pul yapıştırılmıştır. İlgili 6- lanlardan bir kısmı bilhassa küçük kutular üzerine yapıştırılan pu Jar bazı"tehlikeli yolsuzluklara meydan vereceğini düşünerek pulların reçete» lere yapıştırılmasını ileri sürmekte dirler. Halbuki, bu iş ancak ecza fi- yatları için hazırlanacak ecza narhı cetvelinin tesbitinden sonra mümkün olabileceğiiçin şimdilik tatbiki gay» rikabildir. Farmako'oglar Birliği, son defa kararlaştırılan nizamname esas larının pratik olmayan kısımları üze- rinde bazı tetkikler yapmaktadır. Bu incelemelerin sonucu Sağlık Bakanlı ğına bildirilecek ve istihlâk resminin reçetelere pul yapıştırılmak suretile mi, yoksa gümrüklerde almmakta o- lan yüzde 10 muame'e vergisine mu- ayyen mikdar daha ilâvesi şeklile mi alınacağı ondan sonra anlaşrlabilecek- tir. Sağlık Bakanlığının nizamname hükümleri arasında tatbiler güçlük ve tehlikeli durumlar gösteren bazı esas- lar üzerinde ameli ve kolay bir şekil bulacağı umulmaktadır. Fakat bulu- mâçek yeni formül, tayin olunan is- tihlâk resmi nisbetlerini değiştirmiye» cektir. Bu iş üzerinde düşündüğünü açıklayan bir doktor da nizamname hükümlerinin tamamen tatbik edil mek gerekliği karşısında yapılacak özel ve genel tekliflerin kabul oluna- rak meriyete konmasına imkân gör- memektedir. Çünkü, on senedenberi tasarlanan ve artık kesinleşen nizam- nâme hükümlerinin tamâmen yerine getirilmesi bir prensip işidir ve ccza- lardan alınacak istihlâk resmi husu- sunda atılmış”ilk ve yeni bir adımdır. Prensip o meselesi “düşünülmese bile yurdun bütün köşelerinde mevcut ec- zane ve müstahzarat depolarında ni- zamnamenin İstediği şeyler yapılmış, yerine getirilmiştir. Bu şekillerden başka teklif olunacak yeni çare ve tedbirler istihlâk resmi işini büsbütün karıştıracaktır. Talebe | i De en ağ Pansiyonu Yüksek Mühendis mektebi talebe- leri için yeni ve modern bir passiyon binası inşası kararlaşmıştır. Bu bina- nın projesi etüt olarak mektebin son sınıf talebesine verilmiştir. Hangi ta- lebe projede en ziyade muvallak o- lursa, onun eseri kabul edilecektir. Bina iki yı'da yapılacak ve yarım mil yon İiraya mal olacaktır. Bu pansiyon binasında her türlü modern tesisat bulunabilecektir. Eski Liman Şirketinin malları üç milyon lira tutuyor Tasfiye edilmekte olan İstanbul li- man İnhisarı şirketinin bütün malları, emlâki ve vesalti hep birden önümüz- deki ay içinde satılacaktır, Satılacak” lar arasında liman sosyetesinin Li man Hanı, Balattaki liman kızağı ve liman atelyeleri, Liman sosyetesinin moterlü, motörsüz gemileri, buharlı romörkörleri, motörleri, su vapurları, muşları, duba, mavna, su kayığı ve sandalları bulunmaktadır. Bütün bun ların kıymeti üç milyon liraya yakın tahmin edilmektedir. Fakat, İl da liman işlerinin altında bulunması, bir taraftan da kıymeti nin yüksek olması, bütün bu gemi ve mallara, Liman genel direktörlüğün- den başka müşteri bırakmamaktadır. siz İ stanbul. | | mıştır. o | GAZETECİLERİ “Cumhuriyet,, bayramının İ renini takip edip okuyuculara İ dirmek için Beyazıda giden ii : oradan uğrattıl. | a İağratış ne şartlar altında olursa olsun haksız ve çirkin bir | hareket olarak incelemiye değer İ bir hâdizedir. Çünki “Cumhuri « yet,, rejimi gibi halka hakkını ve- ren bir idarenin kurulduğu günü kutlularken biz gazeteciyi töreni takip için tribünlere sokmamak riyet,, telâkkilerile tabantabana öt bir şeydir. Gazetecilerin, işlerini ürken ne gibi güçlüklere İı klarını, kanun, idare ve telâkkiler yüzünden ne lar sarp yollar - dan yürümiye lıkla « kere fazla müteessir olurlardı. 'Memur ve idare telâkkileri a rasına gazetecinin itibare değer Bir vazife sahibi olduğu kanaati NM... Soğuklar Bastırdı Evvelki gece sabaha karşı başlayan poyrazla karışık yağmur dün de ak- sama kadar devam etmiştir. Hava da birdenbire değişmiş ve sıcaklık dere- cesi 10,5 a kadar düşmüştür. Yağmu- tun bugün de devam etmesi muhte- meldir. Havanın birdenbire soğuması birçok kimseleri korkutmuştur. Kışlık odun ve kömürünü alamıyan bazı kim seler telâşa düşmüşlerdir. Odun ve kömür fiyatları son hafta içinde art- mağa başlamıştır. Odunun çekisi 280 » 300 kuruşa satılmaktadır. Kö- mürün ki'osu mahalle aralarında 4 kuruşa kadar verilmektedir. Poyraz denizde de epeyce şiddetli tesirler yapmaktadır. Limanda bulunan nakil vasıtaları seferlerini güçlükle yap- maktadırlar. Maamafih hiç bir deniz kazası olmamıştır. meleler şahıs, ile değiştikçe yük törenlerde gazeteci fütursuz ve kimsenin mümanaatına maruz kalmadan işini görür. kimse tedirgin olmaz. Hele biz gazeteciye Cumhuri - coşkun tezahürle- bildirmeye im- İ ! yet bayramının İ hân vermemek pek kolay tefsir İ İ i | İ | ve onlara yer vermemek “Cumhu- | rini oku, edilir hareket değild Umuyoruz hi; bu hâdise gaze - teciler hakkında sörüp gelen bir seri “ters muamele,, nin sonuncu” sa olsun. Yoksa medeni memle - ketlerin en büyük feyiz memba - larından biri olan matbuatın bu nâmüsait şartlar altında bizde ileri gitmesinin ve halkı aydınlat * mabının yolu bülunamaz. Biz böyle düşünüyaruz. Siz ne dersiniz ? Bakırköy - incirli Yolu açıldı Cümhuriyet Bayramının 12 inci yi dönümü münasebetile Halk Partisi Bakırköy ilçesinde biz tören yapılmış ve bu arada yeni yan pılan İncirli - Bakırköy asfalt yolu da açılmıştır. Törene saat 9 da baş- lanmış ve 12 ye kadar Bakırköy İs- tasyonundaki meydanlıkta geçit resmi yapılmıştır. Törende Bakırköy, Yeşil köy ve o civardaki bütün köy halkı bulunmuşlardır. Gece saat 22 de de büyük bayram şerefine Sümer Bank Bakırköy bez fabrikasında bir bale verilmiştir. Yeni okullarda derslere başlanıyor Yeni açilan iç orta okuldan İki henüz derslere başlamamışlardı. Biri Ortaköy, diğeri de Kadıköyünde olan bu okullarda yarından itibaren ted- risata başlanacaktır. Okul'arın bütün nikki üzdü skneneikikekn ete Ülünü İTENLER Bundan | lde) Cümhuriyet Posta ve Telgraf Mühendisliği | hazırlıkları bitirilmiştir. Kadıköy oku tahsili altı yıla çıkarıldı Posta Telgraf ve“Telefon mühen- disliği tahsili beş yıldan altı yıla çi- karılmış ve mektep Yüksek Mühen- dis Mektebine bağlanmıştır. Bu şube için, Fransanın maruf posta ve tel- graf mütebassslarından ve Parisin her yerde örnek tutulan kablo tesisa- tını yapan mühendis Dünaze profe- sör olarak getirtilmiştir. Profesör ders lerine başlamıştır. Maçka tramvaylarını ar- tırılması lâzım Maçka, Bayazıt ve Eminönü ata- sında işleyen tramvay arabaları son zamanlarda çok kalabalık olmaktadır. Tramvay sosyetesinin bu hatta ayır- diğr arabalar kâfi gelmemektedir. Maç ka ve civarı yeni yapılan binalarla günden güne kalabalıklaşmaktadır. Bundan başka, Hattın Maçka mezar- lığına kadar uzatılması dolayısile, mü him bir kısım Beşiktaş yolcuları da lunda önemli meydana çıkarmıştır. suçlu Ahmet ve Behlül ile kaçak el- masları bilerek aldığı iddia edilen bir kuyumcu sekizinci ihtisas mahkeme- sine verilmiştir. 28 parça kaçak el - mas muhafaza altına alınmıştır. Bu elmaların Rusyadan getirildiği sanı! maktadır. Türkiyede yapılan ilk Türk gemisi Gölcük havuzlarında bir müddet - kat olan askeri yağ gemisi, bugün denize indirilecektir. Türk havuzlarında muvaffakıyetle ya pılan bu ilk Türk gemisinin denize in tenberi yapılmı lunda talebe yazma işine birkaç gün daha devam edilecektir. Bu okul müh telit olacak, Ortaköy okulunda da yal nız kizlar okuyacaktır “ Kaçak elmas yakalandı Gümrük muhafaza teşkilâtı Beyoğ- bir elmas kaçakçılığı Kaçakçılıktan bu hattan gidip gelmeğe baş'amışlar. | dirilmesi dolayısile tören yapılacak - dır. Mâçkalılar, tramvay arabaların | U- arttırılmasını dilemektedirler. * Yeni gümüş paralar Yeni yirmi beş ve elli kuruşluklar- das otuz altışar bin liralık ufaklık An kara, İzmir, İstanbul merkez bankâ- larına gönderilmiş ve piyasaya çıkarı! Ufaklıkların basılmasına de- yam edilmektedir. Mayıda kadar para basılmasına devam edilecektir. yada esaslı Floryanın imar plânı Floryanın modern bir için, Mimar Seyfi bir p'ân hazırla - mıştı. Önümüzdeki” ilkbaharda, Flor- ir şekilde bayındırlığa başlanabilmesi için, yakında getirtile cek olan şehircilik mütehassrsı ecne- bi mimar, burada tetkikat yapacak, Mimar Seyfinin plânmı da gözden ge girecektir. yekilde imar: KUÇUK HABERLER © Ortaköy Fıkaraperver cemiyeti Cümhuriyer bayramının 12 inci yıldö- nümü münasebetile dün Ortaköydeki cemiyet binasında birçok fakir çocuk» ları sevindirmiştir. Bu münasebetle cemiyet bir giydirme merasimi yap- mış, yoksul ve mühtaç birçok mektep W yavruları giydirmiştir. * Belediye elektrik mühendisi Yu £ Ziya, Ekonomi Bakanlığı elektrik işleri etüt idaresi mühendisliğine ta- yin edildiği için, belediyedeki vazife» sinden istila etmiştir. POLIS 672 liralık Bir hırsızlık Kasımpaşada Hastanç yokuşunda Paşaçeşmesinde 18 numaralı eve ge- genlerde bir hırsız girmiş ve gece ya” rsı evsahibi müteksit #übay Sabrinin Tavanvaç marka, kordonlu 250 lira değerinde bir sastile yemek odasında asılı bulunan ceketinin çebinden 4227 Hira parasını çalmıştır. Kasımpaşa po Hisi, vak'adan haberdar edilmiş, Sıkı izlemeler ve tahkikler karşısında bur nu Eskişehirli Aziz adında bir sabr- kalınan yaptığı anlaşılmıştır. Aziz, po Jisin izlemesini karıştırmak maksadi- le İstanbu'da durmamış ve Eskişehi- re kaçmıştır. Azizin orada olup olma- dığı Eskişehir Emniyet Direktörlüğü ne yazılmış ise de henüz bir cevap alınamamıştır. Yapılan tetkikata gö- te, hırsız geçe yarısından sonra bah- çeye girmiş ve yemek odasmın demir parmaklığnı kirmak süretile içeriye atlamıştır. Tahkikat, tekrar derinleğ- tirilecek ve suçlunun bir an evvel tü- tulmasına çalışılacaktır. © Vefada oturan Mehmet, Voyvo- da caddesinde tramvaydan atlamış ve tam bu sırada arkadan gelen bir otb- mobilin altında kalmıştır. Mehmet, muhtelif yaralar almıştır. Şoför Meh- met Ali yakalanmış, tahkikata baş lanmıştır. * Sekiz yaşında Şüda, dün Kurtu- luş - Beyazıt seferini yapmakta olan 14 numaralı tramvaydan Tepebaşın- da atlarken düşmüş ve başından ya- ralanmıştır. Çocuk tedavi altına alın- mıştır. Vatman hakkında tahkikat sürmektedir. * Altunizadede , Koşuyolunda 3 numaral: evde oturan Hidayet, tamir edilmekte olan bir dükkânın İskelesi- ne çıkmış, ayağı kayarak, yere düş- #nüştür. “Tehlikeli sütette yaralanan “Erldapet hittaneye kaldırılmıştır. © Köstenceden gelen Daçya vapu- ru yolcularından Kirkorun limana Icâ» çak öşya çıkardığı anlaşılmış ve Üze- tinde yapılan araştırmada kaçak bir çok ipekli kumaş ve çorap bulunmuş- tur. Kirkor tutulmuştur. Yeni ekmek narhı Bugün başlıyor Yeni ekmek zammı bu sabahtan itibaren tatbik edilmeğe başlanacak- tır. Ekmek 12,20 kuruşa, francala 16 kuruşa satılacaktır. Bu vaziyete göre ekmek fiyatı üzerinde geçen haftaya nâazrân 20 para bir fazlalık vardır. Fratcala fiyatı üzerinde bir değişik. lik yoktur. ” Hava Kurumunun sergisi Türk Hava, Kufümu Fatih ilçesi dün Şehremini Halkevi binasında havacılığa ait bir sergi açmıştır. A- Şılma töreninde birçok davetlilerle kalabalık bir halk kütlesi bulunmuş” tur. Sergide hirçok uçak timaali teş- hir edi.mektedir. Hava tehlikesi ve uçaklar hakkında gezicilere izahat verilmiştir. Çok güzel hazırlanmış o- lan bü sergiyi dün akşama kadar bin. lerce kişi gezmiştir. ca: “Bulduml,, diye yerinden sıçra” Bir va gibi akışın yokl,, mevra m ştu. “Bakış, ve “, ke. em mi 30-10-4935 BENCE | : Türk sporu 3 Atlı subaylarımız, birçok Avrups memlek "yapılan arsrukusal mi parlak neticelerle g9“ ri döndükten, eskrimcilerimizle Bak kan şampiyonu olan güreşçilerimiz 160 milyon nüfuslu dost ülkenin 8€€” hiç güçlük N yendikten sonra, öyle sanıyorum ki Türk sporunun karakteristik vasi” kendiliğinden ortaya çıkmış bulunu" yor. At, güreş ve kılıç. Dikkat ediyo musunuz, bunlar Türkün, tarihin en eski devirlerindenberi üzerinde çalı?” Meke üm vk er veli dir. Bu oyunlara ok ve ciridi ilâve edi” niz: Titiz bir özenle devam ettirme" miz ve memleketin her tarafına yay” mamız, bütün kuvvetimizle teşvik et”. memiz gereken ulusal si çerçevesi çizilmiş olur. Amatör olarak Greko - Romen tar” zında güreşle uğraşanlarımızın sy” #ı nekadar az olduğunu ve bunların. ancak birkaç büyük şehrimizde çalış” ma imkânını bulebildiklerini çok İÇİ, biliyoruz. Ve yine biliyoruz ki, Ans“ dolunun yaylâ ve dağlarında yetisef asil acı kuvvetli ve yaman i vin hemen hepsi, yağ'ı güreşe çalış” mak ve bilgisizlik yüzünden ziyan © luyor. Türkün şerefini yabancılar8 karşı müdafaa etmek imklnını bula mayorlar, ü Bu kadar kıt imkânlar ve başıbof. çalışmalar içinde aldığımız neticel* rin önemi bize kesin bir kanaat veri". değildir . Alı spor, kılıç ve cirit için de v& dirmek için güzel bir vasıtadır. Yaşar Nabi Süt güğümlerinde Yeni etiketler Süt talimatnamesi bükümleri gö” önünde tutularak hazırlanan güğü” etiketlerinin ancak 50 sütçü tarafım”. dan alındığı, binden fazla sütçünün kendileri tarafından yaptırılan tenek* etiketleri kullandığı anlaşılamktadıf- Bu hususta, sütçülerden bir kısmı t8“ limatname ahkâmıa riayet etmeme$ le beraber eski idare heyeti de bel” diye ile beraber çalıştığı için çekeme mektedirler. Gerek uray, gerek Süt güler Kurumu tarafından kabul edi" len emaye etiketler, Sıhhat Direktör” Hüğünce de muvafık görülmüştür. HİŞ bir sütçü, kendi yaptırdığı teneke le“ bayı kullanamıyacaktır. Talimatnas* hükümlerine riayet etmemekle beyefi idareyi devireceklerini zannedenis” hakkında şiddetli takibat yapılası” ve yeni konulan esaslar (o behemi tatbik olunacaktır. Dün bu husus fikrini soran bir muharririmize Si” hat Direktörü Ali Rıza Baysun $49 ları söylemiştir : “.- Etiketler kurum tarafından b“ zırlâittırıldı. Belediye ile direktörlü” gümüzce de güğümlere taktırılma muvafık görüldü. Bu etiketleri tas€ mayan sütler ne olursa olsun bozü” süttür, Bu itibarla bunları almamak : inat edenler hakkında derhal kasi takibat yapılacaktır. Zabıta! beledi memurlarına icap eden emirler ver” miştir. Her memur, mıntakası için ki bütün sütçüleri yeni hükümle”* si i